Hoofdsponsor

1/35 Duo-build Pascal & Erwin: Ford V3000S [wip]

Pascal, drybrush is met een lichtere tint dan de basiskleur dus een lichtere tint grijs is ok. Dat moet niet per se een Duits grijs zijn he, iets dat lichter is, is even goed.
 
Ziet er een stuk beter uit, vind ik; je hebt de (subtiele?) hint begrepen :)

Waarom heb je de binnenste banden niet eveneens een beetje afgevlakt?

Wat ik me ook nog afvraag, wat bedoel je weer te geven met het wit op het linker voorwiel?
 
Ik breng hem mee naar leden dag dan kan ik het nadien verbeteren en dat wit is eigenlijk cementkleur Roy maar is zo weg hoor grt.
 
Prachtig gedaan mannen, jullie zetten hier wel een erg leuk, interessant en leerzaam draadje neer.

Aan Roy's opmerking wil ik voor één keertje wel een persoonlijke kanttekening maken : als ik een vrachtwagen op straat zie, kan ik niet steevast een verklaring opmaken van alle soorten vlekken die ik erop zie, en ik vind ook niet dat dit hoeft omdat er ook nog een artistiek aspect aan onze magistrale hobby verbonden is.
Het opbrengen van wat licht stof bij de buitenzijde van zo'n velg, versterkt het ruimtelijke effect door het contrast met de donkerder delen achterin.
Onlangs hing ik met m'n wagen inclusief gezin achter een vrachtwagen met container. Op de twee deuren achteraan was een tekening te zien de gevormd was door het afregenen van stof en zand. Ik had geen fotocamera bij me maar anders had ik er geheid een foto van genomen, niemand zou dit ooit als kunstenaar hebben kunnen bedenken ! Toen ik er de rest van het gezin attent op maakte, viel het hen pas op en ze hebben zich vergaapt als was het de Nachtwacht !

Soms mag je best iets speels uit de hoed toveren, toch ?
 
Met nooit aflatend respect voor je mening Guy, wil ik wel toelichten waarom me dit in negatieve zin opviel. Mijn mening valt uiteen in twee fracties.

1. Op schaal is alles 35 keer zo klein. Een vlekje dat je op een vrachtwagen ziet, zou op schaal 1/35 in veel gevallen niet zichtbaar zijn. Om het toch niet een uniforme homp te doen worden, is het dan toch leuk om bepaalde effecten te bewerkstelligen, maar ik persoonlijk vond deze belichting van de linker voor-velg de geloofwaardigheid van het onderwerp niet ten goede komen. En als je naar de laatste foto's kijkt dan zijn daar ook de nodige visuele aantrekkelijkheden en afwisselingen te zien; alle naar mijn idee niet buiten de perken van het geloofwaardige... alleen dat stukje voorwiel vond ik iets minder geslaagd. Het leek alsof dit nog een overblijfsel was van te felle belichting.

​2. Daarnaast is mijn (zeer) persoonlijke visie dat je in de modelbouw, tenzij je tot wereldwijd de beste bouwers hoort (beetje overtrokken gezegd, om duidelijk te maken wat ik bedoel), het beste kunt nalaten om al te gewaagde of onlogische dingen te laten zien. Die kunnen dan immers overkomen als foutjes, ook al zijn ze welbewust toegepast. Hier zijn talloze voorbeelden van te geven. Als ik een Tweede Wereldoorlog-diorama zie met daarin een tank uit de Eerste Wereldoorlog, zal ik dat -persoonlijk- alleen als gedurfd en goed overdacht interpreteren als de rest van het diorama perfect uitgevoerd is (hooguit, zeg eens wat, 10% van alle diorama's); in alle andere gevallen zou ik het beschouwen als een fout. Maar zo ben ik, altijd veeleisend en op zoek naar fouten... pas als er geen fout te vinden is, slaat mijn scepsis volledig om naar totale bewondering. Ik neem aan dat de meeste lezers dit een slechte eigenschap van mij vinden, en daarin hebben zij dan waarschijnlijk nog gelijk ook, maar ik kan daar niets aan doen. Vanzelfsprekend kan ik mijn mening dan voor me houden, maar zeker nu Pascal dit als leertopic heeft opgezet én ik denk dat ik niet de enige ben die denkt zoals boven omschreven, leek het me juist dienstbaar aan zijn gedachtenontwikkeling om mijn mening toch op virtueel papier te zetten.

Terug dan naar dat linker voorwiel van Pascal, persoonlijk zou ik het als 'onvolkomenheid' ervaren (voordat anderen zich weer geroepen voelen over de term 'fout' een hele discussie over te starten... vanzelfsprekend, het is maar de vraag wat een 'fout' is) tenzij ik van de bouwer, Pascal, een uitleg zou krijgen van wat het wél is en waarom het dat is (waarbij ik moet opmerken dat geen enkele modelbouwer zich geroepen zou moeten voelen zich over zijn creaties te verdedigen, maar dat terzijde). Maar ja, de volgende toeschouwer met een kritische instelling, die niet met Pascal over het diorama heeft gesproken, zal dan toch weer denken dat het een 'onvolkomenheid' betreft.

Kortom, in de modelbouw is het mijns inziens vaak verstandig om het zekere boven het onzekere te verkiezen.


Overigens zijn de banden van de vrachtwagen nu misschien iets té schoon in vergelijking met de rest van de vrachtwagen (qua vervuiling)... het ging mij vooral om de onderzijde van de achterbanden. Die waren wit, alsof net door een hoopje kalk was gereden. Dat kán wel, maar is denk ik niet de bedoeling geweest. Ik verwijs dan naar mijn punt 2. hierboven.
 
Het wit is intussen verwijdert en zal in de toekomst meer aandacht schenken aan verwering en schilderwerken maar op leden dag zal ik je er zeker over doorvragen Roy want inderdaad is het meer onwetendheid dan kennis .
Ja Guy zo'n zaken vallen mij ook meer op en zeker vanaf ik begonnen ben met modelbouw hou ik alles meer in de gaten in functie van de modelbouw grt.
 
Pascal ik wil ook weer niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb he... als je achter iets staat, zou het zonde zijn om dat dan weer aan te passen; mijn tips en meningen zijn zeker niet dwingend bedoeld (en vaak zelfs minder dwingend bedoeld dan het wellicht overkomt... soms mag ik wel iets lossere woorden gebruiken), het blijven meningen.
 
Roy leren is wanneer je een onderbouwde uitleg aan neemt en maak u geen zorgen want moest het bewust zijn gedaan zou ik dat kunnen verklaren en blijft het maar in deze had je gelijk punt en dan veranderen we dat.:D:D
 
Alweer tijdje geleden dat ik jullie een update gaf.

Gisteren de decals geplaatst en ben Murphy tegengekomen.
De grote decals van de nummerplaten waren geen probleem maar de kleinere zoals bandendruk en eenheid vielen uit elkaar. Het is dus niet enkel Coachke die dit kan tegenkomen en dit is een ICM kit.
Noot aan mezelf: in de toekomst steeds de decals vernissen op voorhand!!

attachment.jpg

De cirkel op het linker spatbord is deels gebroken en zal met de hand bijgeschilderd worden.

attachment.jpg

De jerrycan kreeg een ander, donker zand kleurtje om in het geheel een kleuraccent te brengen. De tekeningen in de jerrycan zelf zullen nog wit geschilderd worden om aan te duiden dat het een kan is voor water.

attachment.jpg

Ook de achterste decal is licht beschadigd en zal dus ook bijgeschilderd moeten worden.

Deze avond heb ik nogmaals wat wash aangebracht waar nodig en de onderzijde van de truck werd grondig bevuild met MIG poeders.
Morgen zal ik trachten de laatste details aan te brengen zodat ie tijdelijk op zij kan geparkeerd worden in afwachting van zijn lading.
 
Zeg erwin gebruik je voor het afplakken van de ruitjes gewone masking tape ? het is toch erg klein om af te plakken..
 
Het is een 1/35 model dus zo klein zijn die ruitjes nu ook niet. Op 1/72 zal ik eerder Maskol gebruiken, zowel bij voertuigen als vliegtuigen alhoewel je een cockpit kap toch ook kan aftapen met masking tape en er dan het geraamte uit snijden met een scherp mesje.
Moet hier wel toegeven dat de tape er al langer opligt dan dat ik normaal doe, we zullen wel zien hoe we hem er gaan afkrijgen.
Komend weekend is er een algemene hobbybeurs in een woonzorgcentrum in Vlissingen (Nl) en we staan er met een stand. Ik zal de Ford meenemen en eens kijken of hij reacties los weekt bij de ouden van dagen, je weet maar nooit.
Verleden jaar was er iemand die in zijn diensttijd nog met de GMC gereden had in het Nederlands leger en het bracht leuke herinneringen naar boven.
 
Wel dat was ook een deel van de vraag eigenlijk erwin ,gewoonlijk als je de tape te lang laat zitten komt die moeilijk er af,mijn vraag leid naar mijn volgende projectjes dat betreft wat Burgervoertuigen en die raampjes wil ik perfect tot zijn recht laten komen.Maskol ga ik dan weer opzoeken en aanschaffen..bedankt he..nog iets ik had ergens gelezen van de laatste beurs dat er iemand een Ford F6 maakte op grotere schaal ? (dat kan met een pb eventueel)
 
Gewoonweg prachtig wat hier te zien is.Hier zit echt een verhaal in.Knap werk.
Marc S
 
Ik blijf wég van deze camo !

Roy, da's een duidelijk onderbouwde uitleg, bedankt daarvoor.
 
Een beetje kleur gebracht in het algemeen zicht:

attachment.jpg

De jerrycan kreeg een meer zandgele tint en de witte vermelding als zijnde bestemd voor de opslag van drinkwater.
De driehoek die aanduiding geeft dat een voertuig een aanhangwagen trekt werd ook geschilderd. Deze felle kleuren zullen later nog wat getemperd worden als er een lichte laag Buff over gespoten zal worden. Om die reden werd ook het glijpatroon der ruitenwissers al gemaskeerd.
De truck ziet er nu uit alsof hij een rol krijgt in "Cars".

attachment.jpg

Ook de richtingaanwijzers, de "flechen", kregen hun kleurtje.

Tot slot vandaag ook eens een proefopstelling van een eventuele lading.

attachment.jpg

De DKW motor ligt nu nog uit elkaar en moet nog gerestaureerd worden.
Verder dienen alle kisten, vaten, zeildoek en toebehoren nog opgekuist en herschilderd en moet er zeker nog één krat drank bij komen.
 
Heel mooi in de verf een leuk geheel zo.
 
Ik denk dat de DKW boeiender kan zijn als hij zo uit elkaar ligt, dan in een stuk. Of met een klapband.
 
Vermits ik deze ga gebruiken op diorama ben ik begonnen met dekzeil met dit voorlopig resultaat.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Wel Pascal nog een paar kleurtjes er over en het zou echt goed passen vind ik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan