Hoofdsponsor

1/20 restauratie sea comander[DONE]

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.208
Ik ben me er van bewust dat mijn reeds lopende bouwprojecten nog lang niet klaar zijn maar dit kon ik niet aan mij voorbij laten gaan.
Na al zo dikwijls verteld te hebben dat we voor de club enkele eenvoudige bootjes nodig hadden om kinderen eens mee te laten varen omdat onze eigen schepen waarin veel tijd en arbeid zit je niet zomaar even in kinderhanden geeft.
Als dan een oud clublid zegt " op mijn zolder staat nog wel wat met een beetje werk aan dat daarvoor geschikt is." neem je aanbod graag aan en ga je dat onmiddellijk halen.
Op het eerste zicht was er inderdaad maar een beetje werk aan maar hoe dieper we afdaalden in het ruim hoe duidelijker het werd dat het niet ging om een kleine herstelling maar om een volledige restauratie van een model uit een vervlogen tijd.

Het hout dat in de romp zat om de motor,roeren en elektronica op zijn plaats te houden verpulverde bij aanraking , deels door rot deels van ouderdom.
Bij het wegnemen van wat er van overschoot kwam plots ook de schroefas los :( tijd dus om alles maar te ontmantelen en er een volledige remake van te maken.

en het bijhorend beeldmateriaal.

de box art van weleer

sea%20com%20%2010_zpszvubd4sx.jpg

Het ontvangen model en de werkzaamheden

20161111_215011_zpsvphutpw4.jpg

DSCN5872_zpsvrvlkj7a.jpg

DSCN5874_zpsjbnfa2qp.jpg

DSCN5873_zpsmscuaxfc.jpg

DSCN5937_zpsexob9ohy.jpg

voila we kunnen opnieuw gaan opbouwen.
vgr Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu je kan wel zeggen dat er enige werk aan nodig is...dit is ongeveer recht uit de box
 
Lijkt me een complete make over dat je hier gaat laten zien, ben benieuwd.
 
Wie heeft dat nog meegemaakt Marc :-)

Doe ik in schaal 1/1 , hihi !
De groeten,
Swake

Ps: Vandaag te koud, wat uitsorteren en lekker binnen blijven, na !
 
Leuk om te volgen :)
ik heb daarstraks een Chevelle SS op de werktafel gelegd voor restauratie ;)
 
Ziet er mij waard uit om gered te worden!
 
tof dat ik jullie toch kan boeien met deze grote schaal ( 1/20) ,

Gelukkig was de lijm voor 90% broos geworden zodat hij op de meeste plaatsen scheurde of loste bij enig wring werk.
Tevens was er niet geschuurd maar was de verf mogelijk zelfs zonder te ontvetten aangebracht ,waardoor de vlakke stukken makkelijk zuiver te maken waren.

Na enig onderzoek van dichtbij is ook gebleken dat er enkele barstjes in de boeg zitten, vandaar dus waarschijnlijk dat het binnen hout aan het rotten was.

Het grootste werk zal dus bestaan uit het lamineren van de romp aan de binnen zijde met epoxy en keperdoek.
Hierdoor behoud de romp gegarandeerd zijn vorm, hoef ik niks op te schuren en word het geheel meteen een stuk sterker.

momenteel ben ik bezig alle ontbrekende onderdelen te vervaardigen, foto's volgen.
vgr Marc
 
schepen bewonder ik wel maar volg in stilte heb al enkele yachten mee geladen uit de dok rechtstreeks op zeeschip en heb er ook 1 terug in de dok zien vallen met de nodige paniek .grt
 
Het was nog eens een productieve week, veel fotokes dus.

nieuw gemaakt omdat het niet aanwezig was: voorste reling, trap naar boven , trap naar zwemplatform, davids voor bijboot, bijboot, vlaggemast, navigatie verlichting, antenne

vernieuwd of opgelapt: radar, ramen, zwemplatform, instrumenten paneel, windscherm ( moet nog een keer, maar uit dikkere doorzichtige plexi )

buiten enkele zaken is alles nog verwijderbaar zodat het niet in de weg zit voor het schilderwerk.


DSCN5933_zpsasuhhzo4.jpg

DSCN5932_zpso80akock.jpg

DSCN5931_zpsrlv7e1wy.jpg

DSCN5934_zps6vodgkdl.jpg

DSCN5938_zpseyngeqdz.jpg

DSCN5939_zpsctjqabdb.jpg

DSCN5940_zpsbiqo5qsn.jpg

we kunnen gaan schilderen :)
tot later ,Marc
 
Goed bezig Marc, je een tijdje gemist ^^
 
de zomer is er om te varen, de winter om te bouwen.
Het heeft lang goed weer geweest vandaar dat we wat later van start gegaan zijn met het bouwen.
Maar wees gerust nu doen we weer enkele maanden verder.
vgr Marc
 
Zo te zien , gaat het lekker hé Marc , doe zo verder :)
 
Ja Marc jij houdt wel de moed er in hé.
Prachtige restauratie trouwens.:)
 
Merci Jongens,
We proberen ondertussen een strak werk schema te volgen en ons niet te veel bezighouden met andere dingen.
Enkele dagen geleden alle onderdelen buiten de romp in de primer gespoten, gisteren een start genomen met de lak werken en vandaag dankzij het weer tijd gevonden om de romp te behandelen.
Morgen alles maar lekker laten uitharden en wat tijd met het vrouwtje doorbrengen.

DSCN5943_zpsk2akrq2y.jpg

DSCN5948_zpsr83fjt4c.jpg

DSCN5955_zpsr4yp3pcc.jpg

DSCN5956_zpsrjop5m5s.jpg

tot later , Marc
 
Na het uitharden en hier en daar wat opschuren, meteen maar weer enkel gaten in de romp geboord waar de roer stangen en schroefas door de romp moeten.

We hebben geen aanpassingen gedaan maar alles opnieuw geïnstalleerd zoals het was, weliswaar met enkele vernieuwde onderdelen.
Achteraan is er ruimte voorzien om een batterij in te bouwen en vooraan is de fundatie voor de motor steun en servo eveneens geplaatst.

DSCN5976_zpshaejobyv.jpg

DSCN5975_zps646eyv03.jpg

tot later, Mac
 
Hoi Marc
Welke waarde van condensators heb je gebruikt voor die speed 700?
wel redelijke lange stuurstang aan de servo (volgens mijn gedacht hé)
grts
Smarc
 
Ik heb nog ergens op de zolder een bootje van vroeger en ook daarin was de ruimte voorzien voor zo een platte batterij ,kan je die trouwens nog vinden ?
 
Ik heb nog ergens op de zolder een bootje van vroeger en ook daarin was de ruimte voorzien voor zo een platte batterij ,kan je die trouwens nog vinden ?

Even inbreken, als je die platte van 4,5 volt bedoelt. Tijdens mijn werkzame periode rond 2002, heb ik al gezocht naar vervangers voor de platte zaklampen. Of iemand nog produceert, weet ik niet. Bedoel je die van 9 volt, die zijn heel duur met aanschaf. Met batterij, meer gaan denken, zoals in handschoenen, fototoestellen en laptops.

Hele mooie bouw !!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan