Hoofdsponsor

1/48 F6F Hellcat royal class Eduard kit (WIP)

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Hallo allemaal

na een jaartje of wat niets gemaakt te hebben, kwam ik om marktplaats deze kit van eduard tegen. Ik kende eduard alleen van internet en had al eens gekeken naar aftermarket spullen maar nooit iets van eduard gekocht.

Ik wilde ook altijd al eens iets met een airbrush doen. Deze kit leek me ideaal om de airbrush te proberen (airbrush bij ASA gekocht) omdat je twee toestellen kunt maken. Je kunt vervolgens kiezen uit 8 verschillende types, van early WWII tot late WWII.

Ik ga eerst een F6F-5 maken, dit type is een late WWII toestel en werd in een kleur Sea blue gespoten. Het tweede toestel wil ik dan als het airbrushen goed gaat als een F6F-3 (heeft drie kleuren) of de F6F-5k, met oranje gele vleugels.

Het is al heel wat jaartje geleden dat ik iets van plastic gemaakt heb en even lang geleden dat het een vliegtuig was, maar na een aantal boten van hout gaan we zien hoe het gaat.

De reviews van de kit zijn in iedergeval zeer goed, en wat ik zo zie aan de spreu's ziet er goed uit, alles is lekker strak gegoten. Ook heeft deze kit veel aftermarket van Eduard zelf er al bij, zo is er veel PE voor o.a de cockpit, undercarrige, gunbays, resin wielen en een resin motorblok met PE delen. Ook een mask setje voor de cockpit en decals voor de verschillende uitvoeringen.

hier enkele foto's van de kit

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nu eerst even wachten op de verf (was vergeten de primer en in
terior green) mee te bestellen bi de airbrush set en ga dan de airbrush proberen op de cockpitdelen.....

tot de volgende update.

gr Edwin
 
Veel suk6 met deze kit.
Heb deze nog niet zien passeren :nowink:
Ben benieuwd naar de pasvorm en de details ;)
 
Update:

omdat de primer en de groene kleur voor de cockpit nog steeds niet binnen is..... alvast begonnen met het maken van de 'undercarage', het gedeelte waar het landingsgestel in zit.

Zeer veel delen en ook heel veel heeeel erg kleine delen :(
Ik heb daarom ook niet alles geplaatst, een stripje van 5 mm lang en 3 mm breed dat over de lengte in een u gevouwen moet worden is me niet gelukt (suggesties hoe dit te doen zijn welkom) Ik heb alles wat direct in het zicht zit gemaakt en op de juiste plek gelijmd met secondenlijm (is dit de juiste lijm voor PE of zijn er betere alternatieven, want de PE reageerd op de lijm en wordt donkerder, ik zie dat nog niet als probleem, want het wordt toch gespoten.

Ik heb bij de cockpit (foto's komen later) twee delen PE aan elkaar 'gelijmd' met blanke lak, met name bij de instrumentenpanels die uit twee delen bestaan, en dat werkt goed, alleen is dit niet duurzaam vermoed ik bij PE dat kleine lijmoppervlakken heeft.

Hier de set met de beschrijving
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

om het geheel in de vleugel te krijgen moest er behoorlijk veel plastic verwijderd worden van de vleugel, maar dat is geen probleem gebleken

attachment.jpg

er moet een klein beetje putty bij straks als de vleugels gelijmd zijn.
attachment.jpg
 
hoewel vliegtuigen niet mijn ding is, vind ik het wel leuk om te zien gebouwd worden. Verbazend hoeveel PE erin kan kruipen.
Veel succes
 
Veel plezier met de hellcat.
 
Hallo

Gisteren eindelijk de verf binnen gekomen na 2 weken wachten.

de cockpit en binnenzijde gespoten met interior green, voor het eerst met de airbrush. Viel me niet tegen :), mooie dunne laag en meteen droog wat ook lekker is.

attachment.jpg

attachment.jpg

alle PE geplaatst op de instrumentpannels, en de gordels geplaatst.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nadat de delen aan elkaar zitten is er niet heel veel meer te zien van het instrumentarium :(

attachment.jpg

de rompdelen passen bijna helemaal goed tegen elkaar, alleen aan de voorzijde van de cockpit naar de neus moet aardig wat putty komen, maar voor de rest viel het helemaal mee

attachment.jpg

attachment.jpg

volgende stap zal het spuiten van de primer zijn en pre-shaden van de panellijnen.

tot snel
 
Das een strak begin.
Cockpit ziet er mooi gedetailleerd uit.
 
Netjes gemaakt :)
Cockpit ziet er inderdaad mooi uit :wow:
 
Wow dit heb je mooi voor elkaar gekregen zeker de cockpit ziet er geweldig uit tof werk
Marc
 
Dat het PE donker wordt, gebeurt bij Eduard wel meer. Het komt zelfs niet door de lijm maar door het gewoon aan te raken. Bij mij is zo een model eens wat langer ongeschilderd blijven staan en begon het op die plekken zelfs te roesten. Als je kleine stukken wil buigen, moet je daarvoor een microboortje gebruiken; normaal gezien vind je daarvoor ook wel instructies ergens op de handleiding. Er zou bij moeten staan wat de diameter van de boor is. Leg een zijde van je PE-stukje op de boor en klem het er tegen met een platte tang. Nu zou je het andere einde moeten kunnen oprollen rond de boor.

attachment.jpg

Deze geperforeerde stukjes moesten opgerold worden tot cooling sleeves van machinegeweerlopen.

attachment.jpg

Hier zijn ze rond een boortje gedraaid. Let op hoe het PE al zwart werd zonder een druppel lijm. En ja, soms moet je die stukjes dwars op elkaar lijmen. Vind je dat te kwetsbaar, dan kan je ook eens contactlijm proberen.

attachment.jpg

Zo doe je het in de praktijk. Dit moest een scharnier worden, de twee strips onderaan moesten dus opgerold worden.

Mooie werken al, trouwens.
 
Hoi Steven

bedankt voor de tips en ik ga het eens proberen....sommige PE is echt te klein op deze schaal en je ziet er niets van weer :(.

gr Edwin
 
Hallo allemaal

inmiddels al veel gedaan aan de eerste van 2 hellcats, wel foto's gemaakt maar nog niet gepost :)

eerst de primer
attachment.jpg

pre shaden (bij het 2e model ga ik dat anders doen, het resultaat is niet zoals ik gedacht had, maar daar later meer over
attachment.jpg

gespoten in kleur
attachment.jpg

attachment.jpg

kleine details op de ster motor, waar niet veel van is te zien straks :)
attachment.jpg

volgende update kleur witte flaps en staartstuk voorzien van strepen, doe ik met de airbrush, hoewel er decals van zijn.
en dan natuurlijk de ddeecals allemaal zijn er veel, al met al een kleine 75 denk ik

tot snel
 
Mooie vorderingen aan deze gedetailleerde kit!
Laat je de motor zo? Een wash zou meer diepte creëren.
Ik verf de motor eerst gunmetal en doe dan een drybrush met alu.

Succes!

Gr
Thiery
 
Bedankt voor de complimenten.

@Lt D / Silenoz ik heb de resin motor geprobeerd die in de kit zat, maar ik kreeg de leidingen niet goed, verder vond ik de detaillering van het plastic model beter dan die van de resin ook gezien het feit dat je erg weinig terug ziet van de motor...
ik heb de motor relatief lichte kleur en met zwart drybrush wat accenten op de koppen van de cilinders aangebracht, niet teveel. De lichte kleur om hem toch iets beter zichtbaar te laten zijn straks. er komt ook nog een zwarte prop voor :)
Wash doe ik nu nog niet aan, is mijn eerste plastic model en laat ik eerst even zo. Bij volgende projecten ga ik waarschijnlijk wel met poeders en washes aan de slag... (ik kom vanuit de houtbouw schepen naar de plasticbouw en moet nog veel ondervinden :)


Ik heb llinks en rechts nog best veel foutjes gemaakt die ik hopelijk bij het 2e model niet meer ga maken :)
maar al met al is het airbruschen me super meegevallen en het resultaat is super strak...
 
De decals zijn aangebracht....

alleen nog de twee antennes boven op in kleur spuiten en dan een laagje lak eroverheen....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

door de witte kleur van de decals op de donkerblauwe ondergrond vallen ze goed op..

gr Edwin
 
Ziet er goed uit. Witte decals op donkerblauwe ondergrond kunnen miserie geven maar hier lijkt het goed gelukt te zijn.
 
Ja, ja, die decals brengen leven in het model.
Ze zitten er zo ,op het zicht, zonder silvering op.
Die witte strepen op de staart en de rolroeren breken het monotone blauw.
Mooi!

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan