Hoofdsponsor

1/32 King of the road 54mm [DONE]

Leysend

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jul 2011
Berichten
1.053
Goede middag beste kijkers,

Ik ben een hele poos niet meer aan bouwen toegekomen na het afwerken van de Landsknecht wegens een woelige periode op professioneel vlak. Enkele mensen die beslisten een andere baan te zoeken, dus vervanging zoeken, opleidingen regelen, enz enz... Niet eenvoudig want 2 functies waren sleutelfuncties zoals Sales, dus dat vervang je niet in 1-2-3. Drukke tijden dus, maar intussen zijn de golven weer wat gaan liggen en heb ik eindelijk weer wat tijd gevonden om nog eens een projectje te starten.

Deze kit lag al een hele tijd in mijn Stash naar mij te kijken en werd dus van het schap geplukt, afgestoft en de doos geopend.
Het is een 54 mm figuurtje van Andrea Miniatures uit de reeks 'A Wonderfull World". Veel van de figuurtjes uit deze reeks zijn gebaseerd op werken van de Amerikaanse kunstenaar Norman Rockwell, en ook dit figuurtje is gebaseerd op een van zijn schilderijen.
Persoonlijk vind ik de werken van Rockwell erg mooi en leuk. Als je zijn werken even Googlet, zal je veel figuurtjes uit de Andrea reeks herkennen.

Zo, dat was een beetje achtergrond informatie voor de geïnteresseerden, en nu de start.

De boxart:
attachment.jpg

En hier een paar Dryfits.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En een aantal van de onderdelen 'ge-pinned' en op handvatjes gezet.
attachment.jpg

Zo, dat is het voorlopig. Nog niet erg veel maar toch al een start.

Hopelijk binnenkort een update.
Groeten en prettige zondag aan iedereen.

Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dir zal ik met plezier volgen grt Pascal
 
leuk. Veel plezier met de werken
 
Veel plezier met de schilderwerken straks :)
 
Ik heb dit altijd een leuk figuurtje gevonden .
Ben benieuwd naar het eind resultaat ...
 
Ik zet mij er bij, als het niet stoort? Ik zal stil zijn... ;)
 
Stilte is niet echt nodig Beyond.
Hopelijk stoort mijn Metal muziek niet die steeds redelijk luid staat als ik in mijn 'modelbouw-cave' zit.
:You_Rock_Emoticon:
 
Goedenavond beste kijkers,

Weer een beetje tijd gevonden om verder te werken aan dit projectje. Eerste stap, een dun laagje primer aanbrengen. Hiervoor gebruik ik een spuitbus van Tamiya "Fine Surface Primer". Dus is een witte primer met een zeer fijne textuur wat voor deze schaal een noodzaak is.attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg
Even een Euro erbij gelegd om een idee van schaal te geven.
attachment.jpg

Vervolgens de boel goed inspecteren en vaststellen dat er nog een paar gietnaden aanwezig waren.
Een beetje vijlen en schuren dus.
attachment.jpg

attachment.jpg

En ook nog een naad (aan de elleboog) die opgevuld moet worden. Tamiya putty dus bovengehaald naad opgevuld en na 24 uur bijgeschuurd.
attachment.jpg
Vervolgens 2e laag primer en het figuurtje 48 uur laten drogen.
Vervolgens de jas met de airbrush geverfd.
Eerst met tamiya tape de nodige zaken ge-masked.
attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens de jas gespoten met XF-53 neutral Grey en XF-24 Dark Grey en X-F2-Wit.
attachment.jpg

De manier waarop ik de jas spuit is als volgt:
- De volledige jas wordt gespoten met een mengsel van 40% XF53, 40% XF24 & 20% XF-2.
- Vervolgens worden er een schaduw gespoten van XF24 (dark grey) Deze wordt langs de onderkant gespoten. De spuitrichting moet dus zijn van de voeten naar het hoofd. Op die manier dek je enkel die stukken die in een schaduw zone liggen.
- En als laatste wordt er een laagje gespoten van XF53 met een beetje XF2. Deze laag wordt van boven naar beneden gespoten, dus de airbrush wordt enkel van het hoofd naar de voeten gericht. Op deze manier breng je een highlight aan.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het effect van de schaduw en de highlights wordt later verder uitgewerkt met olieverf. Deze drybrush lagen dienen zuiver als basis.

Zo dat was het voorlopig. Hopelijk volgende week meer info.

Tot kijk.
Dirk
 
Knap en mooie uitleg die we zeker dienen te onthouden.
 
die uitleg is zeker wat waard thanks. grt Pascal
 
Mooi uitgelegd :)

Wat ik mij nu wel afvraag, ga je geen naad hebben tussen de twee onderdelen?
Had je niet beter eerst de onderste laagjes kledij aangepakt, om dan alles te kunnen samenvoegen, naad wegwerken en dan de jas in één stuk aangepakt?
Of heb je een andere werkwijze waarbij dit geen probleem zal zijn?
 
Heel leuk figuurtje om te schilderen heb hier op wedstrijden al top exemplaren van gezien,veel succes 😉
 
Goede middag beste kijkers,

Wat heeft een mens anders te doen op kerstdag dan nog eens een update te plaatsen over de vorderingen.

De laatste weken af en toe wat kunnen verder werken aan ons figuurtje. Na de spuitwerken, eerst het gezicht gedaan.
Begonnen met een laagje flesh als basis (mengsel van wit en Andrea flesh tone):

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens de ogen met wit en beetje blauw geverfd. Rond de ogen wordt een donkere rand aangebracht die als basis voor de schaduw zal dienen:
attachment.jpg

attachment.jpg

De ogen worden met dark grey uitgepikt:
attachment.jpg
Let wel dat dit schaal 54mm is. Het gezicht is kleiner dan de nagel van mijn pink.

Vervolgens gebruik ik een techniek waarbij ik met Acryl verf de schaduw en highlights al wat ga uitwerken. Eenmaal deze laag droog zal de volgende laag met oliveerf gebeuren.

Ik ga er van uit dat onze clochard iemand is die al enige tijd blootstaat aan de elementen. Winter, zomer, zon, sneeuw, regen, het ontbreken van een dagelijkse douche enz. hebben dan ook een invloed op het gezicht en de huid van onze vriend. Ik opteer daarom dus om een beetje zwaardere contrasten tussen de schaduw en highlights.

attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op dit ogenblik ziet het er niet erg netjes uit, maar met de olieverf kunnen we dit als basis gebruiken om het gewenste resultaat te bereiken.

Ik ga als volgt tewerk:
- Eerste een laag Burnt Sienna met een tikkeltje yellow ochre aan toegevoegd. Deze laag +-1 uur laten drogen en dan met een droge borstel deze laag zoveel mogelijk terug verwijderen. Dit laat een dunne film verf na die in de grondlaag trekt. Een subtiel effect wat we hier nodig hebben.
- Vervolgens wordt met Yellow Ochre de eerste highlights aangebracht. Opnieuw +- 1 uur lagen drogen en ook deze laag weer verwijderen met een droog penseel.
- Als laatste de highlights met wit uitegewerkt volgens hetzelfde principe.
- Op de kaken ook een klein tikkeltje rood inwerken om een soort blos te creeren.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg

Next step: de grijze haren. Eerst een basislaag gelegd met een mengeling van een paar Humbrol kleurtjes en dit grondig laten drogen.
attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens een wash van donker grijs, en de highlights met lichtgrijs en uiteindelijk een beetje wit uitwerken.


attachment.jpg

En om even een idee van de schaal te geven er een Eurotje bijgelegd.
attachment.jpg

Zo, dat was het voorlopig.

Bij deze aan iedereen op het forum een prettige kerst toegewenst !!

Groeten,

Dirk
 
Mooi werk en leuke how to Dirk.
 
mooi en leerrijk om volgen grt Pascal
 
Goedenavond beste kijkers,

Zo, we zijn al weer een hele tijd verder sinds de laatste update, nieuwjaar achter de rug (gelukkig nieuwjaar aan iedereen), pasen achter de rug (zalige pasen aan iedereen), en dus tijd om nog eens een updat te plaatsen.

Gedurende de laatste maanden af en toe wat verder kunnen werken. Erg druk met het bedrijf, gelukkig even een korte vakantie kunnen nemen tussendoor. Nu volop bezig met de voorbereidingen van de verhuis van onze firma naar een nieuw kantoorgebouw. We hebben de handen vol.

Het doet dus deugd om af en toe eens in de kelder te kunnen duiken en me aan de modelbouwdesk te zetten. Dat zijn van die ogenblikken dat je even alles kan vergeten en je toeleggen op het creeeren van iets moois. Ik denk dat de meesten onder ons dat gevoel wel kennen.

Zo, en dan nu onze Clochard. De hoed heb ik geverfd met de Witte Acryl set van Adrea. Ik heb opzettelijk gekozen voor een iets donkere en dus 'vuile' hoed. Het is en blijft een clochard dus ik ga ervan uit dat de hoed geen nieuwe is, en al wat heeft afgezien.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder de band rond de hoed rood geverfd, en de jas met verschillende grijstinten bewerkt om ook hier een versleten, oude en vuile look aan te geven.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


Zo, dat was het dan weer voor vandaag.
Een korte update, in de komende dagen hoop ik nog wat meer vorderingen te kunnen tonen.

Groeten,

Dirk
 
Heel mooi maar toch een vraagje: is het onderste deel van de bovenkant van de hoed niet wat te wit in vergelijking met de rest?
De bovenzijde van de voorkant is bleker dan de rest, dat is goed, daar schijnt de zon op maar achteraan en van onderen zou ik toch iets donkerder doen.

Pfff nogal een uitleg hé om te zeggen dat die witte kleur mij opvalt.
 
Ziet er mooi uit :)
Misschien de rode band nog iets meer verweren (het rood iets zachter maken?).
Nu ziet die rode band er nog iets te "nieuw" uit vergeleken met de hoed.. (naar mijn bescheiden mening hé ;) )
 
Of zoals Erwin tezelfdertijd heeft gepost, het wit iets minder wit, dan zal het rood ook iets minder opvallen ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan