Hoofdsponsor

1/84 Vespucci [wip]

B

basic

Guest
Goededag collega's scheepsbouwers en andere

Ben begonnen met de bouw van AV van Panart schaal 1/84, Ik heb geopteerd om inplaats van de grote bouwdoos te kopen, de bouwdozen te spreiden (dit was niet het beste idee, want nu heb ik geen overzicht plannen) Ik ben dus begonnen met doos nr.1 (romp) en heb gekozen voor de bouw met dubbele beplanking (zie foto's) heb hem grondig geschuurd en zo glad als mogelijk gemaakt en daarna bewerkt met 3 lagen poriënvuller,so far so good, maar ik ben een totale analfabeet op het gebied van schilderen en heb hierover reeds een aantal vragen, zoals; waar moet ik de waterlijn trekken? net boven het roer? Kan ik direct op het hout schilderen of moet ik nog eerst een product zoal bv. Gesso gebruiken om het mooi glad te krijgen? Heb de verfpotjes van Tanya colors bekeken, deze bevatten amper 10ml verf, heb dan wel véél potjes nodig, zijn er andere oplossingen?
Heb het gevoel dat ik dit niet zonder jullie hulp in orde ga krijgen dus alvast bedankt voor jullie welkome raadgevingen:unsure:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Henry,

Ook ik ben met de Amerigo Vespucci Mantua 1:100 bezig.
Zie foto voor de huidige status.

attachment.jpg
 
Machtig schip, heb die ooit bezocht vele jaren geleden toen die eens op bezoek was in de haven van Gent.
Heb er zelfs nog een poster van.
 
Voor wat betreft de waterlijn :

Die begint bij de bovenkant van het roer en loopt evenwijdig net de kiel (Altans bij mij.)
Afgeschaald van het bouwplan.

attachment.php
 
Voor wat betreft de verf:
Ik gebruik de Humbrol Enamel.

De oker is van Valleo (mat op water basis)
Hierna een laag vernis (glans van Humbrol)
 
Heb even een foto genomen van die poster, kan misschien helpen bij het zoeken naar de waterlijn.

attachment.jpg

Hoop dat het helpt.
 
hoi basic,
als je de volledige romp wil gaan schilderen is het aan te raden om eerst een primer of grondverf te gebruiken deze zal dan in het hout trekken waarna je opnieuw met fijn schuurpapier de romp mooi glad kan zetten. bij dit schip zou ik zeker een witte aanbevelen wat je schilderwerk aanzienlijk zal vergemakkelijken.

Na deze behandeling kan je elke verf gebruiken die je wenst, verf speciaal voor modelbouw is anders samengesteld dan gewone verf in potjes. Je hebt hiervan aanzienlijk minder nodig dan bij de klassieke verven en je lagen zijn veel dunner.

begin met de lichte kleuren en laat lang genoeg uitharden voor je afplakt om de volgende laag te schilderen.
Na het afplakken en voor het schilderen van de volgende kleur kan je best eerst wat vernis langs de tape strijken en laten drogen, dit voorkomt dat de verf onder de afplak tape vloeit

na dat de ganse romp gekleurd is ga je er nog 2lagen met vernis over en je romp is beschermd tegen invloeden van buiten af.

Het werk is voor u.
succes, vgr Marc
 
Allen bedankt voor jullie raadgevingen en tips, ga deze even verwerken en dan aan de slag, zal wel enkele weken stil zijn, maar houd jullie op de hoogte van het werk

vrgr,

Henri (basic)
 
Wie kan mij helpen aan de bouw tekeningen van de Amerigo Vespucci.
J.van Noort
Etten-Leur nl
 
Tegen alle kosten.bv. mijn dank
Jan Van noort
 
Wie kan mij helpen aan de bouw tekeningen van de Amerigo Vespucci.
J.van Noort
Etten-Leur nl
Dag Jvn, op dit forum vinden we het leuk dat de nieuwe leden zich voorstellen, dit kan je In dit topic doen.
Ook lijkt het mij interessanter dat je een eigen topic start met je vraag, de laatste reactie in dit topic is van 2017....
Alvast van harte welkom
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan