Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

@Dirk en @Peter, ik zal wat uitgebreider ingaan op jullie reacties.


De tijd die het kostte om dit systeem op te zetten... eigenlijk valt dit nog wel mee; het is ook niet zo heel ingewikkeld en vloeit min of meer voort uit de behoefte. De bestandsindeling met hashtags etc. gebruik ik al sinds mijn Heinkel 111-project van jaren terug.

Als ik 1.000 walkaround foto's heb en ik wil die ordenen, dan zijn daar verschillende systemen voor. Ik heb ervoor gekozen om aan het begin véél werk te verrichten om het me later zo makkelijk mogelijk te maken. Als ik straks alle foto's van de motor naast elkaar wil zetten, dan hoef ik alleen maar naar de map 'motor' te gaan, zonder me zorgen te maken dat er misschien in de map 'linksvoor' nog een foto staat waar een stukje van de motor op staat dat ik nét nodig heb. Dus de meest arbeidsintensieve stap was om elke foto twee of drie keer te kopiëren en naar de bijbehorende mappen te verplaatsen. In plaats van 1.000 foto's heb je dan ineens 2.000 foto's of misschien nog wel meer, waaronder flink wat dubbelen.

Wat enige mate van wilskracht vraagt, is het scannen van alle foto's uit alle boeken en artikelen etc. Ik plaatste daarbij steeds in de bestandsnaam een verwijzing naar het paginanummer van het desbetreffende boek (zie ook de vlog, daar zijn de bestandsnamen te zien) zodat ik indien nodig makkelijk extra informatie over een bepaalde foto kan terugvinden, bijvoorbeeld de race.

Dan is het nog van belang een logische indeling te maken. Daar moet je inderdaad even over nadenken. Voor mij was het uitgangspunt, dat de foto's van chassis #1 en chassis #3 het belangrijkste zijn. #1 omdat dat de enige volledig originele auto is en #3 omdat die auto door een ongeluk volledig uit elkaar ligt, waar dus extra details zichtbaar waren. Foto's van #2 en #5 heb ik dus nauwelijks gebruikt, foto's van #4 met name van de motor en van #6 heb ik nagenoeg niets gebruikt omdat die auto eigenlijk helemaal niet meer lijkt op hoe 'ie de fabriek is uitgerold. Anderzijds heb ik niets weggegooid, de ongebruikte foto's heb ik in de 'overige'-map geplaatst.

De eerste onderverdeling was dan ook die van chassisnummer. Dus, elke foto van chassis #1 kreeg een '1' voor de naam.

Wil je bijvoorbeeld een eerste onderverdeling maken van een bepaald type tank waarvan nog wel drie originelen bestaan, dan kun je die eerste onderverdeling achterwege laten. Alle foto's van de drie tanks komen dan door elkaar te staan. Je maakt dan bijvoorbeeld categorieën 'rechtsvoor', 'linksvoor', 'rechtsmidden', 'linksmidden', 'rechtsachter', 'linksachter', 'koepel', 'motor' en 'interieur'. Dan ga je per foto bekijken of hij in één of meerdere categorieën valt. Een foto van de rechterkant genomen kan bijvoorbeeld in de categorieën 'rechtsvoor' en 'rechtsmidden' komen, dus dan maak je één kopie. De originele foto geef je de aanduiding '1' mee (rechtsvoor) en de andere aanduiding '3' (rechtsmidden). Zo doe je met alle foto's: kopiëren en een cijfertje ervoor naargelang de positie.

Wil je een panoramische beleving wanneer je door je map scrollt, dan kun je de foto's nog verder onderverdelen. Bijvoorbeeld categorie '1' (rechtsvoor) verdeel je onder in de categorieën 'vooraan', 'iets naar achteren', 'nog verder naar achteren' en 'achteraan' waarbij die laatste zou overeenkomen met 'vooraan' in de categorie 'rechtsmidden'.

En zelfs daarin zou je nog een verdere onderverdeling kunnen maken, als je dat prettig vindt. Ik heb bij de motor iets dergelijks gedaan, die categorie heb ik in acht stukjes verdeeld. Als ik nu in die map op het bovenste bestand klik en ik druk steeds op de 'pijltje naar beneden'-toets, dan krijg ik een 360 graden-toer om de motor heen. Wil ik straks de carburateur gaan tekenen / bouwen, dan hoef ik alleen maar te kijken naar de foto's genomen van links voor.

Toen ik begon met tekenen, moest ik -voor referentiemateriaal- elke keer al die bestanden langs, al die video's door en dat dan steeds samenvoegen in één submapje. Dat moet straks ook nog, maar het is stukken overzichtelijker. Per te bouwen onderdeel had ik tevoren meer dan een uur nodig (!) om het referentiemateriaal in die map te krijgen, en dan was het nog niet eens volledig want ik keek dan vaak niet eens naar mappen voor chassis #5 etc. Nu hoop ik met een kwartier klaar te zijn (én het is veel fijner werken).
 
Je mag dit terecht een doeltreffend systeem noemen Roy ! Goed uitgedacht waardoor je nadien tijd wint.

Wat eventueel ook kan helpen is het gebruik van TAG's. In JPG bestanden (andere formaten weet ik niet - te onderzoeken), kan je via de bestandseigenschappen TAG's toevoegen. Vervolgens kan je in de bestandslijst op deze TAG's filteren. Voordeel aan TAG's is dat ze in het bestand worden bewaard. Dus als je ze straks in een andere map zou stoppen blijven deze aanwezig en dus functioneel.

Onderstaande screenshots zijn wel uit Windows (geen IOS).

Via de Eigenschappen kan je 1 of meerdere TAG's toevoegen gescheiden door een ;

Bijvoorbeeld:

48006942318_05f3f996d1_b.jpg

48006934531_a449d88a0f_b.jpg

48006942213_ebe3a8f8de_b.jpg

En vervolgens kan je in de bestandslijst de kolom TAG's toevoegen. Nadien kan je via deze kolom de lijst filteren.

48007020222_b833da7be3_b.jpg

Groeten,
Dirk
 
mooi werk aan de database... is wel nodig met zo'n archief...

@Leysend: ook bedankt, weer iets geleerd...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Roy voor de extra uitleg !

Bedankt Erwin om de mogelijkheid van 'taggen' aan te stippen en toe te lichten !
Nooit geweten dat dit kon in Windows :$
 
Dirk, dank je wel dat je dit hier hebt toegelicht!

Ik denk dat ik dit misschien wel meteen ga inzetten. Zoals ik schreef, moet ik per te tekenen onderdeel nog een onderverdeling maken. Ik was van plan alle bestanden te kopiëren naar een aparte map en een uittreksel te maken uit de desbetreffende video. Dat laatste zal alsnog moeten, maar de bestanden kan ik net zo goed taggen als ik het zo zie. Ik heb het net even uitgezocht en het systeem werkt ongeveer hetzelfde op de Mac.

Je inbreng komt dus precies op het juiste moment! De ruwe sortering en de finetuning hebben plaatsgevonden en daarvoor is denk ik de in de video getoonde methode de beste (althans voor mij), maar die tags gaan bij het onderdeel-uitzoekwerk flink wat diskruimte besparen en zijn daarvoor misschien zelfs ook wat makkelijker hanteerbaar.

Enorm bedankt dus!
 
Blij dat ik een 'klein' steentje kan bijdragen.
Het moeten niet steeds 'bouw' tips zijn, ook administratief kan men tijd winnen.
Groeten,
Dirk
 
Roy mooi systeem, heel mooi uitgedacht. Ik kijk films altijd zonder geluid, als er ondertiteling bij zit lees ik dat. Is dat niet toegepast, dan meestal zijn die films in tegenstelling wat roy doet niet kort, bondig en helder. Maar meer een vlog, waar zelf uitgebreid een dopje ergens afschroeven besproken word. En stop ik na een halve minuut als er nog niets getoond word. Je catalugus, ongeveer hetzelfde, werken in de techniek ook de explosie tekeningen en de magazijn nummers. Catagoriseren is een van de belangrijkste zaken, tijdrovend dat wel. Achteraf heel veel plezier, daarmee ben je goed op weg.
Dirk de door jou beschreven manier is ook heel mooi, ik was er bekend mee, maar net iets meer gepersonaliseerd. Voor mij zelf zou ik weer een tabel met de zoektermen die ik gebruikt heb bij moeten houden. En anders er voor mij het welbekende rommeltje er van gaan maken.
 
werkt goed dat "taggen" of "labelen" :)

Meerdere bestanden tegelijk taggen ook, maar normaal zoeken in het zoekveld werkt dan niet (bij mij althans).
Oplossing : in zoekveld typen : "label:zoekwoord(en)" (engelstalige Windows "tag:" gebruiken).

Bedenk dat tags of labels verloren kunnen gaan tijdens kopiëren of verplaatsen naar
andere schijven, usb-sticks of computers met een afwijkend bestandsysteem zoals bijv. FAT32.
 
Tof om over dit onderwerp het één en ander op te steken !,
en kan het niet laten er nog iets aan toe te voegen (als ik zo vrij mag zijn ?) :)

In denk dat je feitenlijk zonder alle submappen kan.
Door alle bestanden logisch te taggen en in 1 map te bewaren zijn alle bestanden (per zoekopdracht) uit
de gewenste categorie, onderwerp en hoofstukken op te roepen.
(Heb ik niet bedacht hoor (was 't maar zo ;)) maar vroeger al eens van gehoord... een basis voor gegevens oftewel "database")

Ik vond een (bedrijfs)artikel over het gebruik van "metadata" (bijv. tags) voor het beheren van gegevens/data (bestanden).
Weliswaar gericht op gegevensbeheer binnen een bedrijf/organisatie, maar wij hobbyïsten doen
eigenlijk in het klein hetzelfde met onze verzameling plaatjes en documenten enz.
Is geen mega artikel, en kan inspirerend zijn voor hoe je voor jezelf een logische indeling kan maken. Met of zonder mappen.
Het artikel lees je hier

Zal eens grondig mijn verzameling bekijken/inventariseren en zien hoe ik het gebruik ervan meer overzichtelijk kan maken.
(want heb om te beginnen al 37.000 modelbouw bestanden in 1460 mappen, onderverdeeld in 18 hoofdmappen).
Kon ik maar ook mappen taggen,
Vond bij "Computer!Totaal" twee (gratis) software tooltjes om iets de doen met het uiterlijk van mappen.
Zoals het kleuren geven aan mappen, markeren, en/of icoontjes op mappen plaatsen met plaatjes in o.a. ".BMP" formaat.

Ik ga dat eens uitproberen, kleurgebruik en iconen (symbolen) hou ik wel van bqztfA.gifbqztfA.gif

ongelabelde groet ;)
 
Laatst bewerkt:
@Peter, erg interessante informatie. Het wordt hier een beetje een IT onderwerp, maar dat schaadt niet aangezien het in relatie tot digitaal referentie materiaal erg nuttig is. Misschien is het interessant deze info in een apart topic te gieten genaamd 'Digitale archiveringstechnieken en tips voor referentie materiaal'.

Ik heb vervolgens zelf ook nog een beetje verder gezocht, en dan vooral naar de problematiek dat je niet aan ieder bestandstype TAG's (labels) kan toevoegen. Een aantal interessante zaken gevonden, met name een tool genaamd "File Meta Association Manager". Download hier. Geen idee of er een IOS tegenhanger is maar ik vermoed van wel. Uitleg over het gebruik van de tool vindt je hier.

In essentie is het zo dat het NTFS bestandssysteem van Windows voor ieder bestand de nodige velden bevat. Voor een aantal bestandstypen worden deze in de user-interface afgeschermd (niet zichtbaar, editeerbaar enz.). Via deze tool, kan je de Windows instellingen aanpassen per bestandstype zodat je deze velden wel kan gebruiken. Een zeer handige tool uiteraard.

Ik heb het even uitgetest met een PDF bestand.
Voor de aanpassingen ziet men volgende bestand eigenschappen:
48012222782_e67096c2f0.jpg

Na de aanpassing van het PDF bestandstype:
48012133961_0573304db5_z.jpg

Door deze tool te gebruiken kan je dus voor ieder bestandstype TAG's gaan toevoegen.



Kanttekening (zoals reeds vermeld door Peter): De uitgebreide eigenschappen worden enkel ondersteund indien de data drager (schijf, usb stick) in NTFS formaat is. Indien je de foto's bvb naar een USB stick kopieert die in FAT is geformatteerd, gaan deze gegevens verloren.
Hoe dit te vermijden:

- Indien je een USB stick gebruikt bvb, controleer het bestandsformaat door in verkenner rechts te klikken op de USB drive. Kies vervolgens 'eigenschappen'. Hier zie jet het bestandsformaat.
48012168378_e01ba0d7c3_z.jpg

- Indien je dit wil aanpassen moet je de stick 'formatteren'. Let op alle data op de stick worden hierdoor vernietigd, dus enkel met een lege stick doen. Om te formatteren: rechts-klik op USB, kies 'Formatteren'.
48012245962_fac30fb0fb_z.jpg

- In het detailvenster voor het formatteren, kies als file system "NTSF". en klik op formatteren.
48012245972_293d40333a.jpg

Succes & vriendelijke groet,

Dirk
 
@Peter en @Leysend:

Ik vind het absoluut niet erg dat dit topic zo volstroomt met allerhande (ontopic) informatie. De volgers en niet in de minste plaats ikzelf, leren er door deze kennisdeling van alles door bij. Inderdaad lijkt het de eerste keer op dit forum te zijn dat het onderhavige onderwerp wordt behandeld, dat terwijl het toch vaker voorkomt (voor wie met referentiemateriaal wenst te werken).

Inhakend op Peters suggestie, voor de kleinere databases zou het een werkbare optie kunnen zijn om alle bestanden in één map te plaatsen en die bestanden dan stuk voor stuk te voorzien van meerdere tags. Ga je echter werken met grotere aantallen bestanden, dan denk ik dat het tag-systeem je al vrij snel tegen gaat staan. Je moet dan alle tags ook weer gaan onthouden; telkens als je een selectie wilt tonen moet je de tag-naam intypen en vooral, je zult meerdere tags moeten oproepen daar waar je op zoek gaat naar specifiek materiaal (zoals bijna steeds).

Verder moet je op enig moment wat minder handige tagnamen gaan bedenken, zoals in mijn geval 'links voor' dat momenteel op tien verschillende dingen kan slaan. Er moeten dus tags komen voor 'links voor' betreffende het voorste deel van de auto, betreffende het achterste deel van de auto, betreffende de motor et cetera. Mocht je dat willen omzetten naar twee tags en daarop zoeken, dan kun je weer niet lekker door de lijst scrollen met de fotoviewer. Want nadat ik 'rechtsvoor achteraan' heb gehad, wil ik dat de fotoviewer me meteen 'linksvoor vooraan' toont. Met tags kan dat niet.

Met andere woorden, zelfs met de gisteren vergaarde kennis omtrent tags, zou ik het verdeelprocédé op dezelfde manier hebben aangepakt.

Maar de fase die nu gaat komen, het bij elkaar sprokkelen van foto's betreffende één onderdeel, is juist bijzonder prettig met de tags te tacklen. Ik was in Fusion bijvoorbeeld gebleven bij het tekenen van dit onderdeel, de steun voor de remstang:

48012410782_046c8252dd_b.jpg

Ik hoef nu alleen nog maar naar de mappen 'rechtsvoor' en 'linksvoor' te gaan, daar door de foto's heen te scrollen en elke toepasselijke foto de tag 'remsteun' (of 'brake support') te geven. Lekker simpel en, zoals gezegd, dankzij deze tip van Dirk scheelt het mij diskruimte. Tijdsbesteding met copy-paste van de tagnaam zal wel ongeveer hetzelfde zijn als met het kopiëren en verplaatsen in mappen.

@Aris: ik wil inderdaad zo snel mogelijk ter zake komen in die vlogs. Die lui die een half uur doen over het uitleggen van iets simpels... dat heeft te maken met geld. Vanzelfsprekend verdien ik zelf geen cent aan mijn eigen video's, je ziet er ook geen reclames in en al zou ik het willen dan zou ik er veel te weinig abonnees voor hebben; maar als je wél reclame-inkomsten hebt dan kun je die het beste spreiden over de lengte van zo'n video. Hoe langer er naar video's in een kanaal wordt gekeken, hoe leuker Youtube je vindt. Ik probeer liever op een effectieve wijze kennis over te dragen of iets te laten zien binnen een zo kort mogelijke tijd en beperk me tot het hoognodige.
 
@Roy. Ik deel je mening dat het ideale systeem een combinatie van mappen, bestandsnaamstructuur & Tags is.
Dirk
 
@Roy. Ik deel je mening dat het ideale systeem een combinatie van mappen, bestandsnaamstructuur & Tags is.
Dirk
Ik denk er ook zo over en bedankt Dirk voor de tool tip !

Intussen heb ik beide hulpprogrammatjes (om mappen een ander uiterlijk te geven) uitgeprobeerd.
Ze werken beide goed en eenvoudig, maar voegen mijns inziens toch niet veel toe aan beheergemak.

"Folder Marker" werkt het meest makkelijk en snel van de twee. Herstellen van originele instelligen is ook simpel.
Opties om het aanzicht van mappen aan te passen zijn niet bijzonder talrijk en zelf iconen maken wordt niet uitgelegd.
Bovendien is de gratis "Folder Marker" een probeer versie die 30 dagen te gebruiken is. Kopen kost € 31,-

"Rainbow Folders" is volledig gratis en met NL taal optie (al staat dat niet op de download pagina).
Biedt ook niet veel bijzonders, behalve dat de optie een textballon toe te voegen wel een handige kan zijn.
Is een wat ouder programma maar werkt goed in Windows 10, al is het soms iets meer bewerkelijk, ook opletten bij te nemen acties,
bijv. wanneer er text is ingevuld voor een textballon en je drukt op "kleuren" zodat het wordt toegepast op de gekozen map,
dan blijft de ingevulde text staan wanneer je een andere map kiest.

Ziet er wel leuk uit, maar ik denk dat het meer nut heeft te werken met een logische benadering om de digitale verzameling
mappen en bestanden overzichtelijk in te delen.

groet ;)
 
Laatst bewerkt:

334. Nadat een werkelijk gigantische hoeveelheid sorteerwerk is verricht, kan ik eindelijk verder met de tekening. Te beginnen met een niet al te makkelijk onderdeel, de schil waarbinnen straks een bol beweegt.




49789853276_548203ec3e_b.jpg



336. Nog even die zure appel der sortering verder doorbijten en dan maar (bijna) álles op orde stellen. De overzichtstekeningen die ik haastig in Florida heb gemaakt en, terug in Nederland, heb gecorrigeerd heb ik opnieuw getekend. Gelukkig is mij nagenoeg alles duidelijk, ook al is het ruim 2 jaar geleden dat ik er was en ook al dacht ik van bepaalde getallen 'wat kan ik hier in vredesnaam mee hebben bedoeld'.

Ik heb ook overal een korte beschrijving van toegevoegd, zodat ook later duidelijk zal zijn wat ik bedoelde.

Daarna heb ik alle afmetingen zoals in Fusion 360 ingevoerd, gecontroleerd. Alle correcties die ik later heb aangewend, heb ik eveneens doorgevoerd. In plaats van een vel volledig doorspekt van aantekeningen, heb ik nu een apart Word-bestand gemaakt.

Per nummer op de tekening hieronder (zijaanzicht) zijn vier of vijf metingen verricht. Bovenaanzicht-nummers staan elk voor één meting.


49789978896_cedbb3474f_b.jpg



337. Hoogtes van de body vooral...



49789943916_d4465b0360_b.jpg



338. En dan heb ik nog alle detailtekeningen die ik in Parijs en in Florida heb gemaakt, gesorteerd op volgorde van vóór naar achteren in de auto; en eveneens van nummers voorzien. Dit maakt het stukken overzichtelijker en dus drempelverlagend om verder te gaan tekenen. Inmiddels begint er echt een behoorlijke orde te ontstaan binnen de chaos.



49789420523_57e5153154_b.jpg

Nu alleen nog het 'vertalen' van de algemene tekeningen van de motor. Dat komt te zijner tijd wel.

Volgende stap is, een volgordelijst te maken van de te tekenen onderdelen, voorzien van nummers van de afmetingen (algemeen en detail). Daarna zal het tekenwerk vol goede moed kunnen worden hervat.


Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 135u. Tekentijd: 64,5u.
 
Even mijn stoel afstoffen :)
 
@Ron: Kan ik me voorstellen, die was al te lang ongebruikt... gelukkig ben ik er weer best intensief mee bezig; wilde ik eigenlijk komende zomer doen maar de dingen lopen zoals ze lopen...

De achtste vlog is klaar. Hij duurt anderhalve minuut dus een leuk en behapbaar tussendoortje. :)




Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 141u. Tekentijd: 84,5u.
 
Kijk dat zijn meer mijn filmpjes om naar te kijken.

Dit soort projecten vragen nu eenmaal veel tijd soms leuk werk en soms wat minder aangenaam en daarnaast je gewone werk en gezin ja dan kan het wel eens even duren voordat er weer wat gebeurd in het topic.
 
Dank Ron voor je reactie op het filmpje. Achteraf gezien moet het vooral worden gezien als oefenstuk, want het wiel moet opnieuw worden getekend. Ook een mooi voorbeeld van wat je in je tweede zin schrijft...



390. Intussen ben ik ongeveer 60 uur bezig geweest aan research over banden en wielen. Ik zal jullie de details besparen en kom meteen tot de conclusies.

De in 1927 gebruikte wielen hadden 70 spaken (28+28+14), in tegenstelling tot de momenteel aangebrachte wielen die 60 spaken hebben (20+20+20). Alle vier de banden in 1927 hadden een fictieve diameter van 30 inch. Op de band stond geschreven "30 x 4.75", maar ook de tekst in kleine letters "actual size 31.8 dia". De echte diameter van de banden was dus 31,8 inch. Dat komt overeen met uitvoerige fotogrammetrie die ik op verschillende foto's uit 1927 heb losgelaten. Die fotogrammetrie leidde tot de conclusie dat de diameter van de banden ongeveer 31,6 inch was (=de banden zullen niet volledig met lucht zijn gevuld, om meer grip te krijgen tijdens de race).

Daarnaast waren de velgen 21 inch in plaats van de huidige 19 inch. De velgbreedte was 4 inch in plaats van 4,5 inch. De breedte van de banden was 4,75 inch.

Revs Institute is op de hoogte gesteld van deze bevindingen. Hopelijk maken ze de keuze om 70 spaaks 21 inch wielen aan te schaffen en monteren in plaats van de huidige 60 spaaks 19 inch wielen; en hopelijk kunnen 31,8 inch banden worden geproduceerd. Deze grootte is momenteel nergens verkrijgbaar, omdat het een onbekende / vergeten maat is. In literatuur over de Delage wordt steeds de (incorrecte) maat 30 inch genoemd. Het verschil is aanzienlijk; zie het volgende filmpje dat start met de juiste -grote- wielen en dan heen en weer switcht tussen klein en groot.


De wielen zullen dus opnieuw moeten worden getekend in Fusion 360.

Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 207u. Tekentijd: 84,5u.
 
Oei hier is een en ander gebeurd wat ik niet heb gevolgd .
Niet dat ik alles lees omdat dit boven mijn petje gaat en auto's niet in mijn interesse ligt maar dat weten jullie intussen wel.
Maar de moeite die je doet om alles uit te rekenen en te gaan opzoeken is geweldig.
Het filmpje #8 heb ik 3 maal bekeken en dat zegt alles,dus ja ik volg graag.
PS(proxxon pers staat hier te blinken).
Ook dat is een reden waarom ik zoveel mogelijk topics bekijk.
 
tot mijn allergrootste spijt kan ik geen filmkes bekijken alleen een zwart vierkant , sinds mijn laatste update op mijn pc is er vanalles gebeurd het is wel lastig hoor
Sorry
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan