Hoofdsponsor

1/10 Knight of Heaven [DONE]

awel Guy met bovenstaande filosofische uitleg ben ik het nu eens volledig met je eens. Maar je vergeet nog twee dingen die soms het verschil maken: inzicht, en vooral: talent. En dat heb je zeker ook. Maakt het verschil tussen 'vet' en übervet' :D
 
Hey Wout, voor een deel heb je gelijk, zeker wat dat inzicht betreft. Een kleur "zien" is niet gemakkelijk. Aanvoelen of een kleur warm of koud is, is nog zoiets.

Met het hoofdstuk "huidskleur/vleeskleur" ben ik nu in olieverf begonnen. Ik heb geen tekst in de foto's geplaatst omdat ik zo goed als mogelijk wil proberen uit te leggen hoe ik met mijn verf omga.

De olieverftubes die ik tijdens deze sessie heb gebruikt zijn :
- ultramariine blue
- flaked white
- yellow ocre
- flesh ocre
- burn sienna
- burnt umber.

Ik gebruik deze kleuren middels onderlinge vermenging, zonder verdunner, puur dus.
Ze worden aangebracht met een fijn penseel, eerst lokaliseer ik de schaduwen zoals in de oogkassen, onder de oogleden, onder het jukbeen, langs de neusvleugels, onder de neustop, onder de onderlip. Ik mengde hiervoor ultramarine blue met flesh ocre, yellow ocre en een beetje wit. Het ultramarine blue is een koele blauwsoort, die zorgt dus voor een koele schaduwwerking. De meer belichte delen zoals op de oogkassen, langs de neus over de wangen, op het jukbeen...kregen een mengsel van flesh ocre, yellow ocre, een tikje ultramarine blue en burnt sienna, en een stevige dot wit. Daarna begin ik met een zeer proper, stofvrij penseel de overtollige verf voorzichtig weg te halen, zodat er een flinterdun laagje verf op de Humbrollaag achterblijft, ondertussen vermeng je subtiel en automatisch de verschillende vleeskleurtonen. Om deze sessie af te sluiten, deed ik bij het laatste mengsel nog wat extra wit om alvast wat hooglichtjes te plaatsen, louter om te lokaliseren, niets is nu al klaar of definitief. Het is een aanzet van schaduwen, licht en hooglicht waarmee ik nog alle kanten uit kan wat fijn afstemmen betreft.

32_zpsh3xhhneq.jpg

33_zps9k0cgaqa.jpg

Spijtig genoeg kan ik niet fotograferen tijdens het schilderen, concentratie is geboden en dan kan ik niet alles tegelijkertijd.

Groeten en tot sessie twee van het gelaat.
 
niets is definitief af, amai ik was al aan het denken hij gaat hem leren spreken .Guy ge zijt er een patat op aan het geven he.
die huidskleur is subliem grt
 
Dit is al een hele wereld van verschil petje af!!
 
Wauw ,zo realistisch Guy, kan ik vol overgave en veel plezier naar kijken , ook een topuitleg over je werkwijze :)
 
Filip, zonder uitleg zou het maar zwak zijn, een lege doos waar niemand wat aan heeft he.
Aris, inderdaad, en ik hoop natuurlijk dat het resultaat van elke sessie een wereld van verschil zal worden.
Pascal, die huidskleur is er meer patat op op foto, in real life ziet het er veel schraler uit, er zit nog maar amper verf op voorlopig maar dat gaat veranderen.

Voor het overige, ik kon er gewoon niet afblijven, dus tussen de bedrijven door heb ik een beetje verder gedaan.
Het gelaat heb ik met rust gelaten, dat moet nu eerst supergoed drogen, dus heb ik de maliën wat aangezet.
Simpel en leuk, eerst het gezicht met Blu Tack gemaskeerd, daarna van donker naar licht de Humbrol metaalkleuren gedrybrushed en als laatste bewerking wat olieverfwash van burnt umber over het geheel gespoten met de airbrush. Dit tempert de enthousiaste metaalkleuren en het draagt bij tot een realistischer uitzicht, vind ik althans.

SAM_1086_zpsh7mhgsxi.jpg

Goe feesteuuuh !
 
Het ziet er prachtig uit GUnit :)

Mag ik vragen of je geen problemen ondervind met de verflaag en de Blu Tack?
Aangezien de verflaag nog niet volledig droog is..

En welke en hoeveel metaalkleuren heb je gebruikt?

En dan nog als laatste, als je ergens eens een foutje in je verflaag hebt, behandel je dan enkel dat foutje? Of begin je dan volledig opnieuw? (ik heb zo'n probleempje, en ben aan het twijfelen hoe/of ik het zal aanpakken...)
 
Plaatje klopt volledig G,hier zie je nog maar eens hoe de metaalglans de perfectie benadert...nog maar te zwijgen over de huidtint..!!!

Grtz yves,
 
Xavier, de Blu Tack kleefde ik op de droge laag, ze was nog niet door en door uitgehard maar wel handdroog.
Als ik ergens iets moet bijwerken, een foutje oid., dan probeer ik dat zo lokaal mogelijk te houden op voorwaarde dat je er echt niks meer van ziet.
Het gaat hier om Humbrol metaalkleuren, voor de helm gebruikte ik er vier, van donker naar lichtkleurig metaal, ik zal de nummers opschrijven als ik naar mijn kamer ga.

Yves, veel mensen hebben schrik van huidtinten om deze te mengen, toch valt dit goed mee als je een beetje tijd wil investeren. Wanneer je er de pak van weg hebt, kan je het op automatische piloot. Het is een kwestie van begrijpen dat er bvb. blauw in de huidskleur verwerkt wordt, het is het samenbrengen van de kleuren die een realistische huidskleur vormen. Ik kijk ook voortdurend op mijn handen en soms in de spiegel om te checken of het erop is.

Sessie 2 van het hoofd.

35_zpskiofarxa.jpg

38_zpsdzrrxurs.jpg

37_zpsvkawjpez.jpg

39_zpshm78ccog.jpg

36_zpsh5lccjh2.jpg

Nog éénmaal violen aan het hoofd en dan kan ik met het lederwerk verder.
 
Hey,

Ja jongens, hier kijk ik naar met volle bewondering, Guy jongen, da's hier het sublieme werk dat je tentoonstelt.....
Da's hier wat anders dan op 1/72..... ;)
 
De bewondering/verwondering voor jouw 1/72 is minstens even groot Swaken.

Er komt snel meer...
 
Bedankt voor de toelichting op mijn vragen :)
Ik ga je tips eens uitproberen binnen enkele dagen ;)

Je buste ziet er echt subliem uit, en hij is nog maar half af... ;)
 
prachtig en vooruitgang gaat sneller dan ik dacht met droogtijd olieverf maar besef nu in dunne vorm dat dit sneller droogt waarschijnlijk grt Pascal.
 
Pascal, doordat de overtollige verf continu wordt weggehaald blijft er inderdaad slechts een superdun laagje over en dat droogt erg snel.
Ik heb de indruk dat het eerste laagje olieverf op de Humbrol onderlaag, iets trager droogt, maar nadien werk je olieverflaagje over olieverflaagje wat sneller lijkt te drogen.

Xavier, hier volgen de Humbrol metaalnrs die ik gebruikte voor de maliën :
donkere basislaag : 27004 (gunmetal),
tussentoon : 27004 + 27003 (polished steel),
highlights : 27003 + 27002 (polished aluminium).
Zoals eerder gezegd bracht ik na deze bewerkingen een bruine wash aan om de enthousiaste effecten wat in te tomen (heel subtiel).
 
Weer 'n kleine update. Met de ingedroogde verf op het gelaat ziet het er weer een stuk anders uit, en gisterenavond schilderde ik de lederen riempjes van de helm en de maliën. Dit deed ik met Humbrol bruin enamel, de basis voor de latere olieverf-afwerking.


40_zpsihzmkqo2.jpg

Groeten.
 
Dank voor de kleuren en de uitleg GUnit.
Dit waardeer ik enorm.

Prachtig om de evolutie van deze buste te kunnen volgen...
 
Graag gedaan Xavier.

De handschoen en het zwaard kregen ook een volgende behandeling.
43_zpsrm34cxof.jpg

De baard heeft eveneens al wat kleur gekregen. Mengsel van ultramarine blue, burnt sienna en een tipje wit. Nog veel werk aan het gezichtje.
44_zpslsrqkwfx.jpg
 
Laatst bewerkt:
da word hier met de dag sjieker en sjieker he ongelooflijk , net een foto
Marc
 
Dank je Marc, ik heb er veel plezier van.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan