Hoofdsponsor

1/48 Fighter Messerschmitt Bf-109 G-6/R3 [done]

Zonde van deze slechte pasvorm in de kid niet te begrijpen eigenlijk,verder ben je super goed bezig yves de moed niet laten zakken vriend er zijn trouwens meer oplossingen dan problemen 😉
 
Yves, in je topic dd 15/11/16 heb ik op de 3de foto de indruk dat de schroefas niet horizontaal staat maar iets naar beneden gericht is. Dit is misschien al 1 van de redenen waarom het niet past.
Zoals Roy zegt, breng hem mee naar de ledendag, dan kijken we er eens naar.

Een andere oplossing is dat je het toestel presenteerd met open motor en de motorkap op de grond. Zo show je detailwerk en is je probleem opgelost. Geen kat die de motorkap zal nameten om te zien of die past.
 
@Ron : Heb er een nachtje over kunnen slapen..maar zie de probleemoplossing nog niet...

Roy:Bedankt makker..zal zien maar idd dan meerdere ogen zien meer als twee,de bekabeling en extra's op het motorblok hebben het ondertussen begeven maar dat kan teruggeplaatst worden...

@Frank,Bedankt...Deze mogelijkheid heb ik ook door mijn hoofd laten gaan..blijf toch nog hopen om hemgoed te krijgen...in geval van nood...?

@Danny: Ja makker mercikes kweet het zenne maar soms..dit is de eerste maal dat ik zoiets meemaak..vraag me dan af:heb ik overgeslaan,iets verkeerd gedaan..who knows...?

Allen bedankt voor de steun toppers..!

Grtz yves,
 
@Erwin:Zal da nog eens nazien ,dacht ook eerst dat het daaraan lag maar da heb ik gisterenavond ook nog eens gecheckt..das toch di as voor de propeller hé ?
Dat alternatieve voor een vignette zoals mijn eerste Spit is natuurlijk ook een mogelijkheid...moet ik wel een ondergrond voorzien en plaats in de vitrine is schaars aant worden..zullen de mogelijkheden eens bespreken op de ledendag..eveneens bedankt voor de steun...!

Grtz yves,
 
Ja Yves plaats dat is wat we allemaal wel wat te kort hebben he anders de motorkap in zeer dun metaal namaken
Heb thuis heel dun metaal liggen van vroeger van de gazet van Antwerpen waar ze mee de gazet drukte
Marc
 
Ik denk dat je een beetje gewrongen zit met de dikte van je kunststof. Als ik het zo zie denk ik dat je de keuze gaat hebben tussen het verdunnen van je motorkapdelen of stukken van je motor afhalen:

Hier zie je dat de kappen ferm verdund zijn:

1224584650_5.jpg

1224584963_33.jpg

1224585026_44.jpg

Zoals bij vele oosteuropese kits... veel droogpassen, nog meer te dik materiaal wegvijlen, en tenslotte nog meer passen..., maar je hebt wel een prachtige kit als je de hordes kan nemen...

Bij voorgaande foto's kan je misschien je eigen wanddiktes vergelijken met deze op het model...
 
@Coachke:Het is eigenlijk een combinatie van meerdere factoren maat...het is na goed bestuderen wel mogelijk om een oplossing te vinden..
Zoals ik het nu bezien heb is het misschien beter de motor er terug uit te halen de romp te plaatsen en in functie van de ruimte het motorblok plaatsen en eventueel aanpassen...Heb er al zoveel mee gewrongen en gepast dat sommmige aanhechtingspunten hun oospronkelijke stand uit het oog verliezen..

Grtz yves,
 
Hoi Yves, met veel plezier en plaatsvervangende ergernis heb ik je topic bijgebeend. Ik vind het erg zonde voor je dat de kit zo'n belabberde pasvorm heeft ter hoogte van de motorblok-propellor oplijning/body. Toch heb je jezelf al aardig uit de slag getrokken mede dankzij de raad en bijstand van veel collega's hier (is dat niet geweldig !?). Ik zou persoonlijk voor de verwijdering van het motorblok kiezen als dit de body haar goede pasvorm terugschenkt. Blijven doorgaan tot het goed zit zou ik zeggen, je bent nog niet aan het schilderen dus alles is nog mogelijk.
 
Yves je kan er ook een klein vingette van maken met het motorblok uit het vliegtuig ,zo kan je beide netjes afwerken de motor luiken kunnen open blijven en je kan gelijk een mooi afgewerkt en gedetailleerd motorblok laten zien...😉
 
oplossing kan ik niet geven maar blijf volgen en hoop dat je dit kan oplossen naar uw zin grt Pascal
 
@Silenoz : Sorry man uw reactie was er daarstraks tussen geglipt..bedankt voor deze zeer bruikzame info en tip..heeft mij even een andere kijk gegeven.

@Gunit : Bedankt voor deze bemoedigende woorden en idd zonder deze vrienden op dit forum zou ik de vorige hindernissen niet hebben kunnen nemen en dat geeft een mens een overweldigend gevoel..dan kan op momenten meer dan je dacht..Het is verlopige nog hinken op twee gedachten vignette of het model op zich met open motorkap wat mijn eerste idee was...

@Danny: Daardoor kom ik ook bij jouw gedachtengang makker dit is zoals je beschrijft ook een oplossing ,bij een vignette kan ik qua opstelling nog alle kanten uit..

@Pascal: Ook met uw steun kom ik misschien bij de oplossing..waarvoor dank!!

Maar Heren zou niet op dit forum zitten als ik mijn eerste idee probeer door de drijven...Zoals ik al zei heeft Silenoz mij op het idee gebracht van het schuren..daarom ben ik aan het denken gegaan en de mogelijk vlakken die ertoe kunnen leiden om meer aansluiting te krijgen van de neus ,motorkap en onderkant eens aan te pakken..zonder tot hiertoe aan de motor iets drastisch te wijzigen dat ik nog altijd op "Operatie vignette " kan terugvallen..
Ziehier het resultaat:

VOOR
attachment.jpg

NA
attachment.jpg


VOOR
attachment.jpg

NA
attachment.jpg

Ik ben er nog niet maar..zegt nu eerlijk er is progressie..toch? :huh:

En vrienden nog eens nen dikke merci voor de steun die ik van jullie krijg..!!!

Grtz yves,
 

Yves hoe het bij een vliegtuig heet weet ik niet, maar bij de onderzijde van uwe vliegtuig motor, zie ik 6 ribbels, waar het deel tussen motor en propoler in uw geval het gele geel komt. Op de andere foto, die ik in het lijstje geplakt heb. Zie ik dat het gele deel, de 7e ribbel vormt en niet tussen 5 en 6 valt. Als ge dat probeert, wordt de afstand groter tussen gele deel en motorkap, maar de hoogte wel gelijk.

Jammer dat de foto's niet direct in beeld komen
 
De ledendag is morgen. Als je dat -bescheiden- geduld hebt en 'm gewoon meeneemt zoals hij nu is, kunnen we er met z'n allen naar kijken en vinden we met z'n allen echt wel een oplossing.
 
De ledendag is morgen. Als je dat -bescheiden- geduld hebt en 'm gewoon meeneemt zoals hij nu is, kunnen we er met z'n allen naar kijken en vinden we met z'n allen echt wel een oplossing.


Breng hem morgen mee makker !!

Grtz yves,
 
Goedeavond vrienden en vriedinnen,
Normaal nemen we de draad terug op waar we gebleven waren..maar ik ga nu een goei maand terug..
Na op de ledendag links en rechts info vergaard te hebben..waarvoor nogmaals dank!
Was ik begonnen met het centeren van het motorblok...ddor hem er terug af te halen,Roy had gezegd dat dit eigenlijk het beste leek en gelijk heeft hij..!!
Eén zijde van de motorkap was al op dikte en in vorm geschuurd door Roy en ligt nu te recoveren van een kleine ingreep..
Maar van het één kwam het ander..motorblok eraf halen zonder dat er iets meer afkwam leek niet evident...

attachment.jpg

Dus na deze goed bestudeerd te hebben..ging ik voor de grote revisie of daar lijkt het enigzins op...
Met dit resultaat..

attachment.jpg

Het gaat erom met de vergaarde info op de ledendag de stukken die wat ruimte kunnen uitsparen d.m.v schuren, vijlen,snijden..deze nu ook zorgvuldig aan te pakken en het blok met motorkap goed te krijgen en goed te plaatsen !!
Dus collega bouwers" Messerschmitt-Engine Part Two" gaat van start.!!
Ik hou jullie op de hoogte...
En als er nog iets is waar je van denkt waar ik nog moet opletten..shoot!!!

Grtz yves,
 
Goedeavond vrienden en vriedinnen,
Normaal nemen we de draad terug op waar we gebleven waren..maar ik ga nu een goei maand terug..
Na op de ledendag links en rechts info vergaard te hebben..waarvoor nogmaals dank!
Was ik begonnen met het centeren van het motorblok...ddor hem er terug af te halen,Roy had gezegd dat dit eigenlijk het beste leek en gelijk heeft hij..!!

Dat was uiteindelijk mijn advies, maar ik was niet degene die had opgemerkt dat het blok er wat schuin in zat. Dat was volgens mij Beyond, dus credits naar hem. Volgens mij zijn de motorsteunen niet even lang, heb je ze al met elkaar vergeleken?

Eén zijde van de motorkap was al op dikte en in vorm geschuurd door Roy en ligt nu te recoveren van een kleine ingreep..

Je brengt het heel vriendelijk, waarvoor dank... maar dit was mijn schuld doordat ik net iets te ver door schuurde. Het plastic was te dun geworden en ik ging er doorheen, waardoor een gaatje van een millimeter in doorsnee ontstond. Dat is wel jammer, maar het is een kwestie van (voorzichtig) vullen, 24u laten drogen en schuren.

Ik vrees dat er hoe dan ook nog een klein stukje van dat zwartgekleurde 'uitsteeksel aan het motorblok' moet worden weggeschuurd, om de motorkappen passend te krijgen.
 
Dat was uiteindelijk mijn advies, maar ik was niet degene die had opgemerkt dat het blok er wat schuin in zat. Dat was volgens mij Beyond, dus credits naar hem. Volgens mij zijn de motorsteunen niet even lang, heb je ze al met elkaar vergeleken?



Je brengt het heel vriendelijk, waarvoor dank... maar dit was mijn schuld doordat ik net iets te ver door schuurde. Het plastic was te dun geworden en ik ging er doorheen, waardoor een gaatje van een millimeter in doorsnee ontstond. Dat is wel jammer, maar het is een kwestie van (voorzichtig) vullen, 24u laten drogen en schuren.

Ik vrees dat er hoe dan ook nog een klein stukje van dat zwartgekleurde 'uitsteeksel aan het motorblok' moet worden weggeschuurd, om de motorkappen passend te krijgen.

Idd de credits die zijn voor Beyond van dat motorblok dat het niet recht stond..sorry Xavier ;-)Maar er hebben menige leden die mogelijkheden en visies uitgewisseld dat ik het niet meer weet..van wie wat kwam..Allen dank bijdeze..

De motorsteunen heb ik nog niet nagemeten Roy maar het blijkt dat een is afgebroken aan het hechtingspunt en de andere niet..

Dat van dat kleine stukje bracht mij terug op wat je zei want het was er nu afgebroken en dit is dus de gelegenheid om het ineens te goed te doen..

Grtz yves,
 
Aha, als je het loshaalt van het motorblok (=verstandig) kun je het denk ik beter van achteren schuren (=het deel dat tegen het blok aan wordt gelijmd), zodat er geen detail verloren gaat.
 
Aha, als je het loshaalt van het motorblok (=verstandig) kun je het denk ik beter van achteren schuren (=het deel dat tegen het blok aan wordt gelijmd), zodat er geen detail verloren gaat.

Idd maat..en zo ga ik alle stukken eens goed bekijken en zien wat eraf kan zonder dat het zijn vorm of detail verliest..ik zie het terug zitten..:wiggle:

Grtz yves,
 
Het zal een heerlijk gevoel geven als jij deze kit de baas geraakt. Dat je straks de mooie ononderbroken belijning van de Messerschmitt 109 ziet staan, op de indrukwekkende schaal 1/48, terwijl je weet dat er ook nog eens een prachtig gedetailleerde motor in die krappe ruimte te bezichtigen is.

Weet je al hoe je de motorkapjes scharnierend gaat maken?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan