Hoofdsponsor

1/25 bouw boomkorkotter PD-126 schaal 1:25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook ik vind dat jullie stevig doorbouwen. Toch het resultaat liegt er niet om hoor. Mooie update weer.

Misschien voor de nieuwe mensen onder de modelbouw iets meer uitleg geven over hoe jullie te werk gaan met het kunststof enzo. Ik denk dat er veel mensen zijn die daar echt wel iets aan hebben. :D

Uitgelegd door echte vaklui toch. :k
 
Ik heb een vraagje ivm jullie dek.

Hoe zorgen jullie ervoor dat het dek tegen de verschansing waterdicht is? Als je het gewoon er tegenaan lijmt heb je toch kleine kiertjes of gaatjes denk ik.

En houtplamuur lost op in water dus ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken.
 
Hoi Ron,

Mooi werk en wat een tempo Applaus, heb ook een vraagje welk materiaal gebruik je voor het stuurhuis
 
Ik heb een vraagje ivm jullie dek.

Hoe zorgen jullie ervoor dat het dek tegen de verschansing waterdicht is? Als je het gewoon er tegenaan lijmt heb je toch kleine kiertjes of gaatjes denk ik.

En houtplamuur lost op in water dus ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

Hallo Michel

Wij hebben het dek eerst gewoon erin gelijmt met houtlijm,daarna hebben we hem afgekit met MS polymer dat gebruiken ze ook in de gwone scheepsbouw dat blijft enigzins fexibel,al is het wel schuurbuur en overschilderbaar.
Daarmee werken we ook altijd de laatste oneffenheden in de romp mee af.
voor de delen waar het minder uit maakt gebruiken we de gewone kit die laat zich prima verwerken en is ook goed overschilderbaar.

groet ron
 
Hoi Ron,

Mooi werk en wat een tempo Applaus, heb ook een vraagje welk materiaal gebruik je voor het stuurhuis


Wij hebben voor het stuurhuis platen polystyrol gebruikt met een dikte 2x 1.5
dit is nog buigzaam en is goed te vormen.

Dit gebruiken we overigens altijd om stuurhuizen degelijke te bouwen.

gr ron
 
Hallo rik

Hier nog even een kort werkverslag voor iedereen die het interresant vind

Bedankt jongens, we zullen wat vertellen, over onze bouwmethodes we gebruiken voor de bouw van onze boten: hout, polystyrol en messing wat hebben we tot nu toe gedaan
Wij hebben nu voor de tweede keer gekozen om zelf een romp te maken.
Normaal gesproken bestelden we die,nu hebben we laatst zelf een spantenplan gekocht van een viskotter via de Nederlandse modelvereniging.
Deze spanten hebben naar de schaal die we wilden bouwen laten vergroten bij de boekhandel hier in het dorp.
Daarna hebben we de spanten overgezet op hout en dezen allemaal uitgezaagd.
En op nummer in elkaar gezet we hebben gekozen voor hele spanten omdat het geheel in onze ogen sterker maakt.
Daarna hebben we het houten skalet omkleed met balsahout en hier en daar bij geschaafd
Het balsahout hebben we daarna ingesmeerd met polyester lamineerhars dit trekt zeer goed in het balsahout het hout word hier door hard . dit laten we niet drogen maar gaan gelijk verder met de 300gr glasvezelmat 2 lagen, daarna nog een laag plamuur, schuren en afplamuren weer schuren
Toen hebben wij de kiel er onder gelijmd en geschroefd als lijm hebben we constructielijm gebruikt en vervolgens hebben en wij de stabilisatie vinnen er onder gelijmd hier voor hebben wij een sleuf gevreesd.
Om er zeker van te zijn dat het geheel waterdicht blijft hebben we op de plaatsen waar wij weer in hadden geboord en gezaagd ,alles nog eens aangesmeerd met MS polymer dit weer een nacht laten drogen en het geheel voor de eerste keer in de grondverf gezet.
Daarna weer ligt opschuren en bekijken waar nog plekjes in de romp zaten die nog niet geheel waren zoals wij het graag zien en dezen nogmaals behandeld met epoxyplamuur en dit weer iets geschuurd en daarna de romp nogmaals in de grondverf gezet.
Toen hebben we de belijning erop gezet en de randen en dit alles nog eens in de grondverf.
Daarna zijn we begonnen aan de bouw van het stuurhuis en het lierhuis.
Het lierhuis hebben we gemaakt van hout ( hobbytriplex)3mm
Daarna hebben we het stuurhuis gemaakt uit platen polystyrol van 2x1.5 mm.
En als het meezit zullen we vanavond de romp van de juiste kleur voorzien .


Mvrgr Ron en Antje
 
Zoals ik het zie heb ik de indruk dat jullie dag en nacht doorwerken. :|

Gelukkig is dat gezichtsbedrog wij werken niet de hele dag door hoor zo nu en dan even een stukje.
En antje werkt vooral in de avond uren mee die heeft overdag haar eigen werk. die is taxichauffer en dus vaak onderweg en moet 's'morgens al om 7 uur beginnen en is meestal om 17.00 weer thuis
En dan heb ik die kleine om handen nog even en dan wordt ons kerstkindje 2 jaar en de andere twee grotere kids hebben ook nog de nodige aandacht nodig.
En ach in het huishouden zelf is ook nog weleens iets te doen :k

gr ron
 
Hallo Michel

Wij hebben het dek eerst gewoon erin gelijmt met houtlijm,daarna hebben we hem afgekit met MS polymer dat gebruiken ze ook in de gwone scheepsbouw dat blijft enigzins fexibel,al is het wel schuurbuur en overschilderbaar.
Daarmee werken we ook altijd de laatste oneffenheden in de romp mee af.
voor de delen waar het minder uit maakt gebruiken we de gewone kit die laat zich prima verwerken en is ook goed overschilderbaar.

groet ron

Bedankt voor de info, is het dek langs de onderkant of bovenkant gekit? Het is waarschijnlijk een domme vraag maar ik heb hier geen ervaring in. Ik zal het in ieder geval toepassen bij m'n volgend project.

Michel.
 
hallo Michel

In het geval van een kotter ligt het dek in de romp en kitten wij hem dus aan de bovenkant.
Bij een andere boot bv een smit nederland ligt het dek op de romp en zou je hem aan de zijkant met sm polymer gaan kitten om hem waterdicht te krijgen.
of sikaflex.
Je moet dan wel gebruik maken van één van deze kitten die zijn waterdicht.
deze kitten worden ook in de echte scheepsbouw gebruikt bij delen die onderwater zitten.bij afwateringskanalen en dergelijke.
En ms polymer is geschikt voor zowel zoet als zoutwater.
Wij halen deze kit bij een botenwinkel hij is niet echt goedkoop werkt wel erg goed.

gr ron
 
Ron, wat ik me afvraag, is er een speciale reden waarom jullie het lierhuis van hout hebben gemaakt en ook niet van styrene zoals het suurhuis?
Waarom niet alles bijvoorbeeld dan van hout maken of van styrene?


Droop
 
hallo Michel

In het geval van een kotter ligt het dek in de romp en kitten wij hem dus aan de bovenkant.
Bij een andere boot bv een smit nederland ligt het dek op de romp en zou je hem aan de zijkant met sm polymer gaan kitten om hem waterdicht te krijgen.
of sikaflex.
Je moet dan wel gebruik maken van één van deze kitten die zijn waterdicht.
deze kitten worden ook in de echte scheepsbouw gebruikt bij delen die onderwater zitten.bij afwateringskanalen en dergelijke.
En ms polymer is geschikt voor zowel zoet als zoutwater.
Wij halen deze kit bij een botenwinkel hij is niet echt goedkoop werkt wel erg goed.

gr ron

OK Ron,

Ik ga u uitleg alvast afprinten en bijhouden voor wanneer ik aan de Smit Rotterdam begin. Als het zover is kan ik er dan altijd nog iets van vragen. Alvast bedankt.
 
Ron, wat ik me afvraag, is er een speciale reden waarom jullie het lierhuis van hout hebben gemaakt en ook niet van styrene zoals het suurhuis?
Waarom niet alles bijvoorbeeld dan van hout maken of van styrene?


Droop


Ja waarom kunststof en hout combineren. Ik werk graag kunststof het is vrij ligt van gewicht.
Soms is hout beter of makelijker je kunt er in schroeven en dingen aan vast maken zoals bolders en schanieren het geeft een sterke constructie net als messing daar maak ik de masten van , messing is zwaar daarom combineer ik dat ook veel met kunststof omdat ik veel vaar en het water niet altijd strak en glad is probeer, ik het zwaarte punt laag te houden onder de water lijn.


gr ron
 
Hallo mensen

Gister is het dan toch nog gelukt deze dame voor de eerste keer in de juiste kleur te krijgen.
En voor het eerst is het dan toch een keer nachtwerk geworden.
Het viel antje enigszins tegen het bleek toch echt wel een heel oppervlakte zijn
En werd het dit keer toch laat zo rond de klok van half 2.
wij hebben eerst met een infrarood waterpas de waterlijn vast gesteld en daarna hebben we de kotter op de kop gezet en haar in de verf gezet.
Voor de het onderwaterschip hebben we 331SM van revell gebruikt voor het bovenwater gedeelte hebben we donkergroen 1002 zijdeglanslak krasvast van flexa gebruikt.
We laten het nu even een dag uitharden en dan zullen we vanavond haar nog een keer in de verf zetten.

IMG_7623.jpg

IMG_7632.jpg

IMG_7636.jpg




gr ron en antje
 
Mooi, mooi, mooi......
Ik vind die kleurencombo zeer geslaagd.

Doen jullie dit met de airbrush? Of hebben jullie hiervoor een alternatieve methode?
 
Mooi, mooi, mooi......
Ik vind die kleurencombo zeer geslaagd.

Doen jullie dit met de airbrush? Of hebben jullie hiervoor een alternatieve methode?


Antje is nog van de oude stempel en schildert alles nog met pencelen.
Zelfs een romp als deze.
Een enkele keer gebruik ik wel de airbrush voor de verwering of de kleuren om een schoorsteen.
Alleen de grote oppervlakten schildert antje altijd.
Oftewel die schildert alles en ik maak de rest af met roest en dergelijke.

gr ron
 
Hallo michel

ze is inderdaad best aan de grote kant ,er gingen 3 potjes revell op het onderschip dus opzich viel dat best mee.
Het voordeel van revell is dat ie meestal wel al in 1 keer goed dekt en dat heeft er bij andere verf soorten nog weleens aan

gr ron
 
Ron en Antje.......ik als beginnende houtsnuiver en zeg maar zeker.....scheepssnuiver...:D,dit is een hele mooie boot,je update's waren zo duidelijk,en het resultaat tot hier..is "bangelijk" en het schilderwerk is wel op zijn minst gezegt......heel mooi.....ApplausApplausApplaus
 
mooi,leerrijk maar snel jongens (en meisjes)

ik denk dat als ik morgen nog eens kijk bij de volgende update ik een varende boot ga zien.
 
Hola. Dat gaat erg hard. Tja nachtdiensten draaien de meeste hier niet he. :D

Straks zul je nog een ijsbreker moeten plaatsen om de maidentrip te doen. :D:D

Maarre, het doet mij als zijnde kwastenschilder erg goed te zien dat er nog meerdere zijn die dit ook doen. Antje proficiat en je hebt een mooi werk geleverd. Schilderen is leuk maar moeilijk, eenmaal goed onder de knie en je krijgt het resultaat dat toch een soort meerwaarde heeft. Het leeft meer dan een gespoten schip. (Dit is althans mijn bescheiden mening) :k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan