Hoofdsponsor

1/87 Abandoned house 1/87 [wip]

Ik vind het een schitterend resultaat zover. Hier in de omgeving zijn ook huizen met zo'n zwarte rand onderaan, maar dat is het best te vergelijken met wandtegels, van 50x50 cm
 
het gekalkte deel is goed geslaagd en ben benieuwd naar vervolg grt.
 
De zwarte strook, ik dacht dat dat meer was tegen opspattend water en vuil. Maar een peklaag tegen opstijgend vocht lijkt me zinvoller. In ieder geval is die aangebracht en ook een wash met grijs voor de voegen. Nog een lange weg te gaan maar petit par petit komt het wel goed.

Het vervolg dat in m'n hoofd zit ziet er spectaculair uit maar het moet er ook uitkomen hé.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Net eens een beetje naar het huis zitten staren en er blijkt een probleempje te zijn, een probleempje die het ganse project op de helling zet.

Het is namelijk zo dat je door de ruiten kan kijken (uiteraard :O ) wat met zich meebrengt dat er, om het geheel te doen slagen en toch een niveau dat boven de kleuterklas uitstijgt te bereiken, een binneninrichting zal moeten komen. Vloeren, muren, binnendeuren, kapotte meubelen, stof, spinnewebben,... Nagedacht hoe dat zou moeten aangepakt worden en blijkt dat ik daar niet de kennis en feeling voor heb.

Andere optie is de ramen met planken dichtspijkeren maar dat is dan wel weer de luiheidsoplossing en ook, de planken zouden dan op schaal moeten gemaakt worden wat dan weer hetzelfde probleem is qua kennis en feeling.

Hobby's zijn soms erg moeilijk, zeker als je er over begint na te denken.
 
Tja...even de luiheidsoplossing uitgetest...nog even bekijken in het ochtendlicht en dan zien als het ergens op lijkt.

attachment.jpg
 
Nu ik de planken zie denk ik, kan je daar door de ramen kijken? Een verlaten huis heeft toch eigenlijk, ondoorzichtige ruiten. Zeem voor de lol eens 3 jaar de ruiten van uw huis aan de buitenkant niet. Aan de binnenkant, zal bij de gebroken ramen, wel spinnenwebben voor de tocht gaten zitten en anders van dat rag.

In mijn ogen zie ik door de voorkant niets door de ramen op de foto, misschien wel iets aan de zijkant van uw huis, maar van die papieren rol zonnedingen of luiken aan de binnenkant, ook iets weg werken.

Verder denk ik, dit zijn toch wel macro foto's. Probeer eens een pc muis erbij te zetten en dan samen beeld vullend op de foto? Ik denk dat je naar jezelf een beter idee krijgt.

Nb de witte planken zien er ook leuk uit.
 
Zonnedingen of oude vitrage zou een andere oplossing kunnen zijn, daar had ik niet aan gedacht. Dankjewel Aris5.

Waar ik nog aan zat te denken vannacht is om het huis te gebruiken als soort dekmantel voor een geheime overheidsinstantie. Enkele subtiele dingen aanbrengen waaruit blijkt dat onder het huis een netwerk van bunkers is waar de betreffende instantie werkt. Weer een wild idee waarvan de haalbaarheid nog moet bekeken worden zodat het niet al te belachelijk zal worden.

Maar vanavond eerst de ramen zodat het binnenprobleem opgelost is.
 
Alain witte planken ? verweerd zou beter zijn , ik zou ze eerst in houtkleur zetten en daarna met een droge borstel met wit schilderen en afkuisen zal er beter op trekken
Ik gebruik veel stokjes van een koffiebar die houten roerstokjes die zijn dun en goed om te bewerken
De ramen zou ik mat spuiten met een dunne verf van zandkleur maar dan van ver
Marc
 
De planken zijn wit omdat ik wit karton heb gebruikt, het plan was om ze nadien te schilderen en eerst te kijken als het me bevalt. Zo'n stokjes heb ik niet en karton is makkelijk te bewerken, zeker op die schaal 1/87.

De ramen bespuiten zal ik proberen te verweren met een borstel en een wash, spuiten zal niet gaan omdat de airbrush niet meer in gebruik is. Een zandkleur is een goede tip, dat lijkt me zeer natuurlijk.
 
Toen wij ons huis hier kochten stond het ongeveer zeven jaar leeg, het was onderkomen en zelfs destijds onbewoonbaar verklaart.
Daarom hebben we het ook voor een prikje kunnen kopen maar om tot bij de ramen te komen: na al die jaren waren de ramen zowel binnen als buiten zodanig vuil dat je er helemaal niets meer door kon zien.
Ook het houtwerk was danig aangetast zodat de enige ultieme oplossing nieuwe ramen was.
 
Effe een vraagje van een complete rookie (sorry daarvoor 😊) wat is nu juist een wash? En welk materiaal gebruik je best voor de ramen?
 
Hey Kev,

Om op je vraag te antwoorden, een wash gebruik je om een oppervlak of details te accentueren. Een wash bestaat meestal uit 10 delen verf op 90 delen verdunner en gebruik je om details op een model omhoog te laten komen of om ,in dit geval, een oppervlak te accentueren of vuil te maken. Je hebt ook filters en deze zijn nog fijner van verhouding, neem gerust maar 5 delen verf op 95 delen verdunner, om eerder de tint van de onderliggende verf veranderen.
Om te werken met een wash dien je nadien met een propere borstel gedept in verdunner, het teveel weer af te wrijven, in te poetsen, enz...., om het uiterlijk aan te passen aan je smaak.
 
Zoals Swaken zegt, hier heb ik het gebruikt om de voegen een ander kleur te geven. Een wash loopt mooi in de voegen zonder de stenen te kleuren.

Voor de ramen gebruik ik het deksel van een doosje waar een grasmat in zat. Dat is makkelijk te snijden met een schaar en stevig genoeg om in model te blijven, vastkleven met alleslijmer of secondenlijm.

attachment.jpg
 
Thanks voor de info! Goed om zo wat info en tips op te doen 😉
 
De planken die voor het raam hingen zijn weer weg, het zal beter zijn om te gaan voor vuile ramen.

Nu een vraag.............???????????

Is het een goed idee om op deze muur:

attachment.jpg

Zoiets te maken?

attachment.jpg
 
Alain hou je er rekening mee dat dit een seinhuis betreft? Achter de erker aan de voorzijde van het huis zaten of zitten de bedieningshendels van de wissels en seinen, zoiets als dit:

otland_Station_Rannoch_seinhuis_7-06-2011_12-42-59.png
(Courtesy Wikipedia Commons)

Niet dat dit erg is, want het kan prima zo zijn dat een dergelijk seinhuisje, dat al oorspronkelijk lijkt onderdeel te hebben gemaakt van een woning, op enig moment helemaal is omgebouwd tot woning. Ik noem dit, zodat je er wellicht op kunt inspelen. Zo kun je (als je er nog bij kunt) een beschimmeld en stoffig, verlaten interieur maken zoals dat op de foto hierboven. En als je dit huisje in een diorama wilt plaatsen, zou ik als ik jou was ofwel een (al dan niet verlaten) spoorlijn aanleggen ofwel sporen tonen dat hier vroeger een spoorlijn lag (bijvoorbeeld een verhoogd bed waar de rails op lagen, inmiddels niet meer dan een verhoging met planten en boompjes). Zo'n detail zal het iets mysterieuzer maken denk ik, en je houdt ook nog rekening met de geschiedenis van de plek.

Ook hebben seinhuizen vaak een duidelijke markering, zoals "A" of "B" of iets dergelijks, zodat het voor de treinmachinist duidelijk is waar op de lijn hij zich bevindt. Dit kun je met heel dunne ivoorkleurige verf misschien nog proberen na te bootsen, zodanig dat het alleen maar zichtbaar is voor diegenen die er echt op letten.

Om je vraag te beantwoorden, nee ik vind de muur zoals je die hebt gemaakt echt mooi en ik zou er niets meer aan doen. Ik heb als hobby veel verlaten gebouwen bezocht, waaronder seinhuisjes, en de meeste zien er echt niet uit als die onder op de foto, maar meer zoals je eigen model. Dat gezegd zijnde, is het natuurlijk je eigen keuze.

 
Het plan is inderdaad om er een verlaten overgroeide spoorlijn bij te leggen, ik heb hier nog ergens rails liggen. Het interieur heb ik geschrapt wegens te hoog gegrepen volgens mijn kunnen, wel zullen de ramen zeer vuil worden gemaakt.

De muur zal ik dan zo laten, het huidige effect is eigenlijk wel mooi.

Hopelijk vanavond nog een beetje verder bouwen, als die aanhoudende hoofdpijn tenminste eens wil weggaan.
 
Ter inspiratie hier uit mijn eigen archief, foto's van 2011... verlaten seinhuisje op een evenzo verlaten emplacement.

5843403333_a19781cf51_b.jpg

Zie op de foto hierboven de '2' op het seinhuisje, op de foto hieronder de '4'.

5843943406_c1645ecd9c_b.jpg

Zo'n verlaten sein is misschien ook wel leuk om toe te voegen (en, ter plekke, om mee te spelen herinner ik me :8):

5843396143_f98a9a298b_b.jpg

Anoniem bijgebouwtje:

5843395883_56f890c056_b.jpg

Dit doet me een beetje denken aan jouw seinhuis, je ziet dat de muren zwartgeblakerd zijn -schijnbaar van alle rook van locomotieven. Misschien ook een idee voor jouw project; alsook het overweggetje dat je ziet.

5843941210_9045c43fcb_b.jpg

Nog een leuk detail:

5843393411_e5dbb8b1fe_b.jpg

Langs het spoor bij zo'n seinhuis liepen kabelgoten; daardoorheen gingen de kabels richting de seinen en wissels.

5843404817_28489f6dac_b.jpg

Ik heb ook foto's van een spoorlijn die zo overwoekerd was dat je er nauwelijks doorheen kon zonder kapmes. Als je wilt, wil ik die wel posten maar dan moet ik ze eerst uploaden. Laat maar weten als je er interesse in hebt.
 
Die foto's zijn perfect bruikbaar Roy, dankjewel. Als je er de tijd voor kan vinden mag je die overwoekerde spoorlijnfoto's zeker uploaden, ze interesseren me wel.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan