Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Hoi Roy, ik ben nog op pag.13 maar wil toch even zeggen :
Terrific Techno Topic !!

Petje af voor jouw durf, stinkend jaloers op je tools en bedankt voor de prachtige uitleg. (vind dat je mooi aanschouwelijk uitleggen kunt)
De text scroll ik slechts dán door zodra mijn brein met de veelheid aan cijfertjes een fractal gaat proberen uit te beelden :wacko:
Indrukwekkend ook hoe snel je al dergelijk resultaat behaald hebt, ziet er erg gaaf uit voor een groentje ;)
Dergelijk precisiewerk als wat jij hier laat zien ga ik danwel nooit aanpakken, maar vind het wel erg interessant.
Weer eentje erbij om te volgen dus...

En oja.... waar het allemaal om draait : wat een prachtig automobiel deze Delage. 100% Techno Art !

By the way : op zolder heb ik een Proxxon mini hout/kunsstof draaibankje staan.
Heb daar wel eens iets op uitgeprobeerd, maar ben nog een beetje huiverig voor het machien.
Dit topic inspireert al wel om me eens te verdiepen in het draaien met dat fraaie gereedschap,
en me nu eens over de angst voor de machine heen te zetten. :8
Zelf creeëren van objecten is inderdaad zo gaaf !

Veel draai- en freeslol !
zelfcentrerend groetje :)
 
Waarschijnlijk staan deze kleppendeksels in de top 5 van moeilijkst te maken onderdelen van het hele model, als ze al niet de moeilijkste zijn. De moeilijkheid is, het opbrengen van de swirls in combinatie met de zeer complexe vorm van het onderdeel. Met een CNC-machine zou je het onderdeel waarschijnlijk volledig in één stuk kunnen uitfrezen en dan was er geen probleem, maar handmatig zal het anders moeten.

Roy hier wil ik toch een toevoeging maken, of dat juist jouw bank wel geschikt is. De auto won in 1927 de Grand Prix. Wat betreft de technieken, toen was er ook geen CNC machine en als het kleppendeksel gegoten werd, of gefreesd, kan ik niets over zeggen. Maar bij gieten heb je te maken met verwarming en afkoeling. Je zal 1/8 hetzelfde moeten werken, als het origineel.
Dus oplossing 7 lijkt mij heel reeel

195. Ik zal wel een oplossing moeten bedenken voor het te gebruiken tooltje... dit ding (van 7 euro 50) is na een paar honderd swirls naar de spreekwoordelijke knoppen. Maar goed, het zal voor schaal 1/8 makkelijker zijn een 'swirl tool' te maken dan voor schaal 1/12.

Ik heb de film bekeken en het gaat echt een stuk sneller en beter, Je ben duidelijk in beeld, let wel op dat je geen "freesarm" of "tennisarm" of "muisarm" gaat krijgen, je leeft nu in 2017, en niet in 1927, je maakt een uniek stuk.

Dat de "frees" "tooltje" kapot gaat, nadenken, Andersom, vraag ik aan je, als ik met alclad spuit en naar chrome, met p2000, schuur, dan heb ik heel veel verlies aan schuurpapier, als ik met de vraag kom, ik verbruik zoveel schuurpapier, van P2000,
Maar oplossing gericht, dat is je Tool,


nb
Het deel waar de #190 je het weet te vertellen, kan ik als verklaring geven is Magnetisme, de basis van elektriciteit
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi werk, en interessant om te lezen. Ik wist niet dat je dit thuis kon doen, nu ja, tenzij ik mijn vriendin zou verlaten kan het nog steeds niet thuis... ;-)

ergens zijn de er toch normale antwoorden op bepaalde fenomenen...

Bij galvaniseren leg je een laag op een geleidend voorwerp dat je onderdompelt, dus het volledige voorwerp staat in contact met de vloeistof, dus het het materiaal zich ook overal aan. gepolierd of niet, ontvet of niet.

Als je achteraf schuurt dat de swirls verdwijnen lijkt me ook logisch, je legt dus een laag op je oppervlak, als je op deze laag begint te schuren, trek je die laag effen, maar de onderste laag niet. Vergelijk het een beetje met het polijsten van een laklaag op een wagen. Autolak is mat en relatief ruw, maar na de laklaag zie je dit niet meer. Het is ook een techniek die gebruikt wordt om randen van decals/verf onzichtbaar te maken...

De laagdikte is afhankelijk van de tijd, het voltage en de concentratie van je vloeistof (begint snel, gaat langzamer). Dat is dus iets wat je in de gaten moet houden. eventueel kan je wel eens het verschil in hechting en dikte tussen de voorbereide vlakken en niet voorbereidde controleren...
 
Hoi Roy, ik ben nog op pag.13 maar wil toch even zeggen :
Terrific Techno Topic !!

Petje af voor jouw durf, stinkend jaloers op je tools en bedankt voor de prachtige uitleg. (vind dat je mooi aanschouwelijk uitleggen kunt)
De text scroll ik slechts dán door zodra mijn brein met de veelheid aan cijfertjes een fractal gaat proberen uit te beelden :wacko:
Indrukwekkend ook hoe snel je al dergelijk resultaat behaald hebt, ziet er erg gaaf uit voor een groentje ;)
Dergelijk precisiewerk als wat jij hier laat zien ga ik danwel nooit aanpakken, maar vind het wel erg interessant.
Weer eentje erbij om te volgen dus...

En oja.... waar het allemaal om draait : wat een prachtig automobiel deze Delage. 100% Techno Art !

By the way : op zolder heb ik een Proxxon mini hout/kunsstof draaibankje staan.
Heb daar wel eens iets op uitgeprobeerd, maar ben nog een beetje huiverig voor het machien.
Dit topic inspireert al wel om me eens te verdiepen in het draaien met dat fraaie gereedschap,
en me nu eens over de angst voor de machine heen te zetten. :8
Zelf creeëren van objecten is inderdaad zo gaaf !

Veel draai- en freeslol !
zelfcentrerend groetje :)

Peter ik vind het ontzettend leuk en ik voel me vereerd dat je het hele topic aan het doornemen bent... dat is een mooi teken van waardering!

Ik ben ook blij dat het kan helpen het enthousiasme voor de draaibank op te pakken. Ik weet niet zoveel van draaibanken voor hout, maar volgens mij kun je er plastic prima mee afdraaien. Eenmaal je eraan begint, ga je van alles zien dat afgedraaid kan worden. Wieltje hier, bevestiging daar... het is erg leuk om te doen en geeft veel voldoening.

Roy hier wil ik toch een toevoeging maken, of dat juist jouw bank wel geschikt is. De auto won in 1927 de Grand Prix. Wat betreft de technieken, toen was er ook geen CNC machine en als het kleppendeksel gegoten werd, of gefreesd, kan ik niets over zeggen. Maar bij gieten heb je te maken met verwarming en afkoeling. Je zal 1/8 hetzelfde moeten werken, als het origineel.
Dus oplossing 7 lijkt mij heel reeel

Ik ben het eens met je insteek. Wat wel zo is, is dat er in 1927 toen deze auto werd gebouwd nog geen bovenfrezen bestonden zoals die er nu zijn. Dat is eigenlijk pas een vrij late uitvinding (jaren '30). Anderzijds, er waren wel frezen. En bovendien hadden ze in de fabriek van Delage natuurlijk zoveel meer mogelijkheden, machines etc. dan ik ter beschikking heb... weer anderzijds, hoef ik geen volledig functionerende Grand Prix-wagen te bouwen (hoewel ik ga proberen zoveel mogelijk te laten bewegen, de gashendel... de rem... et cetera; die dan ook alles zo veel mogelijk moeten aandrijven... remkabels, carburateur... voor zover mogelijk. Ik ben altijd al een Meccano- / Technisch Lego-fan geweest). Dus ik zou zeggen... Delage en ik staan qua mogelijkheden relatief quitte. Laten we daar geen computers bij gaan halen, ik ben het met je eens.

Dat de "frees" "tooltje" kapot gaat, nadenken, Andersom, vraag ik aan je, als ik met alclad spuit en naar chrome, met p2000, schuur, dan heb ik heel veel verlies aan schuurpapier, als ik met de vraag kom, ik verbruik zoveel schuurpapier, van P2000,
Maar oplossing gericht, dat is je Tool,

De lastigheid is niet alleen dat het tooltje vrij snel kapot gaat, maar ook dat dat op een willekeurig moment gebeurt. Er moeten straks enkele duizenden swirls op dat motorblok (en zelfs ook op de versnellingsbak en op de compressor...) en je kunt je voorstellen dat ik dat niet onaangenaam verrast wil worden door een veel te grote swirl op enig moment, zodat ik een paar rijen opnieuw moet gaan doen met minder dan optimaal resultaat.

Vorige week heb ik een paar schuursticks besteld. Deze worden in de VS gemaakt en zijn eigenlijk precies bedoeld voor wat ik wil doen. Ik heb inmiddels zoveel uitgeprobeerd dat ik in mijn hoofd de oplossing ben gaan vormen en dat was een schuurstick die langzaam afslijt, zoals een potlood waarvan het grafiet langzaam afslijt als je ermee schrijft. Dan te zoeken op 'abrasive stick' leidde me uiteindelijk tot de oplossing. Nu alleen nog even testen of die sticks (waar rubber in verwerkt zit..!) zich laten afdraaien op de draaibank. Zo ja, dan heb ik de oplossing gevonden.

Overigens, de swirls hebben zich op het nikkel goed gehouden. Er heeft geen verkleuring plaats gevonden en daar waar het zilversoldeer het messing raakte is niets afwijkends te zien.

mooi werk, en interessant om te lezen. Ik wist niet dat je dit thuis kon doen, nu ja, tenzij ik mijn vriendin zou verlaten kan het nog steeds niet thuis... ;-)

ergens zijn de er toch normale antwoorden op bepaalde fenomenen...

Bij galvaniseren leg je een laag op een geleidend voorwerp dat je onderdompelt, dus het volledige voorwerp staat in contact met de vloeistof, dus het het materiaal zich ook overal aan. gepolierd of niet, ontvet of niet.

Als je achteraf schuurt dat de swirls verdwijnen lijkt me ook logisch, je legt dus een laag op je oppervlak, als je op deze laag begint te schuren, trek je die laag effen, maar de onderste laag niet. Vergelijk het een beetje met het polijsten van een laklaag op een wagen. Autolak is mat en relatief ruw, maar na de laklaag zie je dit niet meer. Het is ook een techniek die gebruikt wordt om randen van decals/verf onzichtbaar te maken...

Daar heb je gelijk in, het is een goede verklaring voor waarom die swirls na het schuren minder goed te zien waren.

Overigens had ik gehoord dat de laag nikkel een stuk dunner zou zijn, dus dan zou de noodzaak tot schuren ook niet bestaan. Maar gelukkig (!) is dat niet het geval.

Dank voor jullie reacties weer. Voorlopig even verder met de Kever, totdat de afmetingen van de Delage binnen zijn.
 
Om bovenstaande te volgen is mijn technische kennis VEEL te klein,maar op zich maakt dat geen bal uit want het is in alle geval erg leerzaam en in plaats van (zoals de techneuten onder ons) het 1 keer te lezen,lees ik het 2 of 3 keer en dan lukt het deels wel :-) .In alle geval het blijft een mooie en interssante bouw en ik volg nog steeds..................
 
Ik heb je topic even diagonaal doorgelezen Roy, het enige wat me rest is je veel succes te wensen met dit toch wel
zeer prestigieus project.
Ik heb ook steeds gedroomd van zulke projecten, maar mijn gezond verstand (het laatste restje) zegt mij dat m'n geduld om zo'n
project te voleindigen te kort schiet, ik hoop dat jij wel het karakter hebt om door te zetten.

Waar ik enkele jaartjes geleden veel aan heb gehad, is het feit dat ik een opleiding als juwelier ben gaan doen,
om fijne technieken zoals werken met zilversoldeer en verloren was technieken proberen onder de knie te krijgen
wat me tot op zekere hoogte wel gelukt is.

In ieder geval zet door, en verras de wereld, en chapeau voor je technische kennis !!!

Rudy
 
Om bovenstaande te volgen is mijn technische kennis VEEL te klein,maar op zich maakt dat geen bal uit want het is in alle geval erg leerzaam en in plaats van (zoals de techneuten onder ons) het 1 keer te lezen,lees ik het 2 of 3 keer en dan lukt het deels wel :-) .In alle geval het blijft een mooie en interssante bouw en ik volg nog steeds..................

Dank je wel voor je commentaar Kassei. Hopelijk laat je snel nog eens wat van je horen op het forum en gaat het goed daar! We missen je.

Ik heb ook steeds gedroomd van zulke projecten, maar mijn gezond verstand (het laatste restje) zegt mij dat m'n geduld om zo'n
project te voleindigen te kort schiet, ik hoop dat jij wel het karakter hebt om door te zetten.


Ik hoop het ook. Het zal stapje voor stapje worden. Het enige positieve is, dat er niets is om te 'verbeteren' omdat er vanaf scratch gebouwd wordt... en het andere positieve is, dat ik goed contact heb met het museum waar het beste bewaard gebleven, volledig originele, exemplaar staat.

Waar ik enkele jaartjes geleden veel aan heb gehad, is het feit dat ik een opleiding als juwelier ben gaan doen,
om fijne technieken zoals werken met zilversoldeer en verloren was technieken proberen onder de knie te krijgen
wat me tot op zekere hoogte wel gelukt is.


Dat lijkt me inderdaad een erg handige opleiding voor dit soort werk! Jammer genoeg kan ik me dat niet permitteren...


Het laatste nieuws over deze bouw: de originele Delage zal inmiddels in Florida zijn aangekomen. Wij zijn er drie weken op vakantie geweest maar hebben de terugkomst van deze auto net gemist. Om die reden heb ik het museum ook niet bezocht. Het museum is momenteel gesloten wegens herstelwerkzaamheden door orkaan Irma.

Ik ben van plan eerst de carburateur van mijn Kevertje af te werken en daarna, na bekomst van de afmetingen van de Delage, daarmee te starten. Nog steeds weet ik trouwens niet hoe ik het beste de 'swirls' kan maken. Dat blijft een ontzettend lastig vraagstuk.
 
Zo Roy,even bij gelezen en ik bewonder jouw doorzettingsvermogen kerel.
Ergens had ik het zelf in gedachte dat de schaal ietwat te klein zou zijn voor de swirls,maar hier ten huize drongen zich werken op die mij helemaal opslorpten en helaas geen tijd had om ook maar eens bij te lezen,afijn om kort te zijn ik blijf je volgen dat staat vast. Keep it up man je bent goed bezig.
 
Dag Patje,

Dank voor je berichtje, dat wordt altijd gewaardeerd.

De swirls zullen zeer zeker goed te onderscheiden zijn en zeer zichtbaar; ze horen bij het specifieke karakter en het vakwerk van deze motor. Bovendien denk ik dat het er spectaculair uitziet op schaal als het eenmaal af is. Dus ik blijf proberen...


197. In navolging van paragraaf 196 was ik benieuwd of van het zilversoldeer nog steeds niets te zien zou zijn op mijn oefenstukje en gelukkig blijkt dat het geval!

Inmiddels heb ik een twintigtal methoden geprobeerd om swirls te maken van een millimeter in diameter. Stukjes staal, aluminium, vijltjes, stompe boortjes, minuscule stukjes schuurpapier onder staal gelijmd, speciale swirl-makers, glasvezel, freesjes, diverse Proxxon- en Dremel-opzetstukjes... van alles en nog wat heb ik al geprobeerd. Eigenlijk had ik alles moeten opschrijven, maar ja daar denk je niet altijd aan.

Een paar dagen geleden hadden forumlid Silenoz en ik het over dit swirl-probleem en hij kwam plots met de suggestie koolstofstaaf, uit de vishobby. Een goed idee en ik kwam erachter dat ze dit spul ook hadden bij de hobbywinkel een paar honderd meter van ons vandaan. Dus geprobeerd, eerst op aluminium (een zacht metaal)...

36707788604_77b0540553_b.jpg

198. Op het aluminium werkte het nog best aardig, hoewel je niet teveel kracht mag zetten omdat dan het staafje uiteen splijt vergelijkbaar als een glasvezel-staafje... maar voor het vernikkelde messing is het niet krachtig genoeg helaas. Bovendien is de diameter te groot, vanwege het uitzetten van de carbon-vezels (ca. 1,8mm.).

23565233028_c6f2b132ba_b.jpg

199. Inmiddels, met de nieuwe schaal 1/8, mag de diameter 1,5mm. worden. Dat is anderhalf keer zo groot als waar ik in eerste instantie vanuit ging. Ik zal dan ook nog eens wat eerdere methoden opnieuw moeten proberen. Ik weet dat 2mm. geen probleem is, maar bij 1mm. diameter gaat het gereedschap -indien te hard- een gaatje boren in het messing / nikkel. Hoe zou het bij 1,5mm. gaan...? Ik ben benieuwd.

Waar moet het tooltje aan voldoen?

- Het moet in de lengte rigide zijn, bijvoorbeeld als staal. Koper werkt niet want dat buigt meteen om.
- Het moet precieze, constante 1,5mm. swirls geven. Glasvezel of carbonstaaf werkt niet omdat de vezels bij (herhaald) drukken splijten. Je ziet dat op foto 197.
- Idealiter is de onderzijde nog een beetje flexibel, om op curves te kunnen werken.
- Het moet minuscule krasjes kunnen maken. Denk aan schuurpapier. Daarom is de combinatie schuurpapier-staal best goed, zij het weinig duurzaam.
- Het mag niet in het vernikkelde messing boren.

Wie een tip heeft, mag het zeggen. Ik heb al ontzettend veel geprobeerd, maar wie weet komen we met z'n allen tot de oplossing. De suggestie van Silenoz (die zo maar eens de oplossing had kunnen zijn) had ik zelf ook nooit kunnen bedenken...
 
Misschien een idee om de koolstof in een passend buisje te schuiven om het sprijden tegen te gaan? Nadeel is wel denk ik dat je wel de koolstof iets verder door moet trekken als het versleten raakt, dus het idee van een tekenpen
 
Jammer, het was het proberen waard. Maar misschien kan het getweaked worden op Ron's manier...
 
Laatst bewerkt:
@Ron en @Silenoz: dank voor jullie reacties; Ron dank voor de tip.

200. Ik heb een aantal tips gehad en zal ze hier bespreken:

* Te beginnen met Ron's idee: schuiven in passend buisje, zodat er nog maar weinig uitsteekt: ik heb het principe uitgeprobeerd door het carbonstaafje zo weinig mogelijk te laten uitsteken. Helaas splijt zelfs het uiteinde dan.

36767894263_829a8fe4e8_b.jpg

* Met een 'steel brush' proberen, zoals hier gedaan. Dit heb ik eerder geprobeerd maar lukte niet. Het verschil is dat de swirls op de Bugatti misschien wel 3mm. breed zijn in plaats van de benodigde 1,5mm. Het is een grotere schaal en de swirls zijn ook nog eens groter afgezien van die schaal.

* Rubber-diamantfreesjes. Deze heb ik al geprobeerd maar zijn helaas niet in deze grootte te krijgen. Gewone diamantfreesjes zijn te hard en boren een gaatje.

* Smering: dat is inderdaad iets om mooier mee te kunnen polijsten en heb ik ook al uitgeprobeerd.

Ik ga denk ik nog eens schuurpapier proberen; met 1,5mm. is er toch weer wat meer hechtingsoppervlak en misschien werkt dat beter.
 
Dat is iets wat ik me al bijna van kindsbeen af me afgevraagd heb hoe ze het in het echt (1/1 ) doen , ik heb dat altijd mooi gevonden , wat Roy betreft wel ik pieker me ook zot en denk regelmatig hoe dit opgelost kan worden , ik denk dat Roy bijna alle pistes heeft afgelopen
Ik hoop dat er toch iets bruikbaar uit de bus komt
Marc
 
Marc, jouw beantwoording heeft me inspiratie gegeven voor onderhavige post, waarvoor dank.


201. Ik wilde motor bouwen zoals die anno 1927 was. Ik heb geen uit 1927 komende foto's gezien waarop de motor staat afgebeeld anders dan met metal swirls. Hier is een foto uit 1927:

23626916238_3f0fa1f9ba_b.jpg

202. In 1927 waren er vier Grand Prix-wagens van dit type (anders dan tegenwoordig, nu zijn er maar twee auto's per team). Ik heb geen aanwijzing gevonden voor grote verschillen tussen de vier blokken. Tegenwoordig is er nog maar één verregaand origineel exemplaar (chassis #1), maar dat is natuurlijk ook gerestaureerd. Hier een foto van het blok dat bij de restauratie prachtige swirls heeft meegekregen.

37431440596_88bb3f8b31_b.jpg

203. Dit is dan ook meteen het enige overgebleven blok met dit soort swirls (op blok #4 na, dat voor de helft bewerkt is en voor de andere helft onbewerkt is gelaten). De andere drie blokken zien er zo uit:

Chassis #3 (de kampioenschapswinnende auto van Robert Benoist), althans wat er van over is:

37431566276_a94c982d54_b.jpg

204. Chassis #2:

1024px-Delage_engine.jpg

(Courtesy Wikipedia Commons)

205. Chassis #4:

Delage-Grand-Prix-Engine-7.jpg

(File found here, copyright unknown, picture will be deleted upon first request of copyright holder)

206. Na het Grand Prix-seizoen van 1927 zijn er, op verzoek van rijke derden, nog twee extra chassis gebouwd in de fabriek van Delage. Als referentie zijn deze auto's (waarvan vooral chassis #6 volledig is veranderd in de loop van 90 jaar) minderwaardig omdat ze niet de stand van zaken in 1927 kunnen tonen. De motor van #6 is vervangen, maar #5 ziet er uit als de andere blokken:

36770233394_1c682f671d_b.jpg

207. Tussenconclusie:

- Ik heb geen bewijs gevonden dat een van de motorblokken in 1927 geen swirls had.
- Eenmaal (in 1927) opgebrachte swirls kunnen worden verwijderd door te schuren en polijsten.
- Chassis #1 is op die manier gerestaureerd (hoewel de versnellingsbak om onduidelijke reden géén swirls heeft gekregen.
- Chassis #2 heeft anno 2017 geen swirls.
- Chassis #3 heeft anno 2017 nog geen swirls maar dat zou eventueel kunnen komen, bij het verder opbouwen van die auto.
- Chassis #4 heeft anno 2017 alleen swirls aan de onderzijde van het blok (zie foto hierboven).
- Chassis #5 heeft anno 2017 geen swirls.
- Chassis #6: het blok bestaat niet meer.

Ik weet niet waar de eigenaren van #2, #3, #4 en #5 hun informatie vandaan hebben gehaald om het blok niet te bewerken (wellicht een bewuste keuze) en kan dit niet verifiëren.

Conclusie: totdat ik bewijs gevonden heb dat er in 1927 een auto heeft rondgereden met een blok zonder swirls, ga ik ze toch proberen te maken (als me dat lukt dus).

208. Hoe wordt nu zo'n swirl patroon aangebracht?


WORDT VERVOLGD
 
Naar aanleiding van wat ik zie in het filmpje schrijf ik op wat ik dacht :
een rond rubber voetje laten draaien op een plaat die ingesmeerd is met polijstpasta.

groet ;)
 
Polijstpasta met rubber is inderdaad iets wat ik al heb geprobeerd, is de eerstvolgende stap ook; heb je enig idee waar ik een 1,5mm. diameter extreem stevige rubberen 'dop' o.i.d. kan vinden? Het mag niet omslaan, dus het is zeker niet zo eenvoudig als in het filmpje.
 
AArrrrrrr oja verdulle... 1,5mm.... en dan nu begint het brein te kraken....

misschien zelf maken... schijfje stansen uit een stuk rubber printplaat (papierdruk).
Heb ik volop, kan ik een lapje van opsturen..
 
Werd gebruikt om kranten mee te drukken.
Heeft een zeer stevige achterkant van canvas oid.
Stevig en vrij soepel rubber aan het 'canvas' gevulcaniseerd.
 
O jee dat klinkt goed! Zou je me daar inderdaad eens een stukje van kunnen toesturen? Ik stuur je een PM.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan