Hoofdsponsor

1/76 Matchbox - T 34 / model 1941 [done]

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.441
Hey,

Allez, we zijn weer terug met een ander gestarte topic, zoals de titel bovenaan aangeeft....:8
Na een rondje stevig gedetailleerd modelbouwen gaan we nu terug voor een rustige RUDD waarbij het verstand op nul kan gaan, allez, is relatief he..., en we gewoon eens kunnen doorbouwen zonder al teveel na te denken....:nowink:
Het slachtoffer van dienst is een oude Matchbox-kit van de jaren 1976, dus juist ja, 40 jaar oud modelletje....:unsure:
De bedoeling hiervan is al uitgelegd, maar kort komt het erop neer dat het voor mij met deze toestanden begonnen is vroeger en dit terug wil in 'ere' brengen door deze opnieuw te bouwen en te behandelen met de huidige technieken....:8

Het model is ondertussen al zo goed als gebouwd, nog enkele kleine behandelingen en daarvan zullen dan de foto's volgen, van het gebouwd maar niet geschilderd model. De bouw zelf is al gestart op enkele vorige beurzen, vandaar dat deze op de slachtbank al lag om gemaakt te worden...:wub:
Wat hebben we aan het model veranderd, ja ik weet het, we kunnen het echt niet laten....:tongue: , maar er zijn geen toevoegingen gedaan, enkel maar enkele aanpassingen die het model ten goede komen. Hierbij denken we aan uiteraard het vlakschuren/opvullen van bepaalde delen die noodzakelijk waren, het uitboren van de verschillende lopen, kanon, mitrailleurs van de tank en het figuurtje, uitfrezen van het licht, uitboren van de uitlaten, en zeker niet te vergeten de behandeling van de koepel zelf. Volgens documentatie is deze koepel gegoten en dat laat zijn sporen na uiteraard. Dit hebben we ook zo gemaakt dat de koepel van het model 'gegoten' is. Dit is heel simpel, gebruik hiervoor een bolvormige frees die je met een zeer traag draaiende boormachine lichtjes tikt tegen de te behandelende oppervlakten. Men bekomt hierbij 'putten' in het plastiek. Na deze behandeling schuren we deze lichtjes bij zodat bramen verwijderd zijn. Nadien met vloeibare lijm, type Revell die het oppervlak 'smeuïg' maakt, deze oppervlakten begieten....:unsure:
Men neemt nadien een borstel met harde haren en maakt een deppende beweging over het oppervlak totdat de lijm begint te stijven. Nadien terug lichtjes opschuren en klaar is kees, je hebt het uiterlijk van een gegoten onderdeel....:8

Bij de volgende levering zullen de foto's meer verduidelijken, nu enkel het begin...

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, de volgende lading foto's zullen het model zelf zijn....;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Altijd leuk, deze modelletjes, dat van jouw is zowat uit de tijd dat ik mij in modelbouw begon te interesseren :)
Nostalgie ten top dus :laugh:
 
Hier is hij dan , de overbekende Russische tank !

Veel plezier en succes met deze Swaken.
 
Hey,

Inderdaad, dat zijn altijd al plezante kitjes geweest en ik zal ook ongeveer die leeftijd gehad hebben toen ik mij in modelbouw begon te interesseren, dus da's al lang geleden zulle.....:wub:
Er zal bij deze niets speciaals gebeuren enkel een losse bouw en eens een sneeuwcamou proberen uit te werken door middel van de haarlaktechniek. Het gaat er dus koud uitzien....brrrr:$

Ik heb al uitgelegd hoe ik tewerk ben gegaan om de gegoten toestand van de koepel heb bereikt, daar hebben we dan ook nog een kleine lasnaad opgelegd waar die moet liggen volgens docu. :wub:
Dit is gebeurt met een fijne streched sprue aan te brengen en dan 'nat' te maken met onze vloeibare lijm om nadien met een fijne mespunt inkervingen te maken zodat de lasnaad ontstaat. Let hierbij op, het is schaal 1/76, dus nog iets kleiner dan de gebruikelijke schaal waarin we werken.

Moet toch wel zeggen dat voor die tijd de details al mooi aanwezig waren en zeker op die kleine prutsen. :8

Allez, wat bouwfoto's,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


en de bodemplaat die momenteel in zijn vaststaande fase is op zijn basisplaat. Die komt dan nog op een onderplaat zodat later e nog glas over kan ter beveiliging van het stof....
Misschien nog vermelden dat de houten planken hun inkervingen hebben gekregen om de houtstructuur te benadrukken. Hier gaan we pogen om het hout een sterk verouderde look te geven, dus bruin/grijs tinten zijn niet ver af dan.....

attachment.jpg


Voila se, we zijn al klaar met bouwen, en dat zijde niet gewoon van mij he....:wub::8:nowink::nowink:
 
Weeral goed bezig hé Swaken, zal weer een leuk kleinood worden.
 
De combinatie van bovenstaande onderdelen, enkele kleurtjes verf, een beetje roeren, en Swaken maakt daar wel een kunstwerkje van :8
 
volg dit graag want zal weer knap worden grt Pascal
 
Ziet er een mooie kit uit, alleen de MG lijkt wat groot. Succes...
 
Hey,

Hier zijn we terug....:8
Kleine update van dit gedoe hier. De T 34 is op zijn basiskleur gebracht en klaar om enkele kleine bewerkingen te ondergaan zodat decals op plaatsen, een lichte wash over te leggen en een fijne pinwash om te accentueren. De kleuren die zijn aangebracht zijn Russisch groen om daarna op te lichten met een lichtere groene kleur om daarna nogmaals op te lichten met een nog lichter mengsel. Kleuren zijn heel subtiel aangebracht. Te zien is dat er een preschaduw is gelegd voordat ik het basiskleur heb aangebracht. Ik vind het persoonlijk wel iets hebben.....maar wie ben ik uiteraard....:):):8
Daarna mag hij terug in de klir gezet worden om zijn winterjasje aan te doen...:wub:
Wintercamouflage zal gebeuren met de haarlakmethode, het komt erop neer om de stukken afzonderlijk onder handen te nemen zodat controle kan gehouden worden over de onderdelen bij bewerken nadien. Uiteraard, foto's zullen dan wel volgen.....:wub:

Nu foto's van de stand van zaken...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, hou er uiteraard rekening mee dat daarover nog een witte verf moet komen, dus het meeste zal weeral niet gezien worden....:wub::8
 
Schoon begonnen, is half gewonnen :147:

Wat mij wel opvalt, is dat de loop van de machinegeweer bijna een even grote diameter heeft of het kanon :laugh: ;)
Oude kits hebben wel vaker zulke details die niet op schaal zijn hé ;) ;)
 
interessant om volgen en blij dat je dit wil doen en ja de grote machinegeweer viel mij ook op grt Pascal
 
Weeral goed bezig Swaken.
Denk niet dat je dat machinegeweer tot een goed einde kan brengen gewoon door het te verfijnen, daar zal minstens een beetje scratch voor nodig zijn en ik dacht dat het bij deze bouw niet de bedoeling was. Misschien overwegen om het weg te laten in zijn geheel want zoals het nu is zal dit het model ontsieren.
 
Hey,

Ja, daar hebben jullie uiteraard een punt en ik had het natuurlijk ook al gezien....:) 't Ja, die kits van vroeger hadden dit wel eens niewaar.....:)
Nu, inderdaad, het is niet de bedoeling hier om te superdetailleren gezien het feit dat wij RUDD bouwen en de 'oude' glorie willen tentoonstellen.....;)
Erwin, ik denk van het erop te laten daar het eigenlijk deel uitmaakt van de kit, natuurlijk begrijp ik je reactie hierop, en mocht dit een detailbouw zijn zoals gewend, zou hij er zeker eraf vliegen. Nu vind ik dit wel zijn charme hebben, zeker omdat hij 40 jaar oud is deze kerel....;)
Ik hoop van met fijn schilderwerk hem naar een hoger niveau te brengen zodat het geheel zal mooi overkomen....:) ;)
 
Dit is lekker vintage, een uit de kluiten gewassen machinegeweer mag dan niet ontbreken, een 40 jaar oude kit kan je rustig neerzetten met alle gebrekjes.
 
Ik begrijp je ten volle hoor Swaken.
Nu, die Dushka's (denk toch dat het zo één is) hadden toch een redelijk grote mond dus verfijnen kan je nog altijd doen maar dan zou ik je aanraden van de buitenzijde weg te schuren en dunner te maken en zeker niet de binnenkant uit te boren naar buiten toe. Op die manier ga je het toch iets kunnen verfijnen.
Voor de rest accentueren door schilderwerk maar dat is bij jouw geen probleem.
 
Recht uit de doos lijkt me niet uit te sluiten dat je de loop uit getrokken sprue zou maken, als het maar Revell sprue is. Mooi schilderwerk alvast.
 
Ik heb er ook niets op tegen hoor :nowink:, het was mij gewoon opgevallen :ph34r:
Jouw werken kennende zal zelfs dit een pareltje worden, gebreken en al... ;)
 
Hey,

Hier zijn we weer terug...:)
We hebben tijdens de vakantieperiode toch nog wel iets gedaan aan de T34.
Nadat hij in zijn basiskleuren was gezet, dus basis + oplichten en schaduwen, hebben we een laagje klir aangebracht ter bescherming van de aangebracht verf.

Nadien decals aangebracht waarvan ik niet echt content van ben. Het zijn oude decals, dat weten we, en we hebben ze voorzien van decalhersteller (vloeistof om oude decals te herstellen van Microscale). Bij het aanbrengen van de torendecals is het wat misgegaan. :O:@
Natuurlijk, de toren zelf is niet glad van oppervlak en misschien heeft het daarmee ook te maken. Nu, we hebben toch wel wat decalvloeistof gebruikt om het iets of wat goed te krijgen...:huh::$
Volledig 100 % is het niet geworden maar ik kan er mij in vinden omdat het op foto erger toont dan in het echt , dat hebben we met macrofoto's natuurlijk.

Nadien terug een laagje klir erop om ze toch te verzegelen en nadien een basis verwering erop gebracht. Een blekere filter op de bovenkant en een donkere filter op de onderzijde van de tank.
Daarna gewoon schaduwen met dark wash en oplichten met een nog lichtere verf om de detail te accentueren. Nu, er moet nog een witte sneeuwcamouflage erover en dit zal toch iets of wat 'letterlijk' camoufleren...:tongue::8

Voor het aanbrengen van de witte camou zullen we gebruik maken van de haarlaktechniek zodat er iets of wat realistische afbladering kan bekomen worden....:8
Momenteel staat hij in de klir te drogen en daarna wordt hij voorzien van een laagje haarlak. Dan kunnen we beginnen met spelen...:$

Allez, foto's zullen spreken....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila, je hebt het weer al gekregen, binnenkort meer ....:wub:
 
Ziet er toch goed uit hoor Swaken.
Wel beetje last van silvering maar zoals je zegt zal dat met de bijkomende verwering en camo wel afnemen.
Goed bezig jong!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan