Hoofdsponsor

1/87 Abandoned house 1/87 [wip]

Eindelijk nog eens terug in de modelbouwhoek verzeild geraakt en ook effectief iets gedaan.

Alle ruiten zitten er in, nu kan het leukere werk verder gezet worden, het verweren van het huis en de betreffende ramen.

De ruïne zou wel eens de moeite zijn om te bezoeken, zal ik indachtig zijn voor een uitstap. Rails heb ik voorlopig genoeg.
 
Even in de schuur rondgekeken en teruggekomen met een plank voor de ondergrond. De plank is 58cm x 30cm en er liggen er waarschijnlijk nog met die afmetingen, restanten van een kast die ik ooit eens bouwde voor de tweede hobbykamer in Brugge...in een vorig leven dus...

Zoals op de foto wil ik de opstelling maken maar ik twijfel nog om er wel of geen trein bij te zetten. Een trein die daar stilgevallen is net voor de apocalyps. De trein zal dan moeten verweerd worden om er even vervallen als het gebouw uit te zien. Ik twijfel nog.

Ook over de sporen twijfel ik een beetje, ze zo laten en de open stukken aan de uiteinden vol planten zetten of er nog afgesneden stukken aan bevestigen tot tegen het einde van de plank?

Meningen mogen gedeeld worden uiteraard, er zullen wel oplossingen zijn waar ik nu niet aan denk.

attachment.jpg
 
ik zou de sporen krom maken alsof ze door een bom geraakt zijn en de loc naast de sporen zetten alsof hij ontspoord is en dan kan je verder verweren naar uw zin
Marc
 
Zelf zou ik eens proberen om een overstek te krijgen met de sporen, aan beide kanten 5 cm over de plank heen, zodat het lijkt alsof de ondergrond weg geslagen is en de trein nergens meer heen kan. Een soort Tsjernobyl effect. Waar iedereen gevlucht is en alles intakt, maar slijtage door de tand der tijd. En waar de natuur door de trein te begroeien van alles bezit heeft genomen. Voor een groter effect, vrolijk kleurende bloemen, misschien ergens nog een vervallen speeltuintje, niet verwoest maar ook door het verlaten en ergens op 1 of 2 plaatsen, een vervallen bord met stralingsgevaar. en allerlei vrolijke dingen in de haast achter gelaten. Zodat juist het vrolijke van de omgeving, met het trieste van de objecten weer geeft, dat niet alles kapot gaat door een oorlog, maar juist door de mens. En de natuur toch overwint na 30 jaar toch overwint. Als je dat een staande achtergrond zou gebruiken, dan nog eventueel een koeltoren op de foto in de verte, als dreiging
 
Je kan er eventueel nog een spoor naast leggen, eventueel als eindspoor voor goederen?
Op die manier kan je nog een gebouwtje (laad-los station) bij plaatsen, en is je andere hoek opgevuld ;)
Probeer ook nog eens een beetje te spelen met je diorama lay-out.
Plaats je spoor eens iets minder dwars op je dio?
Je kan vb ook je spo(o)r(en) recht(er) laten lopen met meer op het einde van je dio het begin van een lichte bocht...
Vele mogelijkheden....

Mocht je interesse hebben in referentiefoto's van Tsjernobyl?
 
Je kan er eventueel nog een spoor naast leggen, eventueel als eindspoor voor goederen?
Op die manier kan je nog een gebouwtje (laad-los station) bij plaatsen, en is je andere hoek opgevuld ;)
Probeer ook nog eens een beetje te spelen met je diorama lay-out.
Plaats je spoor eens iets minder dwars op je dio?
Je kan vb ook je spo(o)r(en) recht(er) laten lopen met meer op het einde van je dio het begin van een lichte bocht...
Vele mogelijkheden....

Mocht je interesse hebben in referentiefoto's van Tsjernobyl?

Hoy Beyond,
Een aantal van deze foto's ken ik en de andere, heb ik ook opgeslagen
 
Zeer bruikbare foto's die passen bij hetgeen in m'n hoofd zit.

Maar...om de impasse te doorbreken heb ik hulp nodig: hoe maak je een realistische spoorwegbedding? Zonder geld uit te geven? Met "afval" dus.

Daar denk ik al een tijdje over na maar er komt geen helder moment en omdat ik wat ontspanning nodig heb wil ik verder bouwen maar loop dus vast op die bedding. Die zou ik eerst willen leggen vooraleer aan de rest te beginnen.
 
Een spoorwegbedding bestaat uit grove kiezel, op 1/87 bestaan er zakjes met plastic kiezelsteentjes om dat na te bootsen.
Maar als het niets mag kosten zou ik zeggen: verzamel een paar kiezelsteentjes van één of andere parking en verpulver ze met een hamer tot de brokjes klein genoeg zijn. Je hebt zo meteen ook de juiste kleur, bekijk het maar eens.
 
Kattenbakzand en het ruikt soms nog fris ook (als het vers is).
 
De spoorbedding is even aan de kant gezet maar ik heb wel geschikte steentjes gevonden die ik met een hamer klein genoeg kan vermalen.

Het plan om vanavond wat te bouwen is vervangen door research en experimenteren. Het zit namelijk zo: het gaat hier om een verlaten huis en daar hoort een dikke pak klimop bij. Wat me echter opvalt is dat de meeste modelbouwstukken met klimop er uitzien alsof het net gesnoeid en bijeengeharkt is. Die sfeer wil ik dus kost wat kost vermijden een daarvoor moeten er enkele experimenten komen. Ik denk te weten hoe ik de verwaarloosde sfeer moet bereiken maar ik heb het nog nooit gedaan. Hopelijk kan ik later vanavond wat foto's posten van een al dan niet geslaagd experiment.

Groot voordeel is dat ik m'n tuinonderhoudcarrière veel klimop heb gezien in al dan niet vergevorderde staat van verwaarlozing. Foto's hoef ik dus niet op te zoeken. Misschien zal ik onbetreden paden moeten betreden want ik weet niet als iemand me al is voorgegaan met zo'n klimop. Bijkomend nadeeltje is dat het om schaal 1:87 gaat waardoor ik ook al niet de gangbare producten die in de handel te verkrijgen zijn kan gebruiken. Het zal experimenteren worden met hetgeen voorhanden is in huis en tuin.

We zien wel waar de avond me brengt.
 
Om je spoorwegbedding te maken kan je een fijn stuk isomo nemen, dit op de gewenste plaats vast maken met een nageltje om 4 aan je bodemplaat. Nu alles insmeren met muurvuller, je rails er voorzichtig in plaatsen en dan gruis van bijvoorbeeld een verpulverde baksteen (dit verpulvert heel snel en mooi) strooien.

Je klimop, daar ben ik echt benieuwd naar.

Grtz Bart.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan