Hoofdsponsor

1/35 D9R Armored bulldozer in scene Golan hights 1/35 [DONE]

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
Dit wordt het eerste deel in mijn tweede diorama project. Ik ga een scene afbeelden uit de tegenwoordige tijd. Het nieuwe project gaat ongetwijfeld wel langere tijd duren daar er meerdere grote onderdelen ineen zijn geweven hierin. Deze andere onderdelen zijn ieder een project op zich. Welke dat zijn laat ik nu nog voor geheim om het allemaal spannend te houden. Vast staat in ieder geval dat de D9R zeker de eyecatcher zal zijn in dit nieuwe dio project. Nu eerst wat gegevens van de D9R zodat we ook weten wat deze sterke bulldozer doet in het gevaarlijk gedeelte in de Golan hoogte. Dit schemer gebied welke ligt tussen Libanon, Syrië, Jordanië en Israël laat niets te wensen over. Daarom dat het leger dit werkpaard sterk heeft beveiligd zodat er mee gewerkt kan worden zonder dat er gewonden kunnen vallen. Ik ben geen liefhebber van oorlogs geweld maar vind de D9R een prachtig en machtig stuk machinerie en dat maakt het voor mij zeer interressant om er een wat groter dio project van te gaan maken waar de omgeving later voor zichzelf gaat spreken. Ik heb er goed over nagedacht om dit project te gaan doen en vind dat het een prachtig onderwerp kan gaan worden in mijn wonderbare modelbouw wereld.

De DOOBI D9R in IDF dienst, heeft een 410 pk CAT motor en een trekkracht van 71,6 ton (ongeveer 716 kN). De DOOBI D9 heeft een bemanning van twee: operator en de commandant. Het wordt beheerd door de TZAMA (In het Hebreeuws: צמ"ה = ציוד מכני הנדסי, werktuigbouw apparatuur) eenheden van de Combat genie. De belangrijkste IDF modificatie is de installatie van een Israëlisch-en-klare voertuigbepantsering kit die bepantsering levert aan de mechanische systemen en de operator cabine. De operator en de commandant zijn beschermd in een gepantserde cabine ( "de cockpit"), met kogelvrij glas om ze te beschermen tegen de bommen, machinegeweren en sluipschutters. De IDF ontwikkelde ook een slat armor add-on tegen raket aangedreven granaten (RPG) . Het ingebouwde armor pakket voegt ongeveer 15 ton extra aan het productie gewicht van de DOOBI D9R. De gewijzigde Caterpillar D9R bulldozers kunnen worden uitgerust voor uiteenlopende functies, zoals-crew bediende machinegeweren, rook projectors of granaatwerpers. De Israëlische pantsering en duurzame constructie van de DOOBI D9R maakt hem minder gevoelig voor landmijnen, IED e.d. De IDF gebruikt de DOOBI D9R voor een breed scala van combat-engineering taken, zoals grondwerken, het graven van grachten, aanleggen van zand barrières, het bouwen van vestingwerken, het redden geplakt, vernietigd of beschadigd gepantserde gevechtsvoertuigen, opruimen van landmijnen, detonerende IED's en explosieven, behandeling booby traps, clearing terrein obstakels en het openen van routes naar gepantserde gevechtsvoertuigen en infanterie, alsook structuren slopen, vaak gebeurd dit werk onder vuur.

(bron: Wickipedia )

De kit bestaat uit een prachtige redelijk grote doos met een mooie afbeelding erop. De deksel voelt niet glad en ook niet ruw aan maar geeft een zijdezacht gevoel aan je vingers als je erlangs strijkt. De eerste indruk is al goed!. Let op de schep...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Flinke inhoud met 366 onderdelen in geel/bruine kleur. Verder 270 delen in het zwart voor de tracks en 18 licht blauwe delen voor het raamwerk ( kogelvrij glas ) en dan nog een vinyl slang voor de hydraulische leidingen en metalen assen. Ook een plaatje met PE delen ontbreekt niet in de kit. Dus een flinke klus.

attachment.jpg

attachment.jpg

Prachtige details in de onderdelen welke op 24 sprue`s verdeeld zitten en iedere sprue is apart in cellofaan ingepakt zodat eventuele onderdelen die zijn losgekomen niet kwijtraken kunnen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tja veel sprue`s wat een gedetailleerd model kan weergeven..

attachment.jpg

attachment.jpg

Track onderdelen.

attachment.jpg

Glaswerk..

attachment.jpg

Metalen assen geeft later bewegende delen.

attachment.jpg

Goed beschermde decals.

attachment.jpg

Vinyl voor de olie leidingen bijgepakt.

attachment.jpg

paint schema`s en decal plaatsen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Instructies als leidraad..

attachment.jpg

En wat plaatjes van deze instructies.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En klaar voor de start in het eerste gedeelte van het nieuwe dio project. Volg het live hier in de site of in in mijn eigen site www.homeghost.nl of in facebook.


attachment.jpg

Deze D9R is het eerste gedeelte in de dio en daarom dat ik deze ook meteen hier plaats zodat het een geheel wordt later als de rest eromheen gaat komen. En dat is heel wat...!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wow wat een beest is dat volgen zeker en vast
Marc
 
Dat is een flink project. Ziet er goed uit.
 
De bedoeling is om een scene te gaan maken waar de D9R puin gaat ruimen in een straat waar ook rondom midden oosten gebouwen staan. Althans wel spaarzaam want het speelt zich af in het Golan gebied bij de grens met Israel en Libie e.d....Ik zal een wat grotere bodemplaat moeten nemen want er zitten veel onderdelen rond de D9R later eromheen.
 
Is een hele mooie. Heel veel plezier met bouwen. Ik volg ook, temeer omdat ik, zijn zusje hier ook heb staan. Was van plan geweest om eraan te beginnen, maar even gewacht. Als je van figuurtjes houd, zijn er ook mooie IDF poppetjes, man en vrouw te koop. Benieuwd naar hoe de diorama wordt
 
Echt een mooi maar ook zeer interessant project deze bouwdoos is dan ook goed gevuld,ga je ze elf nog extra PE aan deze jongen toevoegen ..😉
 
kijk er naar uit grt Pascal
 
Die heb ik ook nog liggen, inderdaad een indrukwekkende kit (vandaar dat ie bij mij nog een tijdje in de stash blijft vrees ik) ...
Succes, ik volg zeker !

Groetjes

Patrick
 
Is een hele mooie. Heel veel plezier met bouwen. Ik volg ook, temeer omdat ik, zijn zusje hier ook heb staan. Was van plan geweest om eraan te beginnen, maar even gewacht. Als je van figuurtjes houd, zijn er ook mooie IDF poppetjes, man en vrouw te koop. Benieuwd naar hoe de diorama wordt

Ik weet dat vrijwel de meeste modellers figuren toepassen in hun projecten waar dit kan/nodig kan zijn. ik ben daar waarschijnlijk een uitzondering in want ik heb nog nooit figuren in een van mijn projecten toegepast. het is een persoonlijke smaak kwestie meer niet. ik vind dat als er figuren bij zijn dat het dan lijkt alsof de tijd gestopt is/stilstaat. Maar dat is dan mijn mening.. Wel bedankt voor de suggestie en verwijzing naar IDF.
 
Echt een mooi maar ook zeer interessant project deze bouwdoos is dan ook goed gevuld,ga je ze elf nog extra PE aan deze jongen toevoegen ..😉

Ik weet nu nog niet zeker hoe ik de D9R ga uitrusten behoudens de kit uitvoering. Ook de weathering is nog niet duidelijk temeer daar er ook nog steeds nieuwe daar rond rijden. Wellicht zijn gebruikers sporen toepasselijker. Maar ook de dio omgeving zal daar naar mijn idee invloed op hebben gaan. Extra PE kopen zal ik wel niet gaan doen ik maak het dan eventueel liever zelf omdat ik dat leuk vind.
 
Die heb ik ook nog liggen, inderdaad een indrukwekkende kit (vandaar dat ie bij mij nog een tijdje in de stash blijft vrees ik) ...
Succes, ik volg zeker !

Groetjes

Patrick

Dan weet je wel wat er in de kit allemaal zit. Ik vind het een indrukwekkende kit.
 
:nowink:Aris, nu moet ik vijf minuten gaan liggen, na wat ik daar las : POPPETJES !:nowink:
Grapje hoor, maar ik hou het zelf op figuren.

Oké, de kit ziet er bepaald impressionant uit. Hier zullen vele uurtjes bouwplezier in gaan zitten. Ik ben meer into WO2 maar dat neemt niet weg dat ik deze netjes mee ga volgen, het diorama aspect rond het gevaarte boeit me erg.

Succes Homeghost.
 
:nowink:Aris, nu moet ik vijf minuten gaan liggen, na wat ik daar las : POPPETJES !:nowink:
Grapje hoor, maar ik hou het zelf op figuren.

Oké, de kit ziet er bepaald impressionant uit. Hier zullen vele uurtjes bouwplezier in gaan zitten. Ik ben meer into WO2 maar dat neemt niet weg dat ik deze netjes mee ga volgen, het diorama aspect rond het gevaarte boeit me erg.

Succes Homeghost.

Dank je wel ik ga mijn best doen ermee.
 
Het eerste deel van de D9R is het chassis. Deze is samengesteld en in de primer gespoten zoals hier afgebeeld. De pasvorm is uitstekend al moet je wel een beetje bijwerken met het vijltje bij de twee grote zijkanten maar dat hoort nu eenmaal bij onze hobby. Veel is het niet en dus vind ik het geen vermelding waard. Prima Meng model weer!. Ze zijn erg goed bezig daar..

attachment.jpg

Wat opvalt is dat de details nu al prima aanwezig zijn.

Een machtig blok styreen verleid ons hier.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een ander onderdeel later in dit project is het " North African House ". Deze is waarschijnlijk de tweede eyecatcher in dit diorama. Ik ga deze er later bij plaatsen omdat deze kit mij enorm enthousiast heeft gemaakt. Mede ook omdat de fabrikant Miniart deze kit niet langer meer produceert en dus is deze kit over afzienbare tijd helaas niet meer te verkrijgen in de reguliere handel. Het is een fantastisch onderdeel in dit diorama wat later zal blijken. Deze past er perfect bij als basis. Dit is ook weer niet het enigste wat erbij komt daarover uiteraard ook later weer meer..


attachment.jpg

Een flinke doos en goed gevuld zal later een lust voor het oog gaan worden met de rest van het komende diorama feest.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
succes met dit huis. niet de eenvoudigste om samen te bouwen, maar uiteindelijk wel mooi. Ook de Doobi ziet er al goed uit. Ik heb deze een paar maatjes kleiner, wordt dan op zich al groot genoeg...
 
Laatst bewerkt:
Weer eentje om te volgen , ga ik met volle interesse volgen omdat ik me ook iets nieuws ga wagen

Marc
 
Ik schuif ook mee aan, ook de bouw van het huis lijkt me intressant om te volgen.
 
Hallokes..hier is ne mens wel even zoet mee...gaat wel iets moois worden,dat gebouw past idd goed bij wat je in gedachten heb denk ik..veel succes homeghost.!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan