Hoofdsponsor

1/32 King of the road 54mm [DONE]

mooi en volg nog steeds grt.
 
Bedankt voordetips heren.
Ik zal deze eens kritisch bekijken in relatie tot het figuurtje.
Het is natuurlijk zo dat de Clochard op de voorziene vignette buiten zit, in de zon.
Enige highlights lijken dan wel logisch.

Dirk
 
Goede middag beste kijkers,

De broek van onze clochard werd gisteren in de verf gezet. Grondlaag van Humbrol matt 29, en daarna met olieverf de broek geverfd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groeten,

Dirk
 
Heel mooi gedaan naar mijn bescheiden mening , inderdaad de commentaren van het hoedje zijn terecht maar is gemakkelijk te verhelpen hé .
De broek vind ik persoonlijk zeer goed geslaagd . Blijf dit zeker opvolgen !!!!!!!
 
Goede middag beste kijkers,

Volgend op de opmerkingen, waarvoor dank, een poging ondernomen om de hoed wat te verbeteren. De witte highlights iets getemperd en ook de rode band bijgewerkt met een ietwat meer verkleurd (afgebleekt) rood.

attachment.jpg



attachment.jpg

attachment.jpg

Verder het hondje geverfd. Gepoogd om er een beetje een droevige / bedelende blik aan te geven; de hond hoopt natuurlijk op een stukje worst. Gezien het een hondje van een clochard betreft zal het ook wel niet echt een propere hond zijn die dagelijks geborsteld wordt en af en toe gewassen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens ook een start gemaakt van de 'base' voor het vignetje. Hiervoor gebruik ik een boompje dat ik in een vorig project had gemaakt (Landsknecht), maar dat te klein was voor de schaal van de Landsknecht (120 mm). Aangezien de clochard 54mm is past dit boompje veel beter bij deze figuur. Hier de fotos van het vervaardigen van het boompje.

Hier de grondstoffen:

attachment.jpg

Een boomstammetje uitgekozen, en gaatjes boren voor de takjes.

attachment.jpg

We maken er een berkje van dus grondlaag wit.

attachment.jpg

Vervolgens de typische zwarte strepen / vlekken van een berk verven.

attachment.jpg
attachment.jpg

Daarna met superglue de takjes vastlijmen.

attachment.jpg
attachment.jpg

En we hebben een boompje.

attachment.jpg

Zo, dat was het voorlopig weer.

Groeten en prettig weekend aan iedereen !

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Hoed ziet er beter uit, naar mijn smaak dan :8
Boompje is ook zeer geslaagd ;)
 
Hey mannen er gaat hier iets moois komen , bij zulke werkjes val ik steeds van de ene verbazing in de andere , dees is gewoon goed , het hondje steelt de show voor ons hier thuis omdat wij hondenliefhebbers zijn , versta me niet verkeerd he de clochard is gewoon geweldig gedaan qua kleuren kan ik niks zeggen met mijn kleurenhandicap voor mij is het allemaal goed ik kijk naar het geheel en ik zie dat het hier een knap werkje gaat worden
Doe zo verder ik kijk en geniet
Marc
 
Ja Marc dat hondje is geweldig samen met clochard en boom. Hier is iets knap op komst en volg gestaag grt.
 
Goede middag beste kijkers,

Dank voor de motiverende commentaren ! Een mens krijgt daardoor zin om verder te werken.
Vandaag aangelopen tegen een probleemje dat al even in de lucht hing en wat door Beyond ook al werd voorspeld.
Namelijk de naad tussen het boven en onderlijf.

En ja hoor die was er wel degelijk na het samenlijmen van beide onderdelen:

attachment.jpg

attachment.jpg

Toch een redelijke naad waar zeker een oplossing voor gevonden moest worden.
De 2 delen werden met epoxy lijm aan elkaar gehecht en gedurende een nacht laten uitharden.
Tijdens de avond / nacht heb ik lang liggen denken hoe dit op te lossen.
Ik zocht naar een manier om de naad te dichten zonder dat het halve figuurtje vol 'putty' zou hangen, en zonder dat er schuurwerk aan te pas zou moeten komen want dat zou het schilderwerk te veel schade toebrengen.

En ja hoor, na enig denkwerk heb ik er iets op gevonden. Het gaat als volgt:

- We gebruiken de verf die werd aangewend als basis kleur van de jas, nl XF-24 Dark grey van Tamiya.
attachment.jpg

Vervolgens voegen we daar een beetje plaaster aan toe.
attachment.jpg

attachment.jpg

En krijgen we een soort van vulsel dat in een keer de juiste kleur heeft.
We brengen deze pasta aan met een tandenstokertje:
attachment.jpg
attachment.jpg

Het ziet er dan nog een beetje ruw uit.
Vervolgens gebruiken we een nat penseel om de overtollige vulling te verwijderen.
We bekomen dan een veel gladder resultaat.
attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens zullen we dit laten uitharden om nadien nog wat bij te werken met verf.

Zo dat was het voorlopig weer. Tot de volgende zitting.

Groeten,

Dirk
 
Weerom een eenvoudige en knappe oplossing zoals we er dikwijls zien op ons forum. Ziet er in elk geval goed uit!
 
Goede morgen beste kijkers,

Dit weekend weer even tijd gehad om verder te werken. De werken aan de 'base' zijn begonnen.

We gebruiken een houten base waarvan we eerst de randen afplakken om te vookomen dat deze onder de gips geraken.
attachment.jpg

Vervolgens maken we een bekisting van lego blokjes.
attachment.jpg

En bevestigen deze op de base met tape.
attachment.jpg

Daarna gaan we met een dremel de ondergrond ruw maken om er zeker van te zijn dat gips (allesvuller) niet loskomt wanneer deze droog is.
attachment.jpg
attachment.jpg

Vervolgens voorzien we de bodem van een laag houtlijm en brengen dan de allesvuller aan.
attachment.jpg

attachment.jpg

Dit laten we dan volledig drogen.

attachment.jpg

Op de base komt straks onze berkenboom. Aangezien enkel de boom en de clochard een beetje weinig is op deze base gaan we er ook een soort houten omheining bijzetten.

Stukjes balsa hout gesneden en met een staalborstel deze wat 'opgeruwd' waardoor de nerven beter zichtbaar zijn en er een textuur ontstaat van oud verweerd hout.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En de nodige schilderwerken uitgevoerd met volgend resultaat.
(procedure: grondlaag, laten drogen, wash met raw umber, drogen, drybrushen met verschillende tonen grijs en bruin, een paar lokale pin-washes gevolgd door wat extra drybrushing hier en daar.)

attachment.jpg

Vervolgens de boom op de gedroogde base bevestigd door middel van een koperen pinnetje. De basis van de boom verbeterd met Fimo zodat deze op een realistische manier 'in' de grond staat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dit is waar het allemaal op moet gaan lijken.

attachment.jpg

Volgende stap is het integreren van de figuur in dit landschapje.

Groeten,

Dirk
 
Goede middag beste kijkers,

Hier weer even een update. De figuur werd gisterenavond in de 'base' geintegreerd.
Een laag plaaster werd aangebracht op de 'base' en het voetje van de figuur werd daarin verwerkt opdat dit perfect aansluit met de rest van de ondergrond.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eenmaal de plaaster droog boren we een reeks gaatjes waar we straks de omheining in kunnen vastzetten, alsook gaatjes om straks gras enz in te planten.

attachment.jpg

In de omheining brengen we pinnetjes aan waardoor we deze kunnen vastzetten.
attachment.jpg

Met dit als resultaat:
attachment.jpg

Nu krijgt de 'base' een grondlaag Humbrol 29.
attachment.jpg

attachment.jpg

Na het drogen van de verf wordt er een verdunde laag houtlijm aangebracht gevolgd door steentjes, takjes, zand en een paar stukjes gras.
attachment.jpg

attachment.jpg

Dit goed laten drogen en het overtollige gras en zand er af schudden. Daarna over het geheel een nieuwe laag verdunde Humbrol 29.

attachment.jpg

Deze laag opnieuw goed laten drogen. Gevolgd door een wash van Raw Umber olieverf.

attachment.jpg

Zo dat was het voorlopig weer. Straks kunnen we de base verder afwerken waarvan we opnieuw verslag zullen uitbrengen.

Groeten,

Dirk
 
Dat is een mooie update :)

Het enige wat mij opvalt is dat de omheining iets groot uitgevallen is ten opzichte van je figuur, maar het kan natuurlijk wel...
 
Ik had dit kunststukje nog niet gezien; erg mooi gedaan tot nu toe!

Enkel dezelfde opmerking als Xavier omtrent de wat forse omheiningsbalken, maar het is niet onmogelijk. Als het niveau van je diorama'tje zo hoog is, kom je daar mee weg omdat de toeschouwer (zoals ik) vanzelf de indruk krijg(t) dat dit precies jouw bedoeling was. En dat is het dan ook waarschijnlijk. Zo niet, dan kun je daar beter niets van zeggen :)

O ja en persoonlijk had ik het hek ook doorgetrokken, ofwel de illusie gemaakt van verdere latten. Dat je hek aan beide uiteinden pontificaal eindigt, doet voor mij afbreuk aan de illusie dat het hekwerk doorloopt. Ik weet dat dit bij vignettes vaker op deze manier wordt gedaan (het is een wijze van diorama's / vignetten te begrenzen) maar zelf vind ik dat dus enigszins storend. Nu lijkt het net alsof er ergens op een landgoed een eenzaam en verloren 1,9m. lang hek staat.

Het realisme van de figuur is zoals we van jou gewend zijn, prachtig vormgegeven en uitgewerkt. Niets dan lof daarover. Ook het feit op zich dat je de figuur in een (klein) diorama plaatst vind ik een grote pre, waarmee je jezelf een voorsprong gunt op andere getalenteerde figurenbouwers.
 
Heel mooie uitleg maar zelfde opmerking als hierboven wat het hekken betreft.
Verder vraag ik mij af waarom je de boom niet achter het hekken plaatst, nu heb je daar een kale hoek.
We hebben het voordien al gehad over de lichtinval op de hoed van de clochard en ik vrees nu dat die boom op zijn huidige plaats in feite de door jouw aangebrachte lichtinval te niet doet. De boom achter de clochard geeft schaduw en laat geen zonlicht toe op zijn hoed.
 
Goedenavond beste kijkers,

Dank voor de commentaren die we zeker ter harte nemen.
Wat betreft de omheining die zou moeten doorlopen ben ik mee akkoord. Een punt waar we niet direct hebben bij stilgestaan. Dus even wat aanpassingen doorgevoerd. Gaatje snijden en een stukje dwarsplank gelijmd. Later verven om te laten opgaan in het geheel.


attachment.jpg

attachment.jpg

Wat betreft de verhoudingen en de plaatsing van de elementen heb ik daar wel over nagedacht. Ik vermoed dat de hoek van de fotos dit niet goed tot zn recht liet komen. De plaats achter de omheining zal worden gevuld met gras, onkruid enz. Ook de highlight op de hoed is enkel een highlight. Zelfs onder een boom zal je alsnog highlights en shadows hebben. En de figuur zit niet echt onder de boom maar een beetje er voor. Volgende fotos verduidelijken wat meer hopelijk:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat betreft de hoogte van de omheining denk ik dat het perspectief door de zittende figuur hier mogelijk een rol speelt. Ik heb als test even een 1/35 figuur en paard uit de 'scrapbox' op dit vignet gezet en ben van mening dat de hoogte van de omheining toch wel realistisch is.

attachment.jpg

attachment.jpg

In ieder geval bedankt voor de opmerkzaamheid en constructieve commentaren.

Vriendelijke groeten

Dirk
 
Dirk, sterk dat je het commentaar dusdanig ter harte neemt dat je zelfs meteen actie onderneemt!

Verder wat het hek betreft: mij gaat het niet zo om de hoogte van het hek als wel de dikte van de balken waaruit het hek bestaat. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat we in Nederland dunnere paaltjes en balkjes hebben voor hetwerk, althans zo herinner ik het mij. Maar het is prima mogelijk dat er hekwerken bestaan zoals jij hebt gebouwd.
 
in ieder geval knap hoor grt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan