Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Kenworth Dump Truck (1/25) [DONE]

Dank voor de complimeten

Tot nu toe heb ik 4 verschillende soorten plastic, gebruikt, De groen/grijze is de normale harde. De grijze van het onderstel van de kipbak is de normale grijze.
Het glimmende plastic voornamelijk bij de motor is de boterzachte. Delen van de wielophanging en duidelijk te zien de dwarsbalk halverwege, dat is een dof grijze, iets zachter als de groen/grijze, maar wel goed te bewerken.
De rest van de kit heeft ook nog andere kleuren, waarvan ik vermoed andere soorten plastic.

De glimmend grijze en die ik als laatst benoemde heeft ook de grootste gietnaden, maar ook de meest aangroei, die kan oplopen tot 10 mm, waarbij zoals op de motor gebeurde het lijkt als of ik het uit papier zit te snijden, want vijlen of schuren lukt niet als er meer dan 1 mm vlees aanzit, dit gaat gewoon plat liggen
 
Ziet er al goed uit.
Ik bouw zelf heel graag vrachtwagens en ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.

Gr.
Andy
 
volg nog steeds en ben onder indruk grt.
 
Mooie vorderingen, ik ben zeer nieuwsgierig naar het vervolg...

Groetjes,
Kurt
 
Iedereen dank voor de complimenten.
Ik dat er vele al opschieten of gereed zijn. Nu bij mij gaat het niet zo vlot. Heek veel schuurwerk, opvulwerk en panel lines schuren en vijlen.

Een belangrijke beslissing genomen, het chroom, ik was al van plan, deze te verwijderen, niet alleen omdat deze delen ook veel aangroei hebben, maar ook omdat er heel veel chroom in de wagen komt.

Ik ben zover klaar dat, wat gekleefd moet worden gekleefd is en wat in elkaar gezet na kleuring, op een stokje zit. De kipper moet ik nog aan beginnen. Nu eerst het vrachtwagen versierings en benodigde delen.

De eerste foto's tonen dan, de parts waar ik verf op moet aanbrengen, Of blank laat waarbij de 2 blauwe tanks, ook nog chroom opkomt, maar deze wil ik eerst in kleur brengen en dan de 3 chromen ringen, ik kan ook nog wisselen van werkwijze.

De laatste foto's tonen dan alle delen, die chrome moeten worden, zoals je ziet, het doorzichtige plastic, waren de crhomen delen en die moeten verlijmd worden en tussen andere kleuren plastic, Het blaauw en grijs en hard en zacht....
Waar ik chrome volgens het Revell-verf schema met enamal moet kwasten. Zeker weten, dat gaat mij niet lukken.
Dus toch in de “övenreiniger” nu kan ik mijn gemak, de delen die toch ook niet passen kleven en schuren, zonder de chrome laag te beschadigen. Moet ik wel vermelden de foto's lopen iets uit elkaar. Zo is de blauwe, motorkap best groot, maar de Grille laat zich graag klein tonen.

Om dit chrome te bereiken, ga ik het in de zwarte primer zetten en dan met alclad chrome afwerken


Rest mij te vertellen, dat ook hetzelfde gebeurd bij de kipper, waar ik nog aan moet beginnen, maar ook doorzichtig plastic is geworden, zodat alles dezelfde tint chrome is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

NB, de stukjes in tape, zijn de spiegels/armen en stangen, ook geschuurd lees rond gemaakt, maar veel smalle delen, die wil ik niet kwijt geraken tussen de andere delen. De dryfit klopt helemaal.
 
Iedereen dank voor de complimenten.
Ik dat er vele al opschieten of gereed zijn. Nu bij mij gaat het niet zo vlot. Heek veel schuurwerk, opvulwerk en panel lines schuren en vijlen.

Ik zie persoonlijk liever dat een bouw met zorg en oog voor detail gepaard gaat dan dat 'ie wordt afgeraffeld. Zonder nu hiermee te impliceren dat dat laatste bij de mensen die hun bouwwerk al af hebben het geval is, waardeer ik jouw werkcadans.

Een belangrijke beslissing genomen, het chroom, ik was al van plan, deze te verwijderen, niet alleen omdat deze delen ook veel aangroei hebben, maar ook omdat er heel veel chroom in de wagen komt.

Dat lijkt me een heel juiste beslissing.

Ik ben zover klaar dat, wat gekleefd moet worden gekleefd is en wat in elkaar gezet na kleuring, op een stokje zit. De kipper moet ik nog aan beginnen. Nu eerst het vrachtwagen versierings en benodigde delen.

Het doet me deugd te zien dat je de cocktailprikker-methode gebruikt. Zo kun je uiterst precies werken.

Om dit chrome te bereiken, ga ik het in de zwarte primer zetten en dan met alclad chrome afwerken

Het lijkt mij ook dat dat nogal realistischer overkomt dan enamel chroom.

De dryfit klopt helemaal.

Ik word erg blij van zo'n goed doordachte bouwvooruitgang.
 
Het is zoals Roy zegt,beter de tijd nemen dan afrafelen en in elkaar zetten Aris,je bent erg goed bezig,mooi en erg interessant te volgen.
 
Aris in principe is het zonde om zo een mooie Amerikaan te ontdoen van al zijn mooie blinkende attributen maar uit ondervinding ligt zulke chroom laag er altijd veel te dik op en inderdaad met een laagje Alclad is dat zeker en vast nog mooier
1 tipje waar je zeker aandacht op moet schenken is : je spreekt hier over zwarte primer zou ik niet doen blinkende zwarte verf moet dat zijn hoe feller ze blinkt moe mooier de chroom er bij zal liggen anders word het gewoon zilverkleur
Marc
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te zien dat je stap voor stap werkt en weloverwogen... blijft eentje om te volgen... hoewel ik meer ben van een dumptruck is meer om te werken dan om mee te showen...
 
Mhhh... ziet er prachtig uit op al die prikkers... :)
Ik ben razend benieuwd hoe het Alclad-chroom verhaal afloopt, zit zelf klein beetje met hetzelfde probleem... snel een pen aanschaffen, of toch sprong in het diepe en Alclad spuiten... Schijnwaarlijk gaat het beide worden...

Groetjes,
Kurt
 
De kipbak is definitief gemonteerd, de klep, met een droge passing. Deze valt nu vanzelf dicht, op de foto in geopende toestand.

attachment.jpg

Op deze foto is te zien, de binnenkant van de kipbak, is grijs plastic, het vreemde wit is het ex-chroom. Hier past het helemaal goed ook met de dichte klep.
Ik kan dus zeggen alle delen wat plastic is past. Ook de bodemplaat, de maat waar ik van uit gegaan ben.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan in gaan op de vreemde afwijking, het grijze plastic past, het ex-croom, ook vanaf de rechterkant, waar nu de passing klopt, bij de opstaande bak is deze ook goed, dan opeens op het opstaande stuk een extra van 1,5 mm.

attachment.jpg

Dezelfde overlapping had ik ook met het ex-chroom, van de zijkanten. Let even op de inkeping.

attachment.jpg

Nu is te zien, de overkapping van de cabine klopt hier, in onbewerkte toestand, maar de afdek bij de inkeping, is op het niet zichtbare deel, de binnenkant taps, zodat die onderaan veel dikker is en niet klopt met de bodemplaat en hier veel dikker is

attachment.jpg



Ik ben heel blij dat ik al het chrome verwijderd heb, dit was mij niet gelukt als ik het chrome had willen sparen, en ik denk ook niet met een chrome pen. Dan vraag ik mij af zal ik alles nu opnieuw in chroom spuiten, of toch eigenlijk de basis kleur, zoals de cabine.


De andere delen, die wel chroom worden, staan in de zwarte primer, behorend bij het alclad chrome. Om die verder in kleur te brengen, wil ik eerst de laatste delen, of de afwerking volgens schema, schuren en op een stokje plakken. Om zo zoveel mogelijk alles in 1x te doen/
De foto's in de zwarte primer nog even geduld
 
Het ziet er goed uit Aris.

Wat het chroom betreft... dat is eigenlijk vooral bedoeld door Revell, denk ik, voor kinderen en beginnende modelbouwers die nog niet zo op zoek zijn naar realisme. Het beste wat je kunt doen als je ergens in het wild een 'verchroomde' sprue ziet is die meteen in de bleek te gooien. Hoe eerder het verwijderd is, des te beter. Er komen dan ook allerlei details tevoorschijn vaak, die je door de dikke laag 'chroom' niet zag. Dat viel me bijvoorbeeld op bij de wieldoppen van de 1/24 Kever van Revell.
 
knappe vorderingen en volg nog steeds in stilte grt.
 
die verhoogde rand bovenaan gaat nog wat werk aan zijn, maar voor de rest zit ie prachtig samen... keep up the good work...
 
Eerste laag chrome is gespoten, ik kan vertellen, het valt niet tegen, ook de tweede laag. Alles staat te drogen.
De primer, ook gespoten, ik moet zeggen, dat ziet er wel strak uit, ook van alclad, de filling primer, toen zag ik de naad aan de voorkant van de kipbak, blijft open. Inderdaad na de primer, maar ik ben niet voor1 gat te vangen, opgevuld met milliputty, want dat krimpt niet.
De eerste schuurbeurt gehad met P600, droog en nat. Droog om te polijsten, nat om te schuren, en waarempel, wat een feest.

Gromm gromm wanneer was de deadline, met vleugels zal hij echt mooier zijn...
 
Hier terug geworpen, gevuld ,geplamuurd en geschuurd en in de vullende primer, weer niet glad, maar voor eind mei toch halen. De chrome delen in de chrome gespoten, dat heeft echt droog tijd nodig, na zwart eindelijk iets glanzend, vraag ik mij af, blanke lak er over, of onbehandeld, ik weet wel minne ouwe broer en mijn jonge zus en mijne Pa, had dat ding allang met een "sleghamer"bewerkt.

De foto's, ik vloek op dat ding, alles wat ik zeg is WC_Raampje

attachment.jpg
 
Tijd voor weer eens een update met foto’s

Als eerste de kiepbak, na veel schuren en plamuren heb ik hem in kleur gebracht, op de foto is te zien dat de naden totaal verdwenen zijn. Nog een keer spuiten, de metallic zit er niet goed op.

attachment.jpg

attachment.jpg

De rest van de bouw, de motor gereed, in de kleuren zoals opgegeven, deze is eigenlijk totaal croom geworden, mijn beweeg reden, tussen Chrome en aluminium, zie ik nagenoeg geen kleurverschil en gekozen Alclad te gebruiken. Zeker omdat het relief in de delen, nu door het crome ook heenkomt. De andere kleuren, een mengsel van beige met lichtgeel en beige met donkergeel, zie ik ook geen verschil.
De uitlaten, heb iets met een blauwe en rode waas gedaan, ik verwacht eigenlijk niet veel verkleuring, door verhitting.
Dan het chassis, deze had ook helemaal chrome moeten worden, vond ik toch te heftig worden, dus deze in een echte kleur gespoten. Een slim opmerker zal zien, dat ik op 2 onderdelen in het totaal wel “Natural Steel” gebruikt heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan wil ik eindigen, met na schuren,plamuren,primer en spuiten en Weer plamuren, schuren, primer, spuiten. Ben ik zelf niet tevreden, maar ik heb besloten, toch een keer te stoppen, op sommige plaatsen, blijven gaten en oneffen heden in beeld.
 
Dat ziet er prima uit. Ik vind alleen metallic blauw voor een vrachtwagenbak een wat opmerkelijke kleur, maar anderzijds heb ik daar ook niet veel verstand van. Ik neem aan dat je dat ofwel hebt opgezocht, ofwel je jezelf daar artistieke vrijheid in gunt.
 
Deze begint ook meer en meer op een vrachtwagen te lijken ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan