Hoofdsponsor

1/72 X-Wing Fighter crashed near alien Inca temple [wip]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Na nadenken en zelfreflectie ben ik er uit: het bouwen van een model is niet zo m'n ding en daarom koop ik enkel nog makkelijke 1/72 kits die snel te plakken zijn. Verweren en het diorama zelf bouwen is meer m'n ding maar dan geen ingewikkelde diorama's met veel prutswerk die maanden en maanden aanslepen. Ook is het voor mij goed om 2 projecten tegelijk te doen, niet meer dan 2 om het overzichtelijk te houden maar wel 2 om de verveling tegen te gaan. Daarom zal het verlaten huis ook nog regelmatig opduiken.

In navolging van de Spitfire die op een onbekend eiland neergestort is til ik het idee naar een hoger niveau met een X-Wing fighter die neergestort is bij een Inca tempel op een andere planeet.

Want waar kwamen de Inca's vandaan? Waar zijn ze heen? Kwamen ze van een andere planeet en zijn ze teruggekeerd naar die planeet? Ze kunnen tempels gebouwd hebben op een andere planeet. Tempels met gigantische standbeelden. Om dat standbeeld te kunnen voorstellen heb ik een beeldje voor een aquarium gekocht, omgerekend zou dat beeld 7m20 hoog zijn. Dat beeld zal ik in de rotsen verwerken zodat het lijkt alsof het daar in is uitgehakt en in die rost is dan hun tempel.

Nabij die tempel zal dan de neergestorte X-Wing fighter liggen. Wat de beplanting betreft weet ik het nog niet, het kan evengoed zijn dat ik tijdens het bouwen kies voor een rotsachtige planeet die vroeger weelderig groen was. Klimaatverandering waardoor de Inca's ook daar zijn weggegaan.

Veel fantasie maar dat werkt het beste voor mij.

De foto's van de doos (nadeel ontdekt: het plan is in het Japans maar gelukkig zijn de tekeningen duidelijk).

attachment.jpg

Het aquariumbeeldje.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net begonnen met de X-fighter en dat wist ik dus niet...alle onderdelen schuiven en klikken in elkaar. Voor zover ik kan zien is er geen lijm nodig. Het is de eerste keer dat ik iets van dat merk bouw.
 
Genoeg voor vandaag, het is een zeer goede kit met veel detail en zoals eerder aangehaald is er geen druppel lijm nodig. Dat bevalt me en één dezer dagen zal ik eens in hun assortiment kijken wat ze nog allemaal hebben. Zo zullen er weer ideeën groeien voor mooie fantasierijke diorama's.

De foto van waar ik gekomen ben en een detail van het bouwplan.

attachment.jpg
 
Alain heeft een ongebreidelde fantasie en dat is wat een bouwer onderscheid van een bouwer.en het is daarom dat ik altijd smul van zijn projecten,je kan je niet voorstellen waar hij het vandaan haalt maar na een tijdje staat het er en dan is het nog knap gemaakt ook !!...........
 
Kassei: waar ik het vandaan haal? Ik zie een kit en meteen vormt er zich een verhaal in m'n hoofd. Zo ook met deze X-Fighter.

De decals: nu ben ik met de cockpit bezig en daar horen uiteraard decals bij. Er zitten 2 vellen in de doos maar die zijn net hetzelfde en na inspectie blijkt dat het bovenste vel stickers zijn en het onderste decals. Eerst wilde ik die stickers gebruiken want decals vind ik niet zo leuk om te doen maar die stickers zijn dikker en met minder detail. Het zullen dus decals worden.

attachment.jpg
 
Wat is er beter op decals? Een wash of drybrush?

Zoals verwacht is het niet zo heel aangenaam die decals maar het effect zal beter zijn dus ploeter ik verder.
 
Het beste op decals is eerst een glansvernislaagje om de decal te beschermen tegen de wash of een drybrush.
 
Nog mooier is het om de kleuren te schilderen ipv. de decals.
 
Bedankt voor de tip van de vernis, zal ik toepassen in de cockpit.

De kleuren schilderen zal inderdaad beter zijn want de decals van de cockpit zijn nogal rampzalig verlopen. Daarom zal ik geen decals meer hangen maar alles met verf doen. Aangezien het fantasie is kan ik mijn eigen kleurenschema gebruiken hier zonder rekening te houden met de "geschiedenis". De fighter op zich is al fantasie dus alles kan en mag. Er zullen enkel nog fantasie-decals gehangen worden op plaatsen die ik bepaal.

Het bouwen is trouwens afgelopen, zeer goed te bouwen en geen lijm nodig. Een aan de raden merk als je voor dat genre bent. Nu kan de echte fun beginnen: verweren en diorama bouwen.

attachment.jpg
 
Ik vermoed, dat als je een echte fan zou tegenkomen, dat die nog geschokter zouden kunnen zijn door afwijkingen van het kleurenplan dan bij een tuig dat echt bestaan heeft, maar ik behoor daar gelukkig niet bij. Ik vind het een mooie keuze voor een diorama. Ik hoopte wel op wat meer uitleg over wat er bij de decals misliep en waarom je daar niet van houdt, want bij de Spitfire waren die toch goed gelukt? Stickers zijn meer iets voor RC-modellen, een modelbouwer die een stukje kan schilderen zoals jij kan ook de schildersborstel ter hand nemen. Het ontbreken van lijm kan wel problemen opleveren bij de passing van de onderdelen, als er een kier is ga je die niet weg krijgen. Ik weet niet of dit plastic vatbaar is voor modelbouwlijm maar misschien kan dat toch hier en daar hulp bieden.
 
Wat er misloopt en waarom ik niet graag met decals werk: de decals van bvb een cockpit zijn zo klein en moeten op de meest onmogelijke plaatsen komen waardoor het bijna onmogelijk is om ze goed te krijgen. Eveneens een probleem om de luchtbellen er vanonder te krijgen als ze dan uiteindelijk toch goed liggen. De decals van de spitfire waren groter en kon ik leggen waar ik wilde, dat zijn dan de makkelijker plaatsen.

Dat een echte fan zeer geschokt zou zijn kan ik me wel inbeelden maar ja...ik hou me niet aan de regels hé.

Kieren heb ik niet gezien op het model, de stukken sluiten zeer mooi op elkaar aan, er is geen flash en geen andere oneffenheden (behalve waar ze zijn losgeknipt van de sprues). En ook, de meeste dingen die ik maak hebben ofwel een crash meegemaakt of zijn zeer afgeragd in een post apocalyptische wereld. Dan speelt een kier niet zo'n rol en die kunnen dan ook weggewerkt worden met wat verf. Ook hier zal ik nog met verf aan de slag gaan maar niet in het voorgeschreven kleurschema. Ik ben zelf benieuwd wat er uit m'n fantasie zal komen.
 
Je schreef dat hij onder het beeld komt te liggen. In dat geval zou ik veronderstellen dat er een paar stukjes afgevallen zijn, zoals een vleugel of dat er iets krom staat. In het andere geval moet hij toch toevallig een goede buiklanding gemaakt hebben.
 
Daar ben ik nog over aan het nadenken, een buiklanding is een mogelijkheid maar afgevallen stukken kunnen ook nog. In ieder geval bouw ik liever eerst het volledige model om er dan eventueel stukken af te breken. Da's een beetje het probleem, ik maak dan wel een plannetje van het idee maar gaandeweg sluipen er veranderingen in het diorama. Of misschien is dat net het goede aan die vreemde ideeën?

Morgen zal ik eerst een grondplaat zoeken in m'n grote schuur om de betreffende rotsen op te maken en dan zie ik wel waar de X-fighter komt op het diorama. Ik kijk er al een tijdje naar uit om rotsen te maken en zal er ook meteen een to-do van maken om dan op het forum te posten. Misschien heeft iemand er ooit nog eens iets aan.
 
Ik zit vol ongeduld te wachten,eindelijk eens ongeduldig haha.gaat een leuk dio worden Alain.
 
Het zal zeker leuk worden en ongeduldig wachten mag voor één keer. Het zal de moeite worden.

Nu eerst eens een waarschuwing voor de diehard StarWars fans: dit project zal volledig tegen jullie overtuiging ingaan!!! Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele lichamelijke of geestelijke ongemakken en/of klachten.

:P

Wat doe je als je de cockpit hebt verprutst door je onkunde met decals? Juist, je maakt er een verweerde cockpit van...er zijn nog een paar knopjes te zien waardoor de indruk van ingerichte cockpit blijft bestaan.

attachment.jpg

Om het geheel nog wat meer te verbergen verweer je dan ook het glas langs de binnenkant. De buitenkant is voor later met een ander kleurtje.

attachment.jpg
 
Tja...'t is eens iets anders hé...de diehard fans waren gewaarschuwd...

Morgen nog bijwerken met zwart. Ik zou de achterkant zwart willen hebben. Zwart dat dan overvloeit in het goudkleur en dan enkele niet-gerelateerde decals hangen om het geheel een volledig eigen look te geven.

attachment.jpg
 
Weer een die mooi is om te volgen!!
 
Zie dat je niet MrAuric gaat heten, he Alain? De verf zit er mooi op, dit doet al niet meer aan plastic denken.
 
Klinkt niet slecht eigenlijk MrAuric. Ik heb moeten opzoeken wie dat is maar het is wel toepasselijk.

De onderkant is in bruin gespoten en de zijkanten hebben een beetje een overspray om de overgang mooier te maken. Afplakken leek me te rechtlijnig. En waarom dat kleurschema? Gewoon omdat ik die spuitbussen heb liggen en omdat je mooier kan schilderen met spuitbussen dan met de borstel. De airbrush en bijhorende compressor zit nog ergens ingepakt en is meer gedoe om te gebruiken dan een spuitbus wegens teveel schoonmaakwerk.

Nog eens nagedacht over de decals, het vorige project heeft uitgewezen dat het onmogelijk is om de decals mooi aan te brengen op die verf. Je blijft zien dat het decals zijn dus dat moet ik nog eens bekijken en ook nog eens jullie tips daarover herlezen.

attachment.jpg
 
wordt er hier verwezen naar Auric Goldfinger toch niet ?! :laugh:...............................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan