Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

een maand 'te vroeg' een bouwvergunning binnengekomen voor onze badkamer.

Gelukkig begon al aardig te ruiken op het forum :laugh: Maar het kan soms wel snel gaan met een vergunning blijkbaar.
 
Een maand eerder je bouwvergunning, dat scheelt weer, nu de vervolgwerking in actie zetten. Ik had het in A'dam niet verwacht, hoogstens met vertraging. Voor nu gefeliciteerd met de voortgang en heel veel succes.
 
Goed om te horen van de gestadig voortkabbelende voortgang :)

En je hebt het bovendien getroffen met vlotte ambtenarij (ik moest deze laatste twee woorden
drie keer intikken voor ze naast elkaar bleven staan ;))

Veel plezier op de natte afdeling !

Groeten ;)
 
Suc6 met het verder uitzoeken
en hopelijk loopt nu alles naar wens ook bij de verbouwingen thuis
Marc
 
@Ron: ja na 4 maanden wil ik eindelijk wel weer 's douchen inderdaad :laugh:

@Aris en @Peter: ik had ook niet verwacht dat de vergunning tijdig zou komen. We hebben inmiddels nagenoeg de hele badkamer gesloopt en zijn begonnen met opbouwen. We wonen in Haarlem, eerst in Amsterdam inderdaad. Ik heb nog wel mijn kantoor in Amsterdam.

@Marc: merci ik hoop het ook.


Inmiddels heb ik alle foto's uitgezocht en grotendeels op volgorde gezet. Wat betreft de foto's uit 1927, heb ik bijvoorbeeld de foto's gesorteerd naar race, dan naar coureur en ten slotte naar moment in de race (voor de start, de start, de race, de finish, de bloemen etc.). Het betreft in totaal 96 foto's. Van 1926 heb ik 43 foto's maar die heb ik niet gesorteerd omdat ik toch de 1927-auto wil weergeven.

Vannacht heb ik de complete referentiemappen qua foto's en tekeningen af gekregen, grotendeels (sommige delen nog niet optimaal gesorteerd). In die mappen staan alle recente en oude foto's en tekeningen, verdeeld in elf categorieën (motor, interieur, links voor, rechtsvoor, links midden, rechts midden, links achter, rechts achter, bodylijnen, wielen en veraf). Een aantal hoge kwaliteits-foto's van 1927 is hier ook aan toegevoegd, de overige foto's zal ik vooral tijdens de eindfase gebruiken voor de nummering van de auto en de verwering.

Vanzelfsprekend moesten veel foto's worden gekopieerd omdat ze in meer dan één categorie vielen (bijv. 'motor' alsook 'rechts voor'). In totaal telt de map 1.717 bestanden.

Wat er nu nog moet gebeuren voordat ik verder kan met tekenen, is het sorteren van de video's in precies dezelfde categorieën als hiervoor genoemd. Het betreft ongeveer anderhalf uur aan videomateriaal waarop constant details van de auto's (met name chassis 1 en chassis 3) te zien zijn. Elk van de te maken compilaties bevat dus alleen beelden van dat ene stukje van de auto, wat straks het meten en afleiden vele malen sneller gaat maken. Dit kost nu veel tijd, maar is een absolute must om effectief te kunnen werken.
 
aha, dus binnenkort weer versgewassen ( ;-) ), en klaar voor het tekenwerk... bijna einde van een van de zovele hoofdstukjes...
 
Roy, ik sta ervan te kijken wat jij allemaal kan. Dit gaat mijn petje ver te boven. Super project om te kunnen en mogen volgen.
 
Dank jullie wel heren! Op Britmodeller werd gevraagd hoe het staat met dit project. Mijn antwoord is vrij lang en ik heb op dit late uur weinig puf dit naar het Nederlands te vertalen; voor wie geïnteresseerd is en de Engelse taal machtig is, zie hier.
 
Jammer van Peter... er zijn inderdaad niet veel mensen die zo zouden reageren als ie deed...

we zien wel de updates verschijnen als ze er komen.
 
Goed dat de badkamer in orde geraakt en je hem al kan gebruiken.
Miserie is rap vergeten wat goed is en nu als het niet de druk word met je werk kan je er weer tegenaan aan de tekentafel.
Ben er door gegaan maar intussen weet je al dat dit allemaal te technisch is voor mij.
Toch is de sportwagen de moeite om volgen en blijf dit in stilte ook doen.
 
Peter Giddings blij zijn en blijven dat je je zo iemand gekend heb.
Hopen dat de laatste loodjes nu vlot gaan.
Ik verheug me op het moment dat je weer verder gaat.
 
Hoi Roy, hou vol kerel en zorg goed voor jezelf !
Het leven leiden incl. 80 urige werkweken is niet zonder risico's.

Prijs jezelf gelukkig dat je Peter Giddings hebt mogen meemaken, bedankt voor de inspirerende anecdote :)
Daaruit begrijp ik je enthousiasme voor die mens en wat je nu moet missen.

Heb plezier in wat je doet en we zien je vanzelf wel weer eens aan de slag gaan hier...

groeten :D
 
Dank voor jullie reacties heren.

@Silenoz: nee ik dacht inderdaad dat Peter op die vader en jongen wilde afstappen en op zijn beleefdst zou vragen wat meer afstand te bewaren. Erg onverwacht.

@Pascal: hoewel je steeds zegt in stilte te volgen, ben je toch steeds één van de fervente reageerders. Niet alleen ik, maar stellig ook alle andere topicstarters kunnen dat zeer waarderen omdat elk beetje aandacht stimuleert tot verder gaan en beter werken.

@Aris: de laatste loodjes op badkamervlak gaan niet zo vlot als gehoopt, maar dat komt door medische verwikkelingen binnen de kring van een vriend die me met alles helpt. Ik heb er echter goede hoop op dat dat spoedig goed zal komen. Het belangrijkste is, dat we nu kunnen douchen en gebruik kunnen maken van de wasbak. Dat is werkelijk een blijvend genot en elke keer dat ik de douche instap realiseer ik mij weer hoe het was zonder. Het is alsof ik nog elke dag in gedachten terugkom van een lichte variant van expeditie Robinson.

@Peter: het is met (behoudens einddetails-) afronding van de badkamer een stukje rustiger geworden en heel wat prettiger daardoor. Niet dat ik niet nog steeds die uren zou kunnen werken, maar het hoeft niet en die druk van de ketel is heel wat waard. De afgelopen dagen zijn we wat musea gaan bezoeken met dochterlief (Muiderslot, Aviodrome), het is toch ook vakantie voor dochter en daar kon ik nu van genieten.


Zeker prijs ik mij zeer gelukkig dat ik Peter Giddings heb mogen ontmoeten. Het was kantje boord want diezelfde week als waarin Retromobile was, zou ik ook al naar Florida vliegen om daar chassis #1 op te meten en (opnieuw) fotograferen. Eigenlijk kon ik dus maar één dag naar Parijs. Bij terugkomst in Amsterdam kon ik een paar uurtjes slapen en daarna door naar Schiphol. Toen ik van Peter de uitnodiging kreeg, was dat voor mij doorslaggevend om tóch naar Parijs te gaan want in eerdere instantie had ik contact met Christophe Pund, de eigenaar van chassis #3, van wie ik ook alvast wat metingen mocht verrichten. Dat bleek maar goed ook, want anders had ik in Florida het meetwerk niet afgekregen. Bovendien wordt chassis #3 naarmate de tijd verstrijkt steeds verder 'aangekleed', hier een stukje plaatwerk erbij en daar een tankdop erop, zodat steeds minder van de constructie van de auto te bekijken en bemeten wordt. In 2017 zag hij er al heel anders uit dan toen ik hem in 2018 opmat. Alles kwam dus mooi bij elkaar.

Nog wat deadlines te gaan, maar die zijn al niet zo dreigend als die van afgelopen maanden... het ziet er naar uit dat ik binnenkort het werk aan de tekentafel kan hervatten. Ik was gebleven bij het werkelijk enorme werk van indelen van de duizenden foto's, tekeningen, video's en dergelijke die ik van de auto heb. Daarmee was ik behoorlijk ver gevorderd en ik denk dat het geheel nog maar een uurtje of 5, 6 zal kosten.
 
Wat betreft werken (of zelfs bepaalde technische klussen) in huis, stel ik keer op keer vast dat de uitvoering van het plan dat men (ik dus) opstelt, in realiteit steeds 2 x langer duurt dan geschat. In die mate zelfs dat ik de laatste jaren steeds mijn 'vermeende' plan opmaak, en er dan van uit ga dat het toch dubbel zo lang zal duren.
Dit uiteraard steeds door onverwachte problemen of zaken die niet uitdraaien zoals men verhoopt had. Ik kan me dus heel goed inbeelden hoe je badkamer avontuur verloopt Roy. In ieder geval een goede zaak dat je al terug kan douchen & de wastafel gebruiken. (In België noemen we dat trouwens een Lavabo. Mijn dochter die op dit ogenblik stage loopt in Amsterdam was vorige week aan haar collega's aan het vertellen dat de Lavabo in haar studio verstopt zat. Niemand die begreep waarover ze het had. :-) ).

Ben erg benieuwd naar de verdere vorderingen van je Delage project.

Groeten,

Dirk
 
Leuk om te horen dat het goed met je gaat en in Huize Roy ;)

Je dochter in de cockpit van zo'n 'airborne racer' had wellicht net eenzelfde gevoel
als het jongetje dat in de Delage mocht zitten :D

Alvast veel plezier met het hervatten van jouw project !

groet ;)
 
@Dirk: de badkamer is nu, behoudens een stukje kitwerk en enkele detailkwesties, afgerond. Nu zit het plafond er ook in. Het blijft geweldig, elke keer, om er te mogen douchen en tanden poetsen, juist omdat we weten hoe omslachtig en lastig het is om elke keer 13 kilometer te moeten rijden voor een douchesessie.

Wat betreft d'n Lavabo, nee ik ga er vanuit dat weinigen weten wat dat is :laugh:

@Peter: was het maar waar dat ik erin had mogen zitten... of ja, misschien had het wel gemogen als ik erom had gevraagd (als het me was aangeboden, had ik het zeker niet afgestaan). Nee ik ben vrij klinisch ingesteld op dat vlak, daar waar in Parijs de ene na de andere vinger van genode gasten aan de carburateur zat hier, het kleppendeksel daar -dat is toch nodig om uit te kunnen leggen hoe iets werkt... :nowink:-, daar heb ik de auto's toen uit respect helemaal niet aangeraakt. In Florida was er geen ontkomen aan natuurlijk, om goed te kunnen meten moest ik de auto daar wel aanraken. Ik deed dat zo weinig mogelijk. Het kwam me soms op opmerkingen te staan van de rondleiders die hun tour door het museum deden. Toen ik zei toestemming te hebben van de conservator van het museum, was het goed; ik kreeg toen te horen dat de rondleiders zelf geen van de auto's mochten aanraken. Dat deed me weer herinneren hoe uniek en gastvrij mijn behandeling aldaar was.

----------------

De zevende vlog is gereed. Omdat ik zo goed mogelijk wil vastleggen hoe het teken- en bouwproces van het model verloopt, is het noodzakelijk een overzicht te geven van het sorteren van alle foto's, video's, tekeningen et cetera. Dit is mijn eerste video die een wat breder modelbouwpubliek zal kunnen aanspreken omdat hij tips bevat over hoe je een grote database aan referentiemateriaal kunt indelen op dusdanige wijze, dat je de bestanden makkelijk kunt terugvinden en gebruiken.

Ik heb ervoor gekozen weer veel aandacht te besteden aan het uiterlijk en uitleg in de vlog, daar is nu eenmaal het onderwerp naar. De volgende video zal de volgende Fusion 360-voortgang tonen en zal er wat minimalistischer uit zien. Dit, zoals eerder in dit topic beschreven, om mijn beschikbare tijd beter te verdelen.

Klik op de Youtube-knop en dan op het viziertje rechtsonder, om de video op volledig scherm af te spelen. Vragen en opmerkingen zijn steeds zeer welkom!

 
Nuttige video, bedankt Roy !
Is voor mij juist nu nuttig omdat ik zelf op het punt sta mijn eigen digitale verzameling referentie materiaal
eens goed gestructureerd te rangschikken.

Het gaat wel snel de uitleg, maar ik gebruik daarvoor de pauze knop (K).
Het benamen van de files is vaak mijn struikelblok, dus ik heb zeker wat aan de getoonde methode.
Vooral de afbeeldingen waarin ik de map structuur kan bekijken maken de uitleg (voor mij) meer duidelijk.
De piano muziek leidt me erg af (mijn brein ervaart het als irritant getingeltangel ;)) terwijl ik ernstig probeer te focussen op text, beelden en uitleg.
 
Dank voor je feedback Peter, altijd nuttig.

Ik ben het met je eens dat de pianomuziek op sommige punten wat teveel aanzwelt, helaas is er niet zoveel aan te doen behalve de video opnieuw te compilen, publiceren etc. etc. wat ook weer wat verwarring brengt, dus wat ik heb gedaan is simpelweg een Engelse ondertiteling toegevoegd. Als je het zeer op prijs stelt, wil ik ook wel een Nederlandse ondertiteling schrijven, geen probleem maar dat kost wat meer tijd. Nu kon ik gebruik maken van de 80%-goede automatische Youtube-transcriptie.

Dus, gewoon lekker het geluid uitzetten en de ondertiteling aan!

Je kunt inderdaad het beste de pauze-knop gebruiken. Ik kan véél uitvoeriger over het organiseren van de bestanden uitweiden dan ik in deze vlog heb gedaan maar daar zal 'ie denk ik niet méér van worden bekeken. Het zijn al niet echt 'viral' video's ;)

Succes met het reorganisatie-project, het kan veel tijd kosten! Ik raad je aan om eens te beginnen met één onderwerp. Eerst al het referentiemateriaal dat je kunt vinden, downloaden (zoek op 'walkarounds'), dan scans maken uit alle boeken die je hebt en dan zou je de methode uit de vlog kunnen hanteren.
 
Ik vermoed dat je toch ook wel even hebt moeten nadenken hoe dit klassementssysteem op te zetten Roy.
Laat staan de tijd nodig om je foto's, video's e.a. 1 voor 1 te openen en te beslissen waar ze te zetten.
Petje af !
Dirk
 
OK Roy... engelse ondertiteling aan en geluid af past me prima.

Het organiseren gaat me al veel beter af dan jaren geleden, maar door de behoorlijke toename aan onderwerpen onderverdeeld in
teveel sub categoriën is het overzicht nogal zoek. Moet nogal eens zoeken naar specifieke dingen.
Gaat tijd kosten ja, maar ik vind het leuk om te doen, en er valt ook weer iets te leren.

Bedankt voor de tips en jij veel plezier met jouw project ! :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan