Hoofdsponsor

1/76 Revell (ex-Matchbox) A-34 Comet [DONE]

Frank the tank

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 mei 2016
Berichten
408
Daar zijn we weer met wederom een tussendoortje.
Ik zat de laatste weken in een bouwdip en om er weer uit te komen had ik nood aan een klein gooi- en smijtdoosje.

Na het bezoeken van een veiling in de buurt, waar dit bakbeest opviel...:

attachment.jpg attachment.jpg

...was de keuze snel gemaakt.

Wil het toeval dat Revell deze versie identiek heeft uitgebracht in 1/76 met de oude Matchbox mal en nieuwe decals!

Het voordeel: het doosje kost nieuw amper 4 euro. Het nadeel: de mal is uit de jaren 60....en dat merk je.
Maar goed we mogen niet klagen. Wat krijg je in de doos? 2 sprues donkergroen plastic en de slechtste tracks ooit!
(Ja, erger dan die van Heller en Airfix uit die tijd...)
Zoals gebruikelijk doet Matchbox er ook een leuk ondergrondje bij voor een "diorama-uit-de-doos".

attachment.jpg

De tank wordt geplaagd door enorme gietlijnen en bramen die er voor zorgen dat je best de hele romp schuurt alvorens te lijmen...
Dat hebben we dan ook gedaan.
En om het ondergrondje -dat modder moet voorstellen- wat echter te maken, heb ik er Vallejo mud-mix op gesmeerd.
Het boompje van plastic slaat nergens op en wordt vervangen door een takje hortensia uit de tuin.

Wat Matchbox vroeger gedaan heeft is het verwisselen van de Comet met onderdelen van een Cromwell.
Hierdoor zitten er een paar foutjes in.
O.a. is de loop te kort, en de roosters op het achterdek kloppen niet (Horen recht te zijn en niet schuins naar onder).
Ik was niet van plan dit te fixen maar omdat de loop afbrak bij het lossnijden heb ik hem maar vervangen door een stukje koperen staaf.

attachment.jpg attachment.jpg

Met de basis in orde is het tijd voor de basislaag. In dit geval Tamiya mat zwart en paneel-highlights met mat wit.
Omdat de echte tank op 10km van mijn huis staat is het makkelijk om de echte kleur te vinden.
De conclusie: Tamiya XF-58 "olive green" is een perfecte match voor de Comet.
Dit werd ietsje opgelicht met mat geel en daarna in mistlaagjes over de body gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ondergrondje kreeg een mix van zwart en donker aarde over zich heen. De houtjes die uitsteken zijn met vallejo gedaan.
Daarna volgde een wash van dun zwart en satijnvernis. Het water in de plas is Vallejo still water, aangebracht met een pipet en daarna laten uitvloeien.
Het trok de verf een beetje mee dus opgepast, sterk spul! Om die plekjes te verbergen heb ik wat herfstblaadjes in het water gedaan.

De tank ging in de tamiya x22 clear in een dunne laag en één dikke "natte" laag. Daar over de decals (perfecte kwaliteit) en wederom glans.
Daarover een wash van zwarte en bruine enamel van AK-interactive en olieverf van de Action. Om dit te sealen een laagje Vallejo satin varnish.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
attachment.jpg attachment.jpg

Tot slot de weathering. Dit ging in enkele stappen:

1: stoflaag met de kleur buff (airbrush)
- de aflopers van de regen zijn ook met buff gespoten, door in een post-it briefje verticale sneden te maken met een mesje, en het vervolgens als spuitmasker te gebruiken.
2: droge modder met de kleur flat earth (airbrush)
3: natte modder met vallejo mud mix

nota: ik vind de mix te grof voor 1/76, maar goed, het is maar een tussendoortje...

4: stof in de kiertjes met pigment poeder in een plantenspuit. (gewoon het model onderspuiten, laten drogen, verwijderen waar nodig met een kwastje)
5: spetters van modder en andere rommel met een oud kwastje en AK fresh mud wash.
6: oliesporen met AK engine oil (kwast)
7: water/regensporen met een kwastje en AK wet effects.
8: nawrijven van track/mitrailleurs/sleepkabel en de loop met roet pigment en een potloodje voor een metaalglans.

(Nee ik word niet gesponsord door AK. Het is gewoon wat de hobbywinkel hier verkoopt. :D )

Tot slot het eindresultaat:

(Het ondergrondje volgt nog als ik een beter takje vind in de tuin. Ben die van de foto kwijt (en het regent...))

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
allemaal zeer knap maar uiteindelijk ga je van dat water niet veel meer zien op deze manier he en dat vind ik zonde
Verder vind ik het een knappe bouw
Marc
 
Ja dat is wel jammer... Maarja het gaat om het idee "dat het er is". Plus het was een leuke kans om wat nieuwe producten te proberen, zoals die vallejo still water. Liever hier op dan op een duur model :D
 
Hey,

Indd, knap uitgevoerd.
Ben momenteel ook aan het ontstreden met zo'n beestje van het oude Matchbox. Foto's hiervan zullen weldra wel volgen.....:)
 
Ter volledigheid nog even eentje van de tank op het ondergrondje. Heb zoals boven gezegd, een stukje hortensia genomen en laten drogen. Daarna vastgelijmd en een lichte wash gegeven met dezelfde kleur als de modder om het bij het geheel te trekken. Wel jammer dat de tank niet mooi aansluit op de grond. De ophanging was niet beweeglijk. Achja...

Klaar! Op naar de volgende.

attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg
 
Mooie grappige en snelle beschrijving en mooi geworden
 
ferm tussendoortje grt Pascal
 
Mooi modelleke ,zeker mooie schilderwerken en afwerking..!

Grtz yves,
 
Hey,

Frank, het is momenteel de T34 die op de stapel ligt. Gewoon eens lekker doordoen na een sessie superdetailleren kan geen kwaad.
Is voor mij het ideale uitloopmoment.......;)
Mooi uitgevoerd die comet, zo moet dat zijn....:)
 
Merci voor de positieve feedback mannen!

@Swaken: precies, het hoeft niet altijd tot op de laatste millimeter te kloppen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan