Hoofdsponsor

1/48 Fighter Messerschmitt Bf-109 G-6/R3 [done]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Klaar voor een wending van jet naar prop..
Na een gezinspoll heeft de jongste zoon (3jaar) de beslissende stem uitgebracht voor deze kist..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een intro hoeft deze niet echt meer te hebben..maar toch even beknopt!

Messerschmitt G-6/R3 (Long-range Reconnaissance fighter, with 2 x 300 liter underwing droptanks)

De Messerschmitt Bf 109 was een Duits jachtvliegtuig. Het werd voor het eerst ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog, en was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de Duitse Luftwaffe en haar bondgenoten. Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de door Willy Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd.

De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in onder meer de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval, er was flink wat spierkracht nodig om het doel in het vizier te krijgen.

De vleugels vormden een zwak onderdeel en de staart was nog zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht, aerodynamisch efficiënt en klein te bouwen, omdat hij de beperkingen van de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon leveren. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten.

Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.

Het grootste voordeel van de Messerschmitt was de brandstofinjectie van de motor. Hierdoor kon de Messerschmitt makkelijker op de kop vliegen en duikvluchten maken omdat de motor, in tegenstelling tot de Hurricane, geen vlotterkamer bevatte.

Het gaat hier om het vliegtuig van een zekere von Oberfeldfebel Elias-Paul Kulein ten tijde van Bulgarije juni 1944.
Spijtig dat ik niet meer kan meegeven over deze persoon,maar kon er niets over vinden op Google (raar...).

Ben nog aan twijfelen of ik de versie van open motor of gesloten,eventueel 50/50 ? ;-)...

Ziezo...dat was het qua theorie..en nu let's build...

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
laat komen want ben weer van de partij om te genieten grt Pascal
 
benieuwd naar de kwaliteit van deze. Persoonlijk vind ik het een beetje een ondergewaardeerd merk
 
Bij de Trumpeter 1/32-versie klemt de motorkap perfect om de romp, zodat ik makkelijk heb kunnen besluiten de kap niet vast te lijmen. Dryfit maar eens, misschien heb je ook dat geluk met jouw kit.

Voor het geval je vliegtuig delen geel krijgt, denk eraan eerst een laagje wit aan te brengen voor de dekking.
 
Joepie,

Nog eens een vliegerken:P

Ik volg.

Grtz.

Luc8)
 
@Pascal:Blij dit te vernemen man...!

@Silenoz:Ben eveneens benieuwd ,ken het merk nie maar op het eerste zicht valt de kwaliteit zeer goed mee van de inhoud..

@Roy:Allereerst bedankt voor de tip van eerst een laagje wit aan te brengen vooraleer te schilderen met geel!!
Wat de motorkap betreft,als ik de motor bouw om te laten zien gaat deze niet dicht..heeft iets te maken met die uitlaten dicht=zonder,open=met..

@Luckse:nie zomaar een vliegerke hé ..een vliegmachine..!!

@Danny:Wel makker,zoals ik aan Roy heb geschreven,het hangt ervan af ..als ik heb laat zien wel en anders beperkt,zal die keuze van bouwen eens laten zien met een foto uit het bouwverslag..(die komt nog...)

Grtz yves,
 
Zoals beloofd ...de foto's!!
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ziezo...

Grtz yves,
 
Ah ok ik zie al wat het probleem is, je hebt geen aparte motorkap. Dat heeft Trumpeter anders aangepakt... jammer!

Ik had het volgende filmpje al gemaakt dus ik toon het maar, misschien heb je er nog iets aan:


(In werkelijkheid zijn het twee kappen die bovenaan scharnieren)
 
Idd da is wel ferm..maar als ik zover zit om de motorkap te monteren moet ik de mogelijkheden toch nog eens afgaan zenne..:unsure:
Heb wel twee soorten kappen...maar die vier helften zien er gewoon hetzelfde uit..

Grtz yves,
 
Hm ik kijk te snel, keek naar plaatje 10 en veronderstelde te vlug dat de motorkap-delen meegegoten waren met de romp.

Nu zie ik wat je bedoelt Yves. Nu ja, de situatie in mijn filmpje is toch anders dan die in jouw bouw.

Je kunt overwegen om de motorkappen scharnierend te maken. Dat wordt leuk scratchwerk :) Ik heb het bij mijn weekendbouw-project gedaan. Aldaar ook een how-to.

Ik kan me overigens ook niet anders voorstellen dan dat je een combinatie kunt maken tussen 1 en 2. Dus, je monteert de uitlaten, maar je maakt de motorkappen wel zó dat de uitlaten daar doorheen kunnen. Lastig werkje, maar niet ondoenlijk schat ik in.
 
Idd da is wel ferm..maar als ik zover zit om de motorkap te monteren moet ik de mogelijkheden toch nog eens afgaan zenne..:unsure:
Heb wel twee soorten kappen...maar die vier helften zien er gewoon hetzelfde uit..

Grtz yves,

hier de foto..

attachment.jpg
 
Idd da is wel ferm..maar als ik zover zit om de motorkap te monteren moet ik de mogelijkheden toch nog eens afgaan zenne..:unsure:
Heb wel twee soorten kappen...maar die vier helften zien er gewoon hetzelfde uit..

Grtz yves,

Ik ben bang dat je nog voordat je aan de bouw begint, je deze keuze dient te maken. Immers, de manier van weergeven van de motor hangt er vanaf (niet alleen het extra detailwerk dat je mogelijk kunt toevoegen zoals toegevoegde bedradingen, ook de keuze voor wat voor uitlaten je monteert: de realistische uitlaten die vastzitten aan het blok, of de niet realistische... die wel zorgen voor de mogelijkheid tot openen van de kappen... OF de combinatie zoals ik die hierboven schetste.

Ah keuzes, keuzes :D
 
Hm ik kijk te snel, keek naar plaatje 10 en veronderstelde te vlug dat de motorkap-delen meegegoten waren met de romp.

Nu zie ik wat je bedoelt Yves. Nu ja, de situatie in mijn filmpje is toch anders dan die in jouw bouw.

Je kunt overwegen om de motorkappen scharnierend te maken. Dat wordt leuk scratchwerk :) Ik heb het bij mijn weekendbouw-project gedaan. Aldaar ook een how-to.

Ik kan me overigens ook niet anders voorstellen dan dat je een combinatie kunt maken tussen 1 en 2. Dus, je monteert de uitlaten, maar je maakt de motorkappen wel zó dat de uitlaten daar doorheen kunnen. Lastig werkje, maar niet ondoenlijk schat ik in.

Dat laatste lijkt mij de beste optie..het is altijd jammer om de motor te verstoppen als je de kans hebt om hem uit te werken...

Grtz yves,
 
Het verschil tussen de motorkappen met 'knobbels' en die zonder 'knobbels' is dat in type vliegtuig en heeft niet van doen met de vraag of je de motorkappen al dan niet open plaatst.

De BF109G1 tot en met BF109G5 hadden de bulten niet. Dit zijn, daar zullen de meesten het wel met me eens zijn, de mooiere vliegtuigen.

Vanaf de BF109G6 werden er grotere mitrailleurs in de neus geplaatst. Het millimetrage groeide van 8 naar 13. De beladingsmachinerie werd dus ook breder en zo moesten de twee bulten wel geplaatst worden. Niet mooi, ook niet aerodynamisch, maar wel bevorderlijk voor de gevechtskracht.

Nu is mijn vraag, zitten er in de kit dan ook romphelften voor beide versies? Dus, in totaal vier romphelften?
 
Yep die heb ik,tis voor die ogen op de bulten da mijne jongste hem gekozen heeft denk ik..:laugh::laugh::laugh:

Grtz yves,
 
O haha dan zit er niets anders op dan toch maar de G6 te maken denk ik... :)
 
De eerste update van de start der werken....De motor;ga hem detailleren zover dan wat in mijn mogelijkheden ligt..
Er was van bij het begin al een stukje dat ontbrak..de as van de propeller!!
Deze heb ik proberen zelf te maken van één dunner deel dat vanuit de motor vertrekt dat wordt vastgemaakt aan het andere deel meteen iets dikkere diameter dat vanuit de prop vertrekt..

Foto's van de motor..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Links het orginele..rechts da van mij..:unsure:
Links en rechts van de bovenste kabel moeten nog wel leidingen komen naar andere delen van de motor.

attachment.jpg

Tis nog nie veel,maar we moeten ergens beginnen,alhoewel het werk van die laatste foto mij wel wa tijd in beslag genomen heeft.

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan