Hoofdsponsor

Anders / onbekend Borg buste

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Vandaag ben ik gestart met een aparte tak van de modelbouw, een tak die ik ook onder de knie wil krijgen om zo diorama's levendiger te kunnen maken.

Figuurschilderen. Twee bustes kunnen kopen van een mede-forumlid (waarvoor m'n dank) en deze heb ik gekozen om mee te beginnen. Geen idee van hoe die persoon heet of welke 'nationaliteit' hij heeft maar het leek me ideaal om mee te beginnen omdat ik er veel richtingen mee uit kan qua kleuren.

Als start heb ik de buste een grondlaag gegeven, niet volgens het boekje (zou ik niet durven) maar met de spuitbus bumperverf. Voor deze figuur kan dat goed uitvallen doordat het geen mensenkleur moet krijgen. Onderaan heb ik een gat geboord en er dan een penseel in geramd, zit goed vast en ik kan in alle richtingen draaien. Zelfs ondersteboven.

Ik kijk uit naar het resultaat van m'n maidentrip en naar de tips van de meer ervaren figuurschilders.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel, ik kan de titel niet zelf veranderen denk ik? Kan iemand dat doen voor me?

Inderdaad Borg, die heb ik nog gezien in StarTrek. Had ik moeten weten.
 
Leuke buste, en een goede ter kennismaking met het schilderen van figuren, al is dit andere koek dan figuren in 1:35, welke een andere aanpak vereisen.

Ik zie dat je de onderzijde niet hebt meegepakt tijdens het gronden, als je dit wel doet hoef je jezelf daarover alvast geen zorgen meer te maken.

Ga je met acryls aan de slag, of worden het olieverven ? Ik zie namelijk in de achtergrond van je foto's Tamiya acryls staan, deze zijn absoluut géén aanrader voor het penseelschilderen van zo'n buste. Alleen al de realiteit dat het eigenlijk niet eens echt acrylverf is...
 
Die bodem in de grondverf zetten, daar had ik nog niet aan gedacht. Goed dat je dat zegt.

Wat de verf betreft, nog niet echt over nagedacht eigenlijk. Ik heb ook olieverf liggen maar weet niet goed wat er bij komt kijken om het materiaal proper te maken. Anders gebruik ik een bokaal water. Komend weekend ga ik naar een modelbouwbeurs en kan ik eventueel nog dingen kopen om met olieverf te schilderen.

Wat heb ik nog allemaal nodig? Behalve de verf dan, die heb ik dus al.
 
Geurloze white spirit is ideaal om je penselen tussentijds schoon te maken, maar om ze echt te reinigen kan je best groene zeep of Dreft gebruiken. Als je enkel met white spirit reinigt, zullen de haren uitdrogen en kromtrekken.
 
succes, ik ga ook volgen ;)
 
Alain als beginner kan je veel en goedkoop dingen kopen voor met olieverf te werken , beslist eens kijken als je in de buurt komt , want als het niet goed lukt heeft het niet al te veel gekost
Marc
 
Enkel een aantal vlijmscherpe penselen zijn een iets duurder kostenplaatje.
 
Olieverf penselen reinigen lukt mij het best met terpentijn, beter dan white spirit vind ik.

Als je in bepaalde gevallen de olieverf wil verdunnen doe je dat best met lijnolie, verkrijgbaar in 'art' winkels.
Let op als je verdunt met lijnolie dan wordt de droogtijd van de olieverf erg lang.
 
Het uitkuisen van mijn borstels doe ik met terpentijn daarna in wat gewoon water en als laatste in de marseille zeep ( vloeibare natuurlijk . ;-) )

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
 
Mijn persoonlijke mening natuurlijk, het is niet omdat ik niet altijd antwoord dat ik dingen niet volg.
Martex, als ik u zo een beetje volg is geduld niet u sterkste punt en wilt ge dikwijls snel resultaat zien of verkrijgen, ik zou daarom niet aanraden om met olieverf te beginnen. De droogtijd en het wachten tot men met het volgende kan beginnen zal bij u snel frustraties oproepen vrees ik.
Als je gewoon bent van met Tamiya te werken en je budget het niet toelaat u opnieuw in te dekken met een reeks kleuren in acryl (wat al snel toch een redelijk bedrag is) werk dan gewoon met Tamiya. Je bent dan enkel gebonden aan het gebruiken van hun verdunning, de techniek blijft het zelfde als met acryl. ik heb vroeger ook tamiya gebruikt voor ik 10 jaar gestopt ben, bij het herbeginnen van mijn hobby heb ik me dan acrylverf aangeschaft.

Grtx Jan
 
Daar geef ik u gelijk in Jan , als je inderdaad geen geduldige persoon bent , is olieverf niet aan te raden .
 
Goed punt over dat geduld, daar ontbreekt het soms/meestal al eens aan. Daarom zal ik de tips over de olieverf in m'n hoofd opslaan voor gebruik na wat ervaring, dan kan ik eventueel meerdere projecten tegelijk doen om de tussentijden te overbruggen.

Deze namiddag bedacht ik dat ik acrylverf heb, een tijdje geleden gekocht om te schilderen op doek. Mijn vraag is nu als dat bruikbaar is voor zo'n buste, acryl is acryl denk ik dus zal het wel allemaal hetzelfde zijn zeker? Blijkbaar weet ik niet veel over verf, was me nog niet zo opgevallen.

Dit is de doos die ik kocht:

attachment.jpg
 
Volgens mij bestaat er toch een verschil in pigment-dikte tussen tubes en modelbouwverf.
Of ik ben verkeerd geïnformeerd geweest??
Maar als je genoeg verdund kan het misschien wel lukken?
 
Been there, done that.... maar nooit meer.
Met water verdunnen heeft geen goede dekking meer, hetzelfde met mediums, die per definitie de verf transparanter maken.
Ik denk dus ook dat Beyond gelijk heeft: er is een (groot) verschil in pigmentdikte tussen de kunstschilders-acryl verf en bvb. Vallejo of Mig/ammo.
Maar ook ik ben nog altijd zoekende in deze veelzijdige hobby :-)
 
Beyond heeft ook gelijk gewoon,elke verfsoort reageert anders denk ik dus is het inderdaad zoeken naar wat je het beste ligt.
 
Ik zal zeggen test eens wat uit dan weet je het gelijk iedereen kan wel roepen dat werk niet maar dat is ook maar raden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan