Hoofdsponsor

1/72 Saab JAS-39C Gripen [done]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Hoi..deze heb ik live kunnen bewonderen op de airschow dit jaar en heeft daarmee toch de favorietenrol onder mijn stash van jets meegekregen...
Een beetje info:

De Saab JAS39 Gripen is een Zweeds gevechtsvliegtuig ontwikkeld en geproduceerd door Saab. De naam "Gripen" is Zweeds voor griffioen.

Het toestel is de opvolger van de Saab J37 Viggen en de verscheidenheid aan tactische taken die dit toestel op zich neemt komt tot uiting in de type aanduiding JAS (Jakt-Attack-Spaning = Jacht-Aanval-Verkenning). Net als zijn voorganger is ook de Gripen een puur multirole toestel. De eerste testvlucht werd in december 1988 uitgevoerd door de testvlieger Stig Holmström, en in mei 1990 volgde de eerste vlucht van het tweede prototype. In juni 1993 werd het eerste productietoestel afgeleverd.

De Gripen is uitgerust met een zeer moderne Ericsson PS-05/A puls doppler radar; deze is gebaseerd op het Britse GEC Marconi ontwerp van de Blue Vixen radar van de Sea Harrier. Deze detecteert, lokaliseert, identificeert en volgt meerdere hoog en laagvliegende doelen automatisch en onder alle weersomstandigheden.

De vlieger stuurt het toestel via het fly-by-wire systeem met een gecentreerde joystick en een links geplaatste gasschuif. Verder beschikt hij over drie kleuren-lcd-schermen en over een cockpit die 30% meer uitzicht biedt dan die van een F-16.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende post makkers en makkerinnen..

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Mmm, een tigermeet, altijd mooi om te zien :) ;)
 
Om even het project Me 109 laten te bekoelen ben ik aan de cockpit van deze begonnen,de stoel is klaar..!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu is de cockpit zelf aan de beurt..tot de volgende

Grtz yves,
 
Bedankt Frank..!!
Er is een PE-SET voor de cockpit bij gebruikt...

Grtz yves,
 
Ziet er goed uit, wel jammer dat er bij een vliegtuig niet zoveel ruimte is voor verbouwingen. Je moet er rekening mee houden dat de vorm juist is om in de lucht te geraken. Maar ja, het moet eigenlijk niet allemaal verbouwd worden, origineel is ook mooi.
 
@MrArtex: Dank u,tja zo hebben we allemaal onze gading hé..het mooie aan vliegtuigen is juiste de eenvoud van vorm..de stroomlijn,e.d..natuurlijk ook vooral bij de oudere modellen hun waarde in de WO I&II ieder met hun verhaal..

Hier nog een update van de cockpit met stoel..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Das het tot hiertoe vrienden...

Grtz yves,
 
om van te smullen en volg wederom grt
 
Zeer fijn werk.
Bij vliegtuigen is de cockpit toch wel één van de blikvangers, als het daar goed zit is de helft van je model reeds geslaagd, en dat is bij deze al zeer goed gelukt ;)
 
Mooi gedaan Yves, mooie detaillering van de instrument panelen en de stoel.
 
Knap Yves, amai ... zal ook eens wat verder werken aan mijn Grippen ! (maar is zeker niet zo gedetailleerd als die van jou)
 
Kameraden,hartelijk dank voor deze mooie reactie..!!
Zoals Beyond het vermeldt,de cockpit is één van de eyecatchers..,volgende uitdagingen zijn ,de panellines,de kleurnuances op de panelen en het detailleren van het landingsgestel..!!

Grtz yves,
 
Allé,heb de voorbije week al wa terug meer goesting en tijd gehad,heb verder gedaan aan deze jongen en de drive zit er terug in...
Heeft zijn verflagen gekregen,nu het landingsgestel nog...
Zit nog wel met een twijfel om de voorste kleine wings dwv een koperdraad met elkaar te verbinden zodat ze bij het afgewerkt model wendbaar zijn...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Als de onderkant klaar is volgen er terug fotokes...

Grtz yves,
 
Mercikes Frank,alleszins strakker dan den bouwer in een pakske...:D

Nog wat vorderingen van de onderzijde,met een dry-fit van het landingsgestel...
attachment.jpg

attachment.jpg

De foto's zijn een beetje wazig..mijn excuses daarvoor..:$

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan