Hoofdsponsor

1/35 Duo-build Pascal & Erwin: Ford V3000S [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Hallo beste collega bouwers, hier zijn we terug met een duo-build.

In navolging van een afspraak tussen Pascal en mezelf op de laatste ledendag om te helpen de voertuigen te bouwen voor het diorama "Miserie in Parijs" starten we hier met een afzonderlijk topic wat betreft de bouw van deze Duitse vrachtwagen.
Om het topic "Voertuigen Miserie in Parijs" niet te overladen hebben we in samenspraak maar beslist om hier een afzonderlijk topic over te openen.

Waarom? Wel, zowel bij Pascal als bij mezelf loopt de bouw van onze Traction niet zo vlot als we gedacht/gehoopt hadden.
Pascal valt daarbij terug op deze Ford en ik viel tijdelijk terug op de "Ben Hur" trailer maar vermits deze bouw beëindigd is lijkt het me het beste om ook hier op de Ford truck terug te vallen.

Wat hebben we?

attachment.jpg

Beiden dezelfde ICM kit waarbij ik de mijne 2de hands kocht voor 15,00€ i.p.v. 37,25€ oorspronkelijk.

attachment.jpg

een drietal sprues + 1 klare met de ruitjes

attachment.jpg

Instructies + decals en, in mijn geval, een toevallige vondst op de laatste Nationals van een PE set Part P35-243 voor deze truck.

Voor de technisch geïnteresseerden, hoera!, er is een motor aanwezig in de kit.
Pascal zal deze meer dan vermoedelijk niet gebruiken of detailleren, ik wel (noblesse oblige) of ik krijg Swaken en half IPMS Gent op mijn dak.

Voor zij die mijn "Wall of Shame" en stock echter reeds kennen (en dat zijn er toch al enkele van dit forum) moet ik noodgedwongen toegeven dat ik vergeten was dat ik nog een andere versie van deze truck liggen had nl.: de G917T die in feite de voorloper was in jaartal (1939) van de V3000S (1941). Enige grote verschil tussen beide trucks is het radiatorrooster en de motorkap.
Misschien dat ik deze tezelfdertijd zal bouwen maar dan zal ik er een afzonderlijk topic over openen.

Hoop dat jullie volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi onderwerp, een sexy uitziend truck zijnde de 'concurrent' (zelfs in de oorlog werd zo gedacht) van mijn favoriete vrachtwagen de Opel Blitz.

Ik volg met interesse.
 
Hey,

Motor, motor, motor..... :))
Mooi dat je deze gaat bouwen, we volgen uiteraard, en, komen er sou pappen erop ???? :))
Misschien een interessant gegeven om de voorloper ook onder handen te nemen, kwestie van de stock iets of wat te minderen.... ;)
 
Wow een Blitz dees ga ik zeker volgen en zeker het motorgedeelte
Marc
 
Behalve dan dat het geen Blitz is he.
 
Wow een Blitz dees ga ik zeker volgen en zeker het motorgedeelte
Marc

Het is geen Opel Blitz maar een Ford, Marc, maar deze Ford heeft wel een Flathead V8 van 3.000cc.
Probleem dat ik nu tegenkom bij de opzoekingen is dat er zoveel verschillende types van bestaan dat het zeer moeilijk is om de juiste te pakken te krijgen.
De Flathead V8 werd blijkbaar zowel in trucks als personenauto's gebruikt vanaf 1936 tot ongeveer 1947 in minstens 3 verschillende cc inhoud en dan gaan we nog zwijgen van al de upgrade die er naderhand aan toegevoegd werd om hem nog krachtiger te maken in o.a. Rad Rods.
Als ik het tot nu toe goed bekeken heb dan moet zijn delco ongeveer vooraan de motor gezeten hebben......zal nog interessant worden wat betreft de bekabeling.
 
Veel plezier met deze Erwin.
En de flathead vind je idd met verschillende toeters en bellen.
 
Erwin heel veel plezier. Ik volg mee
 
Hello iedereen .
zoals Erwin aanhaalt ben ik ook begonnen aan v3000 (ICM)maar uitgegeven door revell en vermits het op de doos is aangegeven als moeilijk doe ik het rustig aan zonder teveel hoogmoed en zal ik Erwin volgen in details daar waar ik kan
Mijn post zal minder zijn omdat ik in deze volg en het niet te saai wil laten worden daarom zal ik alleen foto's posten met vorderingen zonder teveel uitleg maar eerder vragen naar Erwin toe.grt Pascal
 
Om er de swoeng in te brengen hier een eerste teasertje.

attachment.jpg

Ik ben aangenaam verrast van de precisie van de onderdelen in deze ICM kit maar anderzijds weet ik niet wat voor een type plastiek zij gebruikt hebben om de sprues te gieten.
Het plastiek is van een zachter type dan we meestal gewoon zijn en bij het opkuisen van het motorblok was het net alsof ik in een babelutte/boterspek/caramel aan het snijden was. Het is dus opletten geblazen want breekbaar en teer en bovendien vijl je vlug een stukje te diep zonder dat je er erg in hebt.

Verder heb ik er plezier in om uit te vissen hoe het nu juist zit met die flathead V8 en zijn bedrading.
Blijkt dus inderdaad dat de verdeelkop een dubbele delco is, bevestigd aan de voorzijde van de motor onder de schroef, en waar de bougiekabels in 2 kabelhouders naar toe lopen.
Verder heb ik vastgesteld dat er geen ventilatorriem voorzien is, die gaan we zelf moeten maken. Er zal nog wat scratch aan te pas komen maar eerst gaan we de motor schilderen.
Volgens foto's zou dat een soort blauwgrijs moeten zijn, soms omschreven als "smoke grey". Ergens vrees ik dat dit echter terugslaat op de Amerikaanse exemplaren en misschien niet op deze in Keulen vervaardigd maar ik vind geen betere referenties tot nu toe specifiek voor de Duitse productie.

Wordt vervolgd...
 
Yes den Erwin is vertrokken zie,laat je gaan he man gaat weer prachtwerk worden.Veel genot en vooral plezier in de bouw aan beide heren.
 
Merci Patje maar ik ga toch een beetje hulp vragen.

Vraag aan de forumleden: Heeft er iemand een idee in welk kleur de Ford chassis gespoten waren toen deze de fabriek verlieten?
We spreken hier over een model 1941 en dat ligt zowat aan de overgang van Panzergrau naar Sandgelb.

Voor de G917T is het geen probleem want deze is van 1939 en dan was grijs de uni kleur.
Mijn V3000S zou ik in Dunkelgelb spuiten, al dan niet met camo zoals op de boxart, voor een Luftwaffe truck in Italië of Sicilië 1943

Ik heb een boek "Ford im Kriege" maar daarin vind ik geen info, enkel een paar tekeningen en foto's van Ford voertuigen alle types in operationele toestand.

Alvast bedankt.
 
Erwin ik zou graag helpen maar ik weet daar niks van
Sorry
Marc
 
Deze avond mij bezig gehouden met de bekabeling van de bougies.
Geschikte draad gezocht met genoeg fijne koperdraadjes in en deze dan maar gesneden zoals op foto's te zien is.
De "Dome" delco of verdeler is typisch voor de Flathead V8 types van 1932 tot 1941.

attachment.jpg

Vooraan beetje schuin afgesneden en laten passen aan de ronde koppen.

attachment.jpg

Aan de zijkanten wat opengewerkt en de passende draadjes laten uitkomen.
Voor zij die geïnteresseerd zouden zijn in de start sequentie, deze is 1-5-4-8-6-3-7-2. 1-4 liggen links, 5-8 liggen rechts, 1 en 5 vooraan.

De bekabeling zal later zwart geschilderd worden, nu eerst de motor zelf wat bijkleuren.
 
Het is dat mijn collectie boeken momenteel opgeslagen zit in verhuisdozen, anders kon ik controleren of het de Ford Maultier was waarvan ik me meen te herinneren dat er in Nuts&Bolts een walkaround stond, waarvan ik dacht dat het de rode primer was die je onderaan het zandgele voertuig kon zien. Maar er zijn ook nog drie andere types Maultier geweest, namelijk Opel, Klöckner-Humboldt en Daimler-Benz, dus dat zou je toch moeten checken. En het is misschien ook recent herschilderd geweest.

http://www.militarymodelling.com/sites/1/images/member_albums/42220/nutsandbolts28maultier%20(5).jpg

Op deze pagina is de trekhaak gechipt, daar zie je wat kleuren opduiken.

http://www.net-maquettes.com/nl/pictures/ford-maultier-v1939-walk/?afg269_page_id=3#afg-269
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de link Steven.

Het chassis steekt in elkaar en werd geprimed met Tamiya Dunkelgelb.

attachment.jpg

Verder de motor afgewerkt door toevoeging van onderdelen en uiteindelijk plaatsing op het chassis want anders konden de cardanassen niet aangebracht worden.
ICM splitst het chassis op in redelijk wat onderdelen en er kruipt redelijk wat tijd in de opkuis ervan en de montage. We willen immers geen gietnaden zien op deze truck.

attachment.jpg

en zo ziet het er uit na montage waarbij we nog de nodige aanpassingen moeten doen wat het verven van de onderdelen betreft.

attachment.jpg

ook de uitlaatstukken moeten nog aangebracht worden.

Dan maar al eventjes overgestapt naar de cabine om te moeten vaststellen dat er heel wat moet weggesneden en geschuurd worden.

attachment.jpg

Maar het moeilijkste zal het openen worden van de verluchtingsroosters in de motorkap. Part voorziet een hele boel PE stukken op de cabine en zeker aan de laadbak maar degelijke nieuwe vervangroosters, daar hebben ze blijkbaar niet aan gedacht.
Dat gaat veel schuurwerk vragen en geduld om ze te openen zonder brokken te maken.

Wordt vervolgd.....
 
Erwin met uw kunnen gaat dat lukken,de motor is weer prachtig geworden en met wat kabeltjes jaja da gaat goed zo. Wat het schuurwerk betreft,ja er zijn nu eenmaal kits van verschillende merken dan wel die niet erg juist zijn qua passing en is er extra werk aan,maar dat maakt het dan wel leuk als je er het gevoel bij krijgt van kijk........ dat heb ik nu eens gefikst zie,allee ja snap je wat ik bedoel. Benieuwd naar het vervolg al ;) .
 
Ja Erwin zoals ge weet is dit voor mij een leer project zonder details die ik wel zal proberen op een opel blitz die ik heb liggen zodanig dat ik keus krijg wat er op diorama komt waar ik overigens verder mee zal gaan want vanaf nu is het prutswerk daar.
dus verwacht geen wonderen maar inzet is er wel.

attachment.php
 
De roosters zijn gelukt en zonder brokken te maken.
Zij werden langs de binnenzijde verdund en vervolgens werd met behulp van een scriber heel voorzichtig het plastiek tussen de grilles weggehaald.

attachment.jpg

Bovenaan het verbeterde stuk, onderaan zoals het was.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan