Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Schlingmann-MAN HLF20 Varus 4x4 (1/24) [DONE]

Like it! Accenten aan de wielen komen ook mooi uit.
 
Beste Andy wat ik hier zie is leuk erg leuk en ik meen het ge werkt prachtig zuiver
Maar er is iets waar je in de toekomst zou moeten van afstappen en dat is zwart gebruik het donkerstegrijs en alles zal veel beter uitkomen ge krijgt details te zien ik heb het ook moeten leren de schaal waarin we werken is te klein om zwart bij te gebruiken hou er rekening mee in het vervolg he ( is natuurlijk niet verplicht he )
Verder knap werk
Marc
 
Beste Andy wat ik hier zie is leuk erg leuk en ik meen het ge werkt prachtig zuiver
Maar er is iets waar je in de toekomst zou moeten van afstappen en dat is zwart gebruik het donkerstegrijs en alles zal veel beter uitkomen ge krijgt details te zien ik heb het ook moeten leren de schaal waarin we werken is te klein om zwart bij te gebruiken hou er rekening mee in het vervolg he ( is natuurlijk niet verplicht he )
Verder knap werk
Marc

Ik ben het volledig met Marc eens. Dat was weer 's even geleden! (grapje*)

(*of ja...**)

(**grapje #2)


Ik ben blij dat het evangelie van de niet-zwartkijkers wordt verspreid :D

Ook ik vind dit een leuke bouw en een leuk onderwerp om te bouwen, met veel variatie en details. Maar het gebruik van puur zwart is, zo vinden veel modelbouwers (dus niet iedereen... je kunt je eigen mening erover vormen) onrealistisch en komt het model niet ten goede.

Ik raad je sterk aan om dit bijzonder interessante en leeswaardige artikel tot je te nemen. Daarin staat precies en in begrijpelijke uitgelegd hoe schaalwerking (een kleur wordt donkerder naarmate de schaal kleiner wordt) natuurkundig kan worden verklaard.
 
Roy ik doe het toch al een tijdje het zwart afraden hoor ge hebt me echt kunnen overhalen en ik pas het ook toe tegenwoordig

Marc
 
Ja ik had het al een paar keer gelezen, ik ben blij dat ik je heb kunnen overtuigen.

Overigens is het niet alleen met zwart zo he, eigenlijk mogen alle kleuren een tikje lichter dan je normaal zou verwachten.
 
Ik ben het ook met jullie eens ivm de kleur. Het artikel of een gelijkaardig had ik ook al gelezen. Op dit moment breng ik alle kleuren aan met spuitbus en/of penseel en probeer ik steeds passende kleuren te vinden. Wat niet inhoudt dat dit in de toekomst niet kan veranderen, want ik wil zeker wel met de airbrush werken. En dan is er meer mogelijk.
De grote stukken zwart zitten meestal op plekken die achteraf bij het samengebouwd model amper zichtbaar zijn, daarom heb ik er weinig aandacht aan besteed.

Beste Andy wat ik hier zie is leuk erg leuk en ik meen het ge werkt prachtig zuiver
Zo zuiver is het niet hoor. Sommige delen gingen redelijk aanvaardbaar, maar ik krijg de kriebels van het schilderen met een penseel, rechte lijnen die golven, verfvlekken waar er geen moeten zijn, een vaste hand heb ik niet. Zowat elk stukje dat geverfd wordt, heeft nog een retouchke nodig en daarna soms nog één.
Ik besef wel, dat sommige stukken er van dicht niet zo goed uitzien, maar in een gebouwd geheel zien die er soms wel erg goed uit. Zoals bvb. het dashbord van de Toyota 2000GT die ik al bouwde voor een eerdere groepsbouw.

Ik wordt met elk model beter en ben daar tevreden mee.

Vandaag heb ik nog een aantal details ingekleurd van de gereedschapskasten.
attachment.jpg

en heb ik de voorwielen voorzien van de wieldoppen, zo is het chassis helemaal klaar.
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug een update.
Het eerste kastje werd vervolledigd.
attachment.jpg

en samen met de andere kastjes gemonteerd in de opbouw
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Nog een overzichtje van de kastjes tot nu toe.
attachment.jpg

...
 
Mooie schilderwerken, als je zoekt op fireman's axe zie je dat je het snijgedeelte van de bijl nog in metaal mag zetten
 
Knap schilderwerk hoor!
Altijd al een zwak voor brandweerwagens gehad dus zal deze eens gaan volgen.
 
Volgende update. Ik heb de tip van de Fireman's Axe tot mij genomen en die voorzien van een reepje BMF.
Dat ziet er direct wat leuker uit.
attachment.jpg

Verder heb ik de plakkertjes aangebracht aan de kastjes en hun inhoud. Ook werden weer een aantal geverfde delen toegevoegd.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

...enkele plakkertjes op de brandblussers
attachment.jpg
...en ander materieel
attachment.jpg

Hier zie je de achterzijde van de bijlen, deze kast/schuif past in het vertikale gat in de opbouw en ga ik niet vastlijmen. Zodat hij open kan gedemonstreerd worden.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De kasten van de opbouw is bijna af, hier en daar nog een detail schilderen en ook nog het deel achter de bijlen wat bijschilderen, want die blijft een deel zichtbaar als de rolluiken open zijn.

Komende update zal vooral rond de delen in het rood draaien.
 
Inderdaad en je krijgt meer af dan ik had verwacht.
 
Dat zien er mooi gevulde kasten uit ;)
Je gaat inderdaad goed vooruit met deze kit :D
 
en we gaan verder...
Ik ben begonnen met het dashbord samen te stellen...
attachment.jpg

en ik heb de binnenbekleding aan de vloer van de cabine bevestigd.
attachment.jpg

De blauwe lichten kregen een eerste laag clear blue, net zoals de oranje en rode varianten zijn meerdere lagen vereist om een mooi resultaat te krijgen.
attachment.jpg
attachment.jpg

De lichtmast die achter op de cabine komt is afgewerkt.
attachment.jpg

Verder was het tijd voor het rood, want ja, het is een brandweerwagen en die kleur valt toch het meest op.
De verschillende onderdelen werden reeds voorzien van 2 dunne lagen verf.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ook de voorste stoelen werden in de verf gezet, met op de achtergrond het chassis dat ongeduldig staat te wachten op zijn opbouw.
attachment.jpg

Verder werden een aantal delen in het zilver gezet ... (het stuk op de achtergrond is van de Revell Heavy Duty trailer die ook in aanbouw is.)
attachment.jpg

en kregen de rolluiken ook hun alu-kleurtje.
attachment.jpg

Ik zit in een flow op dit moment en ik denk dat ik eerst deze ga afwerken alvorens de Trabant en de Büssing te doen.
 
ja Erwin ik vind dat ook mooie prestatie ziet er goed uit
Marc
 
Alles ziet er mooi geschilderd uit ;)
Ik sta naast het chassis te wachten om de opbouw er op te zien :laugh:
 
We zijn in de laatste maand aanbeland, dus is het tijd geworden voor een eindsprintje.
De geschilderde zwaailichten werden op de balk gemonteerd en ik kon het niet snel genoeg proberen op de cabine. In de vorige update had ik ook ronde zwaailichten geschilderd. Ik had dus niet goed gekeken op de bouwhandleiding, want ik moest kiezen tussen de ronde en de vierkante. De vierkante leken mij de logische keuze voor een moderne brandweerwagen, dus heb ik die genomen. De andere gaan in de partsbox, samen met de andere niet te gebruiken delen. Dat zijn er verrassend veel, wat mij doet vermoeden dat er nog MAN varianten uitgebracht zullen worden in de toekomst.
attachment.jpg
De cabine was toen al 3x met rood bespoten en zit ondertussen al aan 5x. Die rode verf trekt stof aan niet te doen. Ik moet dringend eens werk maken van een spuitcabine.

Verder heb ik de voorbumper afgewerkt.
attachment.jpg

en heb ik de lichtbalk vervolledigd met de zonneklep en de sirenes. Die laatste heb ik een beetje uitgehold, dat staat toch mooier dan de vlakke toeters die in de doos zaten.
attachment.jpg

Ook de grille kreeg een beurt, hier heb ik BMF gebruikt ipv de voorziene decal.
attachment.jpg

In het interieur kreeg het dashbord nog enkele retouches en werd het voorzien van de plakkers en samen met het stuur gemonteerd.
attachment.jpg
attachment.jpg

Als laatste werd het tussenschot geplaatst.
attachment.jpg
attachment.jpg

Het einde komt dichterrrr...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan