Hoofdsponsor

1/35 Bat-m [wip]

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.296
Nee niet de wagen Batman :)

Ik heb dit project erbij gepakt omdat ik even niet verder kan met de Renault FT, je kan het ontvetten laten drogen enz. De bedoeling is ook dat er alleen aan dit model word gewerkt als ik even niet verder kan met toekomstige modellen dus geen wekelijkste updates :)
Het model is van Panzershop die meer van dit soort onbekende voertuigen aanbied nadeel is is wel dat de afwerking en pasvorm soms wat te wensen overlaat en of dat ook met dit model is zal de tijd uitwijzen.

Wat info.

Manufacturer: , Soviet UnionSoviet Union
Type: Tracked engineering Weight: 36 t
Produced: 1975 Size: Length 6.45 m, Height 2.4 m
Number built: 35000 Engine: Diesel, 581 HP
Crew: 2 Speed: 48 km/h
Description
In the late 40’s the Soviet troops required a heavy artillery tractor to tow their super heavy guns and the upcoming nuclear missiles. One of them was the legendary AT-T based on the very early chassis and lower hull of the T-44 and later T-54 tank with 500mm wide tracks and a 13 teeth sprocket wheel. On the basis of this very strong artillery tractor several other heavy engineer vehicles were also derived. One of them, the BAT-M (also known as a “Way Builder”), featured a huge blade that was pivoted back when marching or being transported and a 2-ton crane installed at the rear part of the vehicle. My model represents an NVA version used by the former Eastern German Army until its end in 1990, at which time they still had 158 BAT / BAT-M in service. This vehicle had a V12 Diesel Engine with a cylinder capacity of 38.800 cm3, was water cooled, with a 415 hp rating.

The real deal
d163dd995623a8f6819ca706d66c9e05.jpg


De kit word in stevige kartonnen doos geleverd en alle onderdelen zijn goed beschermd door middel van noppen folie alleen had er wel wat minder onderdelen in in een zipplock zakje mogen zitten.

06cb1bfbe964ca281217a636267a5e02.jpg

De inhoud alleen de Fruil tracks staan niet op de foto die standaard bijgeleverd word.
a0cd5b97a59cfdad0369bb80013ee8a2.jpg

Hier ben ik geen liefhebber van om onderdelen op deze manier te gieten maar gelukkig is het vlies erg dun.
5f49a910dc75ff9a3750da6f84bb2f3a.jpg

Duidelijke handleiding :)
81d2feb4bee2be58708eb1a60042843a.jpg

Hier gaan we op ons gemakje mee bezig houden.
540d3f575a0852df6882315f915614a9.jpg

Belangrijkste gereedschap bij resin :)
0293cbae27a3b502f987b8f4bfd0b136.jpg

Resin is niet echt een gezond goedje dus alle gietblokken worden verwijderd door middel van een resinzaagje en het onderdeel constand nat houden tijdens het zagen.
abbfa11c0aaad3314137cd8c11291ce2.jpg

Klein probleempje de onderzijde is iets warped/krom getrokken dit is eenvoudig op te lossen door het onderdeel te verwarmen met een haarföhn of heet water in dit geval heb ik gekozen voor de föhn omdat het resin aan de dunne kant is.
c9ee90e03f7a684883187ebbb80f3b46.jpg

Het onderdeel op het aanrecht omdat deze goed vlak is, een zwaar voorwerp op gedeelte wat recht is en toen het rood omcirkelde gebied verwarmd, dat gebied zit tegenover de kant waar het probleem zit.
b6f9f28f4c000a8045d6ecda5e8588e8.jpg

Volgende stappen word al deze onderdelen nat schuren om de restanten van de gietblokken te verwijderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk, als tussendoorproject maar ook als hoofdmodel op de werktafel. Ik had deze nog nooit gezien..

Ik kan me helemaal vinden in je methodes om resin te bewerken, goed om deze zaken nog eens onder de aandacht te brengen.

Ga je het voertuig niet / licht / zwaar verweren of weet je dat nog niet?
 
Goh das lang geleden dat ik de BAT-M gezien heb, weet nu niet of ze deze nog in dienst hebben.
Ik volg mee.
 
een modelletje dat je niet vaak ziet, en eentje die me zeer interesseert. alleen spijtig van de prijs van dergelijk kitje meestal.
Ik zet me alvast neer om te volgen. Veel succes met de bouw
 
Ron, je hebt een stukje tekst overgenomen uit het Engels waar in staat dat de bouwer een Oostduitse versie voorziet. Gaat dat ook het geval zijn bij jouw BAT-M? Het wordt in elk geval een stoer model. Met die wieltjes schoon te maken ben je wel even zoet, denk ik.
 
Ik blijf dit een indrukwekkende machine vinden met die massieve carrosserie. Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van resin maar als je er zoals jij met zorg mee omgaat is er niks aan de hand. Veel plezier gewenst met deze kit, ik probeer te volgen.
 
Die ga ik volgen. Laatst getwijfeld tussen deze en de bat-2 (het gepantserde broertje), en dan toch voor de laatste gegaan. Was wel een maatje of 2 kleiner.
 
Roy, inderdaad je kan niet vaak genoeg aangeven dat resinstof niet niet het beste goedje is voor je gezondheid. Dit voertuig is voor aanlag voor wegen of parkeer plek maken in Amsterdam :) wat de wheatering betreft nog niet echt bji stil gestaan maar er zijn wel een paar opties voor zijn afwerking waar ik al aan zit te denken maar zover is het nog niet.

D-day, ik heb ze weleens gezien dat ze gestart zijn maar zelden gereed maar dat zal wel komen omdat ze niet zo lekker weg bouwen denk ik.

Baenske, Tweede hands zijn ze niet zo duur hoor ;)

GUnit, ik denk dat je niet de enigste ben die het niet zo heb met resin en zeker niet de full resin kits maar jij lost dat wel weer op door gebruik van plastic.

Silenoz, ja zag dat je de BAT-2 had gekocht in 1/72 ook een imposant voertuig en ook verkrijgbaar in 1/35 maar deze is niet echt mijn smaak maatr als jij er ooit aan begin zal ik hen zeker volgen.

Steven, Ja zag dat er een stukje in de tekst stond over een model maar gewoon niet lezen en de gegevens van dat BAT-M wel :) Wat het schoonmaken van de wielen betreft tja blijf resin dus een hoop schuren en het vliesje in de gaten dat zal er wel uitvliegen als ik een stugge kwast/borstel gebruik.
 
Schitterend, en heel technisch en een alles kunner. Mulitifunctioneel.

1 op 1 heb ik een aantal, van dit soort machines gezien, tot zelfs in 2003. Met de nieuwste technieken.

ik kijk mee

Resin bewerken, in mijn beleving valt het mee, tenzij je het boven je hoofd doet. Maar wat onder handen is, zal altijd naar beneden vallen. Ik ben wel in het voordeel, ik heb geen kleine kinderen, en heb geen kleinkinderen.
 
Laatst bewerkt:
ik volg graag en bedankt voor uitleg erbij Ron door wat ik gelezen heb op forum tracht ik resin kits te vermijden. grt Pascal
 
Aris uiteraard moet je zelf weten hoe je resin verwerkt maar vergeet niet dat er naast het gewone zaagstof ook nog wat fijnstof rondzweeft en ik heb geen kinderen want een Ron is wel genoeg :) Maar de BAT is inderdaad bijna alleskunnen.

Pascal het is allemaal niet zo erg zolang je maar een regeltjes in acht neem en je bouw toch ook resin figuurtjes :)
 
Hey Ron indrukwekkende machine , alle dagen zie ik hier dingen verschijnen waar ik begot het bestaan niet van ken of wist , een reden te meer op deze nauwlettend op te volgen van zulke voertuigen ben ik nu ook weer fan
Ik volg je
Marc
 
Nou Marc soms kom ik nog weleens voertuigen tegen die ik nog nooit heb gezien altijd wel leuk om weer eens iets te zien wat je niet dagelijks tegen komt.

Vandaag wat uurtjes verspild met het uitzoeken van de onderdelen en waar ze eventueel moeten komen, en van het meeste is dat nog steeds een raadsel :?

ad977563deacfd173e6547c7291e2a1a.jpg

Resultaat 6 zakjes en een doosje onderdelen onderverdeeld in bouwstappen die mij meer aanstaan dan hoe Panzershop het wil.
Ik kwam geen gebroken onderdelen tegen en helaas een klein onderdeeltje wat ontbreekt of ik moet er over heen gekeken hebben.
Plan van aanpak en de volgorde kan nog veranderen :)

Achterdek aanbrengen en spatborden dit is als eerste nodig omdat ik er niet uitkom hoe de cabine komt te zitten.
Motor gedeelte
Achterdek afwerken
Kraan
Cabine
Dozer gebeuren
Wielen en wat klein spul aanbrengen
 
Wel benieuwd naar hoe je de wielen uitlijnt wen hoe je de lange verbindingen lijmt. Doe je dit met secondenlijm? of gebruik je daar 2 componenten voor?
 
Voor de lange delen zal ik wel secondelijm gebruiken en voor de wielophangingen twee componenten voor de stevigheid want er zal wel een aardig gewicht op komen te rusten dus zekerheid voor alles :)
 
@Aris misschien moet je toch eens googlen op de gevaren van werken met resin, of waarschuwingen van aftermarketproducenten lezen, of de wetenschappelijke literatuur erop naslaat als je beide eerstgenoemde minder waarde toedicht dan je eigen 'gevoel', voordat je je ongefundeerde mening geeft 'dat het wel mee zal vallen' en met die mening anderen mogelijk kunt beïnvloeden.

Ron gaat hier keurig te werk en het past dan niet om dat te bagatelliseren als je niet weet waar je het over hebt. Het gaat hier inderdaad om fijnstof dat luchtledig raakt, niet om 'wat er naar beneden valt'.
 
Hey Ron indrukwekkende machine , alle dagen zie ik hier dingen verschijnen waar ik begot het bestaan niet van ken of wist , een reden te meer op deze nauwlettend op te volgen van zulke voertuigen ben ik nu ook weer fan
Ik volg je
Marc

Marc, ik kom uit de wereld van spoor. En daar waren dit soort projecten, normaal.
Iedereen verteld, wat het maschien moet doen , of kunnen. Daarna omzetten naar een tekening, met een “plan van eisen”
Zoals deze machine, heeft de NS ook een multifuntionele, en andere spoor maatschappijen ook.

Zoals, in een tunnel passagiers uit de trein, op de loc, nu dan kwamen er nog 6 bruggetjes bij. Hij moet rails kunnen leggen, dus een kraan erop en ruimte voor de rails. Nu direct een conflict met het bruggetje....Weer een aanpassing aan het ontwerp. Zeker weten er zijn nog veel vreemdere machines gemaakt. Zo kan ik uit ervaring vertellen, over een Loc, speciaal gebouwd, voldeed aan alle eisen en wensen. Op afstand bestuurbaar er ook bij. Kan dus alles, behalve. Wat doet een loc, karretjes trekken.
Wel een leerzaam object geworden. Die heeft echt gereden, en iemand heeft dit zelfs omgezet, naar een miniatuur. Schitterend, zo vergaren techneuten hun kennis.
 
Dit belooft een boeiend topic te worden van een machien waarvan ik tot op heden nooit van gehoord heb(maar da zal het enige nie zijn..)!
Veel succes met de build,ga deze nauwlettend volgen, altijd fascinerend zo'n speciale kit..!

Grtz yves,
 
Nu de FT zijn clear coat lekker staat uit te harden had ik weer wat tijd voor de BAT.

Om te beginnen heb ik de motor en transmissie in elkaar gezet wat niet zonder slag en stoot ging, veel dryfitten en slechte pasvorm.
4635f1bcbdb9ff56f85da02c18fe1ae2.jpg

Even alles op zijn plek gezet
cd706bb9e480e74ad326b6e3df6e0abe.jpg

En toen een gevalletje s hit happens met achterdek. Achterdek was zo krom als een banaan dus met heet water aan de slag om hem recht te krijgen wat ook voor 99% gelukt was en toen wilde ik het nog een beetje bijbuigen en krak het achterdek in tweeën :( Maar het voordeel is nu wel weer dat ik het het achterdek het patroon antislip plaat kan geven wat in de verkeerd was en gelijk de voorste spatborden in een keer kan meemen in plaats van dat ik straks weer een uur kan dryfitten om ze gelijk met het achterdek te krijgen :) Tevens zaten er enkelen gietfouten in een gedeelte lag hoger dan het middenstuk en aan de andere kant lager zie foto. Ook zat er geen patroon van de slip plaat op de zijkanten dus dit alles kan ik nu corrigeren dus er staat weer een leuk werkje te wachten :?
a3909f22ddc3b6c23e962487e4c97197.jpg

En het nieuwe dek wachtend op zijn PE platen :)
ff1345bbf78e845c676d00ff9cabccdd.jpg
 
Allé, een geluk bij een ongeluk dan eigenlijk :laugh: ;)
Motor ziet er toch al netjes uit..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan