Hoofdsponsor

1/51 USS Enterprise 1799

De ratlines heet dat,het ziet er al goed uit moet ik zeggen.
 
Bedankt ondertussen weet ik dat de voormast er 26 vierkantjes per ratline aan elke kant zijn en 26 aan de achterste mast.
en ik heb een heel duidelijke foto van hoe het zou moeten worden.
ik ga dus op zoek in mijn vrouw haar materiaal om iets dikker touw te vinden.
 
Ik kijk er alvast naar uit,veel suc6 er mee.
 
je bent goed op weg, kleine opmerking maar ik zou het nu niet meer aanpassen maar meenemen naar je volgende schip.
De masten staan steeds onder een hoek naar achter hellend en niet mooi recht op het dek.

De wanten met de ratlines zou ik nu nog niet bevestigen, tenzij je fijne handjes en lange vingers hebt om de zeilen er straks nog tussen te bevestigen.

De meeste koorden van de zeilen gaan naar de nagelbanken aan de voet van de mast lastig te bereiken als het want er al voor staat.

bekijk eerst even het volledige plaatje voor je beslist welke koorden je eerst gaat spannen, van binnen naar buiten werkt het makkelijkste.
vgr Marc
 
Ok dat is fijn om te vernemen ,ik ben nu aan het uitzoeken welke koorden van de zeilen naar waar ,ik vermoed dat er een soort vaste norm geld ? zoals ik voorheen al vertelde ik werk totaal zonder plan je zou die kunnen downloaden maar het is dan weer betalend.
Verder heb ik geen flauw idee wat betreft Zeilen en schepen..enkel de zin om het schip toonbaar te maken en me voorbereiden op de bouw van de Victory die ik jaren geleden gekregen heb nog volledig in de doos ongebouwd. bedankt voor de info.
momenteel giet ik het kanon onderstel naar model van de Victory omdat die hetzelfde zijn in deze bouwdoos volgens de foto en het lees materiaal ,de zeilen ga ik dan nog uitknippen van zeildoek .
 
Misschien voor de ratlines het zogenaamde "paardjesgaren" gebruiken op deze schaal?
Als je de zeilen wil opgevouwen zien aan de ra's misschien geen doek maar eerder witte papieren servet gebruiken (zonder dessin/tekening natuurlijk).
 
Misschien voor de ratlines het zogenaamde "paardjesgaren" gebruiken op deze schaal?
Als je de zeilen wil opgevouwen zien aan de ra's misschien geen doek maar eerder witte papieren servet gebruiken (zonder dessin/tekening natuurlijk).
Helemaal mee eens Erwin.
 
foto

Het zou kunnen met een papieren servet inderdaad ,ga ik zeker in overweging nemen ,ik zou graag de volle zeilen zien op het schip of het zal lukken ?
wat wel gelukt is vandaag is een prototype voor een kanon ,na een gesprek met de buurman deze middag kreeg ik een 20 tal oude messing houtvijzen..
en met een boormachine ,vijltje en schuurpapier met een boortje van 2 mm en 4 mm kon ik het volgende maken.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Dat idee om een kanon te maken uit een messing vijs is meer dan origineel en knap gevonden!

Cargo, als je de volle zeilen voor dit schip wil maken dan wel goed opletten dat je de goede vorm ervan hebt hé want niet alle zeilen waren altijd bol en rechthoekig.
Niet vergeten eerst je docu te raadplegen.
 
heel zeker Erwin ik ben nu volop aan het lezen en zoeken ,schijnbaar zijn er verschillende manieren om de zeilen te plaatsen...
 
Dit project lag al een paar jaar op de kast ,en per toeval vond ik gisteren een partij kanonnen en wat ander katrollen etc bij een kringwinkel waar ik spullen naartoe deed er was een schip half gebouwd en alles lag klaar om in de vuilbak te gaan...ik heb die mannen en vrouwen nadien een doos pralines gaan geven en de zaak was geklaard de rest van de doos heb ik via internet weg gegeven dus kan ik me al beginnen richten op een verdere poging om er iets van te maken.

attachment.jpg



attachment.jpg



attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is weer eens wat anders om te doen ,ben er mee bezig om geschut te gaan maken,en heb de bemanning al in het vizier gehad ,nu bezig om een naam te zoeken voor mijn smokkel en piratenschip te noemen het kan natuurlijk nog alle kanten uit met dit project...de kleindochter kwam al af met de piet piraat de Scheve schuit!!!maar we gaan geen copy naam nemen.
 
Het zal eens iets anders wezen.
Je kan altijd de naam van een zeevogel gebruiken: Meeuw of Albatros als het een snelle boot was. Heb vroeger zelfs nog een serie jeugdboeken gelezen met als titel "De Scheepsjongen van de Zwarte Zwaan".
 
zit er bij de spulletjes die je op de foto hebt staan ook geen boegbeeld of een spiegel versiering in.
Meestal verwijst 1 van de 2 of beiden naar de naam van het schip.

veel succes met het vervolg van dit bouwverslag.
 
Succes en veel plezier met de bouw .
 
Marc de Donor stukken zijn van de HMS Victory maar daar ben ik niks mee dus het overtollige materiaal is weg en Erwin de naam is nog even zoeken maar die zal wel boven water komen in de loop van de verdere bouw.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan