Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Vind het heel knap dat 3D ontwerpen / tekenen, maar het blijft chinees voor mij.

Groeten

Pascal
 
Je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar het is voor mij een beetje een pijnlijk commentaar, omdat ik juist zo heb geprobeerd om het zo basaal en beeldend mogelijk uit te leggen...
 
Ik ben dan ook een über-leek voor alles wat met tekenen te maken heeft. :wub: Kan amper iets met MsPaint doen, laat staan een 2D ontwerp voor de Silhouette plotter / snijder maken...

Het ligt zeker niet aan de duidelijke uitleg die jij in beide filmpjes geeft.
 
Roy complimenten voor het mooie filmpje en de duidelijke uitleg. Zeker de tijd die je erin gestoken heb.
Ik heb vol interesse gekeken en genoten.
En wat je bedoeling was, als ik het programma binnen haal, en stap voor stap volg op mijn eigen laptop, kan ik zo meedoen. Mocht je een andere carriere willen iets als leraar/onderwijzer zou ook heel goed bij je passen. Wat dat betreft ben je van de oude stempel, helemaal tot in de details voor gedaan.
 
Knappe beelden , ik kan wel volgen hoor ook is dat al een eeuwigheid geleden
Mijn kennis is dan weer gebaseerd op de werkelijke onderdelen en daardoor kan ik het heel goed volgen , maar het echte werk op computer is voor mij nog steeds een brugje te ver , ik leer soms dagelijks iets bij en dan alleen nog maar op photoshop
Maar ik volg wel hoor
Marc
 
Interessant programma eigenlijk. Ga ik wss ook installeren... en eens mee spelen...

@Wet Sellery: 3D tekenen gaat vlotter dan verwacht. Bij de meeste bedrijven is een basisopleiding (dus voor wat hier gedaan wordt, maar dan alle mogelijkheden + drawings + samenstellingen maken) een cursus van een 3-tal dagen. Basis hierbij is het herleiden van ingewikkelde vormen naar basisvormen en deze samenplakken tot een geheel, maar ik zie bij je modellen dat je dit beheerst. Gewoon eens de eerste stap zetten...
 
@Pascal: ik snap wat je bedoelt. Hieronder zal ik eens een alternatieve uitleg geven, vanuit het oogpunt van een draaibank- en freesmachinewerker.

@Aris: dank je wel, het kost inderdaad behoorlijk wat tijd. Hopelijk gaat het straks als ik alleen maar tekenvoortgang laat zien wat sneller, maar voor deze video ben ik denk ik toch alweer een uurtje of 8 bezig geweest. Fijn om te lezen dat je het allemaal goed kunt volgen.

@Coachke: ik ga het hieronder nog eens op een andere wijze uitleggen, misschien dat dat het nog wat makkelijker te vatten maakt. Ik vind het erg sportief dat je dit topic blijft volgen, ook al ben ik in het recente verleden niet altijd even zachtzinnig geweest in jouw topics.

@Silenoz: je gaf me het idee voor de volgende serie, waarvoor dank!


Fusion 360 bezien vanuit het oog van de metaalbewerker
Fusion 360 is voor metaalbewerkers beter te begrijpen dan je zou denken. De filosofie en de opzet van het programma is eigenlijk identiek: je werkt met ruwe vormen en schaaft daar wat vanaf (=met draaibankbeitel of frees bijvoorbeeld), of plaatst er wat op (=door te schroeven of solderen bijvoorbeeld).

Stel we maken de aloude bout uit een messing cilinder.

Dan tekenen we eerst de basale vorm van de cilinder, te weten een cirkel.

44455482610_c9ce514dee_b.jpg

Die cirkel maken we driedimensionaal door hem 'uit te rekken'.

46272363561_2a15eb8dc4_b.jpg

Een oneindig aantal cirkels op elkaar (als het ware) wordt zo een cilinder.

45359737105_0319fadd42_h.jpg

Stel je nu een draaibank voor. Het blauwe stuk wordt weggeslepen in de richting van de pijl...

46272363541_45b5a9e490_b.jpg

Maar we laten een stuk over, dat wordt de kop van de bout.

45359736975_a7b8400bdf_b.jpg

We maken met de draaibank een schroefdraad.

31333780437_bf453407a8_h.jpg

Dan gaat de bout naar de freesmachine. Op het volgende screenshot zie je de zeshoek tot waar moet worden uitgefreesd, al geschetst.

45359736445_4023bec2b3_b.jpg

Dit zijn de vlakjes die weggefreesd moeten:

46222257472_3c4e57bfe2_b.jpg

In Fusion 360 selecteer ik dan het vlak tussen zeshoek en cirkel in (de 'kantelen') en dat gebruik ik als het ware als 'frees'.

45359736375_49333661b9_b.jpg

Zo kun je dus ook een bout tekenen.

46272362991_8df1a80afb_h.jpg

De bout gaat ten slotte weer terug naar de draaibank. Ik heb deze hieronder schetsmatig weergegeven: de beitel zit links en de chuck zit rechts (let op de aandoenlijk getekende pijltjes :nowink:).

Stel je voor dat de bout in de chuck zit geklemd. Je ziet al dat de beitel een stukje van de bout zal wegslijpen. Het verschil met een echte draaibank is, dat daar de bout om zijn eigen as roteert. In Fusion is het de beitel die om de bout heen roteert.

46272362941_39bb5a9cec_b.jpg

In Fusion selecteer je dan de linkervorm als beitel. Je zegt 'roteer om de centrale as en slijp daarbij het metaal weg' en dan krijg je dit.

45359736295_50c730ac9b_b.jpg

46272362871_35c6a048e0_h.jpg


Let wel, ik probeer niemand aan te zetten tot gebruik van dit programma, ik probeer alleen maar de nevels van mysterie weg te halen en tot beter begrip te komen van de software, zodat de geïnteresseerden straks mijn tekenvoortgang beter kunnen volgen en er meer aan hebben.
 
Je uitleg is goed en begrijpelijk voor mij, ik zie waar dit programma toe in staat is maar toch zal ik me er ver vanaf houden. Het lijkt me te technisch te zijn zodat ik al snel zou vastlopen. Je filmpje heeft dus nut gehad voor mij want ik zie dat het niet iets voor mij is.

Toch zal ik je blijven volgen met deze bouw.
 
Dank om, ondanks een te hoge technische drempel, wel de video's te bekijken. Je mening dat ze goed te volgen zijn, beschouw ik als compliment en dan is mijn missie ook geslaagd. Het aantal mensen dat door deze video's de stap zal nemen de software ook daadwerkelijk te gaan gebruiken, zal niet zo groot zijn. Het belangrijkste voor mij is, te weten dat mijn verdere uitleg (=het daadwerkelijke tekenen) beter zal worden begrepen.

Het programma is denk ik vooral interessant voor mensen die zelf 3D-prints willen maken (iets wat ik niet ga doen trouwens!).

Er zit een speciaal 3D-print-menu in:

1.jpg
 
Heel mooi uitgelegd Roy en ik zal zeker blijven volgen.
Jammer genoeg voor mij toch iets te technisch voor het ogenblik.
 
Je hebt het hier over één bout en moer en toen ik je topic nog eens bekeek besefte ik ineens dat je eigenlijk een volledige auto, op schaal weliswaar, aan het bouwen bent.

Waarschijnlijk een nogal domme opmerking maar je moet dus elk onderdeel uittekenen en dan laten maken door die machine? Waar haal je de moed en geduld vandaan?
 
@Erwin: dank voor het volgen!

@Alain: er zal inderdaad geduld voor nodig zijn, maar het is ook erg leuk. Alleen op die manier krijg ik m'n afmetingen bekend, die ik uiteindelijk nodig heb om het schaalmodel te maken.

Wel is het zo, dat als je eenmaal een onderdeel hebt gemaakt, je dat kunt hergebruiken. Bijvoorbeeld, ik kan de rechterkant van de auto tekenen en dan simpelweg spiegelen om ook de linkerkant getekend te krijgen. Of ik kan een bougie tekenen, die ik dan acht keer kan kopiëren en plaatsen. Ik hoef maar een keer een wiel met band te tekenen, et cetera. Maar het blijft inderdaad een flink werk.

Ik ga trouwens niets laten maken door een machine, 3D-printen bedoel je waarschijnlijk. Ik ga alles zelf maken met draaibank, freesmachine, photo etch, hamer, hout, vijl, soldeerinstallatie etc. etc.
 
Heel fel bedankt voor de uitleg Roy. Door het stap-voor-stap te illustreren en met tekst te verduidelijken, is het prima te begrijpen.

Groeten

Pascal
 
Dit teken programma is al een hobby op zich en volg in stilte mee hoor .
 
Pascal: merci! :)

Pascal: merci! :)


QUIZJE
Degenen die mij een beetje kennen, weten dat ik wel van een quizje houdt hier en daar. Ik bladerde net door mijn foto's van de Delage, ten behoeve van het plannen van de tekenvolgorde; en zag daar deze foto:

46236977662_21e252354c_b.jpg

Hetgeen je op de foto ziet, is een onderdeel van de reminstallatie van de Delage.

De omcirkelde greep, heeft op het eerste gezicht een complexe vorm. Echter, degenen die de video's (of het stappenplan in mijn post van gisteren) goed hebben bekeken, hebben misschien wel een idee hoe dit onderdeel in Fusion kan worden getekend.

Hint: je kunt het tekenen in vier stappen. De eerste stap is, net als met het stappenplan van gisteren, een cirkel te tekenen.

De opgave: probeer de drie volgende stappen te beschrijven.

Oplossingen kunnen vandaag of morgen in dit topic worden gepost of per PM aan mij worden gestuurd. Veel plezier :)
 
Ik ga het eens proberen :

We tekenen dus 1 cirkel.

1. Het buisje links van de bol maken we door de cirkel driedimensionaal 'uit te rekken'. Dan hebben we dus een cilinder.

2. Aan de linkerkant tekenen we steeds grotere cirkels, als we die op elkaar leggen hebben we de trompet vorm.

3. De bol maken we door steeds grotere cirkels op elkaar te leggen. Tot we de helft van de bol hebben (van het begin links van de bol, tot in het midden van de bol).

Die halve bol copieren we dan, en plakken die aan de rechterkant, zodat de 2 bolhelften samen 1 bol vormen.

Groeten

Pascal
 
Eerste stap is correct Pascal, je maakt van de cirkel een cilinder.

Daarna wordt het iets van dit principe:

46272362941_39bb5a9cec_b.jpg

Maar dan anders...
 
Tweede poging :

1. Het buisje links van de bol maken we door de cirkel driedimensionaal 'uit te rekken'. Dan hebben we dus een cilinder.

2. Je steekt de cylinder in de klem, met een beitel neem je het teveel aan materiaal weg zodat je de trompet vorm krijgt.

3. Dan steek je het stuk met de trompet vorm in de chuck en maakt de bol met behulp van zo'n beitel die je kan draaien. (ronddraaihulpstuk / kogeldraaihulpstuk)

Groeten

Pascal
 
Zo is het inderdaad Pascal. In Fusion zou je dan die trompetvorm en de kogelvorm in één min of meer vloeiende lijn tekenen, en dan alleen de helft. Net zoals je met de draaibank de beitel aan één kant gebruikt om een spiegelbeeld te creëren.

Hier is de video met de oplossing... als er iemand vertaling wenst, laat maar weten dan voeg ik die toe.

 
Nice ! Mooi filmpje en ook weer duidelijk uitgelegd.

Bedankt Roy.

PS : klopt het dat Fusion 360 gratis is (voor hobbyisten) gedurende 1 jaar, maar dat je het telkens gratis kunt verlengen met 1 jaar ?


Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan