Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Effekes bijgelezen en bijgekeken.
Enorm hoe je de zaken kan presenteren in die filmpjes en alle respect voor de vele uren studie die je wijt aan elk onderdeel.
 
@Pascal, Marc en Erwin: dank voor jullie reacties!


430. Het wiel is opnieuw getekend.

50456030986_7c9a5f388c_k.jpg

432. Er moeten straks nog wel wat extra details op het 1/8-wiel, die ik nu niet heb getekend:

1) Kleine verhoginkjes op de band.
2) Omwikkeling spaak.
3) Ventiel.
4) Tekst op de knock off.
5) Stelmoeren.
6) Zoveel mogelijk teksten zoals te lezen op de band, beide kanten.


50462691351_81069141ee_3k.jpg


433. Door de nieuwe vorm van het wiel is ook ineens het grote verschil tussen de officiële 1927-spoorbreedte en de door mij opgemeten spoorbreedte weg. Het verschil was 49mm. en is nu nog maar 6mm.

Hier een vergelijking tussen beide type wielen. Eerst modern, daarna antiek.

50462761622_c9b77929ae_3k.jpg

50462761872_fade18516b_3k.jpg

En in een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=R_CYGWwVFqk

Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 214u. Tekentijd: 92u.
 
Dat is inderdaad een knap verschil tussen het origineel en de hedendaagse wielen.
 
Heb ik het nu verkeerd bekeken/begrepen of is de diameter van de velg ook veranderd?
Dat kan toch niet alleen aan de band liggen niettegenstaande ik wel kan geloven dat er in de loop der jaren andere banden opgelegd zijn en misschien wel onder andere psi druk .
 
@Ron: zeker weten!

@Erwin: ja dat heb je goed gezien, de velg is 21 inch terwijl de moderne (huidig gemonteerde) velg 19 inch is. Als je goed kijkt op de foto uit 1927, zie je linksonder op de band "fits 4" rim 21" wheel" staan. Het oude wiel had ook 70 spaken, tegenover 60 spaken op het moderne wiel. Ergens de eerste 20 jaren van zijn bestaan, zijn er nieuwe wielen en nieuwe banden opgekomen.

50462691351_81069141ee_3k.jpg

De fotogrammetrie wees steeds op de aanwezigheid van een andere grootte spaakvelgen, maar zekerheid had ik niet totdat ik de bovenstaande foto vond.
 
#658 nog eens gelezen omdat je dit al aanhaalt en veronderstel indien je begint aan de bouw u voor de oude banden ( 1927) zal gaan.
 
Merci Pascal, inderdaad probeer ik de originele wielen na te bootsen.


451. We zijn alweer 8 maanden verder, tijd voor de volgende update.

Intussen zijn getekend:

- De nieuwe wielen, spaken en banden.
- De remtrommel.
- De vooras.
- De remverbinding vooraan met ketting.
- De fusee met verbindingsstang tussen de wielen.
- Het stuurhuis.
- Het stuurwiel.
- Verbinding tussen stuurhuisslinger en fuseehevel.

In de volgende video van 2:57 minuut is deze voortgang te zien:


Voor degenen die de video hierboven niet zien: https://www.youtube.com/watch?v=PVUFg9Y1aAA

Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 216u. Tekentijd: 148u.
 
Beter en maandje kunnen wachten :)
Het filmpje is voor mij altijd wel een goede toevoeging en leuk om de vorderingen zonder een A4 aan uitleg te zien, dit is uiteraard persoonlijk omdat ik niet technisch aangelegd ben.
Wat ik niet begrijp is waarom ze voor een ketting hebben gekozen in plaats van een stang om de remmen aan het werk te krijgen?
 
Indrukwekkend wat je hier toont Roy.
Je kan straks als ingenieur/designer aan de slag in een F1 team. ;-)
Benieuwd hoe de tekeningen zich later gaan vertalen in het model.
Dirk
 
Als niet autofanaat ben ik steeds weer onder de indruk van de presentatie.
En die klassieke wagens tot de jaren 60 vind ik dan wel zeer mooi om naar te kijken.
 
@Ron: iets te vroeg geboren inderdaad :)

Ja het geeft wel een lekkere voortgang zo he, dit verslag. Om de paar maanden (of half jaar) een videootje is best te behappen. Wanneer straks het bouwen gaat beginnen (ik durf daar al aan te denken inmiddels, nu het tekenwerk voorspoedig gaat) zullen er wat regelmatiger updates komen omdat de meeste mensen dat meer zal interesseren dan tekenwerk.

Ketting versus stang: de stang zit er wel maar die roteert (zit aan de remtrommel vast). Die wordt middels een hevel aangedreven door de kabel + ketting. Als je bedoelt, waarom geen stang over de volle lengte waar nu die remkabel zit, dan denk ik dat dat ermee te maken heeft dat op gewicht moest worden bezuinigd. Maximumgewicht voor GP auto's in 1927 was 750kg en deze was 748kg. Overal op de auto kun je aanwijzingen zien dat de ontwerper zoveel mogelijk staal heeft weggefreesd etc. om op gewicht te besparen.

Dirk en Pascal, dank voor jullie reacties en voor jullie steun & complimenten. Ik ben ook erg benieuwd in hoeverre het beeld zich zal gaan vertalen in een 1/8-model. In de tekening zit (bewust) een aantal onvolkomenheden (omdat het anders veel meer werk zou worden om het te tekenen), hopelijk kan ik die in het 1/8-model corrigeren.

457. Op de laatste dag van het jaar wil ik een tussenstand geven (dus: tussen twee video's in). Een belangrijk moment is bereikt: voor het eerst sinds het tekenen van de wielen staat alles (nagenoeg) aan elkaar vast. Naast de remschijven achteraan, slinger, grille, achteras en achterveren is de klembevestiging tussen as en vering getekend.


50781018933_dcfff8217b_h.jpg




50781018988_126ce4d5e3_h.jpg




Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 216u. Tekentijd: 174u.
 
Laatst bewerkt:
463. Mijn toegenomen activiteit op het forum wakkerde intussen langzaam maar zeker de vlam aan om weer 's naar mijn Delage-tekening te gaan kijken. Ter herinnering, na het tekenen wil ik het model gaan bouwen door middel van ouderwetse methoden, draaibank en freesmachine, gieten, persen et cetera.

Hoe stond het er ook alweer mee?

  • Fotocollectie: nieuwe foto's gekregen uit Florida, deze zullen moeten worden geïmplementeerd binnen alle fotomappen.
  • Communicatie Florida: ik zou nog foto's van de Delage-fabriek in Parijs aan Revs Institute toesturen. Dit zal ik oppakken.
  • Communicatie Engeland: nog geen reactie van Brooklands museum op mijn mails (over blauwdrukken motorblok). Ik zal ze bellen.
  • Tekening: ik was bezig met het fractioneel verlagen van het voorste deel, om de slinger op de juiste hoogte te krijgen in combinatie met een meting die, achteraf gezien, op twee manieren kan worden opgevat. Actie: terugkijken in de tekenlogs, nameten op basis van persoonlijke aantekeningen hoe het ook alweer zat, afronden verlaging. Op basis van nieuwe detailfoto's achterzijde stuurhuis, deze details intekenen. Daarna uitzoeken wat de beste volgende tekenstap zal zijn.

Edit post: inmiddels ben ik erachter dat ik elders uitgebreide aantekeningen heb gemaakt (februari 2021) van hoe en wat. Top! Dus die kan ik erop naslaan.

De eerste stap heb ik gezet door Fusion na een jaar weer 's te starten en oriënterend te kijken en mijn geheugen op te frissen.

464. Enkele screenshots voor de sfeer. Allereerst de huidige positie van de slinger:



465. Dan de oude en de nieuwe positie vergeleken. Zie dat ook de chassisbalk, de vering et cetera, een oude en nieuwe positie heeft. Afgaande op het eerste screenshot, heb ik die dingen blijkbaar grotendeels al gecorrigeerd (ook al heb ik de tekening 'halverwege verlaging' genoemd), dus ik denk (=hoop) dat het meeste verlagingswerk achter de rug is.



466. Hier het geheel, toestand nu:



Ik hoop na 10 januari 2023 meer tijd te krijgen in mijn agenda, nu is het redelijkerwijs te druk om het tekenwerk te hervatten; maar ja je weet maar nooit hoe de microbe groeit...
 
Laatst bewerkt:
Ik weet 1 ding ge gaat hier nog enorm veel werk mee hebben maar er is een maar als het af zal zijn zal het fantastisch mooi zijn
Suc6 ermee
 
Is dit een mengeling van tekening en foto?
Want de banden zien er wel heel realistisch uit.
 
@coachke: the search is better than the catch. Maar zeker, het is een prachtig gevormd model en ik kan niet wachten tot de dag dat ik kan beginnen eraan te bouwen. En als 'ie af is... dat zou wat zijn!

@Camaro69: het zijn alles komt uit de koker van de computer. Nadat de band getekend is, kun je er een kleur aan toekennen. Je klikt erop en selecteert eenvoudigweg "tyre" voor bandenkleur (en -uiterlijk). Zo voor de body bijvoorbeeld "blauw geschilderd staal" en de handgreep van de slinger "messing".

Dan kun je een render maken van de tekening en die ziet er dan realistisch uit. Hier de drie verschillende weergaven:

Zo is de tekening, waar mee gewerkt wordt:


Het 'render'-voorbeeld:


De definitieve render:


In het echte model (=modelbouw) zullen ook de tekens en letters op de banden worden gezet.
 
ben zo een beetje stille volger, is voor mij de overtreffende trap van modelbouw (y) (y) (y)
 
En nog maar te zwijgen over kennis van pc ( tekenprogramma's en dergelijke ).
Kijk ook in stilte uit naar verder ontwikkeling.
 
Dank @Grijze Wolf en @Pascal voor jullie opmerkingen en het volgen.

466. Bijna twee en een half jaar na de laatste tekensessie, heb ik het tekenen hervat.

[Noot: zoals voorheen, zal ik hier alleen de hoofdpunten van m'n voortgang tonen. Technische diepgang over het tekenen etc. laat ik op dit forum achterwege. Vragen stellen staat natuurlijk vrij en ik zal ze zeker beantwoorden, maar door het verhaal samen te vatten blijft het leuk voor de gemiddelde lezer]

(...)

Waar waren we gebleven? Samengevat, het voorste stuk van de chassisbalken bleek te moeten worden verlaagd.

467. Ik had de hele vering meegenomen in de verlaging, wat niet juist is. Dus die heb ik hersteld. (...) de bevestiging van de bladveren aan de schommel klopte nu echter niet meer. Omdat de bevestiging aan de as wel klopt qua positie, moest de bladveer minder steil omhoog. Het is een (voor mij) veel te ingewikkeld karwei dit te herstellen op de oorspronkelijke tekening, dus wat ik heb gedaan is een nieuwe tekening maken waarin ik het voorstel deel van de bladveren verwijderde ("uitgummen") en een nieuwe versie tekende. Hier het verschil vóór en na verlaging van de chassisbalk en de vering.

(...)





468. Het is opvallend hoe snel je dan weer driftig aan het tekenen bent, alsof het laatste tekenwerk nog kort geleden was. Het is kennelijk net als met fietsen: eenmaal aangeleerd, verleer je het niet.



Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 216u. Tekentijd: 204u.
 
En we volgen weer verder mee.
 
Lang geleden, maar niet vergeten..
Ik volg ook vanop de zijlijn.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan