Hoofdsponsor

1/72 Spitfire 1A (Heller 1/72) [DONE]

Mooie houding van het vliegtuig en met de juiste figuurtjes word het een echt mooi dio Alain,vol houden 👍👍
 
Dankjewel, we gaan zo verder.

Met uitzondering van de grond die nog een bruine drybrush heeft gekregen, het witte kwam er wat teveel door.

attachment.jpg

Nu plantjes maken,

Men neme een oorstokje en doet de watten er af, klemt het tussen een wasspeld...

attachment.jpg

Men neme een plastiek kamerplant...

attachment.jpg

Daarvan knip je enkele blaadjes af...opletten dat je vrouw er niet aan gehecht is aan die plant...

attachment.jpg

Die blaadjes foefel je in het gaatje van het oorstokje, er kunnen er 3 in als je de opening wat groter maakt met een potlood...en dan laat je een drupje secondenlijm in het hart van de 'plant' vallen...

attachment.jpg

Om een bloemstengel te maken neem je een bladloos stukje, secondenlijm en pigmentpoeder...

attachment.jpg

Dat stukje duw je in de tube lijm en dan in het poeder...

attachment.jpg

En dan hetzelfde als voorheen maar met een blad minder...

attachment.jpg

Op die manier heb ik het al eens gemaakt en ze kwamen zonder problemen los uit het staafje, dan mooi op de ondergrond lijmen en eventueel eerst wat gras planten...dat is naar eigen smaak.
 
Goed gevonden Alain.Moet ik eens uit proberen als ik een dio maak.
 
Iets over het hoofd gezien...die planten zijn veel te groot voor deze schaal. Straks nieuwe maken met een andere plastiek plant uit de stash, één met kleinere blaadjes.

Bijkomende bedenking: de gemaakte planten zullen niet op een bestaande plant lijken. Kan dat in de modelbouw? Voor mezelf wel, hij kan geland zijn op een onontdekt eiland met onbekende planten maar hoe dat dan duidelijk maken aan de meer realistisch ingestelde medemens? Titel verzinnen die zoiets laat blijken? Of gewoon niet van aantrekken.
 
Een fantasie diorama kan perfect,dus je kan alle kanten uit eigenlijk.

Kijk hier maar eens naar,je zal zien dat het kan.
 
Laatst bewerkt:
Doomwad: je hebt gelijk, ik was Peter zijn prachtige werk vergeten. Die kan pas SF bouwen. sdfkkjskng

We gaan door op het geplande stramien met mooie nooit geziene planten.
 
Geweldig ik kan niet wachten man,suc6 he Alain ;)
 
Hier de nieuwe plantjes, ze zijn beter bruikbaar voor dit diorama.

Dit is de volledige plant, ooit eens gekocht in een grote meubelzaak. De stengels zoals ze zijn vind ik niet mooi, de blaadjes staan te ver van elkaar dus passen we dat even aan.

attachment.jpg

Beginnen met een takje er af te snijden.

attachment.jpg

Net boven de onderste blaadjes afsnijden en een stengel aan de onderkant laten hangen (werkt makkelijker subiet).

attachment.jpg

Dan een volgend blad nemen en net onder en net boven de blaadjes afsnijden, heel dicht bij de blaadjes snijden.

attachment.jpg

De blaadjes met het steeltje tussen een wasknijper vastzetten (dit is het makkelijker werken).

attachment.jpg

Drupje secondenlijm in het midden en de blaadjes zonder steeltje er op lijmen.

attachment.jpg

Verder gaan tot je vind dat de plant hoog genoeg is en afwerken met een bolletje van dezelfde plant. Meerdere bolletjes kan ook natuurlijk.

attachment.jpg

Dit plantje lijkt me wel potentieel te hebben op dit diorama. Straks nog heel wat maken om een jungle-effect te verkrijgen. Ook nog eens verder kijken naar andere mogelijkheden om een wat gevarieerdere beplanting te hebben.
 
Da's een mooie Kassei. Straks ook eens opzoeken waarom die Spitfire 4 propellorbladen heeft en de mijne maar 3.

Al enkele plantjes gemaakt, nu laten drogen en morgen eens bekijken op het diorama zelf.

attachment.jpg
 
de later spits hadden 4 propellerbladen geloof ik...................................
 
Zit potentie in , in die planten alleen ziener nog wat plastiekerig uit
Marc
 
Dat lijkt me logisch Kassei. Er komt echt veel bij kijken bij modelbouw als je historisch correct wil bouwen. Verschillen bij één en dezelfde soort machine.

Ze zien er inderdaad wat plastiekerig uit, zal eens moeten kijken om ze wat te bewerken. Zeker het hart zal een ander kleurtje krijgen.

Het begin is er, zo zullen we verder gaan met hier en daar wat variatie qua beplanting.

attachment.jpg
 
Wel ik vind de planten al goed hoor juist wat inkleuren zoals je schreef
Marc
 
De harten van de planten wat ingekleurd, maar ik heb jullie mening nodig.

Zou ik nog meer van die planten zetten of de rest van het diorama invullen met gras tufts? Of misschien wat meer planten in een andere hoek? Ik raak er niet wijs uit hoewel ik er al een tijd op heb zitten kijken. Het verdere plan wat zeker zal doorgaan is war verdroogde lianen/klimplanten over het vliegtuig draperen en misschien wat over de grond laten kruipen.

attachment.jpg
 
Alain zeker en vast in die warme gebieden gedijen planten toch zeer goed hoge grassen of klimop slingerplanten of zo hij is toch niet in de woestijn neergestort he ?
 
Met lianen, horen er hoge bomen te zijn, zonder is het een gekapt bos. Dan denk ik, een(2) boomstam, hoger als het staart stuk, als vorm van een bloemen boeket, Hemel, vuur, water en aarde.

Het staartstuk en het vliegtuig is het vuur, daar boven de hemel, dus de boomstammen, het water, zijn de lianen, droog en dor, maar ook vers gevallen, over het vliegtuig. Daar onder de aarde, helemaal begroeid met kleine grassen.

Als idee, tussen de bomen, naar beneden, een aantal bomen beschadigd, enkele knotten misschien, maat wat weer het eerste gaat leven, zijn de kleine gewassen, een struik die een boom gaat worden, groeit ook met kale takken.

Edit

Viel mij in, een bramenstuik met doornen groeit ook heel snel
 
Zeg Alain in de strips van Biggles en Buck Danny vind je soms wel soort gelijke beelden van neer gestorte vliegers en ergens blijven liggen in een jungle of eiland..een tip misschien..
 
Ik denk dat je goed bezig bent, maar ben je niet té bang om lekker op dit elan door te gaan ? Ik zou dit vliegtuig lekker in een oase van groen onderdompelen, met verschillende plantenstructuren. Aris geeft een paar erg goede tips mbt. afgebroken stammen die door het gevallen vliegtuig veroorzaakt zijn, zo kan je ook nog wat hoogte maken, een absoluut pluspunt in dit nu nog tamelijk "vlakke" diorama.
 
Jullie hebben gelijk, veel planten passen het best op dit diorama. Daarom nog wat planten bijgemaakt en vastgezet.

Ook die strips zal ik online eens bekijken op zoek naar tips. Bomen zijn ook een goed idee, zal ik ook inpassen één dezer dagen.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan