Hoofdsponsor

1/20 restauratie sea comander[DONE]

Hey naamgenoot ge zijt hier een knap stukje arbeid aan het verrichten tof en de reuk krijg je er gratis bij he , ik ken dat vroeger genoeg mee gewerkt bij het uitbouwen van auto's 1/1 maar dit is prettiger he
Goed bezig
Marc
 
Hoi Marc
Welke waarde van condensators heb je gebruikt voor die speed 700?
wel redelijke lange stuurstang aan de servo (volgens mijn gedacht hé)
grts
Smarc

Marc, de blauwe zijn 2.2MF 35V en de gele 0.47uF 250V
Net zoals de lange stuurstang was dit alles zoals ze gebouwd was, de stang is volgens mij een fiets wiel spaak dus die gaat nog wel wat jaren mee en gaat niet meteen plooien mijn gedacht.

@ cargomaster, in de ruimte die nu voorzien is kan een grote 12V loodbatterij in. Ik ga dus nog een los bakje maken dat hierin past met de juiste afmetingen.
In het verleden heb ik ooit al bakjes gemaakt die net passend zijn , en als dan enkele jaren later de batt het begeeft vind je er geen enkel meer met de zelfde afmetingen. Ik maak dus voortaan een eenvoudig aanpasbaar batt vak, men word inderdaad slimmer met de jaren.

In jou boot heeft volgens mij eerder een batt pack van 4aan elkaar gesoldeerde 1.5V batt gezeten dus 6V in totaal en niet 4.5 of 9 V . Dit was jaren geleden de standaard. Je kan best even zoeken naar een aanduiding op de motor of regelaar voor de juiste werk spanning.

@ naamgenoot :) zwijg me over de geur :( de man was een fervent sigaren roker , ik heb alles mat water en javel meerdere malen afgewassen voor de geur te verdragen was in mijn werkplekje.

vgr Marc
 
foto

hey inderdaad was het de battery van 4.5 volt, de reden waarom ik ze zoek is om ze te gebruiken in mijn militaire collectie zaklampen WOII en daarna ik heb er nog een dozijn gevonden in het Belgische leger destijds..maar die geraken op he.. zie foto daarom mijn vraagje..

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
3x1.5=4.5 :) nee, alle gekheid achterwege gelaten.

als je een houder voor 3 of 4 AA batterijen neemt kan je deze een beetje aanpassen en op de voorziene plaats monteren in je lampen.
Volgens mij is het perfect haalbaar zonder aan de zaklampen iets te wijzigen.

succes er mee, vgr Marc
 
En plots merk ik dat het al lang geleden is dat er hier nog wat gepost is door mij terwijl de werkzaamheden rustig verder liepen.
Hoog tijd om jullie even op de hoogte te brengen van de vooruitgang.
Na het spuiten van romp en dek in de basiskleur ( wit ) konden de details worden geplaatst als ook de ramen.

DSCN6028_zps2vwzfraf.jpg

Daarna kon de volledige romp en dek afgeplakt worden om de 2de kleur aan te brengen.

DSCN6124_zpszyznkbzq.jpg

En hierna liep het mis...... ik had testen gespoten om te zien of de verf wel te combineren was . Maar nu bleek dat ik wel wit op blauw kon spuiten maar niet blauw op wit en laat ik dat laatste nu net niet getest hebben . Gevolg? witte verf werd gewoon opgevreten tot zelfs onder de tape .
Alles moest dus overgedaan worden ,maar eerst een tussenlaag gezocht waardoor ik de 2verven wel kon combineren ( waarom maak ik het mezelf toch steeds weer zo moeilijk )

DSCN6166_zpsaicel3f4.jpg

DSCN6167_zpsbc4bk0ct.jpg

uiteindelijk is een deel van de reeds aangebrachte details verwijderd of beschadigd en moeten deze opnieuw gemonteerd worden.

DSCN6168_zpszlopfwtv.jpg

Eveneens is aan de binnen zijde van de romp nog wat extra stevigheid aangebracht in de boeg in de vorm van isolatie plaat welke eveneens er voor zorgt dat een bootje blijft dobberen mocht het kopje onder gaan. Motor, servo, en regelaar kregen hun vaste plaats nu nog even wachten op de bestelde batterijen zodat hiervoor eveneens een passend bakje kan voor gemaakt worden.

DSCN6169_zpseso1ev2t.jpg

Tot op heden is de romp en dek nog steeds van elkaar gescheiden , moet de romp nog voorzien worden van de naam en een rood lijntje tussen blauw en wit maar het einde naderd stilletjes aan.

DSCN6171_zpsg1ojwm7r.jpg

tot later , vgr Marc
 
Dat ziet er echt wel mooi uit.
Nu nog de laatste loodjes en ze kan varen ;)
 
Mooi werk Marc, dat is wel de moeite om te posten.

Ik post de laatste tijd alleen maar vliegtuig herstellingen, resultaat van te leren vliegen ;)
 
Merci voor jullie interesse en reactie,
Stilaan werd het tijd om batterijen te bestellen , maar eerst even bepalen hoe zwaar deze mogen zijn.
meteen de eerste ter water lating na aanvang restauratie werken. Een half uurtje later nog steeds droog aan de binnen kant, YES, OK

DSCN6137_zpsafbzivte.jpg

Nadien alles terug monteren dat we tijdens het verven verwijderd hadden en meteen het windscherm afgewerkt.

DSCN6191_zpsx2c6fd3s.jpg

DSCN6193_zpsabdjgbf6.jpg

DSCN6192_zps2uxrgojj.jpg

en tijdens ons uitstapje naar de modelbouw beurs te Goes heb ik nog aan een voordelig prijsje enkel bemannings-leden weten te strikken, eentje diend nog wel her schoold te worden maar dat zal niet meteen problemen opleveren :)

DSCN6197_zpsz7rk6bmx.jpg

tot later maar weer ,
vgr Marc
 
Mooie boot en met de bemanning komt het ook wel goed zie ik.

Fred
 
met een zeer sterk vermoeden dat dit de voor laatste post gaat zijn het jongste bouw nieuws.

De bemanning is meteen al weer afgevloeid, 1/20 en 1/24 schillen toch te veel om realistisch te blijven.
Ik ben dus opnieuw op zoek naar 1/20 bemanning met goed voorkomen.

onder het achterdek is de batterij houder afgewerkt. Hij is verankerd met 2 schroeven en is uitgevoerd als een slede.
Mocht ik ooit van batterijen moeten wisselen is de houder steeds aanpasbaar zonder dat het dek dient verwijderd te worden.

De ontvanger heeft eveneens een plaatsje gekregen zodat de antenne zo hoog mogelijk boven het wateropp steekt.
Deze zomer nog last gehad met een horizontaal opgestelde antenne net boven de waterlijn. ( scheepje was even onbestuurbaar aan het rond dobberen in vol gas achteruit )

Nog even een vergrendeling van de kajuit zodat deze zeker niet kan gaan vliegen en een nood schakelaar om alles uit te schakelen.

En dan de actie die er voor zorgt dat er geen weg meer terug is. Het verlijmen van dek en romp.
Daarna de bijboot nog definitief opgehangen.

Nu rest enkel nog de bestikkering , naamgeving en eventueel enkele bemanning leden.

DSCN6198_zps5ryjaix2.jpg

DSCN6200_zpsibktfxl1.jpg

DSCN6388_zpswmlrjmsm.jpg

DSCN6390_zpsdh3yvhy5.jpg

DSCN6391_zpsb08plaor.jpg

tot later,
Marc
 
Hele mooie restauratie, deze verdiende een nieuw leven.
 
Wow mooi net echt , zonde van de bemanning maar dat zal wel in orde komen zeker
grt
Marc
 
merci allemaal, hopelijk volgende week het echte einde.
vgr Marc
 
Een juweeltje op het water good job marc

Smarc
 
Die is mooi geworden, was natuurlijk te verwachten dat je ook van deze een juweel ging maken ;)
 
dat die zo groot was had ik slecht ingeschat amai knap gedaan grt.
 
Het heeft efkes geduurd, maar met deze post word dit bouwverslag beëindigd.
De waterlijn werd vorige week nog voorzien van een rood lijntje alsook op de stuurhut en bijboot komt dit lijntje terug als accentuering.
Verder werd ze gedoopt als Dolphin en werden op het voordek en achteraan samen met de naam op de boeg het herkenbare silhouet van de dolfijn aangebracht.

om af te sluiten enkel actie foto's van de maiden trip van vandaag.



Image1_zpskdhh938h.jpg

DSCN6474_zpsgcuqyurs.jpg


hopelijk meld er zich nog een bemanning aan deze zomer
tot in een ander bouwverslag.
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan