Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Erwin en Silenoz, dank voor jullie reacties. Jullie geven beiden aan een mini-vlog per getekend item op prijs te stellen. Dat is inderdaad een mogelijkheid, zij het dat er héél veel onderdelen zijn die getekend moeten worden...

De timelapse is wat 'ie is, je krijgt snel een update van wat er gebeurd is. Ik heb deze op 300% snelheid gezet, zo krijg je een filmpje van een minuut. Ik moet zeggen dat dit ontzettend veel tijd scheelt; in plaats van 7 uur ben ik met het laatste filmpje, inclusief publiceren, iets meer dan een half uur bezig geweest. Dat kan ik wel volhouden! Ik heb op andere fora positieve kritiek gekregen op deze nieuwe vlog. Je hoeft ook niet na te denken, ziet enkel de voortgang; eigenlijk als een bouwverslag maar dan zonder uitleg. Popcorn erbij, klaar :)

Zijn er vragen of opmerkingen, dan kunnen die altijd nog gesteld worden. Daartoe heb ik een oproep geplaatst aan het einde van het filmpje. Dus ik zal eens kijken hoe deze nieuwe opzet gaat uitwerken. Rekening houdend met het commentaar van Erwin en Silenoz, zal ik steeds enkele getekende onderdelen in een filmpje vervatten, om het overzichtelijk te houden.

Nu dit een alternatief is voor het compleet stoppen van de vlogs, ga ik dit zeker een kans geven.

Edit: en misschien kan ik dan op belangrijke momenten tijdens het tekenproces, bijvoorbeeld wanneer het chassis klaar is, een inhoudelijke vlog met commentaar maken, zoals de eerste vijf waren.
 
Ik vind die timelapse wel wat hebben. Het geeft een goed beeld hoe je vordert, en zoals je zegt kan je in geval van vragen eventueel in detail gaan. Doet me wat denken aan de filmpjes van Tom Grigat echter deze gaan enkel over de bouw. Het concept spreek me zeker aan.

Groeten,

Dirk
 
Volgers die niet reageren: in mijn geval is dat door onkunde. Ik zou niet weten wat ik hier moet aan toevoegen dat nuttig is. Een groot deel van de dingen begrijp ik pas een beetje na meerdere keren lezen. Mijn talent (toch dat kleine beetje dat ik heb) ligt meer op de artistieke kant van het modelbouwen en ik probeer nuttige reacties te plaatsen in topics en niet reageren is dan gewoon omdat ik niets nuttigs kan zeggen.

Verder heb ik er ook al bij stilgestaan dat je veel tijd en moeite steekt in je topics en vlogs maar daarbij vroeg ik me ook al af (zoals je zelf opmerkte) waar je dan nog de tijd kan vinden voor het bouwen zelf.

Ik heb een vorm van inzicht gekregen door je vele werk hier en het feit dat ik het maar oppervlakkig begrijp ligt volledig bij mij. M'n brein is niet technisch en theoretisch aangelegd.
 
Ik vind het ook een mooie oplossing het filmpje, ik kan de vooruitgang zien en voor jou ook veel tijdsverschil. Mijn idee is ook dat het op den duur ook ontzettend moeilijk was geworden voor je om het nieuw en vers te houden. Zonder iedere keer te vertellen dat je met een cirkel begint. Naar mijn vermoeden bestaat toch 80 % uit herhalen wat je heb laten zien in de eerste 6 films ondertussen. Wel telkens op een nadere manier om een andere vorm te krijgen of de volgorde verschillend. Waarbij je dus een deel (personen) krijgt die de uitleg begrijpt en volgt, maar zelf ook kan verzinnen hou het werkt. En je voor mijn gevoel dan ook zit te herhalen, en dit is opbouwend bedoelt ik het gevoel kan krijgen, nou kom op dat heb je mij al 10x uitgelegd. Nu zie ik het in een minuut, weet wat de vorderingen zijn en jouw kennende, bij iets heel belangrijks, maak je er direct een uitgebreider geheel van. Blij dat je door een problem heen ben en dit graag wil delen.

Dan nog iets over hoe ik naar films kijk, deze in dit topic, vind ik interessant en leerzaam en zie iets nieuws. Sommige forums vooral facebook zijn mensen trots op hun bouwwerk en maken hier een film van. Kost ook tijd en moeite, maar die stop ik vaak na 4 of 5 seconden, omdat ik daar alleen zie wat ze willen laten zien, ik niet even langer kan kijken of de films zo traag zijn als dikke boter. Daar worden dan veel complimenten over gegeven door andere bouwers. Ik zelf dan denk aan wat jij en anderen hier neerzetten, zie dan dat gewrocht op een film van 5 minuten staan. Bij nader inzien dan toch, in plaats van weg te klikken, maar een like of een klein compliment geef, voor de moeite die de plaatser heeft gedaan om te tonen. Al is het alleen uit respect naar de bouwer.
 
Dirk en Aris, dank voor de feel-good posts! Ik ga het gewoon eens aanzien zo, kost inderdaad echt relatief heel weinig tijd en het toont toch de voortgang.

Uiteindelijk kost het geheel mij ongeveer net zoveel tijd als de posts schrijven in het Engels en Nederlands op de twee fora waar ik dit topic bijhield.

Aris ik ben ook blij dat dit probleem opgelost is. Persoonlijk vind ik het wel leuk om een paar keer iets herhaald te zien te krijgen, zo blijft het beter hangen, maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet zoveel toegevoegde waarde zou hebben in mijn serie vlogs. Zoals je terecht hebt opgemerkt, de mensen die echt iets zelf willen proberen in Fusion hebben nu een gedegen inleiding gehad en online staan introductie-leerposts die daar speciaal voor bedoeld zijn.

Dank voor jullie commentaren!
 
Herkenbare overpeinzingen betreffende topictijd en bouwtijd !

Ik voel geen suggesties opborrelen daarover, behalve dat ik wil zeggen dat :

Zolang het plezier geeft om de kennis aanschouwelijk te delen en de tijd die je daarin investeert
niet in de weg zit van bouwplezier, je dit lang kunt volhouden, ongeacht of dat inhoudelijke
feedback oplevert danwel ooh's en aah's.
Helemaal geen of erg weinig reacties motiveren inderdaad niet om te blijven schrijven.

Mijn reageer gedrag wordt hoofdzakelijk bepaalt door een zekere mate van bewondering, nieuwsgierigheid, willen helpen en stimuleren.

Jouw uitgebreide vlogs zou ik uit nieuwsgierigheid blijven volgen, al doe ik er (voor nu) niets mee.
Ik zou je zelfs af en toe aanmoedigen want mijn nieuwsgierigheid is onbevredigbaar.
Zonder het in de praktijk te brengen wordt de voorgeschotelde kennis voor mij steeds moeilijker te volgen en uiteindelijk
zijn het vermakelijke (uitgebreide) vlogs waar ik (zonder opgedane ervaring) niks op in te brengen heb behalve ooh's en aah's.
Is een soort van parels voor de zwijnen situatie ;)

Voor mij is de nieuwe stijl vlog helemaal in orde dus !
Er staat nu dus al een goede introductie waar ik mee aan de slag kan zodra ik wil en ik zal tevreden zijn
wanneer jij het bouwverslag voortzet op de manier zoals je eerder in andere topics al deed, met text en uitleg betreffende de vorderingen.
Hoeft wat mij betreft niet eens zo super uitgebreid, want wil ik dat juist wél, dan kan ik vragen stellen omdat ik weet
dat jij bereid en heel goed in staat bent verhelderend uit te leggen.

Je weet het : doe waar jij plezier in hebt ! alleen dát zal resulteren in waardevolle ervaringen en mooie vorderingen, waarbij
het mijns inziens niet eens uitmaakt of de Delage voltooid wordt of niet.

Happy Modelling & Posting :D
 
Dag Peter, trouwe volger :)

Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft en ben blij dat je je kunt vinden in de nieuwe opzet. Ook elders kreeg ik leuke reacties, dus voorlopig houd ik het zo. Wat betreft het verwerken van foto's en tekst in het bouwverslag, daar krijg je hier dan meteen een voorbeeld van :D


Op mijn schaalmodel ( 1/8 ) ben ik van plan een volledig functionerende reminstallatie te bouwen, inclusief trommelremmen met functionele remschoentjes. Het enige wat ik niet ga nabootsen, is de mechanische rembekrachtiger want ik wil geen motortje in het model bouwen. Maar het is dus de bedoeling dat wanneer je het rempedaal intrapt, de vier trommelremmen ook daadwerkelijk zullen werken.

Ook wil ik de handrem laten functioneren, zodat het model kan rollen (=draaiende wielen) maar anderzijds ook stil gezet kan worden doordat de handrem de achterwielen blokkeert. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld een clubtafel die niet helemaal waterpas staat. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk.

Ten slotte wil ik een werkende gaspedaal-naar-carburetteur verbinding maken.


De laatste dagen ben ik bezig geweest met (een deel van) het sorteer- en categoriseerwerk betreffende alle foto's en video's die ik heb van de auto. De video's werden als het ware gedefragmenteerd, de foto's verdeeld in categorieën (en veelal gekopieerd, als ze in meerdere categorieën thuis hoorden).

Omdat dit enigszins saai en langdradig werk is, heb ik tegelijkertijd onderzocht hoe de verbindingen aan de linkerkant van versnellingsbak en motor werken. Op het eerste gezicht lijkt het een nogal complex geheel:



45908773774_e86eb01718_b.jpg



Maar zodra de connectoren en actuatoren zijn geïndividualiseerd en gemarkeerd (daar heb ik Gimp voor gebruikt), en na vergelijking met foto's en video's, wordt het duidelijk wat wat is:


45908774094_c9dc44cb54_b.jpg



In detail:


45718738375_292de763c5_b.jpg



De lichtgroene stangen zijn voor het remsysteem. De linker stang wordt aangedreven door het rempedaal (dat aan de andere kant van de motor zit). De stang trekt aan de 'koppeling' voor de mechanische rembekrachtiger (=het wiel rechts op de foto). Dat wiel wordt dan aangedreven door de cardanas, maar slechts voor een korte rotatie. Gedurende die rotatie, wordt de stang zijnde de rechter lichtgroene lijn, aangetrokken. Deze beweging wordt vervolgens omgezet in remenergie richting de vier trommelremmen.

De donkergroene stang is voor de handrem.


De donkerblauwe stangen zijn verbonden met het gaspedaal, maar ook met het hendeltje dat boven het lichaam van de versnellingsbak uitstijgt. Ik neem aan dat die hendel wordt gebruikt om het stationair toerental van de motor aan te passen.

Ik weet niet waar de lichtblauwe stang voor is. Dit zou een steun voor de versnellingsbak kunnen zijn (bijvoorbeeld, vastgemaakt aan het frame van de auto).



Ten slotte de olijfkleurige stangen. Deze lijken te zijn verbonden met (enkel) een hendel naast die welke zojuist is besproken. De olijfkleurige stangen zijn verbonden met iets aan de motor. Ik weet helaas (nog) niet wat.





46633354151_4b40037fd8_b.jpg



Hier zie je de donkerblauwe verbinding richting carburateur, alsook de olijfkleurige stang. Ik weet dus niet waar die laatste stang mee verbonden is (=waar de hendel voor gebruikt wordt).



46633354941_64866f8587_b.jpg



En dan ten slotte de laatste connectie met de carburateur.

Als iemand enige gedachte heeft over het bovenstaande, met name de vetgedrukte onderdelen, ben ik erg benieuwd.
 
Het blijft me interesseren (ook al begrijp ik niet alles) en ik ben wat gaan rondkijken op youtube. De kans dat je die filmpjes al gezien hebt is groot maar ik post ze toch maar even.

Rijdende auto gefilmd vanuit enkele speciale hoeken.

 
Nog wat beelden van de motor:


That was fun om te bekijken, het is een mooie wagen. Het is een heel groot project dat je hebt aangepakt, dankjewel om het te delen met alle bijhorende uitleg.
 
Inderdaad, deze filmpjes heb ik allemaal gezien (en gedocumenteerd).

Het eerste filmpje toont chassis 1, dat is de auto die ik heb opgemeten en gefotografeerd in Florida.

Het tweede filmpje toont dezelfde motor (behorend bij chassis 1) tijdens een restauratie in Engeland, enkele tientallen jaren terug. Ik heb Revs Institute vorig jaar op de hoogte gesteld van het bestaan van dit filmpje. Het toont mooi hoe de koppelingen werken, aan de linkerkant van het blok.

In het derde filmpje wordt uitgelegd hoe onderdelen konden worden geprint, om een auto te restaureren. Het betreft weliswaar een heel ander type auto, maar toch is het inderdaad interessant want de auto is van hetzelfde merk.

Het vierde filmpje toont chassis #4, de enige van de zes auto's die ik niet zelf heb gezien. Gelukkig is er wel veel documentatie van. Deze auto heeft (net als de andere vier) niet meer de mechanische reminstallatie. De trommelremmen zijn vervangen door schijfremmen. Ik heb vorig jaar in Parijs urenlang gesproken met de eigenaar van deze auto, Peter Giddings... dat was ontzettend inspirerend.

Dank voor het blijven volgen Alain.
 
Roy.
Met wat ik hier lees en zie ben ik dikwijls de pedalen kwijt omdat auto's en hun werking mij niet interesseren.
Dit gezegd zijnde bewonder ik de technische uitleg en kijk ik graag naar de filmpjes en onbewust steek ik er wat van op.
Toch denk ik voor de mensen waarvan ik de reacties hier lees er toch een select clubje is die er iets mee kunnen en dat ook doen.
Wel spijtig dat ik 80 jaar moet worden om de Delage te zien maar ga mijn best doen om dit te halen.:$:huh::P:D:D
 
Prachtig mechaniek met die stangen en hun overbrengingen ! bijzonder leuk om na te bouwen lijkt mij :8

Zou de lichtblauwe stang een ankerstang voor de rem bekrachtiger kunnen zijn ?

Die olijfkleurige stangen ? misschien een aansturing voor een apart in te schakelen smeerfunctie ?
Werd (of wordt) bij een motor soms ook de motorolie 'geprimed', als een primaire smering vooraf aan het starten van de motor ?

stangmatig aangestuurd groetje ;)
 
Pascal, je commentaar wordt steeds gewaardeerd en als je ook maar iets meepikt van wat ik zeg, is de missie geslaagd. Later als de tekening verder is, komt de auto vanzelf wat meer tot leven en als het teken- en uitzoekwerk eenmaal klaar is, begint het echte grote plezier: het bouwen. En ach, het duurt inderdaad allemaal vrij lang maar ik streef er niet naar veel modellen af te maken. Dit model is eigenlijk een hobby op zich geworden, met veel facetten die geleerd moeten worden. Als het uiteindelijk echt klaar is, heb ik iets moois in huis, maar mocht het niet lukken om wat voor reden, dan heb ik een geweldige tijd gehad en hopelijk zijn er mensen zoals jij en andere volgers die hebben kunnen meegenieten.

Peter, inderdaad een mooie constructie. Ja ik verheug me al flink op het nabouwen van dat deel; het zal niet het moeilijkste zijn van de hele bouw maar wel een van de leukste onderdelen als het eenmaal beweegt allemaal lijkt me.

Wat de lichtblauwe stang betreft, wat bedoel je met ankerstang? Een soort steun? Dat denk ik zelf eigenlijk ook, volgens mij zit er niets beweegbaars aan. Ik weet dat echter niet zeker.

De olijfkleurige stangen... priming, denk ik zelf niet. Dat verwacht ik eerder bij andere onderdelen. Onderin de motor zaten volgens mij drie (!) oliepompen, dus het zou me ook niet specifiek met één pomp te maken lijken te hebben. Iets met smering, zou kunnen. Ik heb in een oud boek over Grand Prix-wagens deze tekening van Cresswell gevonden:






Cresswell had toegang tot een volledig ontmantelde motor. Detail:





Klik je op deze afbeeldingen, dan worden ze een stuk groter.

Ik meen een klein nokkenasje te zien, onderaan, met een enkele nok. Het lijkt wel of die een soort klep aandrijft...? Ideeën zijn welkom.
 
Roy zei :
Wat de lichtblauwe stang betreft, wat bedoel je met ankerstang? Een soort steun? Dat denk ik zelf eigenlijk ook, volgens mij zit er niets beweegbaars aan. Ik weet dat echter niet zeker.
Ankerstang is een voorziening om een onderdeel te behoeden voor verdraaing op de montage plek zelf, dus extra bij de montage van het onderdeel zelf.
Remklauwen (of de plaat waarop ze vast zitten) hebben ook vaak een ankerstang of beugel zodat de klauw niet mee gaat draaien zodra deze de remschijf vastgrijpt.

en dit :
De olijfkleurige stangen... priming, denk ik zelf niet. Dat verwacht ik eerder bij andere onderdelen. Onderin de motor zaten volgens mij drie (!) oliepompen, dus het zou me ook niet specifiek met één pomp te maken lijken te hebben. Iets met smering, zou kunnen.
Interessant dat mechaniek (dat via de "olijfkleurige stangen" wordt bediend).
Oogt inderdaad als een handbediende klep (of ventiel?). Zo te zien lijkt het ook recht boven een aftap plug te zitten.
Ook opvallend dat de klep in ruststand onder spanning staat gezien de stand van de nok.
Vraag me dan ook af of de bediening is bedoeld om iets te openen of juist te sluiten...

Goed antwoord heb ik dus helaas niet, maar dat zal vast komen !

geankerd groetje ;)
 
Vroeg mij ook af of die klep iets kon openen of sluiten, voornamelijk omdat die blijkbaar door de bestuurder handmatig kon bediend worden. Het feit echter dat ie helemaal onderaan het carter zit doet mij denken aan een extra klep om meer olie te voorzien wanneer de motor zou draaien op hoge toeren zoals tijdens wedstrijden.

Achterliggend denken is iets wat ik mijn vader vroeger ooit heb horen vertellen over Skoda toen die wagens in de jaren '50-'60 meededen aan races. Blijkbaar hadden zij ergens een systeem ingebouwd dat de chauffeur in staat stelde alles te smeren door een druk op de knop en dit terwijl het voertuig nog reed. Dat spaarde toen enorm veel tijd tijdens de spits.
Of dit waar is of niet weet ik niet so please don't shoot als ik het verkeerd heb.
Maar mijn vader kende wel iets van motoren en techniek en hij heeft trouwens 2 Skoda's in bezit gehad, de laatste een Octavia in de jaren '60.
 
Roy wat ik er van maak is dat de motor een smering heeft aan de lagers van de krukas maar het kleppenmechanisme denkelijk niet ( denk aan de oude grote scheepsmotoren waar de machinist met een grote oliebarret de tuimelaars moest smeren ) daarom denk ik dat het een pomp bedient die voor de kopsmering bedoeld is
Ik kan me nog herinneren dat mijn vader een Skoda had in de jaren 1965 en toen al een oud karretje was type weet ik niet meer en die had een vierde pedaal en die diende om alles te smeren men moest daar om de ………. km eens op duwen
Dus dit is wel aanvaardbaar denk ik
Ik denk niet dat ze in die tijd de technologie hadden om overal smeerleidingen in te gieten
Ik weet nog dat er aan elke drijfstang lager een soort schepje zat , zoals aan het rad van een watermolen , en telkens de drijfstang onder kwam tijdens het draaien van de motor een schepje olie mee omhoog bracht en dat ging dus zo snel dat de olie er uitvloog en zo alles smeerde dat noemde men toen " spatsmering "

Want als ik de doorsnede tekening goed bekijk zie ik gewoon leidingen liggen voor de smering hedendaagse motoren zijn die in het blok mee gegoten

Dat is mijn mening
Marc
 
Mijn idee zover het wat waard is. Als ik naar de laatste tekening kijk is het uiteraard een klep. En volgens mijn gedachtegang sluit en open hij een opening in die ronde buis, er zitten twee naast elkaar en de afgekorte word afgesloten. Het helaas niet te zien of bijde buizen met elkaar in verbinding staan. Misschien is het wel een soort van oliekoeling? Dit is misschien een beetje ver gezocht iets met smering voor de versnellingsbak.
 
De 'handrem-stang'

Zou de lichtblauwe stang een ankerstang voor de rem bekrachtiger kunnen zijn ? (...) Ankerstang is een voorziening om een onderdeel te behoeden voor verdraaing op de montage plek zelf, dus extra bij de montage van het onderdeel zelf.
Remklauwen (of de plaat waarop ze vast zitten) hebben ook vaak een ankerstang of beugel zodat de klauw niet mee gaat draaien zodra deze de remschijf vastgrijpt.

Model A Model zei:
-could the pale blue line be a cable? a sprung cable to return the throttle to idle? (...) PS- The light blue line looks to connect to a "Pie slice" shaped belcrank?

Schwarz-Brot zei:
The light blue one probably connected to something that is not part of the engine block, else it would still be connected. Or it had to be taken off to take the engine out. If that is the case you can try to find the place it connected to by drawing a circle around its starting point with the radius being the lenght of the light blue line. Whatever it was linked to would touch that circle.

De verstelbare stang

Die olijfkleurige stangen ? misschien een aansturing voor een apart in te schakelen smeerfunctie ?
Werd (of wordt) bij een motor soms ook de motorolie 'geprimed', als een primaire smering vooraf aan het starten van de motor ?

Interessant dat mechaniek (dat via de "olijfkleurige stangen" wordt bediend). Oogt inderdaad als een handbediende klep (of ventiel?). Zo te zien lijkt het ook recht boven een aftap plug te zitten. Ook opvallend dat de klep in ruststand onder spanning staat gezien de stand van de nok. Vraag me dan ook af of de bediening is bedoeld om iets te openen of juist te sluiten...

Vroeg mij ook af of die klep iets kon openen of sluiten, voornamelijk omdat die blijkbaar door de bestuurder handmatig kon bediend worden. Het feit echter dat ie helemaal onderaan het carter zit doet mij denken aan een extra klep om meer olie te voorzien wanneer de motor zou draaien op hoge toeren zoals tijdens wedstrijden.

Achterliggend denken is iets wat ik mijn vader vroeger ooit heb horen vertellen over Skoda toen die wagens in de jaren '50-'60 meededen aan races. Blijkbaar hadden zij ergens een systeem ingebouwd dat de chauffeur in staat stelde alles te smeren door een druk op de knop en dit terwijl het voertuig nog reed. Dat spaarde toen enorm veel tijd tijdens de spits.

Roy wat ik er van maak is dat de motor een smering heeft aan de lagers van de krukas maar het kleppenmechanisme denkelijk niet ( denk aan de oude grote scheepsmotoren waar de machinist met een grote oliebarret de tuimelaars moest smeren ) daarom denk ik dat het een pomp bedient die voor de kopsmering bedoeld is
Ik kan me nog herinneren dat mijn vader een Skoda had in de jaren 1965 en toen al een oud karretje was type weet ik niet meer en die had een vierde pedaal en die diende om alles te smeren men moest daar om de ………. km eens op duwen
Dus dit is wel aanvaardbaar denk ik
Ik denk niet dat ze in die tijd de technologie hadden om overal smeerleidingen in te gieten
Ik weet nog dat er aan elke drijfstang lager een soort schepje zat , zoals aan het rad van een watermolen , en telkens de drijfstang onder kwam tijdens het draaien van de motor een schepje olie mee omhoog bracht en dat ging dus zo snel dat de olie er uitvloog en zo alles smeerde dat noemde men toen " spatsmering "

Want als ik de doorsnede tekening goed bekijk zie ik gewoon leidingen liggen voor de smering hedendaagse motoren zijn die in het blok mee gegoten

Mijn idee zover het wat waard is. Als ik naar de laatste tekening kijk is het uiteraard een klep. En volgens mijn gedachtegang sluit en open hij een opening in die ronde buis, er zitten twee naast elkaar en de afgekorte word afgesloten. Het helaas niet te zien of bijde buizen met elkaar in verbinding staan. Misschien is het wel een soort van oliekoeling? Dit is misschien een beetje ver gezocht iets met smering voor de versnellingsbak.

Nicolas zei:
Wat die stangen betreft: ergens moet er een manuele choke op zitten, en deze auto's hadden in de regel ook een manuele regeling voor de voorontsteking, maar degene die ik meestal zag waren draaiknoppen. Dus dat zou de hendel links in de cockpit kunnen zijn. Ik weet echter niet naar welke systemen we hier dan concreet aan het kijken zijn bij die twee hendels. Misschien zat er nog ergens een brandstofprimer op ofzo, of een uitgebreide chokeregeling? Mijn kennis van autotechniek gaat niet echt tot voor de oorlog...

Wat er ook wel eens op die heel oude grand prix auto's zit: mogelijkheden om iets qua smering te doen tijdens het rijden. Maar voor zover ik weet was dat eerder in de tweezitters en zo simpel als met een oliepulletje over de drijfketting gaan hangen. (...) Aangezien we in het carter zitten, iets met debiet of druk van de olie? Of mogelijkheid tot temperatuurregeling van de olie door met compartimenten te werken ofzo? Alledrie deze voorstellen tover ik gewoon uit mijn hoge hoed/duim; geen idee of ze ooit (met manuele regeling) op een auto toegepast zijn.

Bert Takken zei:
Het ziet er uit als een manuele instelbare carterontluchting, afhankelijk van de temperatuur of belasting was deze klep in te stellen zodat de druk geregeld kon worden waarmee de olie omhoog gestuwd werd, althans dat is mijn theorie als ik de tekening zo zie.

Harveyb258 zei:
The olive rod looks to be connected with a small lever on the oil-pan. As this is situated below the oilpan breather tube, could it be a means of adjusting the sump oil pressure???

ParryJ zei:
Could it be a secondary drain stop? It looks like it is right above a main oil drain. But it would appear to be higher then the crank oil level. Sorry, I'm rambling on here. Is this a dry or wet sump engine?

Harveyb258 zei:
Where the oil pipe has been cut away, there looks to be a hole. As the flow and scavenge pumps are situated in this lowest part of the sump, I would suggest maybe a flow-regulator valve. Basically a stop-tap.

Nortley zei:
Manual adjustment for oil flow to the cooler?

Roger Zimmerman zei:
Unfortunately, I cannot help a lot here as I never had a great interest to those years. What I see from the very nice drawings you published: almost everything can be done on a scale model because everything is mechanical (try to make working hydraulic brakes!). At that time, the ignition point could be manually modified; this could be one of the levers you don't know the usage.
Working only on the base of pictures is extremely difficult I was glad that, while doing the wood mockup for the body, I could visually compared it the the real car. Many corrections were needed after!

Egon zei:
Hi Roy I think the valve in the buttom is for oilperssure, open at low rpm and cloused at high rpm for higher pressure, the other to the carb could be change of gas mixture at full speed, could this be it ?

Overig (aansluiting carburateur)

Propeller zei:
May be also an manual air intake adjustment of the compressor ? All the rest linkage only!Dan.

---

Allemaal: hartelijk dank voor jullie reactie en meedenken!

Het ziet er naar uit dat het mysterie van de handrem-stang nog niet is opgelost. De verklaring van Peter is voor mij nog niet heel overtuigend, juist omdat er iets van beweging in lijkt te zitten. Je kunt er denk ik iets mee verstellen. Helaas is het niet gelukt goede detailfoto's te maken in Revs Institute, er is heel lastig bij te komen, er zitten steeds olieslangen voor. Maar uiteindelijk komen we er wel achter samen... het zal een kwestie van deductie worden misschien.

Wat betreft de andere stang, heb ik hierboven het resultaat van vier forum-queries weergegeven. De meeste mensen gaan er vanuit dat de mate van smering kan worden aangepast.

@Marc: deze motor heeft niet één maar drie oliepompen. Het zou zo maar eens kunnen dat je gelijk hebt, in zoverre dat één van die pompen handmatig geregeld kan worden. Zo lees ik ook de reactie van bijvoorbeeld Harvey. Waar ik het niet per se mee eens ben, is dat volgens de tekening een losse leiding is weergegeven; zo lijkt het inderdaad op het eerste gezicht wel, maar ik denk dat dat een schematische impressie is van de leiding. Als je goed kijkt, lijkt ook in dit blok de leiding te zijn meegegoten. Onderschat vooral niet hoe technisch hoogstaand deze motor was; ik denk dat dit een zandgegoten blok is met volledig 'gegoten' leidingen. Als ik foto's van het opengemaakte blok bekijk, bevestigen die deze gedachte.

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen, aan de hand van de tekening van Creswell, dat het minder belangrijk is dan ik oorspronkelijk dacht om erachter te komen wat de functie is; de stang gaat namelijk volgens de tekening niet verder door de motor. Voor de bouw van het model is het daarom niet relevant wat de functie is, zolang het straks maar beweegt.

Ik ben inmiddels best ver met het verwerken en organiseren van de foto's en video's, waarna ik verder zou kunnen met het tekenproces. Na een periode van grote drukte op het werk, had ik er flink zin in... maar nu is dan onverwachts een maand 'te vroeg' een bouwvergunning binnengekomen voor onze badkamer. Daar ga ik me dan ook op focussen, maar in de tussentijd ga ik (in bescheiden mate) verder met het organiseren van alle foto's, tekeningen, video's etc.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan