Hoofdsponsor

1/87 Abandoned house 1/87 [wip]

Gebruik gewoon papieren zakdoekje om gordijntjes te maken om voor de ramen te hangen zo hoef je geen interieur te maken 😉
 
Ok hier zijn ze. Het begon allemaal zonder al te weelderige begroeiing.

32732484524_304da0dd1f_h.jpg

Verderop was de tuinman al iets deftiger bezig geweest.

32732483664_b489b74e3a_h.jpg

32732482904_53f302f4c0_h.jpg

Misschien nog een leuk attribuut voor op het diorama:

33192404190_910c3f9981_h.jpg

Het vervolg was al iets moeilijker te betreden.

32732481474_ae45b0e6e6_h.jpg

33418778982_a0ee5a69cc_h.jpg

32732480394_d68f0bd690_h.jpg

Klein stationnetje:

33418778002_518826c23b_h.jpg

Verderop:

32732478634_b4dc1fc53f_h.jpg

Daarna was het echt ploeteren.

32732478034_5c439fe3a5_h.jpg

Mijn vriendin had er plezier in:

32732477164_b09636b62a_h.jpg

En nog wat deels verwijderde aanduidingen op de wand van (volgens mij) een stationnetje:

33446480531_a1383277cd_h.jpg

33192401910_908727e15c_h.jpg
 
Alain dit zijn nu prachtige voorbeelden ik denk dat ge nu wel verder kan he
Marc
 
Ja dit zijn beelden van het lijntje van Santpoort Noord naar IJmuiden. Inmiddels is dit tracé omgetoverd tot een busbaan... :(
 
Met die foto's kan ik heel veel doen, dankjewel Roy. Dat ze er nu een busbaan van hebben gemaakt is een beetje een gemengd gevoel, aan de ene kant is er een mooi wild stuk natuur weg maar aan de andere kant is het wel beter qua openbaar vervoer.

Bijkomende vraag waar ik al enkele dagen over aan het broeden ben maar zonder antwoord te vinden. Hoe groot zou ik de grondplaat maken? Het gebouw is 14cm x 7cm en ik wil er een stukje spoorweg bijleggen.
 
Hoi MrArtex. De grondplaat.

Ik ga geen maten geven, maar als ergens de maten te vinden zijn. Dan bedoel ik, jij maakt het seinhuis met het spoor, en een ander heeft al nagedacht.
Kijk het seinhuis is 140 x 70. Welke verhouding, zoals veel hier 1/24 of 1/35 .
Als er een trein bij komt, dan zit je toch aan de trein maten. Daar wordt veel 1/87 toegepast. Het abondenned house zou dus direct passen. Dan zou ik zeggen, neem de link en bouw op een plaat, volgens de opgave en de hoogte ook, voor de draden er onder.

Dus een vierkant, van bv 1,20 x 0,60 meter en 0,15 hoog, voor je dio . Kan je zo aanschuiven met het huis, in een spoorbaan/club die bouwt in H0 en gezamenlijk 1 baan maakt.

Dan zal je bij de linken ook zien dat het een eindeloze discussie wordt. Mijn idee is gewoon, koop een plaat multiplex, zaag hem door de helften nog eens door de helft, dan heb je er 4 van 122x61 de houtmaten. Is die te groot, gewoon nog een keer de helft. Dan zit je op 60x30

Nog een keer door de midden kom je op 30x15, maar bij een huis van 14x7...in het gunstigste geval, kunnen er meer dios omheen, van 30x15 om terug te gaan naar de eerste plaat, op 4 dios van 30x15 bouwt iemand een torenflat en kunnen jou huis in sluiten. Blijkt opeens je abannond midden in ney york te staan.

Ik zou liever kiezen, een huis op jouw terrein en de 120x60 te claimen

http://forum.beneluxspoor.net/?topic=28222.0

Of deze linken volgen http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/tips-modelspoorbaan1/module-tip
 
Volgens mij is de grootte van je dio gewoon afhankelijk van datgene wat je er van maakt,b.v.b. veel of weinig begroeing,lengte van het spoor of eventuele bijgebouwtjes. (zoals op Roy zen fotos).Dus nog eens goed over nadenken.......................................
 
Als ik het goed heb wil je dus een vervallen spoorgebouw maken met één of een paar overwoekerde sporen?
Als dat zo is dan denk ik dat je op schaal 1/87 ongeveer met een formaat A3 een heel eind komt.
Formaat A3 is 297 x 420mm dus om het gemakkelijk te maken zou ik zeggen: ongeveer 30 x 40cm, misschien iets kleiner?
 
Alain, wat is er eigenlijk gebeurd met het huis zo ergens halverwege pagina twee? Vind je dat groene filter er niet wat te straf op liggen? Op het dak zou je zoiets kunnen doen, maar in een bos vind je dat soort begroeiing op de bomen alleen aan de kant waar de zon komt. Maak zeker ook in een paar kamers interieur, hoeven geen meubels te zijn maar misschien een ouwe matras van een kraker of een stapel spoorbielzen ofzo.
 
Alain, wat is er eigenlijk gebeurd met het huis zo ergens halverwege pagina twee? Vind je dat groene filter er niet wat te straf op liggen? Op het dak zou je zoiets kunnen doen, maar in een bos vind je dat soort begroeiing op de bomen alleen aan de kant waar de zon komt..
Is het niet andersom? Volgens mij komt mos op een boomstam voor daar waar de zon net niet komt?
 
Dat kan ook wel, gelukkig zat ik niet bij de scouts.
 
Mos behoort net als de paddenstoel tot de familie van de schimmels en waar groeit schimmel?
Op donkere, vochtige plaatsen. Je zal nooit een paddenstoel aantreffen op een plaats waar overdag volop zonlicht is.
Ik ben dus wel bij de scouts geweest en heb geleerd dat je verdwaald in een bos, je moet kijken naar de bomen: de kant waar het mos en de paddenstoelen onderaan de stam groeien wijst naar het noorden.
 
Het idee van de modulebouw spreekt me wel aan, ik heb de plaats hier om een groot spoor op te zetten maar nu niet het budget om meteen een groot spoor op te zetten. Echter wel een spoorbaan zonder rijdende treinen want de technische kennis daarvoor heb ik niet. Zo'n goede 30 jaar geleden kon ik er al niet goed mee overweg en nu is het allemaal nog veel ingewikkelder geworden heb ik eens gezien. Daarbij komt nog dat het niet echt natuurlijk overkomt dat de trein aan het rijden is terwijl al de rest stilstaat.

Een groot apocalyptisch/overgroeid landschap lijkt me wel een bepaalde charme te hebben. Daar dan misschien ook een stadje bijbouwen die aan het overgroeien is? Stof om over na te denken...

Ook al omdat deelnemen aan een wedstrijd niet zo'n supergoed idee is gezien m'n te lage niveau dus kan ik evengoed iets groots bouwen dat m'n huis niet verlaat.

Wat de groene filter betreft...daar ben ik inderdaad te enthousiast mee bezig geweest maar er moet nog een drybrush gebeuren met een lichte kleur om het schaduweffect te benadrukken. Van boven naar beneden zodat de bovenkant van de uitstekende deeltjes oplichten terwijl de onderkant er van donker blijft. Dan pas kan de gevelbegroeiing aangebracht worden. Het dak moet uiteraard ook nog onder handen genomen worden, zo lijkt het nergens op. Ook wil ik nog ergens wat graffiti aanbrengen maar dat had ik beter eerst gedaan waarschijnlijk.

Over een inrichting ben ik nog aan het nadenken, het zou zeker een meerwaarde zijn maar moet dan wel goed aangepakt worden.

Nog veel te doen dus en ook tijd om wat variatie in die project te steken want anders komt het misschien ook in de vergeethoek terecht. Beginnen aan het landschap met spoor om af en toe eens terug te grijpen naar het gebouw.
 
Ik denk dat jij wel eens op een aangename manier kan schrikken als je toch eens besluit aan een wedstrijd mee te doen, Alain. Ik doe dat al vijf jaar en ik heb al wel wat zien passeren waar minder aandacht aan besteed is dan dit. En herinner je je eigenlijk nog wat je niet zo lang geleden gezegd hebt over het op kleine schaal houden van projecten, zodat je je er op kan blijven concentreren?
 
Het toevoegen van graffiti begrijp ik, maar ik wil je wel meegeven dat die keren dat ik een verlaten gebouw bezocht dat al tientallen jaren leeg stond en waar géén graffiti aanwezig was, dit indrukwekkender en griezeliger was dan wanneer er wel graffiti was. Met een eventueel weglaten van graffiti zou je het jezelf niet makkelijk maken, maar zou het eindresultaat -indien geslaagd- indringender kunnen worden.
 
Inderdaad StevenVD, kleinschaliger om de concentratie er bij te houden maar daarom lijkt dat modulesysteem wel goed. Telkens een klein stukje maken tot er een volledig landschap is. Op die manier is er ook een vorm van evolutie te zien in de manier van werken en eventuele vooruitgang en hoef ik m'n brein niet te pijnigen met het zoeken naar onderwerpen. Wedstrijden...daar heb ik er al eens enkele van meegedaan maar zodra ik de andere deelnemende stukken bekijk heb ik meteen zin om weer in te pakken en naar huis te gaan. Het niveau ligt extreem hoog en er zijn bouwers die veel stukken inzetten en ook veel op het podium geroepen worden omdat ze met alles iets winnen. Steeds dezelfde kliek als het ware.

Wat de graffiti betreft kan je wel eens gelijk hebben Roy, het is een beetje cliché om op een verlaten gebouw graffiti te zien of te plaatsen. Zonder is misschien wel indrukwekkender, zeker iets om rekening mee te houden.
 
Ik denk dat dat laatste misschien wel te meer geld bij een post-apocalyptische situatie. Daar zullen weinig mensen zin of tijd hebben gehad om graffiti op te spuiten denk ik.

Bij jou in de buurt is weinig leuks te zien op het gebied van verlaten gebouwen, voor zover ik weet. Een kilometer of 70 naar het westen, kun je een kasteelruïne bekijken die volgens mij nog redelijk verstoken van graffiti is gebleven:

60359532.jpg


Het is de ruïne van Saint Nicolas (zoek op Google naar "Abbaye de Saint-Nicolas-au-bois"). Voor het geval je daar eens in de buurt bent.
 
Alain ,je hoeft echt niks te maken om deel te nemen aan een wedstrijd hoor ,neem gewoon genoegen met wat je kan ,doe ik ook trouwens het heeft geen zin om je zelf op te fokken bij een hobby die bedoeld is om je te vermaken en plezier aan te hebben..de deelnemers aan wedstrijden zijn meestal mensen die heel veel ervaring en kennis hebben en waarschijnlijk ook veel zelf vertrouwen... ik heb dat niet ..maar maak toch mooie dingen..en wat betreft treintjes ik heb in 1979 2 begin pakketten gekocht van Marklin en met de simpele wissels bedienbaar met de hand..ik bouw nu en dan eens een andere locatie met wat ik heb en goedkoop vind..ben nog nooit uit mijn doen geweest..plezierig om af en toe te spelen met treintjes..(fantasie heb je toch genoeg en je kan iets bouwen,dat heb ik al vaak gemerkt) gewoon dingen doen die je liggen en je grenzen verleggen zo goed en kwaad mogelijk..
 
De planken die voor het raam hingen zijn weer weg, het zal beter zijn om te gaan voor vuile ramen.

Nu een vraag.............???????????

Is het een goed idee om op deze muur:

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=91003

Zoiets te maken?

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=88356

Heb je veel rails nodig? Ik heb wat losse rails van Fleischmann, of anders een flexibele rail van Piko. Dat laatste is wat moeilijker om te verzenden maar die losse Fleischmann rails mogen weg tegen verzendkosten ik heb er niets aan.

Wim
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan