Hoofdsponsor

Sd.Kfz.251/9 Ausf.C - Stummel (Revell 1/72) [DONE]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Bij deze zal ik mij al inschrijven voor de Revell groepsbouw.
Het wordt een modelletje in de brailleschaal, 1/72.
De reden dat ik deze inschrijf, is omdat ik hier drie exemplaren liggen heb, waarvan er maar 1 is waar ik nog geen AM of PE voor heb aangeschaft :laugh:
Dit is de boxart:
attachment.jpg

Nu nog wat info verzamelen en uitzoeken welke kleurtjes ik er ga op smeren ;)
 
Daar heeft Burglar nog een Nuts&Bolts over, Beyond.
 
Bedankt om mij er op te wijzen Steven, ik heb deze enkele maanden geleden reeds besteld bij Burglar, en staat nu al tussen mijn referentieboeken ;)
 
ja het zal dus klein zijn he ? maar ik heb van u al werkjes gezien en zal meevolgen en genieten van de bouw.
 
veel succes ;) al 3x 1/72 in de groepsbouw
 
Veel plezier moatje, jij zal dit goed doen ! ;)
 
Drie stuks :O Gelukkig word er nu een gebouwd, succes
 
Cargomaster, Jordi, Bart, Danny, Buzzy, Peiper, Ron, bedankt om me moed te wensen :)

Buzzy, ik herinner mij de bouw er nog van, bedankt voor de link, spaart mij wat opzoekwerk :laugh: ;)

Ron, ik heb hier een stash/"klein winkeltje" (zoals mijn vrouw het noemt :nowink: ) aan modelbouwdozen verzameld over de jaren, en soms krijg ik dan wel eens een doos als geschenk, met het grote risico dat ik die al liggen heb....:ph34r:
Maar ik doe niet moeilijk, ik ben steeds tevreden met wat ik krijg, daarom dat ik enkel update sets zoek op beurzen, zo kan ik er dan toch een ander model van maken ;)

Ik verlang al om er aan te beginnen ... :8
 
In de tussentijd al wat info aan het verzamelen over dit voertuig.

Ik ben gestart met het lezen van Nuts& Bolts vol21.
Deze gaat over de "Kanonenwagen Sd.Kfz.251/9 "Stummel" ".
Een foto op pag 26 trok mijn aandacht. Het betreft een foto van twee voertuigen, een 251/9 en een panzerjager IV.
Een foto van beide heb ik niet op het internet gevonden, enkel een foto van diezelfde 251, maar uitvergroot (staat ook in N&B vol21; pag 27).
Het gaat om dit exemplaar
attachment.jpg
Bron

Aangezien ik hier nog een panzerjager-shelf-queen heb staan te wachten op de eindafwerking was de keuze vlug gemaakt. Deze twee voertuigen komen samen op een vignette :)
Dit zal pas na de groepsbouw zijn, dan ga ik ze samen op een vignette plaatsen.

Op Wikipedia weten ze over de 251/.. dit te vertellen:
De Sd.Kfz. 251 was een Duits halfrups pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog dat ontwikkeld werd uit de Sd.Kfz. 11. Het doel van het voertuig was om een groep van maximaal 10 infanteristen naar het slagveld te brengen, terwijl ze beschermd waren tegen vijandelijk vuur. Het voertuig heeft echter geen dak, waardoor de bemanning kwetsbaar was voor vijandelijk vuur. De testmodellen en de eerste exemplaren werden toegewezen aan de 1e Pantserdivisie die ze gebruikte tijdens de opmars in Polen in 1939. Het voertuig is eigenlijk een "driekwart-track", in tegenstelling tot de amerikaanse half track heeft de hanomag geen voorwielaandrijving. Door de length van de rupsband waren de off-road prestaties echter beter dan die van zijn amerikaanse tegenhanger. Er waren vier modeler (A-D) en vele varianten, zowel officieel als onofficieel. Het standaardmodel was uitgerust met een 7,92 mm MG 34 of MG 42 machinegeweer, gemonteerd op het open dak, aan de voorkant. Het voertuig was ook uitgerust met poorten om MP 40's te kunnen afvuren.
Sommige varianten werden voor een bepaald doel gebouwd, zoals raketwerpers, luchtafweer en verkenningsvoertuig om doelen van Panther-tanks aan te duiden.

Na de oorlog werd de Sd.Kfz. 251 in Tsjecho-Slowakije nog tot begin jaren 60 geproduceerd en verder ontwikkeld. Onder de aanduiding OT-810 bleef het type hier tot in de jaren 70 in dienst.

...
Sd.Kfz. 251/9 - Uitgerust met een 75 mm L/24-kanon.
...

Wat een extra leuke meenemer is, is dat de nrs van dit voertuig, 1144, ook aanwezig zijn in de bouwdoos :D
Ik ga echter wel een tweede doos moeten openen om de decals daar te plunderen, de nr's zitten namelijk maar 2x bijgevoegd, terwijl ik ze drie keer nodig heb (de achterkant van deze voertuigen hadden deze markering ook...)
Maar ik heb het geluk om reserve dozen ter beschikking te hebben :))
Nadien bestel ik ze dan eens bij Revell ;)

Zo, dit was het dan even om jullie op de hoogte te houden van de de laagtes :laugh:
 
Deze link met zeer mooie info over de 251 was ik vergeten te posten :8
Gelukkig nieuwjaar trouwens ;)
 
Laatst bewerkt:
Er is een groot probleem, Beyond. Je kan het voertuig op de foto niet maken. Ik snap ook niet waarom Revell je dat nummer bezorgt in deze kit, want er wordt geen versie D maar een C geleverd, zoals vermeld op de doos. Let vooral op de gereedschapskisten, maar waarschijnlijk is ook de achterkant verkeerd.
 
ik heb een vraagje , waarschijnlijk een stomme vraag , maar ik heb me nooit beziggehouden met militair maar waarom bouwden ze een half track zoals dat soms genoemd werden waarom twee sturende voorwielen en niet volledige tracks wat voordeel is eraan verbonden ? Reed dat beter ? Ik vind het wel zeer raar die kettenkrad ook rare toestanden , pas opik vind dat wel een mooie halftrack hoor dat heeft iets wat me aanspreekt , een rupsvoertuig kon toch ook heb me dat altijd afgevraagd
Marc
 
Er is een groot probleem, Beyond. Je kan het voertuig op de foto niet maken. Ik snap ook niet waarom Revell je dat nummer bezorgt in deze kit, want er wordt geen versie D maar een C geleverd, zoals vermeld op de doos. Let vooral op de gereedschapskisten, maar waarschijnlijk is ook de achterkant verkeerd.

Klopt volledig Steven.
De versie op de foto is inderdaad een ausf D, maar ik ben niet van plan om een volledig historisch correct tafereel na te bootsen, enkel de foto als leiding gebruiken.
Ik kan trouwens niet met zekerheid zeggen of de tank op de foto dezelfde versie is welke ik staan heb...
Maar dat zal voor mij de pret niet bederven :nowink:
Ik heb een idee welke ik wil uitwerken, maar dan met de modellen welke tot mijn beschikking zijn ;)

... maar waarom bouwden ze een half track zoals dat soms genoemd werden waarom twee sturende voorwielen en niet volledige tracks wat voordeel is eraan verbonden ? Reed dat beter ? ...

Een beknopte uitleg geeft je misschien wat meer uitleg en inzicht? ;)
Bedankt voor jullie interesse :))
 
Sommige types van half-track, zoals de Maultier, zijn zelfs geproduceerd door een gewone vrachtwagen te voorzien van een tankchassis in ongebruik, waardoor ze beter grip kregen. Een track weegt ook goed door, als je die wat kleiner kunt maken ben je ook wat sneller. Bij de 251 hebben ze een verordening moeten doen dat er langzamer mee gereden moest worden, want anders versleet de ophanging te snel. Het beste om op de weg te rijden zijn toch altijd gewone wielen, zeker naar onderhoud toe.
 
Heren bedankt voor de nuttige uitleg nu weet ik weeral iets meer , het is niet omdat ik 65 ben alles ,of veel weet hoor maar ik heb wel in een fabriek gewerkt waar ze de M113 en de HS 30 reviseerde maar dat gaf toch nog niet de doorslag om me met militaire zaken bezig te houden , ik kijk er enorm graag naar dat meen ik
Ik sta soms verstomd hoe snel en ingenieus sommige pantservoertuigen gemaakt werden het was net of ze schudden ze gewoon uit hun mouw in oorlogstijd he ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan