Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Ford T Truck [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Met enkel de Ford V3000S op de tafel mag er toch ergens iets bijkomen in afwachting van het heropstarten van een ander project.

Mijn keuze viel op een kit welke ik maanden geleden reeds gestart was ter gelegenheid van enkele beurzen namelijk de Ford T Truck.
Het betreft een kit van RPM op schaal 1/35, heb ik 10€ voor betaald maar de kwaliteit is navenant.

attachment.jpg

De boxart laat uitschijnen dat dit voertuig door de Britten zou gebruikt zijn tijdens WO1 maar er staat geen woord uitleg vermeld op de kit.

Ik heb mijn boek "British Military Trucks of World War One" er bij gehaald en gezien dat er wel degelijk een Britse eenheid uitgerust was met dergelijke trucks met de bedoeling dat deze niet in onze streken doch in Salonika (Gr) zouden ingezet worden bij de bevoorrading van Servische troepen die toen tegen de Bulgaren vochten.
Wie interesse heeft, meer hierover op: http://www.1914-1918.net/salonika.htm

Er steken ook geen decals in de kit en nergens is er een tekening van een afgewerkt voertuig met verwijzing naar een eventueel kleurenschema.
De instructies laten ook te wensen over want blijkbaar zijn die geldig voor meer dan 1 versie van de kit.

attachment.jpg

Wat documentatie betreft val ik dus terug op het eerder vermelde boek en op een artikel dat verscheen in SteelMasters Thématique 25 van April 2014 waarbij deze kit gebruikt werd als basis om een andere Ford T te bouwen. De er in vermelde verbeteringen en technieken zijn echter heel interessant en ik hoop deze goed te kunnen gebruiken zij het wel dat ik slechts de kleuren en verven ga gebruiken die ik hier liggen heb.

attachment.jpg

De aansluitingen van de gietbomen op de onderdelen zijn ronduit dik en je moet heel goed uitkijken bij het los knippen.
Interieur is zo goed als onbestaand, geen motor (ooohhhh), en dat grote dikke plastiek dekzeil zullen we vermoedelijk ook maar vervangen.

attachment.jpg

Veel was er nog niet gebeurd maar er diende al veel opnieuw aangepast te worden.
De laadruimte links boven bestaat uit 2 delen met een naad in de lengte en zal dus bekleed worden met balsa hout strips ten einde de plankenvloer weer te geven. De vloerplaat rechts boven vertoont, net als vele andere delen, grote uitwerppunten.
Het chassis is heel summier en de vering moet serieus aangepast worden om aan te sluiten op de assen die ondertussen al voorzien werden van grotere schijven die moeten aansluiten op de wielen.

Redelijk wat werk voor de boeg maar het zal weeral eens iets anders zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit wordt er weer ééntje a la Erwin...
Veel werk aan om er een deftig uitziend model van te maken?
Dat is een uitdaging en geen moeilijkheid in jouw handen ;)
Ik volg :)
 
lijkt me weer het volgen waard en is weer wat anders ik volg grt.
 
Dat kitje stamt nog uit de tijd dat het echte echte Fordje nog volop rond reed :)
 
Interessant onderwerp, weer eens iets anders. Succes, zo te lezen ga je het nodig hebben :)
 
Ik bekijk het project ook mee,en zoals je vertelde erwin heb ik ook bijna geen bewijs dat die ford door het Engelse leger gebruikt werd..ik ga eens kijken in mijn archief of er nog iets zit..
 
Uit wat ik eerder over de Ford voertuigen in WO1 gelezen had, weet ik dat Henri Ford geen voertuigen wenste te leveren aan de strijdende partijen. Toen Amerika meer en meer onder druk kwam te staan om toch tenminste materiaal te leveren besloot Henri Ford dat hij wel chassis + motor wou leveren doch geen volledige voertuigen.
Dit leidde tot de levering van voorverpakte chassis (toen reeds) die in Engeland of Frankrijk geassembleerd werden en tot volwaardige voertuigen werden uitgebouwd.
Mooiste voorbeeld hiervan zijn de Ford T Ambulances waarbij de Britse carrosserie uitgevoerd werd in houten platen en de Franse in planken. Verder vinden we dan de Machine Gun Trucks bij de Britten en de Starter Trucks bij wat toen de RAF was.

De foto die ik heb van die Britse Ford T's voor Griekenland spreekt op "van's" i.p.v. trucks maar de foto geeft geen duidelijk beeld of het hier om een gesloten carrosserie gaat of indien deze bestaat uit platen of canvas.
Het zal dus een beetje dichterlijke vrijheid worden vrees ik.
 
Hey,

Weer eentje op te volgen en vermoed dat ik al weet wat gaat volgen.....;)
 
Ook hier effe verder gewerkt aan chassis en body.

attachment.jpg

De wielen zijn enerzijds goed te noemen maar als je ze goed bekijkt dan zie je dat de spaken dikke rechthoekige stijlen zijn.
Tevens zitten er tussen de spaken 4 bolletjes op de velg.
Ik heb eens wat foto's bekeken van de Ford T en geleerd dat er wel wat verschil was in de wielen gedurende zijn 19-jarige loopbaan. Eén type velg heeft aan de buitenzijde van de velg inderdaad 4 ronde "dingen" maar wat daar juist de functie van was weet ik niet. Of RPM zich daar op gebaseerd heeft weet ik niet maar bij mij gaan ze er in ieder geval af en de spaken worden wat ronder gemaakt.
Op de foto zie je links het verbeterde wiel en rechts deze recht uit de kit.

Wordt vervolgd....
 
Zou het kunnen dat dat boutjes voorstellen om de rim wall mee vast te houden,zoals bij sommige wagens je de whitewalls aantrof Erwin ??
 
Bedankt voor het meedenken Steven.

Patje, zou kunnen maar ze moeten er op mijn model zo wie zo af.
Ik baseer mij op een foto van een truck in WO1 en daar staan ze niet op dus weg met die handel.
Geeft wat extra werk maar daar zijn we niet vies van hé.
 
Neen zeker niet Erwin,ik stak zojuist mijn licht eens op op google en vond dit alvast.
Hier.
 
Goed gevonden Patje, is inderdaad wat ik bedoelde en ik veronderstel dat ze zich daar bij RPM op gebaseerd hebben.
 
echt iets speciaal die auto en eens iets anders echt tof grt.
 
Dank voor het volgen mannen,

Wat is hier ondertussen verricht?
- wielen opgekuist en de spaken dunner en ronder gemaakt,
- de zitting voorzien van chocotoff papier dat we dan beter een leder look kunnen geven,
- chassis verlijmd met body
- het plastieken dak uit de kit versneden en de hoepels gebruikt om een nieuw dak te maken uit servet papier,
- de scharnieren van de motorkap geïmiteerd door fijne metaaldraad.
- de voorste dakstijlen verlijmd.

attachment.jpg

Alles staat hier in dryfit. Op de achtergrond zie je het nieuwe dak liggen dat maar pas zijn plaats zal krijgen als het interieur geschilderd is.

We doen rustig verder.
 
en ik blijf rustig volgen want is toch speciaal grt.
 
Ben benieuwd naar deze Erwin..heb namelijk ééntje liggen in 1/72 maar dan de ambulance uitvoering...veel succes alvast..!!

Grtz yves
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan