Hoofdsponsor

1/72 Dragon HMMWV tweelingkit [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.298
Dit topic is een nevenverschijnsel van een bouwverslag dat ik in een ander subforum begonnen was. Je vindt het terug op deze plek: http://www.modelbouwen.be/threads/13753-Italeri-OH-58D-wip

Voor de Kiowa die ik hier zo'n jaartje geleden begonnen ben, moest ik op zoek naar een kit waarin ik een .50 loop op 1/72 kon vinden. Die zit namelijk helaas niet bij de bouwdoos, je vindt alleen een stel raketten. In de modelbouwzaak lag een stapel 1/72 kits en de meest praktische aankoop was dus de modern uitziende kit van Dragon met twee HMMWV's.

attachment.jpg

Die had ik al een tijdje geleden gekocht. De reden waarom ik nu pas een aanvang maak met deze review is dat er een andere aankoop deze week aangekomen is. Ik had deze besteld via eBay uit China en wist dus niet goed waaraan me te verwachten. Dit lag een paar dagen geleden in de brievenbus.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat is nog eens een verzorgd pakketje, vaak is het maar een slordig dichtgeplakte doos met een rekening op gekleefd. Moeder dacht al dat er post was van onze Chinese familie in Xi'an. Niet dus, want in het pakje zat dit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit was eigenlijk eerst uitgezocht om te gebruiken voor de helikopter, die daadwerkelijk met zulk artwork rondklepperde.

attachment.jpg

Maar ook voor dit bouwverslag zou het van pas kunnen komen, al wordt dat misschien wat overkill. Ik zag dit onlangs in Affligem.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu wordt het tijd om te bekijken wat er in en naast mijn bouwdoos te vinden is.

attachment.jpg

Hier zit dus alles in tweevoud in. De sprues, waaronder een groot aantal clearparts voor de carrosserie:

attachment.jpg

Een hele lading PE:

attachment.jpg

Reeds uitgesneden bandjes en een uitgebreid decalvel:

attachment.jpg

Een handleiding volledig in kleur:

attachment.jpg

En uiteraard de reden waarom ik de kit kocht: twee sets van twee wapens. Ik mag de kit dus zelfs plunderen zonder dat hij onbruikbaar wordt.

attachment.jpg

Om de HMMWV's ook een beetje getrouw op te stellen bij de helikopter - want dat leek me bij nader inzien een nuttige bestemming voor deze bouwdoos die niet op mijn favoriete schaal is - heb ik ook maar een referentieboekje gekocht op de Brouwersdag in Gorinchem.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Geniaal om er ook foto's van een omgevallen Hummer in te stoppen, zo is het chassis ook goed zichtbaar. Ik denk dat dit een van de beste werkjes over dit voertuig moet zijn omdat het van bij de intrede ervan tot heel recent gaat. Uiteindelijk heb ik nog een paar foto's uit mijn Squadron boek van de Kiowa waarin je een beetje kan terugvinden wat ik in petto heb voor dit duo.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een Bradley zou er ook wel bij kunnen, die had ik al eens gebouwd op 1/72. Alleen, toen bouwde ik nogal uit de doos. Uit dezelfde periode stamt dit model van een HMMWV met Bushmaster, die een vrolijk appelblauwgroen interieur kreeg. Die kan nu nog wel als afkijkmodel dienen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet jullie wel waarschuwen dat de eigenlijke bouw van dit verslag onderworpen is aan de vooruitgang van het helikoptermodel. Ik heb er ook geen idee van hoe snel deze kitjes wegbouwen. De andere lopende verslagen gaan ook voor.
 
Heeey humvees zijn mijn ding wel! leuke enveloppen hebben ze in China trouwens. Ik volg deze!
 
even een zijsprongetje maken , nu ben ik op zoek naar decalpapier in België niet te vinden behalve dat van testors aan de zoete prijs van 15e voor 6 halve A4tjes ,Nederland vind ik er een firma die verkoopt A4 bladen dus ikke een mail gestuurd en het antwoord was ik doe dat niet 5 witte en 5 clear bladen dat is teveel rompslomp alleen bij 100 bladen komt er nog eens 10€ verzending bij wow stevige factuur en nu ? Verder gezocht kom ik op den duur in China terecht een set van in totaal 20 bladen 10 clear en 10 wit voor de prijs ????? 15€ zonder enige verzendkosten vanuit wel van 2 tot 4 weken wachten So What nu heb ik ook niks he
Dus als ik ze binnen heb laat ik het weten
Ja die Chinezen he
Marc
 
kijk eens bij domino? Je hebt er daar voor laser en voor inktjet
 
Ik ben hier toch al eens aan begonnen, aangezien het makkelijker hanteerbaar is dan een atoomkanon kan ik dit in het weekend meenemen als ik mijn vader bezoek.

attachment.jpg

Het begon meteen met een probleem. Ik wilde de zetels monteren en ik dacht me daarvoor te kunnen verlaten op de CAD-tekeningen van Dragon. Helaas, ze hebben niet de juiste parts gekoppeld aan deze assemblage. Gelukkig staan de tekstballons wel juist, maar de zetels hebben heel andere vormen dan getoond. Dit wekt wel verwarring op. Ook is het erg moeilijk om de montage te volgen op een plaatje waar nauwelijks contrast in zit. Het onderdeel A13+A16 wordt alleen in deze subassembly getoond, je ziet niet hoe de afzonderlijke deeltjes er uit zien. Voorlopig zou ik toch een wireframe-weergave verkiezen.

attachment.jpg

Beide interieurs zitten spoedig in elkaar en tonen wel wat details. Spijtig genoeg vind ik geen referentie over het interieur in mijn Squadron-boekje.

attachment.jpg

De frames vergen wel wat omzichtigheid als je de bramen wil verwijderen, ik ben natuurlijk 1/35 gewoon.
 
attachment.jpg

Het glaswerk van deze kit is wel goed doordacht maar hier zaten er wel twee lastige uitsteeksels achter de voorruit. Die heb ik met een schaafmes moeten wegsnijden om de ruit niet te raken.

attachment.jpg

Van deze bagagerekken vond ik gelukkig wel een foto in mijn boekje.

attachment.jpg

Het PE van deze kit voegt wel wat toe aan het model. De scharniertjes zijn ook van aparte PE-stukjes.

attachment.jpg

Het glaswerk past bij een dry-fit ook goed op de carrosserie. Aan de voorkant onder de motorkap moet je wel de twee houders voor de winch wegsnijden voor je het chassis er netjes onder krijgt, dat lijkt me een vergissing van de makers. Ik blijf het een slechte handleiding vinden waar geregeld de juiste positie van een onderdeeltje onzeker is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nu de helikopter weer het luchtruim gekozen heeft in het luchtvaarttopic, schieten de Humvees hier ook weer in actie. Ik moest nog een paar stukjes bouwen.

attachment.jpg

Deze rubberbandjes kan ik niet anders beschrijven dan dikke vodden, vergeleken met hoe het zou kunnen zijn als ze gewoon in plastic toegevoegd waren. Als je de velgen niet zwaar bewerkt na het uit de sprue halen, is het simpelweg onmogelijk om de wielen zonder schade te assembleren. De flenzen die er rond gegoten zijn, zijn zo overdreven groot dat het rubber er niet met de hand over te wringen is. Ik ben er dan eens op gaan staan, dat had ook geen effect (en het is wat moeilijk mikken zo). Dan heb ik de zware middelen bovengehaald. Deze knijptang voor rivets had stootkussentjes aan beide kaken om het plastic niet in te drukken. Ik had eerst een andere tang gebruikt met metalen kaken en die heeft gewoon de naaf uit het wiel gedrukt. Er was een gat door de velg en het kon niet zonder enige littekens gereconstrueerd worden (zie het wieltje links vooraan). Pas na drie wielen had ik de techniek zodanig beet dat er geen schade aan de wielen kwam.

attachment.jpg

Dat kwam omdat ik door kreeg dat de flens rond de velgen de oorzaak van deze miserie was. Met de Dremel heb ik vervolgens overal bijna 2 millimeter materiaal weggehaald. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Dragon zelf veel van hun bandjes in elkaar gestoken hebben. Bovendien heeft het rubber de neiging om aan de rand van de openingen flash te vertonen. Dit maakt de bandomtrek onregelmatig. Geef mij dan maar twee halve wielen met een lijmnaad en een goed af te werken voorkant...

attachment.jpg

De ruitjes afplakken ging goed, die zijn duidelijk afgebakend. Ik ga de Humvees volledig afsluiten want ik heb op deze schaal geen versieringen voor het interieur.

attachment.jpg

De splinterschilden voor de dakbewapening waren voorzien in styreen. Dit zou overeenkomen met 7 centimeter bepantsering, dus maakte ik deze maar na in metaalfolie.

attachment.jpg

Dit alles was nu klaar voor de spuit. Ik wilde Tamiya Light Sand spuiten. Eerst doe ik dan altijd de minst zichtbare zijde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was blijkbaar goed afgemeten, want het spuitbusje was net bijna leeg na het spuiten van de buitenkant. Nu ga ik het interieur in NATO groen zetten. Het valt me nu al op dat beide daken 2 sinkmarks vertonen.
 
Het interieur van de Humvees is nu NATO groen gespoten. Ook een van de motorkappen is in deze kleur gezet, naar een foto die ik in het boekje van "In Action" gezien had. Daarbij stond dat deze kappen uit kunststof snel beschadigd raakten en dat de vervangstukken altijd groen waren, maar zonder de componenten die er gewoonlijk op zitten zoals lichten en richtingaanwijzers. Die worden van de oude zandbruine motorkap gehaald en op de nieuwe gezet. Ik moest dus een paar heel kleine plakjes kneedgom op de kap kleven en daarrond spuiten. Op een andere foto zag ik een groene kap met een zwarte mesh op, vandaar ook het zwart. Nu ga ik nog wat kwasten op de zeteltjes en dan gaan ze dicht, ik ga er niet binnen in schaduwen zoals in mijn 1/35 creaties. De wieltjes moet ik ook nog wat bijwerken met een fijn penseel.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vorderingen van de Humvees na een donkere wash en een lichtgroene drybrush.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik zal hier nog eens een update doen, maar daarna zal je verder moeten lezen in het topic van de Kiowa. Eerst kijken we nog even naar de decals voor de HMMWV's. Die moesten dus in de P+ en ik heb de bewapening er ook al op gezet. De ene krijgt een Mk.19 granaatwerper en de andere een .50.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik besloot om de decals voor 1st Cavalry te kiezen, niet te opvallend en toch wat meer dan standaard uit de fabriek. Daarover heb ik een OIF wash van AK gedaan, die was redelijk dun.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan werd het hoog tijd om het kadertje aan te pakken. Ik besloot dit hetzelfde te doen als vorige keer met de G6: plaaster gieten en dan pigmenten uitgieten en uitsmeren over het drogende oppervlak. Er is heel wat geëxperimenteerd...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

maar uiteindelijk is het dit geworden, met nog wat cement er bij gegooid en dan weggeveegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bandensporen zijn aangelegd met een 1/35 spare 8-Rad-wiel. Op het einde is het kader met nat terug schoongeveegd. Nu komen er nog wat detailschilderwerkjes en dan raakt het dio vast af tegen Scaleworld volgend weekend.
 
ziet er goed uit Steven.
 
Allee weeral eentje om naar uit te kijken
Knap werk Steven
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan