Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Schlingmann-MAN HLF20 Varus 4x4 (1/24) [DONE]

Anvaco

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 feb 2014
Berichten
76
De derde en grootste doos die ik wil bouwen is die van een brandweerwagen. De Schlingmann-MAN HFL20 Varus 4x4.
Ik heb deze gekozen omdat het een heel recente uitgave is met veel kleur- en onderdelenvariatie.
attachment.jpg
De bouwhandleiding in kleur vind ik echt een stap vooruit.
attachment.jpg
attachment.jpg

Het chassis en de cabine in 1 deel vond ik dan iets minder...
attachment.jpg
attachment.jpg
maar er zitten verder nog genoeg onderdelen in de doos, gegoten aan 22 gietramen !
Hou je vast, hier komen ze.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
+ de banden voor de wagen en een brandslang en 2 vellen plakkers.
attachment.jpg

Het viel me direct op dat er veel meer detail zichtbaar is op de onderdelen. Dit moet wel een leuke uitdaging worden.

Gr.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een uitdaging zal het zeker zijn :ohmy:
Veel succes met deze :)
 
Vandaag kreeg de Schlingmann-MAN de eer om als eerste van mijn dozen de groepsbouw in te gaan.
Zo ben ik begonnen met enkele delen van de motor en het onderstel te verlijmen om aan de eerste verfwerken te kunnen beginnen.
Enkele dingen zijn mij al opgevallen. Het plastic is harder dan bij andere(oudere) Revell-bouwdozen, maar het verwijderen van gietsporen gaat heel gemakkelijk.
De onderdelen zijn voorzien van veel detail en de pasvorm is tot nu toe uitstekend.
attachment.jpg
en eentje van de motor met de vele details
attachment.jpg

Gr

Andy
 
Dat is een vliegende start :) Maar ik zelf vind het wel makkelijk als het chassis al in elkaar zit scheelt weer uitlijnen.
 
Mooi begin van een mooi model... Een collega modelbouwer op de club waar ik aangesloten ben heeft deze ook gebouwd, heb deze dus al afgewerkt mogen bewonderen...
Veel succes met de bouw...

Groetjes,
Kurt
 
Mijn vrouw moest het zien,ze is verzot op brandweer wagens,nou veel succes ermee.
 
Wel Andy daar moet ik u in bijtreden de nieuwe generatie bouwdozen van Revell die met de gekleurde handleidingen daar is de samenstelling van de plastic anders dat is waar
Nu de M.A.N. een zusterbedrijf van VW voor degene die het niet moesten weten wel het is niet zo mijn ding maar ik ga er niet om zeveren ik volg hier gewoon uit interesse en het ziet er een geweldige kit uit om te bouwen , ik volg je met alle plezier
ook hier veel succes
Marc
 
ik hou van de brandweer dus ga zeker volgen
 
mooi ik volg. grt.
 
Vandaag een beetje verder gewerkt aan de Varus. De delen die gisteren in mekaar gelijmd zijn, hebben ondertussen een laagje verf gekregen.
attachment.jpg

Gr.

Andy
 
De brandweerwagen kreeg gisteren een kleine update.
Enkele onderdelen van de motor kreeg wat mat zwart.
attachment.jpg
en een deel van de uitlaat kreeg al een eerste kleur
attachment.jpg
De luchtvering werd ook voorzien van wat rubberzwart en werden iets later samen met de achteras op het chassis gemonteerd. Bleek achteraf dat ik hier geen foto van heb.
Als laatste kreeg een accessoire al een paar laagjes oranje.
attachment.jpg

Gr.
Andy
 
De onderdelen zien er mooi uit met een laagje verf :)
Ga je op de motor nog een wash leggen? Dit zou direct wat meer diepte geven aan dit onderdeel..
 
Vandaag heb ik redelijk wat werk verricht.
Voor het eerst heb ik eens een wash uitgeprobeerd op de motor. Ik vind het nog goed meevallen.
attachment.jpg
attachment.jpg

ook de motoruitlaat kreeg wat extra kleur
attachment.jpg

net zoals de riemen rond de oranje zak
attachment.jpg

de meeste tijd ging naar het voorbereiden van alle kasten en laden die in aluminium gespoten moesten worden. Die hebben ondertussen een eerste laag verf gekregen...
attachment.jpg

en een 2e laag
attachment.jpg

de details komen mooi uit in glanzend alu
attachment.jpg
attachment.jpg

of fel geel
attachment.jpg

Dan werd het tijd om de motor in het chassis te plaatsen en dat was toch een uitdaging want er zit geen tiende millimeter speling op de onderdelen. Maar alles viel perfect op zijn plek... ja er staat nog een haartje op de foto.
attachment.jpg
attachment.jpg

en als laatste stap heb ik de vooras, de transferbak en de aandrijfassen gemonteerd.
attachment.jpg
attachment.jpg

Hier en daar is nog een klein retouchke nodig, maar ik ben zeer tevreden van het resultaat tot nu toe. Alle stukken vallen perfect op hun plek. Dit is toch één van de beste vrachtwagenkits die ik al gebouwd heb.

Gr.
Andy
 
ziet er knap en proper gewerkt uit amai grt.
 
Nog een kleine update. Er ontbraken nog enkele deeltjes aan het chassis, waaronder het stuurhuis en het achterste deel van de uitlaat. Die zijn ondertussen eraan toegevoegd. Ook heb ik ondertussen de wielen gemonteerd. De witte kapjes in de voorwielen worden nog afgedekt door een wieldop.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Gr.
Andy
 
Dat is een deftig en mooi onderstel.
Benieuwd naar de bovenbouw ;)
 
Schiet hier al aardig op.
Mooie werken.
 
Geen kleintje zo te zien...
Dat chassis staat er strak bij, helemaal klaar om straks loeiend door de straten te scheuren...

Groetjes,
Kurt
 
De brandweerwagen kwam nog eens aan de beurt. Vandaag werden heel wat kleine stukjes en beetjes in de kleur gezet.
Eerst wat delen van het interieur.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Dan nog wat accenten aan de wielen.
attachment.jpg
attachment.jpg

Verder werden de eerste stukken in de kastjes bevestigd...
attachment.jpg

en een aantal delen kregen een eerste kleur, delen die al een kleur hadden, kregen waar nodig nog een extra laagje ...
attachment.jpg

De onderzijde van de opbouw werd in het zwart gezet.
attachment.jpg

Dan werd het echt leuk, met de vele details te verven met de hand. Hier en daar zijn er correcties nodig. Stressy maar leuk werkje.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

nog onderdelen klaar voor de detaillering
attachment.jpg

wordt vervolgd...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan