Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

echt prettig om te kijken , ik meen dat maar niks voor mij , ik vergeet te veel maar zal wel blijven kijken
 
Heel mooi filmpje duidelijke uitleg, dankje
 
Beste Roy,

Ik heb zojuist uw tweede filmpje bekeken en ben dan even teruggegaan naar enkele vroegere passages uit uw topic.
Zo geef je op een bepaald moment uitleg over een 3D-constructie (dwarspijp en kroonmoeren).
Uw uitleg d.m.v. tekst en tekeningen geeft wel een beeld van de gevolgde werkwijze doch voor iemand die niet in de materie thuis is blijft het een abstract gegeven.
Wanneer ik nu (met de indrukken van het filmpje in mijn achterhoofd) terugga naar uw uitleg van uw 3D-tekeningen is een en ander veel aanschouwelijker geworden. Begrippen zoals “een laag uitrekken tot 3D” of “ het programma doet dit voor je en verdeelt de lijnen evenredig…” krijgen nu echt wel inhoud.
Ik heb uw topic de afgelopen maanden vanop afstand gevolgd (zonder te ver in detail te willen gaan omdat ik op technisch vlak toch niet meekon).
Uw uitleg en beschrijvingen blijven interessant voor personen die voldoende technische bagage hebben doch (en ik spreek hier voor mezelf) voor velen is dit toch iets te ingewikkeld.
Met uw filmpjes erbij heb je echter de ideale mix gevonden om iedereen, zowel kenners als leken te boeien.
Ik zal met zeer veel interesse uw topic (en zeker de filmpjes ) blijven volgen.

Mvg
 
Kan de vorige uitleg van Airbus56 ten volle bijtreden, veel begrijpelijker voor de leek.
 
Ja zoals hiervoor al gezegd ( veel begrijpelijker ) en zeer knap gemaakt want het is niet gemakkelijk om een pc programma zo verstaanbaar over te brengen.
Ben zeker gewonnen in het werk wat u maakt en volg dit graag Roy.
 
@Marc: beschouw het als een boek: je kunt het lezen, maar hoeft er niets van te onthouden om er toch min of meer aangenaam de tijd mee door te komen. Intussen leer je er ongemerkt misschien wel wat van.

De enige reden om echt te onthouden wat ik toon (behalve als je zelf met Fusion 360 wilt gaan werken), is dat na de tiende video een quiz zal worden georganiseerd waarin vragen zullen worden gesteld over de tien eerste filmpjes. Natuurlijk kun je ze ook terugkijken (bij elke vraag zal een link naar de desbetreffende video komen te staan), maar het makkelijkste is natuurlijk als je de antwoorden al uit je hoofd weet. Als voorbeeld, de vraag die bij het tweede filmpje hoort is:

"Welke tweedimensionale figuur moet je in Fusion 360 tekenen om een driedimensionale cilinder* te kunnen maken?"

Zeker als je het filmpje hebt gezien, is dit misschien niet zo moeilijk, maar je moet het maar net even weten. Aan de quiz is ook daadwerkelijk een unieke prijs verbonden en volgens mij is die de moeite waard. Maar dit alles komt te zijner tijd.

* Om de taalpuristen voor te zijn: 'driedimensionale cilinder' is inderdaad een pleonasme.

@Aris: dank je wel voor het compliment.

@Airbus56: ik ben wederom erg blij met je reactie, dit was eigenlijk precies waar ik op hoopte. Het deel dat je aanhaalt uit een andere post, betreffende dat '3D' maken uit een '2D' vorm, bezorgde me toen al de nodige twijfels. Het was niet makkelijk te omschrijven. Inderdaad, toont dit filmpje mét commentaar in één oogopslag wat ik bedoel en blijkt het principe ook meteen een stuk simpeler.

Wat betreft 'het programma doet dit voor je en verdeelt de lijnen evenredig: dit is, zoals je waarschijnlijk al had begrepen, een variant op het mesje dat 360 graden rondom de boutkop een stuk wegslijpt. Ook bij de evenredige verdeling van lijnen stel je een rotatielijn in, teken je bijvoorbeeld een lijntje (=straal van een cirkel) en zeg je tegen het programma dat die lijn binnen die 360 graden rotatie bijvoorbeeld 8 keer gekopieerd moet worden. Of 12 keer, of wat dan ook. Je hoeft het in elk geval niet handmatig zelf te tekenen, want dat doet het programma voor je. Daar staan precies de eerste twee letters van de afkorting 'CAD' voor (computer aided design).

Met uw filmpjes erbij heb je echter de ideale mix gevonden om iedereen, zowel kenners als leken te boeien.


Blijer dan met deze opmerking kun je me niet maken.

@Erwin: ik had daar al op gehoopt en bekeek in spanning de reactie van Natasja (mijn vriendin) toen ik haar dit filmpje toonde. Ze zei dat ze bijna de neiging kreeg zelf wat te gaan proberen in Fusion 360, dus dat zat wel goed. Je kunt zelf nog wel denken dat je iets van toegevoegde waarde hebt gemaakt, maar dat moet zich wel eerst bewijzen in de ogen van anderen!

Ik denk dat ik een combinatie moet zien te vinden van het posten van updates (=wat is er nieuw getekend) en uitleg (=hoe heb ik één van die nieuwe dingen getekend). Dat wordt nog een uitdaging, maar ik zal mijn weg er wel in vinden denk ik.

@Pascal: dank je wel Pascal, dit uit jouw pen te mogen lezen betekent veel voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Ze zei dat ze bijna de neiging kreeg zelf wat te gaan proberen in Fusion 360, dus dat zat wel goed.

Haha, da's een goeie want geloof het of niet, ik had dit bijna ook geschreven. Wou het echter opsparen voor een volgende reactie want anders weet ik misschien niet meer wat te schrijven.
Je bent in ieder geval sterk bezig Roy.
 
Interessant, denk er meer en meer aan om het ook eens een go te geven op mijn pc.
 
Het is alweer vijf maanden geleden dat ik aan het Delage-project heb gewerkt. Sommigen zullen zich misschien afvragen hoe het ermee staat.

De afgelopen tijd was het erg druk wat mijn werk betreft. Voor mij komen mijn cliënten altijd op de eerste plaats, wat dan ten koste kan gaan van de hobby. Binnenkort ga ik daarnaast verhuizen met mijn kantoor naar een leuke locatie aan het Leidseplein in Amsterdam. Deze en andere dingen kosten veel tijd. Intussen ben ik echter toch weer aan het lezen over Fusion 360 om op passieve wijze toch dingen te leren over dit geweldige 3D-pakket.

Ik vrees dat ik op zijn vroegst in november, maar wellicht pas in 2019, zal kunnen toekomen aan video-updates (ze kosten veel tijd om te maken, maar bieden echt een toegevoegde waarde ten opzichte van tekst vind ik). In de derde video zal ik de introductie tot Fusion 360 afronden met een vergelijking met Blender. Ook zal ik van de bout op eenvoudige wijze een schroef maken. De vierde video zal zoals ik het nu zie in het teken staan van een stappenplan. Fusion 360 is prachtig en werkt intuïtief, maar je moet een logisch en goed doordacht plan van aanpak hebben om problemen te voorkomen.
 
Roy dit hadden we wel gedacht , je had het al ergens vermeld dat je veel werk hebt , zoiets spreekt vanzelf dat dit voorrang krijgt
We wachten geduldig af en zullen wel zien hoe het verder loopt
Toch wensen we je alle suc6 met alles ( job en hobby )
 
Succes met je plannen en doen wat je moet doen is belangrijk.
We horen het wel.
 
geen probleem, niks loopt weg, en werk gaat sowieso voor... Succes met de verhuis, en proficiat met de aankoop.
 
Mooie wijk waar je naar toe gaat, goed bereikbaar. Heel veel succes met de verhuizing
 
Belangrijkste eerst zeg ik altijd.
 
Dank voor jullie reacties heren.

....

Sorry heren, maar het prachtige onderwerp van dit topic zal nog wat meer op zich moeten laten wachten... één positief punt is echter, dat in onze nieuwe woning een betere modelbouwruimte is, waar alles bij elkaar staat en waar ik dus op effectievere wijze kan werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voortgang van het model, heb ik me voorgenomen te proberen tijdens de kerstvakantie (we zijn dan in Duitsland een weekje) de volgende blog te maken. Eigenlijk is het een vrij makkelijk te maken filmpje, een aanvulling op het vorige, alvorens het echte tekenwerk gaat beginnen (ik zal opnieuw moeten beginnen, om een betere structuur in de tekening te krijgen). Dus hopelijk dit jaar nog een filmpje, zo niet dan later dus ;) Ik geef wel een seintje wanneer de offtopic berichten kunnen worden verwijderd, merci voor het meedenken :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben al bezig met voorbereiden van de volgende vlog, heb besloten er gewoon tijd voor te maken. Ik kan niet alleen maar met negatieve energie bezig zijn :)

Om alvast in de stemming te komen, een filmpje van een werkelijk fabuleuze Delage uit 1937...

 
Hier is hij dan eindelijk.

Klik hier voor de eerste video.
Klik hier voor de tweede video.
Hieronder zie je de derde video.

Je kunt Nederlandse ondertiteling aanzetten. Voor groot beeld, klik je op het Youtube-logo en dan op 'volledig scherm':

[video=youtube;tAf80jLxQVk]https://www.youtube.com/watch?time_continue=278&v=tAf80jLxQVk[/video]
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan