Hoofdsponsor

1/200 IJN battleship Mikasa January 1904 [wip]

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Gasten, na een jaartje van bezinning laat ik weer eens wat van mezelf horen. Waarom is het zo stil geweest? Omdat ik veel tijd kwijt ben aan mijn job en dan thuis, niet altijd zin om aan het bouwen te zijn. We hebben ook nog een gezin hé.

Wat ik wel erger vind dat ik een beetje de mojo verloren ben in het 1/35 WWII militair bouwen, wat ik toch altijd heb gezien als mijn ‘core business’. Projecten kwamen niet aan zijn eind, maar de zin om iets nieuws op te starten echter wel. Verwacht nog geen uitverkoop van me, want de ervaring leert dat dit snel kan veranderen. Mijn stash is dan ook nog gewoon goed gevuld. :P

Ik ben niet bij de pakken neer gaan zitten en ben wat anders gaan doen. Gewoon om te zien of me dit meer beviel en ik eventueel een andere richting uit moest. Zo heb ik me wat bezig gehouden met het schilderen van bustes in olieverf en heb een Harley Davidson ‘Fat Boy Lo’ gebouwd schaal 1:6 van Tamiya. Voor biker liefhebbers onder jullie een model om aan te bevelen, zeker niet goedkoop met de upgrade erbij. Maar wat is het een schitterende kit, het valt bij wijze vanzelf in elkaar. Ik heb deze trouwens ootb gebouwd.

Maar goed, nu gaan we weer een geheel andere kant op met de bouw van een schip. Verwacht zeker niet regelmatig een update want daar zie ik niet altijd de tijd toe. Daarnaast ben ik een trage bouwer en kan onderzoek bij me soms heel wat tijd opslokken. We gaan aan de slag met een Japans pre-dreadnought van rond de vorige eeuwwisseling ‘Mikasa’. Schaal is 1/200 en het is van Merit models.

Merit_Mikasa.jpg
Boxart

Ik ben me nu aan het inlezen, internet aan het afstruinen voor foto’s/informatie en kom er al wel achter dat er heel wat issues zijn en er meerdere uitvoeringen mogelijk zijn met deze kit. Heb me dan ook maar een boekje aangeschaft om meer info te krijgen.

Book_Mikasa.jpg
Boek van Shneer over de 'Mikasa'

De meerdere uitvoeringen hebben veelal te maken met de historie en het jaartal van het schip. Alleen komt dit laatste helemaal tot uiting door de bouwtekeningen van Merit! Ik heb namelijk het idee dat de nodige onderdelen in de kit zitten en dit mogelijk maken, maar nergens een beschrijving ervan. Dochtertje van Trumpeter? :laugh: Maar ondanks dat ga ik ervan uit dat ik dit met het nodige onderzoek duidelijk kan krijgen.

Mikasa_1902.jpg
'Mikasa', 1902 tot januari 1904

Mikasa_1904.jpg
'Mikasa', na januari 1904

Waarom is de keuze gevallen op de ‘Mikasa’ zal je zeggen en bijvoorbeeld niet de Bismarck? Enerzijds is ondanks de schaal de afmeting nog beperkt, hierdoor past het nog in de kast wat niet geheel onbelangrijk is. Maar ook de vorm spreekt voor mij erg tot de verbeelding, want met haar 'looks' lijkt het zo uit 1800 weg gevaren te zijn. Met de beperking dat het in staal is uitgevoerd en niet in hout. Daarnaast vind ik dat ‘Mikasa’ een rijke en zeer speciale geschiedenis heeft, iets wat mij wel meer triggert bij een model. Wat korte informatie:

• Het betreft de laatste van het pre-dreadnought tijdperk. Euhh, dreadnought? Bij de dreadnoughts veranderde de bewapening en werd gekozen voor zwaardere kanonnen in meerdere geschutstorens. Tot die tijd was de keuze dat men meerdere kalibers geschut had, die volgens de gewoonte bij de houten linieschepen uit de zeiltijd, opgesteld waren op meerdere dekken en door geschutpoorten in de romp vuurden.
• ‘Mikasa’ is gebouwd in Engeland, Vickers shipyard in Barrow-in-Furness. Waar nog steeds een ‘Mikasa’street is. Heeft het waarschijnlijk alles te maken met het volgende!
• Kosten werden betaald van de £30.000.000,00 wat China moest betalen na het verliezen van de Sino-Japanse oorlog. Kosten voor het schip bedroeg £880.000,00 (8,8 miljoen Yen in die tijd).
• Men is begonnen in 1899 met de bouw, 1900 werd het te water gelaten en startte men de afwerking. In 1902 was het klaar voor zijn reis naar Japan.
• In 1902 was de Mikasa het grootste en modernste slagschip ter wereld.
• Zoals gewoonlijk heeft een Japanse naam altijd iets met mystiek, traditie of religie te maken. Zo ontleent het haar naam aan een heilige berg nabij Nara.
• De ‘Mikasa’ heeft in de Russische-Japanse oorlog van 1904-1905 haar diensten ruim bewezen in het gevecht en was ook het vlaggeschip van de vloot.
• Een paar dagen na het eind van de Russisch-Japanse oorlog, in de nacht van 11 op 12 september is ze gezonken in 36 voet water. Er brak brand uit in de munitieopslag, waarschijnlijk ten gevolge van een omgetrapte olielamp door feestende matrozen.
• Gevolg waren 339 doden en ongeveer 300 gewonden. 3 keer zoveel dan het aantal dat de ‘Mikasa’ zou maken tijdens de oorlog.
• Het schip werd geborgen en haar glorie herstelt, waarna er verbeteringen werden doorgevoerd. Dit nam wel 2 jaar in beslag.
• Tijdens de WWI heeft het dienst gedaan als kustverdediging en de Japanse troepen ondersteunt tijdens de geallieerde interventie van 1918-1920 na de Russische Burgeroorlog.
• In 1923 gaat de ‘Mikasa’ met pensioen en wordt het gereed gemaakt voor vernietiging.
• Echter gaan er stemmen op om het schip als gedenkteken te gebruiken, en in 1926 wordt het geopend voor publiek daar kroonprins Hirohito en de kapitein van het schip tijdens de Russisch-Japanse oorlog, Tōgō.
• Na WWII geraakt het schip in verval door de aanwezigheid van bezettingstroepen in Japan.
• In 1950 is er zelfs een dancing en een groot aquarium op het schip gebouwd ter vermaak van de aanwezige buitenlanders. Nadien gaat het nog verder bergafwaarts en blijft er nagenoeg niets over van het schip.
• Totdat een Japanse krant en de Amerikaanse vloot admiraal Nimitz een 2de restauratie voor elkaar krijgen en het schip in 1961 weer geopend kan worden. Echter zijn zoveel originele onderdelen verdwenen dat een of meerdere schepen gekannibaliseerd worden om ‘Mikasa’ te herstellen.
• Het schip is nog steeds te bezichtigen in Yokosuka in Japan, waar het is ingestort in de kade.
• Het is daarnaast ook nog eens het enigste te bezichtigen pre-dreadnought schip ter wereld.

Mikasa_warship_today.png
'Mikasa' in Yokosuka

Waarom start ik nog niet het bouwverslag? Omdat ik hoop dat een jullie me willen helpen met opstarten door wat ‘tips and tricks’ te geven. Daarnaast zal ik ook nog een aantal keuzes moeten maken waar ik jullie in wil betrekken, want naast de uitvoering moet ik ook nog een keuze maken in de kleur. Het wordt namelijk echt het eerste schip wat ik ooit onderhanden heb en wil er toch een mooi model van maken, hopelijk dus met jullie kennis en raad. Ik zal echter niet te ver doordraven en er een ootb build van maken waarbij ik wel zal proberen de barrels te vervangen voor metalen. Maar verder is het een goed gevulde kit, met de nodige PE.

Inhoud kit:
930+ parts in 15 spreus en 4 frets PE. Een decalvel, ketting, bouwtekening en een kleurschema.
Wanneer ik de bouw opstart zal ik hier foto’s van maken. Want eerlijk, het is wel allemaal netjes verzorgd door Merit. De passing zal echter nog moeten blijken.

Dus mannen wat zijn aandachtspunten waar ik zeker aan moet denken? Alle tips zijn meer dan welkom!

Grtz,

Swa
 
Laatst bewerkt:
1/200 is een serieuze schaal, ik ben benieuwd. Je foto's worden helaas niet getoond, misschien even herstellen.

Ik denk dat de tips komen op het moment dat je aangeeft waar je wilt beginnen.
 
Thanks Roy, apprecieer het aanbod. Het eerste wat op mijn verlanglijst staat is alle 'portholes' open te maken. Ondanks de schaal mis ik wel wat detail, op sommige punten ontbreken namelijk de 'eyebrows'. Nu heb ik van je daar al een knappe howto (Dreadnought) over gelezen :wow:, dus daar durf ik wel aan beginnen. Echter twijfel ik nog wat aan de afwerking van het glas erin, wellicht dat we daar eerste een paar proeven mee gaan doen.

Daarnaast moet ik in een vroeg stadium wellicht de keuze gaan maken over welke uitvoering, tot 1904 of erna. Persoonlijk neig ik nu naar de vroege versie qua kleurstelling en de aanwezigheid van de 2 'crow's nest' welke ook bewapend waren.

P.S. hopelijk dat de foto's nu wel te zien zijn?
 
De foto's zijn inmiddels te zien.

Mijn opmerking "de tips zullen wel komen" ziet op tips in het algemeen; mezelf kennende zal ik ook wel bijdragen voor zover ik dat kan.

Voor het bevestigen van de 'eyebrows' kun je het beste een kleverige lijm gebruiken. In het topic kun je veel pogingen teruglezen, uiteindelijk kwam ik uit bij de bruine Gator Glue. Dit is perfecte lijm om die kleine frutseltjes mee vast te lijmen. Je kunt ook houtlijm gebruiken maar dan is het een kwestie van uitproberen.

De afwerking van het glas... tsja daar heb ik ook over nagedacht, ik geloof dat er in het Dreadnought-topic wat tips waren binnengekomen. En anders misschien eens googlen.. ik weet ook niet goed hoe ik het precies zou doen. Het probleem is vooral, dat het plastic van de romp te dik is. Als je daar een plaat transparant plastic achter zou plaatsen, dan zitten de portholes te diep verzonken. Wat mij bijstaat van wat m'n plan was, is om inderdaad een plaat transparant plastic te plaatsen en vervolgens in elke porthole een druppeltje Tamiya Clear of parketreiniger te laten vallen. Dan krijg je wel de illusie van transparantheid, maar is het dat toch niet helemaal.

Keuze voor welke uitvoering is inderdaad vanaf het begin van belang, dat was met de Dreadnought ook. Van sommige schepen zijn dusdanig gedetailleerde boeken verkrijgbaar dat ze alle aanpassingen aan een schip opsommen (en in schema zetten), ik weet niet of dat met de Mikasa ook zo is. Heb je dergelijke literatuur dan kun je precies de door jou gewenste versie nabootsen. Als je dat niet hebt, dan moet je bekijken wat je belangrijker vindt: de versie waar je het meeste referentiemateriaal van hebt of de versie die je het mooiste vindt.

Daarnaast zul je al in een vroeg stadium de keuze moeten maken of je het schip in vol ornaat weergeeft, of in de zee dobberend.
 
Ik zat ook te denken aan Gator Glue of houtlijm voor de 'eyebrows', maar zoals je zegt uit proberen.

Voor het glaswerk heb ik transparant plastic card aangeschaft van Evergreen 0,35mm, maar het probleem van de dikte van de hull viel mij ook al op. Dus toen zat ik te denken aan Micro Kristal Clear, waar je kleine membranen mee kunt maken. Echter denk ik dat er dan een ovale vorm van 'glas' ontstaat (als je begrijpt wat ik bedoel). Vandaar ik de test ga doen om achter de hull een strook plastic card te zetten en met de 'punch and die' rondjes te maken welke in 'portholes' vallen. Wanneer ze te klein zijn wat Kristal clear er rond ter opvulling. Maar ook daar weer, uitproberen. Hier onder wat uitleg over het product, op Youtube zijn er ook nog een aantal items in het gebruik bij automodellen en treinen.


Met het boek wat ik heb kan ik best wat en ik denk dat het de vroege versie gaat worden. De zwarte hull in samenwerking met 'rood' en licht grijs geeft volgens mij weer eens wat anders dan 'rood' met geheel grijs. Daarbij was het schip in eerste instantie uitgevoerd met 'crows nests' en extra reddingsboten. Dus meer fun om te bouwen. :P

Ik had ook nog gekeken naar een boek van Kagero over Japanse slagschepen tussen 1904 en 1940. Maar verzendkosten bijna net zo hoog als het boek zelf, vind ik dan er weer net over. Ondanks het feit dat er bouwtekeningen 1/350 bij zitten van 'Mikasa'. Want ik heb ook gelezen bij je dat deze ook fouten kunnen bevatten. Dus zal veelvuldig het internet af moeten struinen voor referentie.

Verder ga ik voor een displayversie en niet op volle zee! Laten we eens eerst proberen dit netjes voor elkaar te krijgen, wel verwacht ik de nodige subtiele verwering toe te passen.

Vanmiddag ga ik proberen wat foto's te maken van de inhoud van de doos. Wellicht we dan ook een voorzichtige start gaan maken.
 
Wil ik mijn belofte inlossen en foto's uploaden van de inhoud, is er maintenance op fotoemmert. Zal dus voor een volgende keer zijn. Er is inmiddels een voorzichtige start gemaakt met het uitboren van de 'portholes' en het zijn er genoeg. :P De postbode bracht vandaag een enveloppe met de vervangende loopjes uit Tsjechië, verder nergens te krijgen en ook de fabrikant had niets op voorraad. Maar met andere woorden we kunnen nu wel goed aan de gang.

Vandaar mijn vraag aan de moderatoren van de sectie, start ik een nieuw topic of is het mogelijk dit draadje te verplaatsen naar 'plastic schepen'? Kan ik de naam en schaal dan nog aanpassen in de titel, of nemen jullie dat ook voor jullie rekening?

Voor mij mag het volgende 'IJN battleship Mikasa January 1904' (schaal 1/200)


Op voorhand al bedankt voor de moeite! ^^
 
Dit ziet er veelbelovend uit en ga ik opvolgen

Dave
 
Ik had ook nog gekeken naar een boek van Kagero over Japanse slagschepen tussen 1904 en 1940. Maar verzendkosten bijna net zo hoog als het boek zelf, vind ik dan er weer net over. Ondanks het feit dat er bouwtekeningen 1/350 bij zitten van 'Mikasa'. Want ik heb ook gelezen bij je dat deze ook fouten kunnen bevatten. Dus zal veelvuldig het internet af moeten struinen voor referentie.

Dit model lijkt het me waard om eventjes naar Etterbeek te rijden en het boek in de Escadronstraat op te halen. Van bij mij in Duffel is het 20 minuten rijden.
 
Mannen van harte welkom, des te meer zielen des te meer vreugd en meer knowhow natuurlijk. ;)

Dit model lijkt het me waard om eventjes naar Etterbeek te rijden en het boek in de Escadronstraat op te halen. Van bij mij in Duffel is het 20 minuten rijden.

Ik begrijp dat je een winkel in de achterdeur hebt, Steven. Maar welke en eventueel online te bestellen? Want voor mij is Etterbeek een trip van ruim 2 uur enkele reis. :huh:

Zoals beloofd de pixies van de inhoud, heeft even op zich laten wachten door een paar dagjes vakantie en een fotoemmert die niet meer wilde werken.

Spreus, PE en decals:

mikasa06.jpg

mikasa07.jpg

mikasa08.jpg

mikasa09.jpg

mikasa10.jpg

mikasa11.jpg

mikasa12.jpg

mikasa13.jpg

mikasa14.jpg

mikasa15.jpg

mikasa16.jpg

mikasa17.jpg

mikasa18.jpg

mikasa19.jpg

mikasa20.jpg

mikasa21.jpg

Kleurschema (wat het waarschijnlijk niet gaat worden):P:

mikasa22.jpg

Bouwtekeningen, niet geheel want 44 pagina's vond ik wat veel van het goede en het gaat om het idee hé!

mikasa23.jpg

mikasa24.jpg

mikasa25.jpg

mikasa26.jpg

mikasa27.jpg

mikasa28.jpg

mikasa29.jpg

mikasa30.jpg

mikasa31.jpg

mikasa32.jpg

Graag tot de volgende met de eerste bouwstappen!
 
Dat is een winkel van de oude stempel, vrees ik. Die doen niet aan webwinkelen en ze hebben ook geen site. Het is in de Escadronstraat, ik had er door je forumnaam geen rekening mee gehouden dat je de grens over moet. Ik zal morgen in Nieuwegein eens rondkijken wie er eventueel boeken van Kagero bij heeft, want ik heb er zeker wel een paar van gezien op een van mijn laatste beursbezoeken. Die jongens van Merit hebben jouw sprues wel voorzichtig ingepakt, lijkt het, met al dat schuimspul er rond.
 
Hoe nauwkeurig wil je zijn? Kagero's tekeningen zijn in het algemeen niet perfect, hou daar rekening mee.

Als je precies wilt werken, pak dan vooral ook foto's van het schip erbij en eventueel, als die beschikbaar zijn, blue prints. Zelfs die zijn meestal niet perfect, maar je moet ergens beginnen.
I
 
@de moderateurs;bedankt voor de verplaatsing!

@Steven; ik ben benieuwd of je ergens iets hebt kunnen vinden van een handelaar die het boek bij had in Nieuwegein. Klopt wat de bescherming aangaat, de delicate stukken worden zo super beschermd. Zal een keer een fotootje maken van de ingepakte spreu en sorry, dat ik je met mijn nickname op het verkeerde been heb gebracht. :D

@Roy; voor mij is nauwkeurigheid zeker belangrijk maar wel tot op bepaalde hoogte. Zaken die mijn inziens niet kunnen zullen dan ook worden aangepast maar het fungehalte van de bouw zal voor mij prefereren boven het accurate ervan. Mocht ik een goed naslagwerk verder niet vinden zal ik de build verder gaan baseren op foto's, internet en het boek wat ik heb. Is er trouwens een stukje van je tekst weggevallen of lijkt dat maar?

Inmiddels ben ik bezig geweest aan aandrijving en ben ik door onderzoek tot de volgende actie gekomen. Daarbij vond ik RVS assen fraaier dan de gespoten onderdelen. Als as heb ik 2 draadnagels gebruikt wat de juiste dikte en lengte hadden. Het was even een boorwerk maar vind het resultaat het wel waard.

mikasa33.jpg

mikasa34.jpg

Bij bestudering van de kanonnen voor het middendek kwam ik er achter dat ze goed van afmeting waren, maar ook de updatelopen sloegen de plank een klein beetje erg mis. :tongue: Het betreft namelijk een 'Armstrong Whitworth type 41 6" 40 caliber quick fire gun'.

mikasa37.jpg

De lengte van de loop is 6096mm, wat neer komt op 30,1mm schaal 1/200. Zoals je kunt zien heb ik hier wat kunstgrepen voor moeten toepassen. De loop werd afgezaagd en netjes passend opgeboord, het koperen exemplaar werd zo ingekort dat deze netjes de correcte lengte had. Voor het middendek nog 9 stuks te gaan.

mikasa35.jpg

De portholes heb ik opgeboord met een 1,4mm boortje en met de punch & die heb ik uit 0,4mm clear plastic card rondjes gemaakt. De portholes zijn gevuld zodanig dat het 'glas' een 0,5mm onder het oppervlak van de hull zit. Ik hoop dat je de gevulde portholes eruit kan halen. :dry: Wanneer ik mijn onderzoek goed heb waren de portholes rond 1900 niet zo groot, 11" - 279,4mm om precies te zijn. Wat de 1,4mm verklaart van het boren.

mikasa36.jpg

Tot zover, feedback altijd welkom en hopelijk snel tot de volgende..
 
goed op dreef aan het komen, doe maar rustig verder terwijl wij genieten van je werk
vgr Marc
 
Knappe aanpassing aan de lopen. Ik vond deze keer geen Kagero op de beurs, ik geloof wel dat er in Veldhoven eentje stond die er een aantal had. Ik vind de lijst van de traders niet meteen, maar hij stond hier:

attachment.jpg

Misschien weet iemand anders dat nog wel, er werden voornamelijk boeken verkocht maar ook wat kits en het was een omsloten stand met 1 ingang.
 
Netjes gewerkt ;)
Maar had je iet beter ook het conische deel van de koperen loopjes gebruikt?
Ze lijken me toch iets fijner dan de plastic delen..??
Dan hoef je enkel de loop iets in te korten ;)
 
Inderdaad lijkt het alsof mijn post niet helemaal klaar was, vreemd.. weet ook niet meer wat ik wilde zeggen, dus het zal wel niet belangrijk zijn geweest zou mijn vader zeggen.

Goeie voortgang in elk geval!
 
Swa, succes met de bouw, zie het nu pas te staan.
 
@Steven; was er zelf niet, dus zal gissen blijven. Maar waardeer je meedenken en wanneer je het ergens tegenkomt hoor ik het graag.
@Beyond; heb ik ook aan gedacht. Maar wanneer je dat doet ben je de boring van de loop kwijt en dat is ook weer zonde. Kiezen uit 2 slechten?
@Roy; thanks mate. Mijn pa zou hetzelfde zeggen. :D
@Bart, van harte welkom.

En nu een kleine update van de Mikasa. Ondanks het een schitterende kit is, kom ik wel wat probleempjes tegen. Maar dat maakt de uitdaging weer wat groter hé. ;)

Als eerste heb ik de kleine kanonnen aangepast die in het voor- en achtersteven zijn opgenomen. De PE koepels (noem ik ze zo?) zijn gesoldeerd om meer stevigheid te krijgen.

mikasa44.jpg

Om het fungehalte wat te verhogen, heb ik toen de 305mm kanonnen voorzien van de aluminium lopen. Ook daar was weer het nodige niet in orde, wat volgens mij blijkt uit de onderstaande foto's. De totale lengte moest namelijk 61,5mm op schaal zijn.

mikasa40.jpg

mikasa41.jpg

Om een goede passing van de kanonnen op het onderste dek te krijgen heb ik de aanwezige gaten op moeten boren in de bodemplaat en er plastic rod in moeten lijmen. De gaten waren namelijk zo over gedimensioneerd dat er teveel beweging in zou komen na assemblage.

mikasa42.jpg

mikasa43.jpg

Dan wil ik jullie meenemen naar ruimte voor de kanonnen die in het voor- en achtersteven zijn opgenomen. Zoals je ziet is de binnenafwerking....euhh niks. Dus daar heb ik iets van een binnenruimte van gemaakt, zodat je zeker niet het gevoel krijgt "ik mis iets".
Ook was assemblage van de kanonnen niet naar mijn zin, was gewoon een sleufje waar het kanon in gelijmd moest worden. Het gevaar is namelijk wanneer het los komt, het kanon in het ruim valt en je er op geen enkele wijze bij kunt. Met de voorgaande aanpassingen is dit niet meer mogelijk.

mikasa38.jpg

mikasa39.jpg

mikasa45.jpg

mikasa46.jpg

Ook gestart met het aanbrengen van de eyebrows, welke ik hier en daar nog wat moet aanpassen. Maar ik weet waar ik op moet letten nu. De wijze van maken is volgens mij bekend, want is al een keer door Roy verwoord bij de Dreadnought bouw.

mikasa47.jpg

Als toetje nog een paar detailfoto's van de diverse guns.

mikasa50.jpg

mikasa49.jpg

mikasa48.jpg

Tot zover weer en hoor graag jullie bevindingen. Tot de volgende....
 
Mooie bouw hoor, en voor ons als lezers is het juist leuk als je de scalpel en klopboor ter hand neemt om de kit te verbeteren.

Dank voor de namecheck ook.

Het enige wat ik absoluut niet vind kunnen, is d
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan