Hoofdsponsor

1/35 Scatebowl (Scratch)

R

RedBeaver

Guest
Hallo...
Ik weet dat dit niet over boten of schepen gaat,maar de techniek en materiaal is hetzelfde..daarom mijn vraag hier..

Ik ben dit aan het bouwen...het is een replica van een legendarische skateboardramp...
Nu moet ik die bekleden met platen...(ik werk op 1/35 schaal,echte platen zijn 4 op 8ft)
Mijn vraag:ik ben nu op zoek naar materiaal op die platen uit te zagen...
Het moet plooibaar zijn,eventueel na verhitting of met water..1mm dik..
Er is me al gezegd het te doen met balsa te doen...maar is basla niet te zacht (je kan je nagel erin duwen?)?
En breekt balsa niet makkelijk?
Mss vuur,beuk of berk gebruiken?...
En weet iemand soms waar ik die kan vinden,mijn locale modelbouwwinkel heeft er jammer genoeg ook de brui aan gegeven..

Vriendelijk bedankt
John

attachment.jpg attachment.jpg
 
Hallo John,

gewoon dunne multiplex plaat is prima voor de job. Is verkrijgbaar in verschillende diktes in de "doe het zelf" zaken; buigen gaat prima door de plaatjes goed nat te maken.
Deze soort plaat wordt ook door (model)vliegtuigbouwers gebruikt omdat deze zo licht, sterk en buigbaar is.

Zeker géén balsa, is veel te soft en breekt heel gemakkelijk.

Grts,

Patrick
 
Ik zou fineer gebruiken, dat is flinterdun en als je dat een nacht in water legt plooi je dat zonder probleem.
Maar om die ronding te maken op die ramp denk ik dat weken bij die fineer niet nodig zal zijn.
Fineer vind je in de betere doe het zelf zaken of bij een houthandel, wordt verkocht op rol of per blad want plaat kan je dat niet meer noemen.

Een vriend zaliger van mijn vader restaureerde oude meubels en die gebruikte dat dikwijls, vandaar dat ik het ken.
 
ik zou ook 2 lagen fineer leggen 0.6 dan heb je 1.2 mm dikte.
je kan de eerste laag langs leggen en de tweede laag dwars er over als lijm zou ik bisontix gebruiken
 
Dank u allemaal voor de tips...
Ik heb me uiteindelijk beholpen met hout van fruitkistjes die je in de groentewinkel vind...gratis en meteen voorhanden...
Ik moest wel steeds een laag wegschuren,maar goed...ik ben terwijl bezig...en daar draait het uiteindelijk allemaal om (voor mij dan)
Bijkomend voordeel was dat door de wrijving van het schuren er reeds een deftige "krul" inkwam...
thx and grtz
John
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Zeg dat vind ik nu eens knap wat gij hier onder onze neus duwt , komen er nog skaters ook op ?op schaal bedoel ik he
Marc
 
Hoi marc,bedankt voor het compliment...
Ik kom zelf uit het skatemilieu,en de animal chin ramp is een mythische skateramp gebouwd in 1986 door 4 van de bekendste skaters ,en 3 weken later terug afgebroken....dit is een link naar een korte doco erover (https://youtu.be/bYyeiyClPL8)
Dit is de ramp die ik nabouw...alle afmetingen heb ik moeten uitzoeken door de filmpjes te bekijken en fotos..1 van die skaters ken ik en die wist me de breedte en hoogte te vertellen...maar daarmee wist ik niet veel..maar daarmee en veel logisch denken heb ik een plannetje kunnen maken... attachment.jpg
 
Grappig dat je spreekt over kleine skatertjes...er is toen ook een iconische foto getrokken...graag had ik zulke mannetjes dus..dat zou het afmaken..
Helaas vind ik dit nergens en denk het niet te vinden...zelf maken...af toch proberen... attachment.jpg
 
Leuk en niet alledaags project wat je ons voorschotel en wat je hout betreft dat komt wel voor mekaar na een stevige schuurbeurd.
 
Ik denk, zo denk nog iets....de 1/1 bestond hout, daar zijn ook al die planken tegen elkaar gelegd. Hoe nu een ramp te krijgen, dat wordt schuren, eventueel een halfronde-zoetvijl. Wel beginnen met P240, anders krijg je krassen.

Verder voelen en proeven, de schaal is 1/35, zo glad mogelijk, en water schuurpapier
 
Erg mooi wat jij aan het maken bent. Ik heb hier wel bewondering voor. Ziet er toppie uit. En ook een erg origineel idee.
 
Dit is modelbouw van de gebogenste plank :laugh: ;)
Kleine woordspeling, maar het is wel topwerk wat je toont....en origineel :))
 
Bedankt!
Leuk om te horen,goed voor de motivatie..
De vooruitgang van vandaag...
attachment.jpg attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan