Hoofdsponsor

1/25 bouw boomkorkotter PD-126 schaal 1:25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
Hallo allemaal

Wij zijn lang op zoek geweest naar een tekening van een kotter maar kwamen nooit verder dan een algemeen plan,maar het is ons toch gelukt om een tekening te vinden die kompleet is.
Nu kunnen wij een grote boomkorkotter schaal 1:25 bouwen er is nog geen romp voor,dus die gaan wij zelf bouwen,dit keer van hout het word de grootste kotter in onze vloot, ruim 170m lang.
Wij hebben enige tijd een bouwstop gehad ivm een verhuizing.
Zodat wij een grotere werkplek konden krijgen en we niet meer constant in de woonkamer hoeven bouwen.
Zoals het er nu naar uitkijkt gaat het de PD 126 worden.

Vriendelijke groet Ron en Antje
 
Fijn dat jullie weer terug zijn. Zal weer een mooi project gaan worden. Enne hout. :D:D:D

Welkom bij de houtsnuivers. :k Kom je nooit meer van af hoor. Pas maar op.

Kun je wat info plaatjes geven. Daar houden wij allemaal van hier. :k
En misschien een stukje geschiedenis van het schip. Dat maakt het een beetje compleet.
 
Hoi Ron & Antje,

Ik vroeg me al af waar jullie gebleven waren. cute

Een schuit van een 1,70 m? Nou, da's wel de moeite hoor. :|
Hebben jullie al enig idee van het eventuele gewicht van dit model?
De Andrea beloofd een kloeke dame te worden. cute



Alvast veel succes met de bouw.




Droop
 
hallo alemaal


hier een paar foto's van de PD-126 Adrea
1118746151.jpg

pd1262.jpg

pd1261.jpg

deze kotter is in het echt 39,95m lang en 9m breed en in 1981 geboud
het is een nederlands kotter die onder de engelse vlag vaart ja wat moet ik meer vertellen hij is gewoon mooi:k een mooi schip met een klasieke vormB:

mvgr ron
 
Straks kunnen we met onze kotters nog het hele forum van vis voorzien. :D:D:D




Droop
 
Hey Ron & Antje,

Leuk dat jullie weer met een nieuw project starten, en super dat het een kotter is cute
Dit project gaat ik met veel interesse en plezier volgen.

Veel succes en fun met de bouw.

Groeten, Pascal
 
dag,ron en antje
welkom terug,maar ron is het nu zo dat ook deze kotter is om gebouwd,
altgans ik dacht het te hebben gelezen op visserynieuws.
groetjes,ronny
 
Amai, wat een project weeral zeg. Veel bouwplezier.
 
En dan weer hele maal scratsch. Gaaf.

Op welke vis vaart deze?
 
uh... die vaart op diesel, Rik'ske. Niet op vis.

Oh, ja, wat zijn die grote gele paddles aan de zijkanten dan??

Daar ziten toch van die mannetjes die roeien aan . verdachtverdachtverdacht
 
1,70 wat gaat die wegen ? zou maar watertanks inbouwen als ballast anders is de kans groot dat ge een takel nodig hebt om uit het water te lichtencute. 3 Jaar geleden een container zeeschip opgeknapt en RC ingebouwd voor een kennis binnen schipper 2 m lang 0,35 m breed woog 35 kg na inbouw auto accu, lag toen nog niet diep genoeg. Schipper had gelukkig autokraan aan boord om 40 kg in het water te zetten. :D

Gewicht bereken : water verp origineel/ Derde macht schaal=
 
Laatst bewerkt:
hallo

Ik weet nog niet wat deze gaat wegen onze LE weegt rond de 35 kilo en de NG rond de 15 en ik hoop dat deze daar ergens tussen in gaat komen en inderdaad komen er balasttanks in dit keer net als in de NG dat scheelt een hoop gewicht.en kan ik ze gemakkelijk in en uit het water krijgen.
Bij de LE hebben we het niet gedaan en is het gewicht bet nog tedoen alleen red je het alleen nooit op n met de NG loop je gewoon weg das veel handiger

gr ron
 
Als je de afmetingen in PROG Delfschip zet kunt ge een redelijke goede schatting maken, kunt ge ook tanks in tekenen . Verschillende demo's met voorbeelden:k
 
Hallo allemaal



Ben aan het zagen geweest alle spanten zijn uit gezaagd gister hadden wij alle spanten gekopieerd en uit geknipt en om vervolgens op het hout te plakken en vandaag ben ik gaan zagen en ik heb de kiel gemaakt en ben nu bezig om de het skelet in elkaar te zetten


IMG_7573.jpg

IMG_7574.jpg



Mvgr ron en antje
 
Misschien ten overvloede, maar zou je niet een bouwplank maken waar je de kiel op kunt zetten om zo een goede rechte basis te hebben. Je kunt dan doormiddel van een exact rechte lat de kiel steunen. Een lat aan weerskanten die klemt als het ware. Als je de spanten tot aan de bodem hebt lopen. Dan kun je daar eventueel inkepingen maken. Zie mijn Kareldoorman aan het begin van het topic.
 
hallo rik
ja dat had ook gekund en was waarschijnlijk makkelijker geweest. bedankt voor de tip.

ik heb de kiel van twee vurenhouten latten en op elkaar gelijmd en die is kaarsrecht en de kiel toen met klemmen op het werkblad vast gezet en de spanten daar zit aan de onderkant een uitsparing waar de kiel in valt en in de bovenste hoeken zit ook een uitsparing daar heb ik vurenhouten latjes in gelijmd nu het is een stijve constructie (die ik met balsahout ga bekleden)
daar kom ik later op terug .:k

mvgr ron en antje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer even aan het klussen geweest en het kale lichaam van de kotter iets omkleed.

Dit heb ik gedaan met balsahout wat erg leuk is om te doen dit is weer eens een andere vorm om een romp te maken en het is wel een vorm die me erg bevalt.
Dit is de methode die ik voorheen ook altijd gebruikte om mijn vliegtuigen te maken.
En heeft voor mijn gevoel veel voordelen.,daar kom ik nog wel op terug.



IMG_7575.jpg


gr ron en antje
 
Hallo allemaal

Ik ben nu met de neus en de achterkant van het schip aan het bouwen en uitteraad de rest van de bekleding .maar nu een vraag, het is de bedoeling om aan de buitenkant glasmat voor de stevigheid en om de romp waterdicht te maken, dat deed ik normaal bij de vliegtuigen met epoxy dan met 25gr glasmat .Maar wil dit nu met polyester doen en 80gr.glasmat
Heeft er iemand ervaring mee of suggesties ben benieuwd

Mvgr ron en antje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Epoxy gebruiken hecht veel beter op hout ,daar gewicht geen probleem is gezien de schaal minstens 300 gr gebruiken, anders schuur je er te gemakkelijk door :s
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan