Hoofdsponsor

1/250 IJN Yamato - 1/250 Deagostini [wip]

Prachtig resultaat, sterkte met het schuren en plamuren met deze temperaturen 😎
Vgr Marc
 
Bedankt allemaal.

Ben er ondertussen aan begonnen, aan het schuren. Eerst moet ik de ronding maken aan de bodemplaat.
Daarvoor teken ik eerst af tot waar deze ronding moet komen.

attachment.jpg
attachment.jpg

Dan snij ik eerst voorzichtig de hoeken af.

attachment.jpg

Daarna gebruik ik de grote middelen en neem ik een electrische machine.

attachment.jpg

Het resultaat hiervan :

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Ik heb hier het nieuw boek van Janusz Skulski ontvangen, "Anatomy of the ship Yamato & Musachi"
Tot nog toe gebruikte ik de oudere versie van 1988.

attachment.jpg

Als ik het boek opende, viel me direct het gewijzigde achtersteven op van de Yamato.

attachment.jpg

Het achtersteven wordt beschreven als dat het zou gebouwd zijn volgens de stijl van de "oudere" oorlogsschepen gebouwd in Japan.
Het is spijtig dat het boek niet vermeld waarop Janusz zich gebaseerd heeft op dit achtersteven zo enorm te wijzigen.
Is het op basis van de teruggevonden wrakken van de Yamato of de Musachi, of op basis van oude plannen of iets anders?

attachment.jpg

Ik heb de lijnplannen gefotokopieerd en vergroot naar de schaal 1/250 via de printer op het werk.

attachment.jpg

Wanneer ik dan de Yamato op het plan zet, komt het overeen.
Het is dus al een geruststelling dat op dekniveau niets is veranderd.

attachment.jpg
attachment.jpg

Maar de wijzigingen zitten dus onder het dek.
Het achtersteven is veel scherper en komt bijna op een punt toe.

attachment.jpg
attachment.jpg

Nu ben ik aan het twijfelen over hetgeen ik moet doen.
Laat ik de romp ongewijzigd of probeer ik toch het nieuwe achtersteven te maken?

Beslissingen, beslissingen...
 
Ja watte er word hier serieus gewerkt knap werk maar raad kan ik u niet geven heb er totaal geen kennis van , kijk er wel heel graag naar
Grt
Marc
 
Bedankt Silenoz

Ga dit is op mijn gemak bestuderen.
 
Hierop kan ik maar 1 antwoord geven , Voor je begint te bouwen neem je een beslissing welke bron je gaat volgen en je bouwt je schip dan volgens die aanwijzingen en afmetingen.
Ik hoor jou probleem regelmatig opduiken bij bouwers van historische schepen waarvan er geen live vb meer beschikbaar is.
Kies voor je begint en stop daarna met het vergaren van nog andere en meer info, het brengt je alleen maar in verwarring en wie gaat bepalen welke auteur het bij het juiste eind heeft. Het schip in kwestie bestaat toch niet meer. meningen hebben en zullen altijd verschillen .
succes met het vervolg.
 
knap en boeiend werkstuk grt.
 
Ik heb er lang over na gedacht over wat ik zou doen en heb dan toch besloten om het achtersteven te wijzigen.
Ik was vertrokken met de gedachte van me te baseren op het boek van Janusz Skulski.

Een beetje verder in het boek staat ook een nieuwe tekening van het hoofd roer.
Dit zou gebaseerd zijn op originele japanse plannen en ook dit is anders ten opzichte van het oude boek.
Met de vorm van dat roer zou ik in problemen gekomen hebben als ik mijn huidig achtersteven hou, daarom heb ik beslist om er voor te gaan.
Ik hoop dat het allemaal goed komt, er staat me een heleboel bijkomend werk te wachten. Maar daar houden we toch zo van, nietwaar? :)

Ik heb de diktes genomen van de plannen die ik heb vergroot. Er zijn 2 verschillende diktes waar ik rekening mee moet houden.

attachment.jpg
attachment.jpg

Daarna heb ik met die gegevens een stuk dennenhout klaargemaakt.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Met behulp van de figuurzaag bekwam ik zo de nodige spanten.

attachment.jpg

Met een rode stift kleurde ik dan de contouren van de spanten. Zo had ik een indicatie van het hout dat weg mocht bij het schuren.

attachment.jpg
attachment.jpg

Een heleboel hout stof was het resultaat.

attachment.jpg

Spijtig genoeg was mijn eerste poging een mislukking. Ik was de lijn compleet kwijt aan dek niveau en ook was de punt op het einde van het achtersteven te kort geworden.

attachment.jpg

Na het herdoen van alle vorige stappen kwam ik tot het gewenste resultaat. Mijn achtersteven klopt nu volgens de plannen.
Juist nog het laatste schuine stukje bovenaan moet ik nog doen.

attachment.jpg
 
amai dat is niet simpel knap grt.
 
knap gedaan en een mooie weergave van je uitgevoerde werken.
vgr Marc
 
Straf hoe je van een gewoon stuk hout zoiets moois kan maken.
Ziet er goed uit ;)
 
Ik heb het oude achtersteven vervangen met het nieuwe.

Hiervoor heb ik eerst, uiterst voorzichtig, de oude verwijderd.

attachment.jpg
attachment.jpg

Nadien heb ik alles proper gemaakt en afgeschuurd zodat het nieuwe achtersteven er op kon.

attachment.jpg
attachment.jpg

Als je nu langs de zijkanten kijkt, dan zie je hoeveel er van de beplanking moet gewijzigd worden.

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Ik heb de beplanking verwijderd van de laatste spanten.
Ook heb ik de de laatste spant, tegen het achtersteven een beetje afgevijld zodat de beplanking nu mooi overgaat in het massieve blok.

Dan ben ik terug begonnen aan de nieuwe beplanking.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Nadien terug een beetje opgeschuurd.

attachment.jpg
attachment.jpg

Met als uiteindelijke resultaat :

attachment.jpg
attachment.jpg

Ik ben blij dat ik het risico genomen hebben om alles te veranderen. Dit resultaat maakt me blij.
Ik weet niet wat nu "de juiste" vorm van het achtersteven is, maar het volgt nu wel de lijnen van het AOTS boek.
En hier zal ik me nu aan houden voor de rest van de bouw.
 
bewonder botenbouwers voor jullie werk knap grt.
 
Belangrijk is dat je zelf tevreden bent over je extra inspanning en werk.
Maar wees gerust deze werken zullen je model zeker ten goede komen het was de juiste beslissing.
succes met het vervolg.
vgr Marc
 
Zeer mooi aangepast.
En je bouwt enkel voor jezelf, dus als die werken je blij maken speelt de rest geen rol :nowink:
 
Bedankt allemaal.

Ondertussen weer bezig met het schuren, en hier en daar de putjes opvullen met kleine stukjes hout.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan