Hoofdsponsor

1/72 Hawker Hurricane Airfix [DONE]

Lt D

Well-known member
Registered
Lid geworden
16 mei 2015
Berichten
186
Ik gooi er eens een verslag tegenaan:
Een Hawker Hurricane, new tool van Airfix in 1/72.
attachment.jpg

Natuurlijk zal ik er een Belg van maken.

De inhoud netjes ingepakt:
attachment.jpg
Handleiding met een kleuren schema:
attachment.jpg
Glas zit veilig in een aparte verpakking en mooie decals:
attachment.jpg

Benieuwd hoe deze nieuwe Airfix zal bouwen.

Gr
Thiery
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een vroege Spit en dan nog een Belg met 2-bladige schroef, leuk. Ik volg.
 
Den deze gaat dit ook volgen...succes met de build!!

Grtz yves,
 
Bedankt, heren.

Volgens de instructies, eerst beginnen met de vleugelhelften tegen elkaar te plakken.

Mmmm... voor een "new tool" van Airfix had ik toch iets meer passende delen verwacht.
De onderste helft is een stuk groter dan de bovenste:

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Gelukkig is het plastiek van zachte aard en zal zich makkelijk laten bijschuren.

Gr
Thiery
 
werk gemaakt van de cockpit:
attachment.jpg
Nog wat tamiya tape toevoegen om de gordels te maken.

Gr
Thiery
 
Ziet er een fraaie cockpit in wording uit..goe bezig Lt D..!!

Grtz yves,
 
Bedankt voor je reactie, Yves.

De vorderingen:
cockpit in een helft ingebouwd:
attachment.jpg
romp gesloten:
attachment.jpg
vleugels eronder:
attachment.jpg
De aansluiting heeft nog wat vulsel nodig:
attachment.jpg

De pasvorm van de romp is uitstekend, maar de vleugels hadden wel klemmen nodig om mooi op de romp aan te sluiten.

Gr
Thiery
 
mooie vorderingen ,ik wist niet dat wij ooit met spits gevlogen hebben? Ik volg....................
 
mooie vorderingen ,ik wist niet dat wij ooit met spits gevlogen hebben? Ik volg....................

Hier ben je effe mis, Kassei.
In 1940 hadden we Hurricanes, eerste serie met 2-bladige schroef maar die zijn bijna allemaal op 10 Mei 1940 op de grond vernietigd door de Duitsers. Was niet moeilijk ook, ze stonden allemaal mooi op een rij.

Tijdens de oorlog vlogen de Belgen aan de zijde van de Engelsen en daar hebben we Spitfires gekregen die we na de bevrijding meebrachten naar België. Eind de jaren '40 hebben we ze nog gemoderniseerd alvorens definitief over te stappen op jets.
 
Lt D, opletten niet te veel detail weg te schuren op de vleugels of romp want deze Hurricanes waren grotendeels overtrokken met zeildoek. Beetje wegschuren mag want het detail is in schaalverhouding nu wat overdreven maar zorg ervoor dat het lichtjes zichtbaar blijft.
 
Bedankt voor de reacties.

Deze Hurricane was het paradepaardje van de Belgische Luchtmacht aan de vooravond van de 2de wereldoorlog. Ze hebben in de aanloop wel enkele aanvaringen gehad met verkenningers/bommenwerpers. Op 10 mei 1940 konden 3 toestellen ontkomen aan de eerste bombardementen om daags nadien toch ten prooi te vallen aan de Duitse aanvallen.

Het schuren heb ik voorzichtig gedaan. Aangezien er nog enkele lagen verf over komen, heb ik enkel de naden weggewerkt. Ik heb geen airbrush en werk voornamelijk met de borstel, waardoor de verf er iets dikker op ligt.

vorderingen:

De luchtinlaat had wat overtuiging nodig om mooi aan te sluiten:
attachment.jpg
Daarna een laag primer (spuitbus Mr Surfacer 500) en de onderzijde in aluminium (had nog een spuitbus alu liggen van Humbrol):
attachment.jpg
attachment.jpg

Gr
Thiery
 
Bouw je deze met de propellor gemonteerd? Naar ik ooit eens gehoord heb, waren de propellors achteraf opgestuurd, en stonden de meeste op de grond te wachten op hun propellor. Feit of fictie heb ik niet kunnen achterhalen, maar er zouden maar een paar exemplaren geweest zijn die er effectief 1 gemonteerd gekregen hadden
 
ik bouw deze met propellor.
Ik heb even doorgelezen en blijkt: van 15 geleverde toestellen waren er 11 operationeel bij het uitbreken van de oorlog (ook de "22" die ik ga bouwen).
De luchtmacht had er nog 80 besteld bij Fairey te Gosselies, die deze in licentie mocht maken. Net voor de invasie waren een "groot aantal"(geen exacte cijfers kunnen terugvinden) airframes gebouwd maar deze hadden geen motoren wegens het uitblijven van de levering uit Groot-Brittannië.
Bij het bombardement van de fabriek waren de prop-loze toestellen een makkelijke/weerloze prooi.

De operationele hadden, buiten ééntje, een 2bladige schroef.

Stel je eens voor, mei 1940: de Belgen op volle sterkte: 90tal Hurricanes en 40 Brewster Buffalo's (besteld in de US)...en dan nog de Fiat cr42 (40 ipv de geleverde 30)

Terug naar het model:
Na de onderkant.... volgt de bovenkant.
attachment.jpg

Op de vleugeltippen zitten de navigatielichten en deze zijn door Airfix meegegoten in plastiek. Dit vind ik bijzonder lelijk, dus heb ik alvast een hoekje uitgezaagd en wil daar zelf lichtjes voor maken. We zullen zien of het lukt.

Ik ga het me wat makkelijk maken en heb een bestelling aangekregen:
een maskeerset voor zowel canopy als de camouflage (bij bestelling wel opletten want er zijn 2 soorten camo: A en B)
attachment.jpg

Eens kijken hoe dat uitp(l)akt....

Gr
Thiery
 
Ja die extra Hurri's mochten we vergeten.
De Brewsters zijn in Engeland beland die er niet zo happig op waren en uiteindelijk hebben we met de Fiat CR42 nog redelijk goed geboerd rekening houdende dat dit een verouderd toestel was.
 
Camo-mask aangebracht:
attachment.jpg
Dan een laag dark earth en de tape verwijderen.
Met een mesje heb ik de opstaande verfrandjes weggeschraapt:
attachment.jpg

Er kan een laag gloss overheen.

Gr
Thiery
 
Weer enkele stappen voorwaarts gezet:

Het geheel blinkend gemaakt en de decals erop. De paneellijntjes zijn ingekleurd en ik heb een beetje uitlaatsporen aangebracht.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
Op de foto neigt het rood van de roundels meer naar roos. In het echt is het echt wel rood, hoor.

De canopy is ook af. Normaal plaats ik deze voor de verf-werkzaamheden maar nu komt de kap voor een stuk over de romp, waardoor ik tot het allerlaatste moet wachten.
attachment.jpg

Cockpit is afgeplakt. Klaar om een matte laag te spuiten.
attachment.jpg

Gr
Thiery
 
Mooie vorderingen Thiery, eveneens de camo..mooi gedaan,al heb ik een vraag omtrent het verven .
Is dit met de AB gedaan of met de hand want heb de indruk dat bij de middelste foto,ik het idee heb dat de verf er erg dik opligt..?Of vergis ik mij?


Grtz yves,
 
Bedankt voor de reacties!
@Yves: Ik dacht wel dat deze vraag ging komen.
Ik werk niet met AB, de onderzijde (alu) heb ik met een spuitbus gedaan.
De bovenzijde en de gloss is met de borstel. (Met een penseel krijg je het natuurlijk niet zo strak als met een AB.)
Toch ligt de verf er vrij dun op. Door de structuur van het model, hout met doek overtrokken, krijg je op de foto een verkeerde indruk.

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan