Hoofdsponsor

1/250 IJN Yamato - 1/250 Deagostini [wip]

knappe vorderingen en een stevige juiste aanpak
succes met het vervolg
vgr Marc
 
Hallo, en welkom allemaal op mijn log :)
Bedankt Marc

Ondertussen nog vooruitgang geboekt met de opbouw van het schip.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ben er bijna nu, dan kan ik aan de beplanking beginnen.
 
Ik heb de opbouw beeindigd van het schip. Het frame is klaar nu.

attachment.jpg

Ik heb ook nog even gecheckt of het achtersteven nog op een rechte lijn loopt tov de boeg.
De laser is hiervoor echt een handig ding.

attachment.jpg
attachment.jpg

Ik heb ook even de waterpas nagekeken van alle spanten. Hier en daar waren er toch echter een paar problemen.
Na het meten, kwam ik toch tot verschillen van ongeveer 1 mm, soms zelfs 2 mm.

Ik heb die fouten in het rood gemarkeerd.

attachment.jpg
attachment.jpg

Om dit te verbeteren heb ik met behulp van plankjes van 0.5 mm de verschillen opgevangen en nadien geschuurd.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
hoed af aan de bootbouwers ik kijk geregeld en bouw het niet maar ben steeds onder de indruk van jullie knap grt.
 
Machtig werk ook mijn ding niet maar kijk ook graag tenslotte hoort het bij onze hobby
 
Hi guys, ik heb hetzelfde gevoel met de andere discipline's binnen de modelbouw. Veel respect voor wat de anderen hier allemaal kunnen met de voertuigen, diorama's,.... Wat een prachtige hobby hebben wij toch, niet? :)

Zo kunnen wij hier van iedereen wel iets leren.
 
Persoonlijk denk ik dat er altijd wel wat verschil zit op beide zijden van een houtbouw schip??!!
Ben een leek hierin dus ik vermoed dat het zo wel zal zijn,maar niettemin mooie opbouw reeds moet ik zeggen.
Ja soms moeten we zeer inventief te werk gaan om de resultaten te krijgen zoals we willen he,das ook het leuke aan onze hobby.
Ik blijf volgen en succes verder.
 
Ik ken niks van schepen en nog minder van houtbouw, een verschil van 1 a 2mm zou toch niet veel uitmaken op een model van meer dan een meter lang, zou je zo denken... maar in deze schaal zou die 1 a 2mm in het echt een verschil geven van 25 tot 50cm... En dat is dan toch wel echt groot en onaanvaardbaar lijkt me in de verdere opbouw van het model... nu misschien een prul werkje geweest om dat verschil weg te werken, maar logisch gezien ga je hier later zeker het verschil merken...

Veel succes verder,

Groetjes,
Kurt
 
Tijd om het geheel van de bouwplaat te halen.

attachment.jpg

Om nadien het schip stevig vast te kunnen maken wil ik 2 bevestigingspunten maken binnen het schip. Hiervoor teken ik eerst de middenlijn af op de bodemplaat. Daarop duid ik dan de 2 boorgaten aan, na er zeker van te zijn dat ze mooi tussen 2 spanten vallen.

attachment.jpg
attachment.jpg

Hiervoor gebruik ik 2 inslagmoeren.

attachment.jpg

Deze bevestig ik tussen 2 houten blokjes en en die ik dan samen lijm.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Nadien verlijm ik deze 2 blokken stevig binnen het frame. Met overschotjes verlijm ik het tot een stevig geheel.

attachment.jpg
attachment.jpg

De Yamato op mijn klein (voorlopig) scheepswerfje.

attachment.jpg
 
je hebt nu de bodem vastgezet op de bodemplaat, hoe ga je dan de romp beplanken ?
ik vrees dat je het jezelf moeilijk maakt op deze manier

Eric
 
Ik heb ze nu vastgezet met vijzen. Dankzij die inslagmoeren, kan ik ze nu gemakkelijk los maken van de bouwplaat. Of terug vast, naargelang de noodzaak.

Groeten
Chris
 
Het volgende zijn de boot en vliegtuig dekken/hangars.
Eerst wordt het platform buiten de boot hangar geplaatst.

attachment.jpg

De stukken die dienen voor de vliegtuig hangar en het bootsdek zijn ook scheef komen te staan.

attachment.jpg

Voor het bootsdek heb ik dan 2 stukjes hout op de spant gelijmd.
Zo kan het bootsdek vastklampen en lijmen en komt het geheel zo recht.

attachment.jpg
attachment.jpg

Nu kan ik het dek klemmen terwijl de lijm droogt.

attachment.jpg
attachment.jpg

De muren van de boot hangar op zijn plaats gelijmd.

attachment.jpg

Met behulp van een klein plankje lijm ik de vloer van de boot hangar op zijn plaats.

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Opkuisen van de opbouw van het schip.

De onderdelen voor de opbouw waren nogal slordig gelijmd. Met behulp van isopropyl alcohol maken ik de gelijmde onderdelen los en verwijder ik lijmresten.
Nadien kan ik de lijm ook met behulp van een scherpe beitel afschrapen van de grotere onderdelen.

attachment.jpg
attachment.jpg

Ook is volgens mij de gebruikte kleur niet helemaal de juiste. Hier is eerder anthraciet gebruikt ipv het "Kure" grijs voor de keizerlijke japanse marine.

attachment.jpg
attachment.jpg

Met behulp van Acetone heb ik de verf gemakelijk kunnen verwijderen.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De kleinere onderdelen heb ik in een kleinere container gestoken voor op te kuisen.

attachment.jpg
 
Begin van het beplanken van de romp

Eerst zorg ik ervoor dat de planken mooi aansluiten op al de spanten.
Regelmatig controleren met een plankje en dan verder afschuren indien nodig.

attachment.jpg
attachment.jpg

Dan plaats ik het eerste plankje aan elke kant. Met gebruik van de houten blokjes hou ik de druk op de plaats dat ik wil.

attachment.jpg

Na de eerste plank, maak ik elke kant van het aansluitende plankje schuin zodat deze perfect tegen de voorgaande plank past.

attachment.jpg

Om de druk op de planken te verminderen, week ik ze eerst in water.
Nadien laat ik deze op het schip drogen en lijm ik ze vast de dag nadien.

attachment.jpg

De eerste 5 planken op hun plaats.

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Hey,

Mooie vorderingen, ben geen houtworm maar ik kan het toch wel smaken zulle....:) ;)
 
Voor mij hetzelfde zalig om naar te kijken
Marc
 
Netjes gedaan.

Hoe dik zijn die latjes voor de beplanking?
Ze lijken redelijk dik op de foto, en vraag mij gewoon af of dit in werkelijkheid zo is?
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor ;)
 
Knappe vorderingen , vakmanschap ten top !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan