Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Roy als iemand de reizen maakt en alle info gaat halen en daarna deelt is het voor iedereen een voordeel en lekker mee genomen dus blijven doen en wij worden ook verder geholpen grt.
 
Roy wat me in het filmpje vooral opviel is de enorme kracht op de achterwielen , iedere keer hij uit een scherpe bocht kwam en bij terug gas geven moest de chauffeur toch nog even zijn gas eventjes los laten en dan direct terug vol gas want de wagen brak iedere keer even uit , wat natuurlijk te verstaan is in de relatief smalle banden , het geluid is enorm voor een petrolhead zoals ik
Ik heb gisteren ergens gelezen van de Fiat de het om een 16000 cc motor ging elke zuiger ( piston ) woog maar eventjes 5 kg en dat is een serieus gewicht om over en weer geslingerd te worden indrukwekkend die auto's van toen
Marc
 
Het is slechts een greep natuurlijk.. als er interesse is, wil ik wel een topic maken met steeds twee of drie foto's van een aantal andere locaties. Je kijkt soms je ogen uit. Jammer genoeg zijn de meeste locaties inmiddels gesloopt, bijvoorbeeld ik heb honderden foto's van de Stella Artois-brouwerij in Leuven. Die is een paar jaar geleden helemaal afgebroken. Eeuwig zonde, maar het is zoals het is. Gelukkig hebben we de foto's nog...

Ja graag!, maar je mag ook je albums op flickr openzetten. Ken je trouwens hiddenplaces? Hij heeft ook enkele hele gave objecten op zijn website staan.

Oh en helder verhaal kwa onderzoek en hoever je daarin wilt gaan, doe vooral wat je niet laten kunt :D
 
@Pascal: je maakt deze opmerking goed getimed. Ik ga de afmetingen niet delen, hoewel ik zoals jullie weten in het algemeen graag info en kennis deel. Het gaat mij een stapje te ver om hier alle afmetingen, die mij veel tijd, moeite en geld hebben gekost, in het openbaar te brengen zodat de eerste de beste kitfabrikant die het ziet de informatie doodleuk kan gaan gebruiken om er een kit op te baseren. Daar mogen ze dan iets meer moeite voor doen, als iemand die ik niet goed genoeg ken de afmetingen wil weten zal ik ze verwijzen naar Rev's Institute. Als een bevriende modelbouwer dit autotype zelf wil gaan bouwen en ik ben er volledig van overtuigd dat de informatie niet verder geraakt, zal ik de info met alle liefde verschaffen. Dit betekent ook, dat ik verdere tekeningen die correcter zullen zijn dan de grove schetsen die ik nu heb, niet meer of slechts ten dele zal posten in deze thread. Persoonlijk denk ik ook dat de afmetingen niet van grote toegevoegde waarde zijn voor de volgers van dit topic. Wel zullen allicht 3D-weergaven worden getoond en natuurlijk, het belangrijkst, zal de bouwvoortgang rijkelijk worden geïllustreerd middels foto's.

@Marc: je hebt het dan niet over Grand Prix-fiats denk ik, maar misschien over de Mefistofele. Die had een motorinhoud van bijna 22 liter. Daar dit deels een privé-project is, kun je dat eigenlijk niet vergelijken met de fabriekswagens zoals de Fiat 805 of 806, vooral ook omdat die zich moesten houden aan de GP-formules. In 1926 en 1927 schreef de formule bijvoorbeeld een maximale cilinderinhoud van 1,5 liter voor. Hier een van de acht delicate zuigertjes uit de Delage:

Delage-Grand-Prix-Engine-4.jpg

Hier een aantal van de rollagers (in plaats van waar ik eerder zei 'kogellagers'):

50-05_Delage_GP-10.jpg

@Mark: ik heb een paar van m'n albums op Flickr staan, maar die staan zo ver terug in de tijd dat ze zeer slecht toegankelijk zijn. Ik zal, als ik er tijd voor vind, wat foto's online zetten. Ik kan Hiddenplaces en veel van de andere websites en mannen / vrouwen erachter. Jammer genoeg houdt niet iedereen dezelfde urbexprincipes erop na (niets verplaatsen of meenemen) maar dat is een andere discussie ;)
 
Dag Roy, het stuiten was een bewerking gericht op het veranderen van de metallurgische eigenschappen, zodat het object geschikt werd voor een bepaalde toepassing.

Het werd gebruikt voor allerlei onderdelen, een goed voorbeeld is een ijzersmid die metaal bewerkt. Deze vervormt niet alleen het metaal, het slaan op het object verbeterd de kwaliteit. Zie de Japanse zwaarden waarbij vouwen en stuiten een bijzonder scherp en duurzaam zwaard oplevert.

Stuiten van een motorblok zou door middel van een hamer en stompe beitel gedaan kunnen zijn, verklaard voor mij de ronde "swirls".

Meer informatie heb ik nog niet omdat het inmiddels 36 jaar geleden is dat ik deze kennis tot me nam in het kader van de opleiding metaalbewerking.
Mijn oude leerboeken uit die tijd heb ik helaas niet meer, ik ga wel via Google aan de slag.

Het insmeren van het blok met olie lijkt mij een gewaagde bezigheid gezien de temperatuur van het blok en de uitlaatspruitstukken?

Groet, Ronald
 
mooi hout- en tegelwerk ...en ze breken alles af .. heel jammer. had volgens mij beter beschermd moeten worden maar jah .... money money hé
 
buiten het uitlaatspruitstuk word een motor van buiten niet warmer dan een 100 graden het koelwater regelt dat he en olie op dat spruitstuk kan gevaarlijk zijn
Trouwens elke motor groot of klein heeft ergens wel olie hangen
Ik weet nog in de tijd dat wij nog raceden als een auto binnenkwam gaf die collector gewoon licht rood gloeiend de remschijven ook die gaan al naar het oranje
Ja de oude beurs daar kwam ik als jonge gast heel veel , mijn grootmoeder woonde aan de achterkant en men mocht daar door in de winter was dat altijd warmer dan buiten zo een mooi gebouw , Roy heeft me een tijdje geleden al foto's van laten zien , ik kreeg er bijna de tranen van in mijn ogen puur nostalgisch
Marc
 
@Pascal: je maakt deze opmerking goed getimed. Ik ga de afmetingen niet delen, hoewel ik zoals jullie weten in het algemeen graag info en kennis deel. Het gaat mij een stapje te ver om hier alle afmetingen, die mij veel tijd, moeite en geld hebben gekost, in het openbaar te brengen zodat de eerste de beste kitfabrikant die het ziet de informatie doodleuk kan gaan gebruiken om er een kit op te baseren. Daar mogen ze dan iets meer moeite voor doen, als iemand die ik niet goed genoeg ken de afmetingen wil weten zal ik ze verwijzen naar Rev's Institute. Als een bevriende modelbouwer dit autotype zelf wil gaan bouwen en ik ben er volledig van overtuigd dat de informatie niet verder geraakt, zal ik de info met alle liefde verschaffen. Dit betekent ook, dat ik verdere tekeningen die correcter zullen zijn dan de grove schetsen die ik nu heb, niet meer of slechts ten dele zal posten in deze thread. Persoonlijk denk ik ook dat de afmetingen niet van grote toegevoegde waarde zijn voor de volgers van dit topic. Wel zullen allicht 3D-weergaven worden getoond en natuurlijk, het belangrijkst, zal de bouwvoortgang rijkelijk worden geïllustreerd middels foto's.

Roy, ik zal eerlijk bekennen, als ik alle moeite doe die jij aan het doen ben, om informatie te achter halen. Tegen zulke vragen aanloop het tekening delen ter sprake komt, het een zeer bevriende bouwer moet zijn. Waarvan ik zeker weet dat die gaat bouwen met een bepaalde netheid. Ik zou meer denken, je heb al genoeg tekeningen geplaatst, van zaken die iedereen zou kunnen achterhalen, meet maar op de reeds geplaatste tekeningen.
Ook zou ik nu verdere tekeningen of foto's van een soort watermerk schuin over de foto met je naam voorzien. Vervelend voor ons als kijker/meelezer. Wel om te voorkomen, dat ene computernerd, je foto"s gaat nameten in Gimp. Zeker omdat ik verwacht, je het niet zal nalaten om kwalitatief goede foto's te plaatsen.
Maar het is jouw project, die soort bescherming heel goed over nadenken of verder aanscherpen.



@Mark: ik heb een paar van m'n albums op Flickr staan, maar die staan zo ver terug in de tijd dat ze zeer slecht toegankelijk zijn. Ik zal, als ik er tijd voor vind, wat foto's online zetten. Ik kan Hiddenplaces en veel van de andere websites en mannen / vrouwen erachter. Jammer genoeg houdt niet iedereen dezelfde urbexprincipes erop na (niets verplaatsen of meenemen) maar dat is een andere discussie ;)

Als je tijd voor vindt zal ik ook mee genieten
 
@Ronald: dank voor de nadere toelichting. Dit brengt het uiterlijk van de swirls enigszins in het geding. Het is duidelijk dat zowel chassis #1 als chassis #4 een reguliere 'engine turning' behandeling hebben gekregen, waarbij nauwelijks druk op het metaal wordt uitgeoefend. Uit geen van de foto's van 1927 kan ik met zekerheid afleiden, of het blok (en de bak... en de compressor) toen ook die behandeling hebben ondergaan, dan wel het door jou genoemde stuiten. Kijk maar hier:

23626916238_3f0fa1f9ba_b.jpg

Als het stuiten met hamer en stompe beitel gedaan zou zijn, zou je niet die swirls krijgen, dat zou er anders uit zien, te weten kleine deukjes. Het probleem is dus, dat van de foto niet af te leiden is welke van de twee het is.

Als het deukjes zouden zijn, zouden die tijdens restauratie toch vrij moeilijk te vereffenen zijn lijkt me. Toch heb ik foto's van blok #1 zonder swirls (tijdens restauratie). Sterker nog, de versnellingsbak heeft ze helemaal niet meer.

Mijn hiervan afgeleide vraag: zou het mogelijk zijn dat dit stuiten in 1927 is gedaan met een roterend stuk gereedschap op soortgelijke wijze als hoe ik nu die swirls aanbreng? En zo ja, zou dat daadwerkelijk het metaal verstevigen?

@Gonsken: ja het is heel jammer dat die prachtige art deco-trappenhal is afgebroken; idem de kantoren (=burelen).

@Marc en @Aris: inmiddels hebben jullie het urban exploration-topic al gevonden zag ik.

@Aris: wat mijn eigen foto's betreft, daar ga ik geen watermerk in aanbrengen, dat heeft toch geen zin en zoals gezegd, ik vind het leuk om informatie te delen. Maar de precieze gegevens op te meten, daar veel geld, tijd en energie in te steken en dat dan 'out of the open' te gooien voor Heller of Ebbro, daar heb ik inderdaad echt weinig trek in. Rev's Institute is blij met deze keuze en staat er ook volledig achter; zij zullen beslissen over aanvragen om de gegevens / afmetingen / tekeningen te verkrijgen. Informatie over de afmetingen deel ik voorlopig alleen met een vriend van mij die al een meesterlijke 3D-cadtekening heeft gemaakt met daarin verwerkt de huidige afmetingen. Ongelooflijk hoe hij dat in een paar dagen voor elkaar krijgt.

Ik wil inderdaad niet dat iemand met Photoshop, Gimp, Inkscape of een ander programma alsnog de maten weet te ontfutselen.

En dan het goede nieuws. Rev's Institute is enthousiast over mijn voorstel om langs te komen en heet mij van harte welkom! Vlucht is geboekt, ik ga van 9 tot en met 16 februari aanstaande, dus een weekje. Vanzelfsprekend grijp ik deze kans aan om Miami, de Everglades en de Florida Keys te bekijken, dit deel van Florida had ik nog nooit bezocht. Ik maak er gewoon een leuke vakantie van! En ik ga flink wat metingen verrichten op de auto, iets wat ik tevoren goed ga voorbereiden. Ook ga ik een lijst maken van waar ik geen goede fotoreferenties van heb. Na de afgelopen week nog eens mijn map te zijn doorgelopen en ook de video's nog eens te hebben bekeken, moet ik zeggen dat ik meer blijk te hebben dan ik dacht, maar toch niet alles en ook niet alles op de juiste hoogte gefotografeerd.
 
That's the spirit en knap dat je dit kan grt.
 
Die swirls dat is wel wat maar wat was daar nu in feite het nut van? Kan mij niet herinneren dat dit hier al verteld is ( tenzij ik iets over het hoofd gezien heb)
Hier staan de swirls rechtstreeks op het motorblok en dus zouden ze een nut kunnen hebben maar ik herinner mij dat er sprake was van swirls op de motorkap van de Fokker EIII, een toestel uit begin WO1. Revell had er indertijd een kit van op 1/72 en er werd toen aangeraden om deze na te bootsen door glanzende vernis aan te brengen op een nog vochtige aluminium verf; aanbrengen met een draaibeweging.
 
Erwin, over het nut van die Swirls ging het onder andere nu juist de laatste paar posts van 2017. Ik heb het in mijn eerste post van 31 december op een rijtje gezet. Ik besef dat dit topic een hoop tekst bevat, dus no hard feelings :D
 
Roy, ik had wel het deel gelezen wat betreft dat stuiten en die geleiding van olie en zo maar sta mij toe dat ik een link post met een foto van een Fokker EIII:

https://www.google.be/search?q=fokk...ICigB&biw=1920&bih=1069#imgrc=b5CLXm9253ptwM:

Hier zijn de swirls duidelijk aan de buitenzijde van de motorkap en kunnen ze niet helpen bij de geleiding van olie. Tevens kan hier geen sprake zijn van stuiten van metaal op een stuk plaat.
Als vorm van luxe en afwerking op een militair toestel zie ik dat ook niet zitten, hooguit gedaan om de stroomlijn/luchtweerstand te verbeteren/verminderen.
De Fokker EIII was indertijd het neusje van de zalm.

Zou het daarom kunnen dat de swirls op het motorblok van de Delage ook iets kunnen te maken hebben met het verminderen van de luchtweerstand?
Lijkt mij raar binnen een overkapte ruimte maar vermits de wagen toch heel hoge snelheden ging bereiken lijkt het een optie in de toenmalige gedachtegang.
 
Als ik het zo lees zit ik ook te denken aan kwaliteitscontrole van het oppervlak van de motor. Fijn afwerken voor bvb visuele controle van het oppervlak op scheurtjes, foutjes, enz...
 
Dag Roy, wat geweldig dat je naar naar het museum gaat!

Met de beitel bedoelde ik een stompe ronde beitel, ik was wat kort door de bocht inderdaad. Met een stompe ronde beitel krijg je de "swirls".

Met het stuiten van de motordelen vermoed ik dat men de bestendigheid tegen de krachten die op de onderdelen wordt uitgeoefend verhoogde.
Dus de compressieverhouding kon hoger worden doordat het materiaal steviger was gemaakt. Eventueel kan ook de hitte bestendigheid van het materiaal zijn verbeterd. Mijn docent destijds had het over het "laten schrikken" van het materiaal (nu doet men dat ook nog door het te verhitten en snel of langzaam af te koelen om de eigenschappen te verbeteren) waarmee de moleculaire structuur veranderd.

Een andere metaalverwerkingstechniek lijkt op stuiten maar het een ander doel en dat is het in vormkloppen van carrosserie delen of motorkappen van vliegtuigen bijvoorbeeld. Dankzij het kloppen van het plaatmateriaal op een ronde en bolle metalen vorm met een ronde en bolle hamer kon het plaatmateriaal perfect in ronde vormen worden geklopt. Het resultaat bij onbeschilderde delen was een uiterlijk dat op "swirls" lijkt maar in werkelijkheid daar toch van afwijkt.
Deze techniek wordt alleen nog in heel dure handgemaakte auto's gebruikt en de restauratie van kostbare klassiekers, omdat het erg arbeidsintensief is en er vrijwel geen opleidingen voor zijn.

Uiteraard waren en zijn dashbord en andere interieur delen ook verkrijgbaar met "swirl" uiterlijk maar in deze gevallen is dat enkel voor de sier.

Silenoz, kwaliteitscontrole door middel van kloppen geeft een dergelijk resultaat niet, dat laat geen sporen na.
 
Worden deze geklopt? Ik dacht dat deze gedraaid waren, nu doen ze dat ook nog op sierplaten, maar daar is het met boormachine en een speciale kop. Die vliegtuigplaten werden ook eerst handmatig geklopt, en elk paneel werd op maat gemaakt, moest er een vervanging zijn, dan moest het vervangstuk passend gemaakt worden. Daarna werd het gepolijst om het effener te krijgen, waarbij je swirls had, of meer het slangachtige effect van een roterende schijf op metaal. Hoe effener, gladder het oppervlak, hoe sneller je de fouten ziet. De fabricatie van staal, gietijzer, ... was toen nog niet wat het nu is... Het is maar een denkpiste, maar wij moesten dat ook doen bij onze lessen materialenleer
 
Silenoz, ja inderdaad geklopt, destijds uiteraard nu worden dergelijke onderdelen geperst in een matrijs.

Tijdens mij opleiding kwam ik een werkstuk tegen van een Japanner die mee had gedaan met een kampioenschap carrosseriereparatie.
Het werkstuk was een neusstuk van een jaren zestig formule 1 racewagen, het leek op de onderstaande foto.
Het was gemaakt uit 1 stuk plaat materiaal en werkelijk fantastisch symmetrisch en mooi afgewerkt.

attachment.jpg

Inderdaad was de kennis van gietmetaal veel beperkter, zoasl ik eerder schreef mogelijk de reden voor het door mij geopperde "stuiten" van het materiaal.
 
33207723204


Lijkt me toch eerder gegoten?

Foto vanop p16, maar kan hem niet linken
 
Nee het werkstuk waarover ik het heb en lijkt dat van hierboven, was met de hand geklopt een uit één plaat metaal.
Echt prachtig vakwerk was het.

Het motorblok werd en wordt inderdaad gegoten dat klopt, "stuiten" is een nabewerking van het motorblok.
 
Roy gefeliciteerd met je trip naar Rev's institute en leuke vakantie in Florida
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan