Hoofdsponsor

1/72 Spitfire 1A (Heller 1/72) [DONE]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Als test en om de onrust die ontstaat bij lange projecten tegen te gaan ben ik dit opgestart. Van alle hobby's die ik ooit probeerde is modelbouw de enige die steeds terugkeert maar helaas met de nodige problemen.

Een Spitfire die op een vignet zal komen te staan, het vliegtuigje zit in een half uur samen en dan kan het leukere werk beginnen. Schilderen, verweren en het maken van de omgeving. Bij nadenken is gebleken dat ik vooral niet graag modellen bouw maar wel de rest. Enkel door te experimenteren kan men kennis verkrijgen.

Het plan in m'n hoofd is om er een spitfire van te maken die een noodlanding moest maken op een onbewoond eiland en de piloot is aan het kamperen bij z'n vliegtuig. Ook kweekt hij bij z'n kamp wat eetbare planten die hij vond op het eiland om niet telkens op zoek te moeten gaan. De kans om weg te komen van het eiland is klein en daarom maakt hij er het beste van. De piloot zelf zal niet te zien zijn maar wel z'n kamp.

De foto's

attachment.jpg

attachment.jpg

De canopy wilde ik open maken en op foto's zag ik dat het voorste stuk op het vliegtuig blijft staan, daarom het zaagje er bij gehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

Wasspelden, elastieken, klemmen...vanalles is er nodig om alles goed te laten aansluiten.

attachment.jpg

Klaar, net op tijd dacht ik er aan dat de canopy er pas op kan als het schilderen gedaan is.

attachment.jpg

Nu ligt het te drogen met de primer en morgen zal de afwerking dan kunnen gebeuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ooit eens een vracht kaders gekocht voor een prikje met het idee om er vignetten mee te maken. Bij deze dus het eerste vignet met zo'n kader. Het bouwen van de natuur kan beginnen.

attachment.jpg
 
Hey Alain,ja een van de favoriete vliegtuigen die ik zelf graag bouw.Een vignet maken kan leuk worden,veel suc6 met deze ;)
 
Het gaat goed vooruit tot nu toe en er is ook fun bij.

Een niveauverschil gemaakt met karton want anders is het maar plat.

attachment.jpg

Het vliegtuig zou ik zo willen plaatsen: met de neus wat in de grond. De bedoeling is dat het een min of meer zachte buiklanding was zodat er niets is afgebroken. Enkel de bladen van de propeller zijn verbogen.

attachment.jpg

Het is een beetje donker allemaal maar na de schilderwerken zal dat wel beteren.

Vraagje over het kleur: op gevonden foto's zijn verschillende kleuren te zien maar ik had gedacht om er een burgerversie van de maken. Je weet wel: na de oorlog is de overschot verkocht. Dacht dat ik daar ooit eens iets over gelezen heb dat er vliegtuigen verkocht werden. En ook gaat het hier over een fantasie waar veel mogelijk is.
 
Volgens het eerste opzicht als ik je spreu bekijk valt heller goed mee tegenwoordig qua flash.Heb andere tijden gekend met dit merk :p
 
Inderdaad Doomwad, er was geen flash te zien en slechts één plaats op de romp heb ik wat moeten vijlen om het perfect te doen passen. Het was een rustige bouw zonder noemenswaardige problemen. Ik zal er eens aan denken om dat te vermelden bij toekomstige bouwsels.

Het vliegtuig heeft z'n kleur gekregen: goud...

...waarom? Omdat het kan en omdat ik een spuitbus goud heb liggen. Qua verhaal is het nu een excentrieke miljonair die een spitfire heeft gekocht, die goudkleurig heeft laten spuiten en dan een noodlanding moest maken. Nu moet de miljonair op z'n eentje overleven zonder een legertje bedienden.

Morgen de onderkant spuiten en nee...ik spuit niet in de living/modelbouwhoek maar in de grote schuur. Dan leg ik het binnen omdat het vriest in de schuur.

attachment.jpg

Klinkt misschien vreemd maar tot nu toe bevalt het me die snelle bouw.
 
Dan vind ik dat het vliegtuig beter verteerd wordt door een bos van vleesetende planten dan het plan dat je eerder ontvouwd hebt. Naast deze goudkleurige Spit gaan ze een bedje rapen niet zien staan. De piloot kan dan al eerder verteerd zijn, als je echt geen zin hebt in levende wezens.
 
Zin in levende wezens heb ik wel maar m'n schildertalenten zijn nog bijlange niet toereikend om ze toe te voegen. Dat van die vleesetende planten is wel een optie, daarrond had ik enkele weken geleden al eens een paar ideeën. Zou ik vandaag kunnen testen op de uitvoering er van.

Noodlanding in de Bermuda Driehoek en zo op een totaal onbekend en geïsoleerd eiland terechtgekomen...met onbekende planten...
 
Zeg Alain zo groot zijn de figuurtjes nu ook weer niet he om zoiets te schilderen en daarbij hoef je bv ze niet in detail te schilderen bv onder een afdak van bladeren of liggend ergens onder het is maar om te laten zien oh er zijn overlevenden
 
Daar heb je een goed punt Coachke, zo'n klein figuurtje zou moeten lukken. Zal eens in de stash zoeken als er iets te vinden is dat geschikt is.

Daarnet op het terrein eens op zoek gegaan naar dingen die kunnen gebruikt worden als beplanting. Het plan is om een soort beplanting te maken die als het ware niet op aarde voorkomt. Enkel nog een titel vinden die daar naar verwijst. Bermuda-driehoek, alien-eiland, niet-ontdekt eiland,... Effe moeten brainstormen, komt wel goed.

Dit heb ik gevonden tijdens een korte zoektocht.

attachment.jpg

Ook de bodem is al afgewerkt met vulpasta, een dankbaar materiaal voor de modelbouwer. Ruw aanbrengen en dan met een dikke borstel tamponeren tot de gewenste structuur bereikt is.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dit gaat goedkomen ik voel het gewoon,een dio in wording.
 
Het voelt zeer goed aan dit dio, het komt inderdaad goed.

Beetje nerveus daarnet...decals...

Om eens anders te doen dan gewoon heb ik een decal genomen die voor de V-Max moest gebruikt worden maar aangezien ik nooit de decals gebruik voor de kits waarvoor ze eigenlijk ontworpen zijn zat ook deze in de decal-map. Het is de decal linksonder die tussen de cockpit en de staart moet komen.

attachment.jpg

Met trillende handen er aan begonnen want decals durven al eens verkeerd gaan...het resultaat met de nog vochtige decal, vochtig van de set en sol.

attachment.jpg

Dat is beter verlopen dan verwacht.

Verdere plannen zijn decals op de vleugels, daarvoor wil ik er gebruiken van 'Hamm's Beer', de twee grote aan de onderkant van de vleugels en de twee kleintjes op de bovenkant. Het is dus eigenlijk het vliegtuig van de directeur van Hamm's Beer die neergestort is en daar zit hij nu met z'n miljoenen...

attachment.jpg
 
Hey,

Alain, gebruik voldoende sol en set voor de decals en er kan niet misgaan. Wel maken dat de ondergrond blinkend is zodat de decals goed pakken op het oppervlak.
Mooie vorderingen...;)
 
gaat goed vooruit heb ik de indruk grt
 
dan kan je die vlammen nog achter de uitlaat plakken...
 
Het gaat inderdaad goed vooruit wat wel mooi meegenomen is.

De decal is mooi gekomen maar er is een probleempje met de set en sol. Blijkbaar geeft dat een reactie met de gebruikte verf waardoor de ondergrond er door komt. Op zich niet zo'n groot probleem maar wel iets om rekening mee te houden voor verdere decals. Er moet toch nog verwering en wat schade aangebracht worden dus kan ik dat camoufleren.

attachment.jpg

Bijkomende vraag: de geleverde stoel lijkt nergens op zonder piloot er in dus zou ik de cockpit willen camoufleren op één of andere manier zodat de onafgewerkte binnenkant niet te zien is. Met alle respect voor de mensen die er in slagen om een perfecte cockpit na te bouwen, daar ben ik (nog) niet aan toe.

Misschien wat afgerukte verdorde planten er over leggen? Of zijn er andere ideeën?

attachment.jpg

Vlammen achter de uitlaat zou kunnen, ze passen maar zou het dan niet te druk worden?
 
We zullen doorgaan tot het einde met dit dio'tje.

Beetje schilderen op de grondplaat, de basislaag die nog zal afgewerkt worden met een paar andere kleuren. Ook hier heb ik gebruik gemaakt van de muurverf.

attachment.jpg

Nog wat decals gehangen op de Spitfire. Ze passen er wel bij vind ik, ze vallen niet al teveel op en het rood komt goed overeen met het goud.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vlammen achter de uitlaat zal ik niet doen want na dryfit bleek dat het er een beetje over zou zijn. Wel nog bijwerken op de propeller, de uitlaten en de banden. Beetje foefelen nu en ik zal er eens moeten aan denken om zo'n dingen eerste te schilderen en dan pas te lijmen.
 
Poging tot mos en algen...nog niet echt naar m'n zin dus morgen verder proberen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan