Hoofdsponsor

1/10 Knight of Heaven [DONE]

Bedankt mannen. Bij nader inzien heb ik me eerst maar een aantal nieuwe penselen gekocht, alsook nog wat pottekes Humbrol enamels.

SAM_0773_zpszrsfbhxk.jpg

Morgenvroeg vlieg ik erin.
 
bij ons noemen ze dit de spanning erin houden maar blijf volgen want dit beloofd met wat jij allemaal kan. grt Pascal
 
Ik had kunnen starten Pascal, maar ik wilde ook nog wat werken aan de Opel, die mag niet tot shelf queen verworden.
 
Ik herken die penselen, heb ze ook liggen :D Ik gebruik ze vooral voor de weathering met olieverf op mijn tanks. Ik vind wel dat ze niet lang hun punt goed behouden, wat vind jij daarvan GeeMan?
 
Het is eigenlijk "boecht" die maar amper één buste meegaat, maar ik heb besteld bij Domino dus ik ben even uit de nood geholpen.

De nellem :

7_zpsbnsicr5q.jpg

8%20Basis%20vr%20helm_zpsqfgyq4zd.jpg

9%20Tweede%20kleurtoon%20helm_zpsplchwimj.jpg

10%20Voorlopig%20resultaat._zpspjhjbdy2.jpg

Ik werk in veel fases maar ik ga dat allemaal toelichten, mijn methode is om langzaam naar alle kleurtonen en effecten toe te werken, je zal dus geen spectaculaire toestanden zien van in het begin (hopelijk op het einde wel lol).
 
Ondanks het ontbreken van een huidige spectaculariteitsfactor ben ik toch blij een update te zien. Skoon grondlaagske Guy.
En blij te lezen dat het boechtgehalte van de penseeltjes niet aan mij alleen ligt :D
 
Weeral mooie uitleg Guy, doe zo verder.
 
Mooie duidelijke uitleg zo
 
Okeeey..! Zijn der aan begonnen..en weer op een leerzame en duidelijk manier gebracht..!!

Grtz yves,
 
Het ligt niet aan jou Wouter, met het ene penseeltje kan ik ondertussen al achter den hoek verven !
Erwin en Yves, die uitleg tja ik kan dat niet laten omdat ik weet hoe ik in mijn beginjaren heb moeten zoeken achter alle info die meestal onvolledig was (de boekskes) of onbestaande. Er zijn artiesten die hun vindingen niet delen en dat vind ik een beetje spijtig voor degenen die ook het plezier van de hobby willen ervaren door iets verdienstelijks neer te zetten.

Dus we doen gewoon rustig verder met ons ridderke.

1120Gezicht._zpsknltjaqy.jpg

1220Gezicht20basis._zpsgcibvtcp.jpg

13_zps1kvlnteh.jpg

En mannen, ik durf mij geen figuurschilder te noemen en mijn uitleg en werkwijze is er slechts een van vele en zeker niet de beste maar voor mij werkt het wel.
 
Nu ook nie te bescheiden hé G..fraai schilderwerk..en als de methode die je gebruikt voor jou de juiste is zullen er vele andere,waaronder mijzelf, plezier aan beleven..!!

Grtz yves,
 
daarom is het zo fijn hier te vertoeven op forum en artiesten die niet delen is een goed recht maar spijtig en nochtans dat ik goed vorder in modelbouw is te danken aan de artiesten die het wel delen en ben er zeer dankbaar voor.
uiteindelijk doet ieder het op zijn manier maar je pikt geweldig veel op en voor beginners als ik is dit een zegen. grt Pascal
 
Ik vind het vooral fijn dat je dergelijke prachtige resultaten nog met Humbrol verf bekomt, iets waar de meesten van ons van afkicken of verwerpen. Voor een oudere rot als ik die vroeger alleen maar Humbrol verf kende en alles moest leren uit Airfix Magazine is het zelfs nu opnieuw een openbaring. Je zou bijna vergeten dat het met die oude traditionele verf het ook nog kan.
 
Belooft weer een parel van een uitleg te worden.
Ik kan er niets mee........ maar vind het wel mooi om te volgen.

Fred
 
Knappe verflaagjes :)
Is die mat witte onderlaag acryl of ook enamel?
 
Knappe verflaagjes :)
Is die mat witte onderlaag acryl of ook enamel?

Dat is ook enamel Xavier, ik heb dit van een andere figuurschilder, het is geweldig om Humbrol enamels als grondverf/basiskleuren te gebruiken indien je de afwerking met olieverf doet, want dat is wel een vereiste, dus geen acryls erover (recipy for disaster !) Het zijn beide verven die verdund kunnen worden met white spirit, daarom zijn ze technisch perfect combineerbaar, zelfs letterlijk. Ze beïnvloeden mekaars karaktereigenschappen in die zin dat enamelverf trager zal drogen indien je er een beetje olieverf doorgedraaid hebt. In het andere geval kan je olieverf wat sneller laten drogen als je er enamel bij doet. Dit kan heel soms interessant zijn voor bepaalde technieken die een langere of kortere droogtijd/verwerkingstijd vereisen.
Ik spuit de basis witte enamelverf met de airbrush, zodat er wat tanding op het gladde resinoppervlak ontstaat, hierop/hiertussen nestelen de olieverfpigmenten zich goed. Met het penseel aanbrengen gaat natuurlijk ook, maar dan krijg je toch een oppervlak wat zich anders laat beschilderen omdat de dichtheid anders is. De basislaag is dan sneller verzadigd en met olieverf bestaat de kans dat je penseel gaat "doorslibberen" in de vettigheid van de verf, tenzij je na elke stap voldoende droogtijd in acht neemt en zeer zorgvuldig je olieverflaagjes verwerkt (héél dunne laagjes en onverdund).
Wat ik ook steevast doe als ik met het olieverfhoofdstuk begin, is de verf op een stuk krantenpapier leggen zodat er een deel van de olie uittrekt, niet teveel want dan smeert je verf niet en krijg je zo'n harde-boter-op-zachte-boterham-effect snap je ?

Ik heb zeer veel zin in het olieverfgedeelte van deze buste want het gezicht is waarlijk prachtig gesculpteerd, met haarscherpe details vooral thv de ogen, wat het schilderen ervan vergemakkelijkt.

Morgen meer gesmeer !
 
Bedankt om, uitgebreid, interessante kennis te delen :)
 
"Ik durf mij geen figuurschilder te noemen". Dat klopt, gij zijt een allround artiest die niet in een hokje te plaatsen is :D Uw dios en rijdend materieel zijn geweldig, maar figuren passen zeker in het rijtje, zowal qua sculpteerwerk (vechtkikker - of was het een pad :P ) en qua verven...Churchill buste was geweldig! Fijn om te zien dat de actie begonnen is :)
 
Ha Wouter, ik vind het super dat je mijn werk zo goed vindt, ikzelf vind dit vooral van anderen waaronder jijzelf en veel anderen hier op het forum. Met het ouder worden kan ik beter overweg met mijn drang naar steeds beter trachten te doen. Als er iets minder goed lukt dan wat ik in mijn hoofd voorzien had, kan ik evengoed toch tevreden zijn waar ik vroeger wakker zou hebben gelegen. Mijn Zündappje bijvoorbeeld, dat heb ik in de vuilbak gekieperd zonder me verder iets te verwijten, ik koop gewoon een nieuwe en klaar. Ondertussen heb ik me reuze geamuseerd met het Opeltje en dit busteproject.

Straks hoop ik wat te kunnen penselen, eerst de huiselijke taken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan