Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Nightmares: Trying to Forget.

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Omdat het vorige diorama met deze titel is omgekomen in de verhuis naar Frankrijk begin ik een ander voor deze groepsbouw. De opbouw zal anders zijn maar wel met dezelfde titel.

De onderdelen er voor moet ik nog zoeken en/of bestellen maar dankzij m'n fantasie kan ik veel dingen aanpassen en scratchen.

Denkend aan iets wat Roy ooit eens zei heb ik een plannetje gemaakt zodat er een beter overzicht is van alle nodige onderdelen. Het plan is om een slapende oude man in bed af te beelden, met twee nachtkastjes en rond hem staan allerlei dingen en situaties uit zijn oorlogsverleden. Zijn nachtmerrie dus. Graag zou ik alles wat symmetrisch afbeelden om de indruk te geven van een terugkerende nachtmerrie.

(Het slangetje in potlood heeft er niets mee te maken, dat is een blad uit een cursus en het slangetje is uit verveling getekend.)

attachment.jpg

Nu op zoek gaan naar alles en bestellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alain ga ervoor en we zien het wel he suc6 ermee
Marc
 
Ben benieuwd in welke richting dit dio uitgaat verder veel succes 😉
 
Je maakt ons nieuwschierig Alain ;) , lijkt me alvast mooie opstelling.
 
Sinlenoz: die foto's had ik al eens bekeken maar dat is echt wel zeer hoogstaande kwaliteit. Ik zal er alles aan doen om dat te evenaren qua kwaliteit.

Dit zijn de gekochte dozen voor dit project, door een onoplettendheid is er maar één tank bij terwijl er op het plannetje twee staan maar dat los ik wel op door het gat op te vullen met iets anders. Ik wil nu geen tank meer bestellen omdat de verzendingskosten wat te hoog zijn voor één doos vind ik.

Het zal hier gaan om een Duitse veteraan die nachtmerries heeft over Britse soldaten en materiaal. Ten slotte bestond het overgrote deel van het Duitse leger uit gewone mensen die ook liever thuis waren gebleven en die nadien ook nachtmerries hadden. Voor de veteraan heb ik hoofden gekocht waarvan er één goed zal passen maar wel zal ik zelf een 'lichaam' moeten fabriceren. Dat wil ik maken onder de dekens, zo dat je enkel het hoofd ziet uitsteken boven de dekens. Het hoeft dus geen compleet lichaam te zijn, enkel een 'bobbel'.

Het kriebelt om er aan te beginnen en misschien begin ik er deze namiddag aan.

Wel is het me opgevallen dat het merk Emhar niet echt goede kwaliteit is. Veel flash, dat zal dus opletten worden om het allemaal mooi te maken. Gelukkig gaat dat goed met vergrotende foto's.

attachment.jpg
 
En we zijn gestart...

attachment.jpg

Voor en na van de machinegeweren voor aan de zijkanten. Op de na-foto zie je dat er in de loop een gaatje is gemaakt om het juist te maken. Nu is m'n vraag welke machinegeweren dit zijn? Volgens m'n opzoekingen zijn het Hotchkiss machineguns maar helemaal zeker weet ik het niet. Zijn er kenners onder de medeforumleden? Het is om de rest van het wapen af te werken, onder de loop bvb. dat buisvormig gedeelte. (veel ken ik dus niet van wapens)

attachment.jpg
 
De eerste tanks, de Mark I zoals de oude Airfix kit, was uitgerust met Hotchkiss machinegeweren voorzien van een horizontale lader van 25 patronen.
Om reden dat deze slechts heel kort konden schieten zonder herladen, werd dan overgegaan tot watergekoelde Lewis guns met een cirkelvormige lader met 96 patronen. Dit was echter een wapen met een dikke mantel waardoor het koelingswater liep en tevens was er een koelleiding aanwezig.
Vanaf Mei 1917 werd opnieuw en zeker op de Mark IV overgeschakeld naar Hotchkiss machinegeweren met een horizontale lader van 50 patronen.
Jouw kit heeft dus blijkbaar de fijne Hotchkiss machinegeweren.
 
eentje om te volgen en ben present grt Pascal
 
goe bezig Alain................zoals gewoonlijk......................
 
Vind ik ook hoor
Alain misschien een goede tip ( blijft een tip hoor ) probeer u op 1 project te concentreren anders ga je dingend door elkaar smijten en word het moeilijk uit elkaar te houden zeker met uw projecten , als ge een kitje bouwt kan je dat gemakkelijker onderscheiden , maar hier zit het zuiver bijna alleen in de kop he man
Grt
Marc
Alain maat is niet negatief bedoelt hoor
 
Bedankt aan de volgers.

Erwin: bedankt voor de uitleg, weer iets bijgeleerd.

Coachke: je hebt gelijk maar dit diorama is voor als ik vastloop in het andere project omdat de verschillende onderdelen OOB zijn, enkel het schilderen zal hier fantasie worden.

Nu een vraag (weeral): hoe zit het in elkaar met de uitlaat van die tank? Zoals ik het heb gedaan is het volgens het bouwplan maar op foto's via google lijkt me dat niet helemaal juist te zijn. Echter...die foto's zijn niet bepaald duidelijk omdat er niet echt een foto te vinden is van de achterkant van zo'n tank. Toendertijd hielden ze zich daar niet zo mee bezig vermoed ik. Ook wilde ik weten waar het gat van die uitlaat zit? Onderaan of opzij?

attachment.jpg
 
Beyond: die foto's had ik ook gevonden maar die zijn vooral van de voor- en zijkanten. Maar door je tip kreeg ik wel een helder moment en ik heb er "walkaround" aan toegevoegd. Dan komen er wel foto's van de achterkant tevoorschijn maar er zijn blijkbaar verschillende soorten uitlaten. Zal ik morgen eens verder bekijken.
 
De uitlaat moet nog even wachten.

Eerst eens dit oplossen. Dit stukje moet volgens het bouwplan zo gemonteerd worden:

attachment.jpg

Omdat het niet duidelijk is welke kant van het luik aan de bovenkant is ben ik op zoek gegaan naar een foto en daaruit blijkt dat het volledige luik aan de bovenkant zit:

attachment.jpg

Zo dus...

attachment.jpg

...wat er op neerkomt dat alles van de achterkant van de tank (waar die bak moet komen) moet afgevijld worden. Helaas heb ik de zijkanten al gemonteerd dus zal dat voorzichtig moeten gebeuren.

Zo zie je maar dat de echte details niet altijd overeen komen met die van het bouwplan. Ik vermoed dat het luik zo stond op elk model van female tank maar toch nog eens verder zoeken naar foto's.

Respect voor de mensen die historisch correcte modellen bouwen, er komt heel veel research bij kijken en doet me nadenken over mijn eigen manier van bouwen. Misschien heb ik de luie manier gekozen door de richting fantasie in te slaan?
 
De tank afgewerkt en een laag gegeven met de auto-bumper-spuitbus.

Nu zal het beste zijn om met een lichtere kleur te drybrushen denk ik, kwestie van het zwarte wat op te lichten. Nu gaan alle details verloren in het donkere zwarte geheel. Best na het aanbrengen van de decals of er voor? Wie heeft raad daarover?

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Heb je ergens informatie gevonden over een volledig zwarte tank? Ik dacht dat je dit als primer gebruikt en hier een laag groen over zou gaan schilderen.
 
StevenVD: er is geen informatie te vinden over een zwarte tank en die heeft nooit bestaan voor zover is weet maar het gaat hier over de terugkerende nachtmerrie van een veteraan van de Eerste Wereldoorlog en ik wil dat alles er donker en grauw uitziet. Daarom heb ik er voor gekozen om alles matzwart te spuiten en dan op te lichten met grijze tinten om de details wat te laten uitkomen. Als je een nachtmerrie hebt loopt alles door elkaar zonder duidelijk te onderscheiden kleuren, het is een grauwe chaos.

Ik heb veel respect voor de mensen die historisch correct bouwen maar voor mij is dat geen optie. Heb ik geprobeerd maar ben er jammer genoeg in gefaald, fantasie is de enige manier voor mij om te kunnen bouwen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan