Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Roland C. II

bullet2013

Active member
Registered
Lid geworden
18 sep 2013
Berichten
39
Naam : bullet2013
Model : Roland C. II
Merk : Revell
Schaal : 1/48

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Ik ben nieuw in de modelbouwwereld ( toen ik klein was wel veel modelbouw gemaakt , maar niet op niveau ) , dus tips en opmerkingen zijn altijd welkom .
 
Laatst bewerkt:
Niet mijn favoriete vliegtuigschaal maar een "Walfish" is een klassieker en dus gaan we volgen. Veel succes.
 
Die kisten waren toch prachtig beschilderd. Je hebt niet meteen het eenvoudigste model gekozen, want ik zie wel wat spandraden. Heb je al een pinvise om fijne gaatjes in de vleugels te boren? Dat kan het bespannen makkelijker maken want vaak zijn er alleen putjes waar je dan een draad in moet kleven. Er zal garendraad bij de kit zitten om dat te doen maar die is hier te grof voor als je een getrouwe gelijkenis wil. Daarvoor kan je visdraad of nog fijnere draad gebruiken, er wordt zelds speciaal draad voor verkocht (zie Uschi Van Der Rosten).
 
Ik ben het eens met Steven, zij het dat je je als beginner het beste de voorvraag kunt stellen of je überhaupt de rigging (=het plaatsen van alle spandraden) wilt gaan toepassen; was het je allereerste kit dan had ik het je afgeraden omdat het eigenlijk meer als iets voor gevorderden wordt gezien. Niet alleen heb je daar een pin vise voor nodig, ook kun je het beste een mal maken waar je je vliegtuig in plaatst voordat je aan de rigging begint.

Zo'n mal maak je bijvoorbeeld door op maat gezaagde blokjes en latjes hout, waar je de vleugels in kunt klemmen. Je zorgt er dan voor dat de vleugels tijdens de riggingswerkzaamheden in één positie blijven staan ten opzichte van elkaar, en dat ze kaarsrecht staan. Doe je dit niet, dan loop je het grote risico dat niet alle draden even strak gespannen staan als je klaar bent, en/of dat de vleugels niet parallel staan.

Er zijn ook mallen verkrijgbaar in de handel, speciaal bedoeld voor het maken van dubbeldekkervliegtuigen, maar voor een eenmalig project is dat misschien wat veel van het goede. Dit is bijvoorbeeld zo'n mal:

aircraft-jig-biplane-small-[2]-9991-p.jpg

Er zijn talloze andere types, Google maar eens op 'jig biplane'.

Ook als je je niet gaat bezig houden met rigging, is het misschien toch goed om gebruik te maken van zo'n (handgemaakte) mal, al was het alleen maar om te garanderen dat je vleugels mooi recht komen te staan. De meeste frustratie die ik van dubbeldekkerbouwers heb vernomen is, dat ze aan het eind van de bouw erachter kwamen dat de vleugels toch niet helemaal mooi recht stonden.

Terugkomend op de rigging... eigenlijk is dat iets voor gevorderden, maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt proberen. Als je gebruik maakt van de door Steven genoemde draad van Uschi van der Rosten, betaal je voor één rolletje draad meer dan je voor je Revell-kit hebt betaald maar de kwaliteit is dan wel uitstekend. De draad is ook iets elastisch, zodat je iets minder nauwkeurig hoeft te werken om toch een prachtig resultaat te behalen. Maar je kunt ook visdraad halen, dat is makkelijker te verkrijgen en niet zo duur.

Dubbeldekkers behoren tot de moeilijkste onderwerpen in de modelbouw en weinigen wagen zich eraan; ik vind het interessant om te zien hoe je (als 'gevorderd beginner') het er vanaf gaat brengen. Ik denk dat je, met de juiste tips en andere hulp, een mooi model kunt afleveren. Daarbij kan het verstandig zijn om je bouwvoortgang regelmatig hier te posten, zodat je snelle feedback krijgt. Wacht je te lang, dan zijn wij threadvolgers misschien wel te laat met een bepaald adviesje of oogwenk. Ook als je een vraag hebt over de bouw, staat men hier altijd klaar om een gedegen antwoord te geven waar je wel of niet (meestal wel) iets mee kunt.

Voordat je gaat beginnen, kijk eens of je het belangrijkste basisgereedschap in huis hebt; zie hier.

Rest me je veel succes en bouwplezier te wensen!
 
Das straf..ging deze vandaag kopen op ebay,ik wens je veel succes met den bouw,ga deze zeker volgen...!!

Grtz yves,
 
Dit is er eentje welke ik wel wil zien gebouwd worden, dus ik volg (wel in stilte...) ;)
 
Veel plezier met deze.
 
Een vraagje : zou ik de cockpit eerst van een laagje glossy vernis moeten voorzien om daarna een wash op te zetten voor wat leven in te krijgen ?
 
Laatst bewerkt:
Mooi tot nu toe. Probeer je nog wat leven in het hout te krijgen?

Hier was mijn basiskleur een bleek bruin:

252841-11032-35.jpg


en door te spelen met olieverf en borstels:

ja eerst een basis lichtbruine onderzijde (yellow ochre van vallejo) dan licht insmeren met raw sienna, een paar dotjes burnt umber/ vandijcke brown ertussen opensmeren. met een harde platte borstel de basisstructuur (rechte lijnen trekken) en met een zachtere dan de krommingen rond de noten gedaan. Met een fijne ronde borstel de binnenkant van de noten uitgewerkt en dan nog een klein puntje donkere olieverf waar de noot zich zelf bevind.


Kwam ik hier uit

254175-11032-42.jpg
 
Probatie om een wash te zetten . Een selfmade wash met pigmenten van soft pastels Van Eyck , water en een dropje dreft .
Het resultaat is nog niet helemaal wat ik zou willen .

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dit is te zwak om een overtuigende wash mee te maken. Daarvoor kun je beter (als je de wash zelf wilt maken) flink verdunde olieverf of enamel gebruiken.
 
Hallo , ik ben ondertussen bezig aan de mitrailleurs , maar ik vraag mij af welk kleur ik best gebruik en hoe breng ik verwering aan ?
 
Gewoon zijdemat zwart, en met een potlood de randen een beetje accentueren
 
less is more........................................ een gouden regel,beste kogel............................
 
mooi mooi allee ik vind dat toch
Marc
 
Mooie schiderwerken Bullet...houden zo..blijf deze volgen..!!!

Gtrz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan