Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Ford T Truck [DONE]

Ziet er knap uit Erwin.
Hoe groot (klein) is dit fordje eigenlijk?
 
Eventjes om aan Yves en Camaro69 te beantwoorden:

attachment.jpg

De grote Ford op 1/35 is 10 cm lang, de kleine ambulance op 1/72 meet 6 cm doordat hij een overbouw had achteraan.

attachment.jpg

Op 1/72 heb ik de 3 verschillende Fordjes gebouwd, de gepantserde die hier ergens in een doos moet zitten, de MMGS (links) en de ambulance US versie (met restanten van zijn vignet nog aan de wielen).
De Ford T Truck op 1/35 die ik nu bouw is in feite de enige Ford T die niet uitgegeven is op 1/72.

Heb vele jaren geleden toen ik de ambulance bouwde wel heel erg moeten zoeken naar foto's van het interieur maar uiteindelijk had ik toch iets gevonden om na te bouwen:

attachment.jpg

alhoewel je er niet veel van ziet natuurlijk.

De RPM ambulance op 1/35 of 1/48 is voorzien van planken aan de zijkanten. Dit is de versie die door de Fransen gebruikt werd want zij bouwden de kas achteraan op uit planken en niet uit platen zoals de US versie.
Er zou nog ergens een versie van de Ford T starter truck moeten bestaan https://www.scalemates.com/kits/164682-omega-models-72428-ford-t
maar die ben ik nog niet tegengekomen.
De enige versie van een Ford T die ik nu nog liggen heb is een Ford T - Fuel truck, een resin kit op 1/72 van Classic Plane. Het is een type dat gebruikt werd van 1916 tot 1930. Zal er ooit nog eens van komen om die te bouwen om bij te plaatsen bij de Ford Trimotor (Airfix) op mijn vliegveld.
 
ik vind het het altijd moedig om van een slechte doos iets mooi te maken,en dat is het ook................................
 
Ik ben het eens met Kassei,je moed is onovertroffen Erwin en inderdaad zoals we je kennen word ook dit weer heel mooi.
 
Deze was ook te zien op de laatste ledenbijeenkomst.
Ik had mij het weekend voordien even bezig gehouden met het weatheren van de helft van het voertuig door middel van een filter, een wash en wat drybrushing.
De foto's zijn iets te klaar om goed te zijn.

attachment.jpg

De linkerzijde van de Ford is gewoon gespoten,

attachment.jpg

terwijl de rechterzijde voorzien werd van een groen filter, een brown wash en wat drybrushing met Green Grey.

attachment.jpg

De plankenvloer werd verweerd.
Mijn vrouw vind dat ik hierin overdreven heb omdat er te veel kleurverschil tussen sommige planken zit maar uit wat ik gelezen heb blijkt dat het hout dat gebruikt werd door Ford, meestal afkomstig was van recup van kisten waarin onderdelen naar Ford verscheept werden. Henri Ford had zijn werknemers benadrukt om de kisten met de grootste zorg te openen zodat zo veel mogelijk hout kon gerecupereerd worden voor gebruik in de Ford T. Dit was trouwens één der redenen waarom hij de kostprijs van de "T" zo laag kon houden.
Eens de lading er op zal staan zal er toch niet veel meer van te zien zijn.
 
stuk voor stuk juweeltjes en hou wel van die voertuigen van die tijd grt.
 
Het is maar wat je zelf wil Erwin, ik hou wel van de planken zoals jij ze hebt gedaan, het zijn leuke kleurschakeringen en daarmee oogt het geheel veel levendiger dan een uniform vloertje. De puristen zullen misschien een andere mening toegedaan zijn en zelf opteren voor de naakte feiten. De bouwer mag best een beetje artisticiteit aan de dag leggen, als dit het model ten goede komt, zonder dat het echt te opvallend wordt.
 
Hey,

Indd, volledig akkoord met Guy, nu spreek ik je vrouw tegen Erwin, zeg het haar niet he.....;) , maar je plankenvloer vind ik juist zeer goed. De kleurschakeringen geven juist dat tikkeltje meer. Je verwervingen zijn ook heel goed gelukt me dunkt....:) ;)
 
Oeioeioei, da's al lang geleden dat we hier nog iets gepost hebben.
De Ford T truck al enkele malen meegenomen naar de ledendag maar verder niets in het topic.

Wel, zo als tussendoortje deze ook nog eens aangepakt ter afwisseling en omdat deze ook al lang op mijn werkblad staat te wachten op afwerking.
Ik had een poging ondernomen om de canvas dakbedekking na te bouwen en het was redelijk goed gelukt maar.... ik kon het niet recht uitgelijnd krijgen en dus moeten we het maar anders aanpakken.

attachment.jpg

De beide hoepels terug uitgesneden en deze maal op hun steunen geplaatst. Zij zullen gewoon overtrokken worden met papier.

De voorste ophanging diende ook aangepast te worden want de wielen staken in de breedte uit de wielkasten en dit was niet het geval bij de Ford.

attachment.jpg

Tevens ben ik afgestapt van het idee om de Ford truck te bouwen naar een foto uit WO1 om reden dat ik nergens meer informatie kan vinden betreffende die gebruikte voertuigen. Ik had de indruk dat zij een vaste houten opbouw hadden i.p.v. het canvas dak en zolang we niet zeker zijn, bouwen we niet.

Wordt vervolgd...
 
leuk karretje
Erwin blijkbaar heeft niemand mijn post gelezen in mijn topic voor de vraag van de kleur van de typ825 pickup
Ik heb dat setje van MIG gekocht voor de juiste kleur voor dat kevertje Africa Corps en daar zit zandgeel in zou dat ok zijn voor deze kever of liever Dark Yellow halen ?
Marc
 
Toch knap wat er staat Erwin grt.
 
Het dak van de Ford T werkt mij tegen, ik slaag er niet in dit een mooie stevige structuur te geven.
De hoepels komen steeds weer los ongeacht welke lijm ik gebruik.

Daarom de voorheen afgezaagde onderdelen er terug bij gehaald om het dak opnieuw als één plastiek stuk te verlijmen maar ..... ook hier gaat het niet vlot.

attachment.jpg

Deze naad krijg ik niet gedicht, op geen manier ongeacht gewone Revell Contacta of CA lijm, steeds springt die terug open.

Daarom een poging ondernomen om deze tezelfdertijd te verlijmen én te overtrekken met papier ten einde tevens het canvas na te bootsen.
Echter, poging 1 is mislukt en dus terug naar af.
Morgen opnieuw, try, try, try again....
 
Three words: Bruine Gator Glue.

Ik heb een voorstel: als er nog eens een ledendag wordt georganiseerd neem je het dakje mee en dan neem ik die lijm mee; dan lijmen we het ding en zorgen we voor mooie opvulling. In de tussentijd kun je je miniatuurpijlen richten op de groepsbouw.

What about that? :)
 
Heel vriendelijk Roy, appreciated, maar ik wil die truck van mijn werkbank.
Alle andere onderdelen liggen al klaar maar ik wil dat dak er op voordat ik die ga plaatsen.
Jammer genoeg bezit ik geen bruine Gator Glue, enkel de witte en die helpt ook niet.
Zal eens een verse bus Colle 21 open trekken, tot nu toe heb ik daar al de beste resultaten met gehad.
 
Nota bene: witte Gator's Grip Glue heeft in het geheel niets met bruine Gator Glue te maken.

Andere fabrikanten, totaal andere producten.
 
Een vers flesken Colle 21 doet wonderen, het dak is geplaatst én voorzien van de steunen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu verder heel voorzichtig behandelen en de laatste onderdelen aanbrengen zoals 2 koplampen, 4 carbure lampen, uitlaatpot en een beetje cargo onder de vorm van een vat en enkele munitiekisten.
Zal blij zijn als deze zal afgewerkt zijn.

Misschien terloops er nog eens aan herinneren dat dit het laatste jaar is van deze groepsbouw.
Behoudens deze Ford moet en zal ik ook nog de Pfalz afwerken en als ik er nog goesting in heb trek ik misschien nog een nieuw doosje open ook.
Sluit niet uit dat de andere leden ook nog mogen bouwen hé.
 
Mooi voertuig Erwin en een diorama uit die tijd lijkt me wel wat voor in de toekomst.
 
knap karretje is toch nog goed gekomen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan