Hoofdsponsor

1/250 IJN Yamato - 1/250 Deagostini [wip]

WBlakeny

Well-known member
Registered
Lid geworden
16 dec 2016
Berichten
49
Hallo allemaal.

Bij deze zou ik graag mijn eerste log starten.

attachment.jpg

Het is de Yamato, waarschijnlijk al wel gekend hier, gezien ik hier al een paar logs ben tegengekomen. (Dit is ook trouwens hoe ik dit forum heb gevonden).

Ik heb ongeveer een goed jaar geleden de kans gehad om dit bouwpakket over te kopen van iemand voor een spotprijsje. Hij was daar aan begonnen maar is dan stilgevallen en waarschijnlijk geen tijd meer voor gevonden.

Hieronder de foto's van hoe ik het toen heb gekocht.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ik heb het even opgemeten en het model is ongeveer 105,5 cm. Dit wordt een serieuze klepper.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant, aangezien één van mijn huidige projecten ook een Yamato is volg ik. Welke schaal is dit? 1/200?
 
Veel suk6, ik zal nu en dan eens komen kijken, maar zal niet zo veel kunnen helpen, want ik ken niets van houtbouw :O
 
Nader onderzoek, van het reeds gebouwde frame, geeft aan dat het geheel is scheefgetrokken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook zijn er hier en daar wat beschadigingen aan de spanten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
De plaatjes zijn nu blijven hangen, Blakeny. Zorg dat je alle albumstappen goed doorloopt. Wordt een indrukwekkend model.
 
surieuse klepper,succes met de bouw.......................
 
hey , welkom hier,
dat de romp krom is in dit stadia is niet zo erg.
Zoek een stevige rechte plank ( multiplex )
bevestig aan elke spant langs de dek zijde een een latje ( met enkele schroefjes)
plaats de romp daarna onderste boven op de plank en schroef hem langs onder vast terwijl je de romp recht.
Het is een lastig karweitje maar neem er je tijd voor.

daarna kan je beginnen de romp te beplanken , langs beide zeide gelijk opbouwen.
Eens beplankt kan je alles terug losmaken van de multiplex en heb je een prachtige rechte romp die je verder kan afwerken.

nog vragen? gewoon stellen, succes
vgr Marc
 
Mooi project wat hier laat zien, ga ik met interesse volgen.

Fred
 
Ik heb de foto's opnieuw opgeladen. hopelijk is ditmaal alles ok.

Ondertussen heb ik ook verder gewerkt aan mijn Yamato. Ik heb toch het geheel voorzichtig uit mekaar gehaald.
Gelukkig ging dit vrij goed, er was geen gebruik gemaakt van houtlijm maar van contactlijm denk ik.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eenmaal de onderdelen uit mekaar, valt toch direct op dat er sommige onderdelen enorm scheef staan.

attachment.jpg
 
een goeie bouwplank maken, zoals ik voor mijn Titanic heb gedaan (lengte 1,3 meter) zodat je zeker bent dat je de kiel recht is (zie bijgaande foto)

Dg4Aes.jpg

en dan je spanten goed uitlijnen en zorgen dat ze haaks op je kiel staan met bvb lego-blokjes (kan je ook op bovenstaande foto zien).

succes met de bouw en ik volg

Eric
 
Veel succes met dit "scheepje" !!

Lees vooral de bouwbeschrijvingen enkele nummers op voorhand door, dan kan je je enkele verassingen besparen!

Ik heb er uiteindelijk ook wel plezier aan beleefd, enkel op het laatst wat pech met de schilderwerken aan de romp. Misschien dat mijn (kort) bouwverslag je ook kan helpen=

http://www.modelbouwen.be/threads/13240-Yamato-1-250-Japanese-battleship-wip

Grts,

Patrick
 
Dank je Eric voor de tip.
Ik had ondertussen wel al een bouwplaat gemaat met een plank.
Daaronder heb ik dan 2 balkjes op zijn kant ondergevezen en gelijmd zodat die plank zeker recht blijft.

Voor mijn spanten gebruik ik stukjes aluminiumen L-profielen om zeker te zijn dat ze mooi haaks staan op de kiel.

Hey Patrick, je hebt een mooi resultaat neergezet met jouw Yamato. Hopelijk lukt het mij ook!
 
Ik heb geprobeerd de spanten waarvan de hoeken beschadigd waren, zo goed mogelijk te herstellen met kneedbaar hout.
Eerst heb ik mbv kaarten de juiste vorm bepaald, waarna ik dan de holtes opvulde met het kneedbaar hout. Nadien schuur ik dan het overtollige weg tot de kaarten vorm.

attachment.jpg

Daar waar ik niet meer voldoende kon herstellen heb ik dan nieuwe spanten gemaakt. Eerst de vorm genomen via papier en nadien deze overgebracht op een ander stuk hout.

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Ik ben terug begonnen met de opbouw van het schip.

Eerst heb ik de bodemplaat volledig vastgemaakt aan mijn bouwplaat mbv van tandenstokers. Zo ben ik zekers dat de bodemplaat recht blijft.

attachment.jpg

Nadien terug met de opbouw begonnen op de bodemplaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor tussen de spanten, heb ik stukjes hout op maat gezaagd en geschuurd. Deze lijm ik dan tussen de spanten zodat het geheel, een sterk skelet vormt dat hopelijk ook recht blijft.

attachment.jpg

Nadien ga ik gewoon verder met terug een paar spanten vast te lijmen, en zo wil ik dan verder het gehele skelet opbouwen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
gaat goed zo te zien probeer wel wat gewicht op het schip en de bodem plaat te zetten waar nog geen spanten staan dan trekt het zeker niet krom.

het is nog al een lang scheepje ;)
 
Hey Amazone, goed idee. Ik heb enkel gewichten van halters gebruikt. Zo worden deze toch nog voor iets gebruikt :)

Enkele spanten waren op zichzelf krom komen te staan. Deze heb ik terug recht gemaakt met een vuren houten latje.
Op sommige heb ik zo'n latje zowel boven als onder moeten gebruiken om het geheel terug recht te krijgen.
Ik heb hierop dan ook de nodige uitsparingen gefreesd.


attachment.jpg

attachment.jpg
 
knappe vorderingen,ik blijf volgen............................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan